Er det bare meg?

For meg er det provoserende å hele tiden måtte høre om amming og fordelene, hadde selv barnepleiere på sykehuset og helsesøster hjemme som var skikkelig ammepoliti og hele tiden foret på meg info om amming. Jeg vet jo fordelene og det gjorde jeg klart hver bidige gang, men de prøvde gang på gang og poengtere hvor viktig dette var og at jeg hadde vondt og babyen ikke spiste det var ikke så nøye i den store sammenheng.

Men amming var bare ikke for oss og jeg husker fortsatt dagen da jeg bare satt ned foten og bestemte meg for at min frøken skulle bli flaskebaby, det var fantastisk, hun spiste og kunne være fornøyd, hun kunne sove om natta og jeg slapp å ha vondt, i tilegg fikk vi nærheten mellom oss, for den kan eksistere med flaske også selv om mange mener det er komplett umulig.

Så for meg er amming noe jeg ser veldig bedagelig på, flott for de som får det til og jeg ser på ingen måte ned på de som ammer, uansett hvor lenge. og når lille kommer februar håper jeg å kunne amme men ofrer ikke hele hverdagen for å få det til for 7 åringen min er bevis på at mme er like bra.

Jeg opplever altså ting i litt motsatt skala enn deg, jeg opplever at presset mot de som ikke ammer er større enn mot de som ammer. Jeg har selv opplevd å bli sett ned på, kritisert, tvunget til å dra prøvingen alt for langt osv... Så alle uansett mening rundt dette temaet trenger vel å gå litt i seg selv og faktisk erkjenne at vi alle er mennesker og gjør det beste for våre barn og det som passer for noen kan være helt feil for andre.

Så denne tråden var vel kanskje litt merkelig og mulig laget for å provosere men for meg er det viktig å få frem meninger i begge eneder av skalaen og jeg personlig syns folk er alt for hårsåre....

Leit å høre du har møtt press og hadde en trøblete amming, men dette kan skyldes flere ting, desverre har helsesøstre for dårlig kunnskap om ammeproblemer ofte, så i sted for å gi god veiledning så dytter de bare informasjon om fordeler på folk. Jeg hsr selv had vanvittig mye problemer, smerter og styr med ammingen, men har vært heldig og fått god veiledning via ammehjelpen som faktisk hjalp og fikk ammingen på rett kjøl.
Det å se det koselige i det er vanskelig hvis man ikke har opplevd det.
Men vit at informasjon om fordeler ikke er kritikk mot alternativet som er godt og fullt forsvarlig. Jeg har ikke ammet alle mine så lenge som jeg helst skulle ønske, men det er pga mangel på kunnskap og dårlig veiledning da jeg hadde trengt det. Ene tilfellet hadde jeg egentlig begge deler, men pga engen helse var det ikke forsvarlig å presse det lengre. Det svei, men jeg har akseptert det. Man kan ikke endre fortiden, men løsningen er ikke å la være å i formere om ammingens fordeler for å skåne andre. Jeg hadde ammet lengre om jeg ikke viste det var mulig å feks svære biting, at det fantes hjelp mot reynauds som jeg slet med, informasjon er viktig og for meg trengte jeg virkelig den ekstra motivasjonen som lå i feks felles helsegevinst for å holde ut en periode.
 
Jeg synes det er flott at så mange kommer på banen og promoterer amming! Jeg skulle egentlig kun amme til lillemor ble 6 måneder, for jeg hadde fått med meg at man ikke skulle amme eldre barn. Det ble til at vi ammet til hun var 19 måneder, men det var ikke noe jeg snakket høyt om, for folk synes det er ekkelt. Heldigvis for meg så var det kun på nett jeg hørte dette. Tviler på at jeg hadde fortsatt om venner av meg hadde snakket negativt om amming. Jeg passer ikke inn i samfunnet som det er, hadde ikke villet blitt enda mer sett ned på. Det er ikke andres ansvar hva jeg gjør, men man blir jo selvfølgelig påvirket. På samme måte som jeg velger å ha jenta mi bakovervendt i bilen enda. Jeg hadde snudd henne foe lenge siden, om jeg ikke hadde sett så mange kjempe for å få kunnskap ut til andre om viktigheten av bakovervendt bilstol.

