Såklart! Bare så det ikke blir masse ugreie så vil jeg først bare si at jeg syns det er veldig kult at Marit har nådd så igjennom som hu har, det er faktisk utrolig imponerende og inspirerende for meg som er ung forsker! Bare så det er sagt, for syns det er viktig

Men, på den andre siden så syns jeg veldig ofte at "sakene" hennes ikke legges frem på en heeelt edruelig måte. Altså at føre-var-ideen (som jeg i utgangspunktet ikke har noe imot altså) bikker litt over i en form for "skremsels-retorikk", som jeg ikke tenker er veien å gå for forbedret folkehelse sånn generelt. Sier ikke alltid, og sier ikke i alle saker, men for ofte etter min mening. Kan bare ta det med maltodextrin bare som eksempel. Leser da saken i Tidskrift for den norske legeforening. Der skriver de (blant annet) " Flere uavhengige forskningsgrupper har vist at maltodekstrin direkte skader denne barrieren. Stoffet induserer stress i endoplasmatisk retikulum og reduserer mucusproduksjonen fra begercellene hos mus (2). Mus som fikk maltodekstrin utviklet tynnere slimlag, færre slimproduserende begerceller og økt betennelse i tarmveggen (3)." Ved å skrive slik så syns jeg det ser ut som man mener at maltodextrin er dårlig for og gir betennelse i tarm, punktum. Og så blir det slått opp i andre sosiale medier på en måte som får det til å høres ut som at dersom du får i det maltodextrin, så får du betennelse i tarmen/får dårlig tarmhelse. Og det stemmer rett og slett ikke. Det er ikke det de to forskningsartiklene det refereres til viser. Isteden viser forskningsartiklene hva som skjer dersom mus som fra før er alvorlig syke med tarminnflammasjon får maltodextrin (eller andre typer endringer maten sin). I normale, friske mus fant de ingen effekter av maltodextrin på betennelse. Og hva som skjer i et par veldig spesifikke inflammasjonsmodeller i mus syns ikke jeg som forsker at man så bastant skal oversette til generelle kostholdsråd for den friske populasjonen. Ojda, ble litt langt dette, håper det gav noe mening, hehe

Men som jeg sa først, jeg syns hu har en utrolig inspirerende evne til å nå ut med ernærings-forsking, selv om jeg ofte ikke syns forskningen, eller konklusjonene hvertfall, ikke kommuniseres på en edruelig nok måte.