Er det bare meg?

En tråd i 'Amming og ernæring' startet av ellemelledegfortelle, 3 Feb 2016.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Klatremus Lillemann Juni12s allviter/orakel VIP

Oi, tok meg 43 minutter å lese gjennom denne tråden fra jeg skrev forrige innlegg :p

• Liker Liker x 1
  2. Rødtoppen Hissig Forumet er livet

For å si det sånn: man kan ikke vurdere en god eller dårlig mor ut fra om hun ammer sitt barn til det er 1år eller ikke.
    Det skal så mye mer til for å være en god mor. Jeg kan ikke uttale meg om du er en god mor basert på at du ammer ditt barn til det er over året, for hva vet vel jeg om du lar barnet gå rundt med våt bleie eller ikke? Kanskje den eneste nærheten ditt barn får av deg er når det ammer? Hva vet jeg om barnet ditt er skittent eller ikke, får den omsorgen det trenger annet enn ved amming? Hva vet vel jeg om du forsørger barnet ditt, gir det tak over hodet og lærer det viktige verdier? Jeg aner ikke, jeg kan ikke si at du er en god mor basert på opplysninger om du ammer ditt barn lenger enn de nødvendige 6 første mnd. Akkurat som at du ikke kan si at jeg er en elendig mor bare fordi kun ammet de 4 første månedene.

3. Tvillingmamma91 Forumet er livet Aprilbarna`15

Ja ikke noe som er bedre enn det :)

4. Piksi Forumet er livet Desemberskattene 2014

Jeg også syns ikke noe om det, når de går bort og nesten ordner seg selv

5. Amme-mamma Andre møte med forumet

Ok, jeg tok ikke helt spøken. Men så er amming blodig alvor i min verden da jeg skal sende inn oppgaven min som ammehjelper selv straksxsmile5
    Men vi har endel humor rundt den amminga selv her, har en liten en som finner på mange krumspring og kommer løpende å roper hei puppen!!! hvis jeg har vært nede en kapp tur i vaskekjelleren bare. :pHer forleden var i badeland og i dusjen bare måtte han ha pupp, ei dame spurte da om jeg virkelig ammet et så stort barn, hun så helt sjokkert ut. Selvsagt ammer jeg han svarte jeg bare da:cool:
    Hva slags tips tenker du på? Kan gi et generelt tips, les deg opp på feks ammehjelpen.no
    Der kan du feks søke på konkrete ting du lurer på i ro og fred å lese.
    Du kan også kontakte ammehjelper den dagen det eventuelt skulle bli aktuelt.

• Liker Liker x 1
    Last edited: 5 Feb 2016
  6. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

Selve ammingen gikk greit (etter startproblemer). Men jeg ble aldri komfortabel med at hun var borti puppen min. Likte det ikke. Av og til grudde jeg meg, og det var utenom perioder der det gjorde vondt (tenner o.l.) Nei, jeg får ta det som det kommer.

7. therelo85 Forumet er livet * Fra frø til Juliblomst 2015 *

Jeg tenker også at amming er for babyer.. Når de kan gå og snakke blir det unaturlig for min del.. :)

8. Kengu Forumet er livet VIP

Men noen går jo når de er 7 mnd, mener du man skal slutte da?

• Liker Liker x 2
  9. therelo85 Forumet er livet * Fra frø til Juliblomst 2015 *

Nå så jeg mer for meg en 1-åring da, som både kan gå og snakke selv.. Alle må jo bestemme selv hvor lenge de vil amme da ;)
    Her sa jeg jo tidligere at 6mnd var nok, men nå er han allerede 6mnd...og har ikke planer om å slutte ennå. Så det kan jo endre seg underveis ;)

10. Marian87 September 2012 September 2012 Junilykke 2020 ♡ Aprillykke 2016

En nyfødt har faktisk et instinkt som gjør at den kan finne puppen selv hvis den ligger på magen til mammaen sin. :)

• Liker Liker x 5
  11. Nusse84 Februar 2014 Februar 2014 - Skjult forum

Jeg bryr meg ikke. Aldri sett store barn bli ammer heller. Syntes det er verre at folk skal ha så mye meninger om det. Det er flott og naturlig. Nærhet, kjærlighet og næring!