Jeg føler at om jeg får et barn til så vil jeg være sterkere rustet til å amme så lenge jeg vil, fordi jeg har andre mødre i ryggen. Vi kan ødelegge hverandre, eller vi kan bygge hverandre opp. Vi skal ta egne valg, men vi kommer aldri unna at vi påvirker og blir påvirket av hverandre. Jeg synes det er supert å få frem fordelene ned amming, og synes at å kalle folk "ammepoliti" er stygt. Det er et negativt ladet ord som kun brukes for å nedverdige andres meninger og kunnskap. Som om man ikke trenger å bry seg om den personen, hun er "ammepoliti". Når denne personen har utrolig mye å komme med, og kan hjelpe mange som trenger det. Men så kommer dette navnet, og man får en ubevisst tanke om at man heller bør søke råd hos andre.
Jeg har ikke sett en eneste ammeforkjemper som ikke godtar at andre mødre gir flaske. Å promotere amming betyr ikke automatisk at de ser ned på flaskemødre.
 
Screenshot fra ammehjelpen tatt nå!!!! Kom IKKE her og kall meg løgner... At du er uenig, synes det jeg mener er feil eller hva dom helst, det er ditt problem! MEN løgner..!? NEI TAKK!
48c801b6d9b4d740e673243c5ce5c237

Om du skal "ta meg på noe", om du på død og liv må. Så er det isåfall at jrg tok det for gitt at Ammehjelpen skrev det samme som WHO står for... For jeg gikk ikke og dobbeltsjekket på WHO om det ammehjelpen skrev stemte.
Og jeg tok for gitt at en side som ammehjelpen selvfølgelig ville ta med hele WHO sin anbefaling. Det kan selvfølgelig mistolkes, og burde rettes på. Noen ammehjelpere her som føler seg kallet?
 
Jeg er helt bevisst på hva jeg mener og jeg syns personlig det blir rart/ekkelt/merkelig når store barn ammes, ikke pga puppen i seg selv eller at det er noe seksuelt med det men forsi det for meg er et stort bevisst barn, et barn som kan spise og tygge mat og derfor burde gjøre akuratt det. Plager meg ikke å se andre amme store barn heller og jeg går ikke bort å sier "det der er ekkelt" men for meg blir det ekkelt om jeg selv skulle ammet mitt barn i den alderen.

Jeg tror slike holdninger og tanker kan endres. Jeg stilte faktisk over tanken på å amme et barn på feks 3/4 år selv for noen år siden, men så kom jeg i situasjonen der jeg endte opp med å tandemamme og ammet ene barnet til det var over 2 år, kunne fortsatt lengre hvis jeg ikke hadde blitt syk selv da. Men pga den erfaringen så var jeg åpen for langtidsamming denne gang. Men så kjenner jeg flere som gjør det nå, det føles ikke lengre unaturlig eller uvanlig. Det har blitt normalitet for meg.
Veien blir for de fleste som ammer barna lengre til underveis. Det er svært få som planlegger å amme i 3/4 år feks når de får sitt nyfødte barn til brystet. For noen blir det bare slik. Ikke alle gjør det pga de tenker på helsegevinst heller, noen gjør det bare fordi det fungerer for dem og de feks ikke gidder å mase med å prøve å avvenne rett og slett. Sånn var det egentlig for meg den gangen også. Det var så mye enkelte å bare gi den puppen enn å nekte.
 