• Liker Liker x 5
  12. Amme-mamma Andre møte med forumet

Det er nettopp dette at det endrer seg underveis, jeg har forståelse for at det man ikke er vant med kan se litt rart ut.

• Liker Liker x 1
  13. LykkeligRose Glad i forumet

Seriøst damer SKJERP DERE!

Har prøvd å lese gjennom denne tråden og synes det er helt hårreisende!

Først noe grunnleggende. Man bør absolutt ikke uttale seg om at hva andre gjør er ekkelt! Det er samme grunnleggende holdning som at man ikke skal kalle andre for dumme! Vi har ett stort problem med Mobbing og det er nettopp slike holdninger som skaper mer mobbing. Det er vel ikke greit at ungene kaller andre for ekle fordi de leker med barbie når de selv mener de er for gamle. Og dette fordi de hører at det er helt greit å kalle andre slik fordi foreldrene gjør det om andre voksne.

JA det er lov å ha egne meninger om når man selv synes det er tid for å stoppe å amme. Men enten hold dem for dere selv, eller si det på en plain måte "her sluttet vi å amme ved xx måneder" UTEN å si at "det er ekkelt, feil eller noe om folk ikke gjør det samme, fordi vi er forskjellig! Samtidig bør man også trå litt varsomt om man skal uttale seg om noe så subjektivt. Spørsmål for en åpen diskusjon bør også stilles som f.eks "når sluttet dere med..." "Når/hvordan" etc.

Hvis man først skal gå hardt ut med sine holdninger så må man også tåle motangrep med samme mynt. Er det egentlig så kult å da få høre "jeg synes det er ekkelt at folk slutter å amme ved xx måneder". "Jeg synes det er ekkelt med folk som ammer i det hele tatt" Nei??? Fordi det er også feil å si! Man skal ikke mobbe på den måten! Men det blir gjort slike motangrep i denne tråden for å poengtere motpoengene, og det synes jeg faktisk at blir taklet dårligere av endel tilhengere i denne tråden enn av de som først blir kritisert i denne tråden. Jeg synes dere skal tenke litt over det, dere som har ytringer som rakker ned på andre. Hvorfor skal ikke du kunne høre det motsatte sagt om deg? Og hvis det ikke føles så bra, så tenk at det er slik andre oppfatter det du skriver. Hvis du ikke bryr deg så får du likevel følge litt ordentlig folkeskikk.

Og for å nevne litt nettvett her. Hadde dere som synes det er ekkelt at eldre barn blir ammet kunne gått bort å sagt det til vedkommende som ammer sitt eldre barn? Hvis ikke, hvorfor skal det da være greit å hetse slik på nett? Det går selvfølgelig begge veier om noen mener at man er dårlig mor om man ikke amme til 2 år som WHO anbefaler, men jeg tolker disse ytringene i denne tråden kun som motargument for å få frem poengene sine her, og går derfor ikke i detalj rundt disse holdningene. Hvis noen likevel har slike holdninger også så håper jeg dere skjønner at dette også gjelder dere!

Selv venter jeg min første i september og håper for Guds skyld at jeg får lov til å amme bebisen min akkurat slik JEG føler for det, uten å måtte hverken LESE eller HØRE om at jeg er ekkel, fæl, dårlig mor etc. Eller noen som helst formaninger for folk om NÅR man bør slutte å amme! For jeg gjør det som passer best for meg og mitt barn. Samt at jeg ønsker at barnet mitt kan vokse opp i en verden hvor folk har litt mer fokus på hvordan ytringer og holdninger de fremmer seg både bak tastaturet og i virkeligheten for å bekjempe mobbing!

• Liker Liker x 10
    • Vinner Vinner x 1
  14. Amme-mamma Andre møte med forumet

Først vil jeg ønske det masse lykke til med ammingen når den tid kommer.
    Og det er riktig som du skriver, nettmobbing har blitt et stort samfunnsproblem, og kansje mange mobber uten å selv tenke over det. Jeg tåler å lese og høre at andre synes det er ekkelt å langtidsamme uten at det påvirker mitt valg, men slike holdninger kan faktisk gå utover barnet mitt, og det godtar jeg ikke.

Et tenkt eksempel kan være to mødre som sitter å snakker over kaffekoppen og temaet dukker opp siden de kansje har ei tredje venninne som ikke er tilstede den gangen som de da baktaøer fordi hun fortsatt ammer 2 åringen. Barna deres er da 3/4 år og får med seg deler av samtalen som bla går ut på at amming kun er for babyer. Barna kommer i barnehagen, der får de nyss i at feks en gutt på avdelingen fortsatt får pupp og begynner å mobbe med at det er jo bare for babyer, det har nemlig mamma sagt!

Jeg har had endel samtaler med nabobarn og venner av barna som har sagt at de har hørt amming bare er for babyer, de er jo nysgjerrige på hvorfor jeg ammer en som både går, løper og snakker litt. Jeg forklarer da at for noen er det riktig å slutte når de er små, mens for sndre er det riktig å slutte når de er større, fordi både barn og mammaer er forskjellige. Og så pleier jeg å spøke litt med at det er jo bare da han har tålmodighet til å kose i fanget, så jeg gjør det fortsatt for å få hvile meg litt også. Barna synes det høres veldig lurt og logisk ut.
    Så vi skal ikke undervurdere barns evne til å forstå at noe er bra og fint, selv om de synes det er uvant og litt rart først.
    8 åringen min har fått smake melken min på kopp t.o.m. Jeg ser ikke det er noe verre enn å gi henne kumelk sånn sett. Ikke hun heller, smakte godt og søtt sa hun.

• Liker Liker x 4
  15. Englevakt Ønske om en til Mailykke <3

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Jeg har ikke sagt at man skal slutte å amme barnet for å gå over til kumelk ved ett år. Jeg sier at ingen kan påstå at det er usunt for et barn over et år å amme. Selvsagt er melk en viktig del av små barns kosthold. Det er også grunnen til at jeg fortsatt ammer min snart to åring. Men ja, hun får også kumelk ved siden av.

16. Lutzern Februar 14 - miss trøtt Februar 2014 - Skjult forum VIP

Det var egentlig ikke ment til deg. Grunnen til at jeg quotet deg var at jeg mente "både ja og nei" til at det bare gjelder uland.

Resten var generelt ment, ikke til deg, men spant ut i fra det med lett tilgang på annen melk uten å tenke kostnader (forskjell her i Norge og uland). Synes det er rart at det er blitt sånn at man velger melk fra et dyr enn å gi den melken man har selv. Altså slutter å amme fordi da er kumelk liksom bedre.

17. Ecinnaj Gift med forumet Oktoberskatter 2014

Helt enig.

18. jente94 Glad i forumet Novemberskattene 2014 <3

Ikke alle 1 åringa som kan snakk, noen begynn ikke å snakk før de e 2 år :p amming skal ikke stoppes bare fordi ungen kan gå eller snakk men skal avsluttes når UNGEN e klar for det og man skal helst gi morsmelk fram til 2 år

19. EJ ❤️ Februar 14's Miss Gravid ❤️ Februar 2014 - Skjult forum VIP ♡ Maibarna ♡

Veit ikkje kor grensa mi ligger, men tykte det var rart når mor til ei venninne amma sønnen sin til første skuledag...
    Rart, ikkje ekkelt...

20. Gressenka_Mymlen_Lilleblomst_15 Forumet er livet Tilgangsansvarlig Marsmellows-15 VIP Septembergull'17 Februarlykke 2015

Kjære vene altså :eek:

Del denne siden