Last edited:
Haha, ok. Hvis det skal være greit at TS, og flere her, kan mene at det at jeg driver å ammer min 18 mnd gamle sønn er ekkelt, bør det være helt innafor at jeg mener at mødre som kutter amminga før 1 år(med mindre det er vesentlig helsemessige årsaker til det) er elendige mødre. De greier ikke å følge det Helsedirektoratet anbefaler engang. Sikkert samme folka som røyker og drikker under svangerskapet.
Og de som kutter ved ett år, fordi det er "ekkelt" er helt klart dårligere mødre enn de som greier å amme lengre. Verdens helseorganisasjon anbefaler faktisk MINST 2 år. At du skal la holdningene dine veie tyngre enn hva som uten tvil er best for både mor og barn sin helse er hårreisende.
Oj den var veldig drøy!
 
Og jeg tok for gitt at en side som ammehjelpen selvfølgelig ville ta med hele WHO sin anbefaling. Det kan selvfølgelig mistolkes, og burde rettes på. Noen ammehjelpere her som føler seg kallet?

Står det samme på WHO sine sider. Opp mot 2års alder ELLER lenger....

Har det egentlig noe å si? Kan ikke folk legge lista der de døler er best for dem?
 
Jeg ammer mi på 1,5 år enda. Men det er bare hjemme, sluttet med amming offentlig da hun var 7 mnd. Har en maks grense på 2 år, og vi jobber med å slutte. Ser ikke problemet med å amme til 2 år, så lenge man ikke sitter ute med puppen blant folk. (Jeg gjør ikke det, men hva andre gjør er ikke opp til meg)Tror folk fort glemmer at det er bra for barnet med mm, og om man har mulighet til å holde på ett par år så ser jeg ikke problemet med det. Når man kommer opp i 3,4,5 år så syns jeg personlig grensen er tøyd litt langt, iallefall utenfor hjemmet :) men ville aldri sett med skeivt blikk på noen som ammer større barn!
 
Last edited:
Jeg ammer mi på 1,5 år enda. Men det er bare hjemme, sluttet med amming offentlig da hun var 7 mnd. Har en maks grense på 2 år, og vi jobber med å slutte. Ser ikke problemet med å amme til 2 år, så lenge man ikke sitter ute med puppen blant folk. (Min mening). Tror folk fort glemmer at det er bra for barnet med mm, og om man har mulighet til å holde på ett par år så ser jeg ikke problemet med det. Når man kommer opp i 3,4,5 år så syns jeg personlig grensen er tøyd litt langt!

Men hvorfor skal man ikke amme ute blandt folk? Nå sitter ikke jeg å vifter med puppene mine, men jeg amme jo uansett hvor vi er. Hadd blitt fryktelig vanskelig å nekte min puppegale toddler pupp bare fordi vi feks er på cafe (skjeldent av praktiske grunner), på besøk eller ute på tur med andre. Jeg sier ikke at alle skal amme offentlig, men synes folk kan være litt mer åpne for at andre velger det uten at man skal føle man blir "uglesett" av andre. Ikke at jeg personlig bryr meg om hva andre mener nå, men jeg var skap-ammet med mitt andre barn til hun var over 2 år pga slike uttalelser. Nå er jeg eldre og tryggere på meg selv. Men vet fra samtaler med mange mødre at slike kommentarer faktisk påvirket endel mødre til å ikke amme. Jeg blir lei meg når jeg ser mødre nekte barna puppen bare fordi de har blitt fortalt det er "upassende". En 3/4 åring kan man jo forklare at man kansje kan vente litt, men enn baby på 10 mnd eller 1-2 åring forstår jo ikke like godt.
 
Hvorfor skal man ikke kunne amme sitt barn akkurat der en selv og barnet føler for det?
Jeg vet om 3/4/5 åringer som fortsatt ammes som ikke opplever det som noe problem i forhold til andre barn, problemer er som regel foreldrenes omtale av det. Og hadde det blitt mer normalt og flere barn hadde blitt smmet i det som er naturlig ammelengde så hadde ikke problemstillingen eksistert.
Jeg sier ikke at alle skal amme uansett hvor de er eller amme lengre enn de selv føler for, men ingen skal føle at de må gjemme seg å amme sitt barn.
Her ammer vi når han vil uansett hvor vi er så lenge han bet om det uavhengig av alder. Han både spiser vanlig mat og drikker av glass. Men av og til trenger han koble ut ting og da er mammas fang og pupp en fredelig og trygg havn uansett hvor vi er, feks som trøst hvis inntrykkene blir for sterke.

Som jeg skrev (hvis du leste) så har ikke jeg noe i mot det! Jeg folk må gjøre som de vil og hva de føler er naturlig. Men et barn på 3-5 år trenger ikke morsmelk på sekundet og kan spise annet på en cafe, så hvis man er redd for andres reaksjoner eller redd for at noen fra banehagen er på cafeen (mtp evt mobbing) så er det kanskje greit å gjøre det hjemme?
 
Men hvorfor skal man ikke amme ute blandt folk? Nå sitter ikke jeg å vifter med puppene mine, men jeg amme jo uansett hvor vi er. Hadd blitt fryktelig vanskelig å nekte min puppegale toddler pupp bare fordi vi feks er på cafe (skjeldent av praktiske grunner), på besøk eller ute på tur med andre. Jeg sier ikke at alle skal amme offentlig, men synes folk kan være litt mer åpne for at andre velger det uten at man skal føle man blir "uglesett" av andre. Ikke at jeg personlig bryr meg om hva andre mener nå, men jeg var skap-ammet med mitt andre barn til hun var over 2 år pga slike uttalelser. Nå er jeg eldre og tryggere på meg selv. Men vet fra samtaler med mange mødre at slike kommentarer faktisk påvirket endel mødre til å ikke amme. Jeg blir lei meg når jeg ser mødre nekte barna puppen bare fordi de har blitt fortalt det er "upassende". En 3/4 åring kan man jo forklare at man kansje kan vente litt, men enn baby på 10 mnd eller 1-2 åring forstår jo ikke like godt.
Ser jeg ordla meg litt feil der, for var ikke ment slik mot andre. Mente mer for min del :) så beklager veldig dårlig ordlegging.
Jeg hadde selv ikke sett 2 ganger om noen ammet større barn på cafe, er ikke min sak, og passer i bunn og grunn på meg selv og ikke hva alle andre gjør :)
 
Hvorfor kan ikke kvinner/mødre backe hverandre opp, istedenfor å hakke og rive av hodet på hverandre? Er jo ikke rart man møter på sånne holdninger ellers i samfunnet når mødre selv kritiserer hverandre for å amme "for lenge".

Amming er da helt naturlig, og hvor lenge man ønsker å amme er vel strengt tatt opp til enhver.

Dette minner meg mye om da komikerfrua kritiserte aulie. Hva med å la vær å stikke nesa borti noe du strengt tatt ikke har noe med å gjøre?

Om du syns det er ekkelt og unaturlig så syns jeg det er holdninger og meninger du rett og slett kan holde for deg selv ;) har du ikke noe godt å si, så hold munn.
 
Og verdens helseorgannisasjons anbefaling om amming til minimum 2 års alder, er vel strengt tatt forbeholdt de landene der både hygiene og ernæringsstatus er dårligere enn her i Norge. Men ingen kan si at det er usundt for barnet å få morsmelk utover ett års alder.

Både ja og nei.
Selvfølgelig er det flere fordeler å amme i uland, pga sykdommer og hygiene, det er gratis og ift tilgang på fullgod ernæring gjennom annen mat.

Men det siste der, stusser jeg litt på. Melk er en viktig del av små barns kosthold, viktigere enn for voksne. Det anbefales at melka er hovednæringen med fast føde ved siden av fram til 1 år. Deretter som et viktig tilskudd fra 1 år. Og på hvilket tidspunkt og med hvilken grunn var det en eller annen person som mente at melk fra et dyr var bedre å erstatte melk fra egen mor med? Hvilke kunnskaper om morsmelk hadde denne personen som basis for å komme på denne måten å gi barn melk på? Svært lite antageligvis da dette er flere hundre år siden. Og det var kanskje mer av praktiske årsaker, enn helsemessige årsaker - slik som nå når feks mors arbeid er viktigere enn kostholdet til barn.

Ja barn kan drikke kumelk fra 12 mnd. Men hvorfor velger man det framfor melk fra egen rase, som er bedre tilpasset et menneskebarn? DET synes jeg er mye rarere enn å amme sitt eget avkom.
 
Screenshot fra ammehjelpen tatt nå!!!! Kom IKKE her og kall meg løgner... At du er uenig, synes det jeg mener er feil eller hva dom helst, det er ditt problem! MEN løgner..!? NEI TAKK!
48c801b6d9b4d740e673243c5ce5c237

Om du skal "ta meg på noe", om du på død og liv må. Så er det isåfall at jrg tok det for gitt at Ammehjelpen skrev det samme som WHO står for... For jeg gikk ikke og dobbeltsjekket på WHO om det ammehjelpen skrev stemte.

Dette e jo om avvenning korr mor avvenn ungen.. Det står at det e vanlig ja men e anbefalt å amm til 2 år men de fleste slutta ved 1 år pga jobb.. E så trist for ungen har så mye godt av morsmelk lenge etter fylte 12 mnd.. Grunn til at det står fram til 2 år e fordi det e forska på det, e ikke så mye forska på amming lengre enn to år men man vet at melka reguler sæ sjøl etter korr gammel ungen e så ungen får det den treng :)

Kom over dette bilde nu nettopp, så her får dåkker som slutta når ungen fyll 12 mnd lær nåkka nytt ;)
ImageUploadedByBV Forum1454593582.480659.jpg
 
Dette e jo om avvenning korr mor avvenn ungen.. Det står at det e vanlig ja men e anbefalt å amm til 2 år men de fleste slutta ved 1 år pga jobb.. E så trist for ungen har så mye godt av morsmelk lenge etter fylte 12 mnd.. Grunn til at det står fram til 2 år e fordi det e forska på det, e ikke så mye forska på amming lengre enn to år men man vet at melka reguler sæ sjøl etter korr gammel ungen e så ungen får det den treng :)

Kom over dette bilde nu nettopp, så her får dåkker som slutta når ungen fyll 12 mnd lær nåkka nytt ;)
Vis vedlegget 160243
Hvor har du lest at jeg mener 1 år er "grensa". .!?
 
Hvorfor kan ikke kvinner/mødre backe hverandre opp, istedenfor å hakke og rive av hodet på hverandre? Er jo ikke rart man møter på sånne holdninger ellers i samfunnet når mødre selv kritiserer hverandre for å amme "for lenge".

Amming er da helt naturlig, og hvor lenge man ønsker å amme er vel strengt tatt opp til enhver.

Dette minner meg mye om da komikerfrua kritiserte aulie. Hva med å la vær å stikke nesa borti noe du strengt tatt ikke har noe med å gjøre?

Om du syns det er ekkelt og unaturlig så syns jeg det er holdninger og meninger du rett og slett kan holde for deg selv ;) har du ikke noe godt å si, så hold munn.

Mener du det samme om de som kritiserer de som velger bort amming? For jeg er så enig i det du sier, bare føler det burde få begge veier...
 
Mener du det samme om de som kritiserer de som velger bort amming? For jeg er så enig i det du sier, bare føler det burde få begge veier...
Selvsagt gjelder det begge veier!
Vi kvinner bør jo holde sammen og støtte hverandre selv om vi velger å gjøre ting ulikt!
 
Min grense går på rundt 1,5-2 år, og da må det jo være mest fordi man har prøvd å trappe ned og barnet sliter med å kutte den siste lille kosen. Men jeg syns jo ikke det er ekkelt likevel.

Må si jeg ble skikkelig satt ut da vesla var rundt 10-11 mnd, og jeg fikk høre opp til flere ganger at nå var det vel på tide å kutte ut den amminga snart. Ammepresset i Norge er da veldig spesielt, på ene siden skal man ikke gi opp før blodspruten står, men har man først fått til så må man jammen gi seg i tide, for plutselig er man superekkel. Nei, blir litt oppgitt...
 
Back
Topp