Lang vei til sykehuset...
Tanken har slått meg, flere ganger... Vi har jo over tre timers kjøring til sykehuset, evt 2,5 hvis vi tar en ferge som går veldig sjelden.... Terminen er jo i januar, og da er det her en viss sjanse for snøskred og at veiene er stengte slik at vi må bruke ferge, noe som kan være nærmest umulig når veiene er stengte, siden det da er mange flere som må ta fergen enn ellers. Sist veiene var stengte måtte man møte opp minst to timer før fergeavgang for å ha sjans til å få med bilen... Og bilen må vi jo ha med hvis vi skal kjøre de resterende to timene til sykehuset på andre siden.... Dette er selvfølgelig et lite "worst case scenario"... Men det kan skje, det er ikke helt usannsynlig. (Vi kan jo få ambulanse, men begrensningene med veier og ferge stopper jo dem i samme grad som en vanlig personbil, utenom at de nok vil ja førsteåret på å komme med fergen..)
Et alternativet er ambulansebåt, som vi gå raskere enn å kjøre, selv om båten må komme hit først. Så da er det jo været... Jeg har ikke prøvd å ha rier, men å ligge i en ganske liten hurtigbåt med rier i to timer+ høres heller ikke fantastisk ut.
Det siste alternativet er å bo på sykehushotellet en stund før fødselen. Men da spør jeg, hvor lenge før fødselen? Og skal jeg da bo et sted uten noen kjente mennesker, helt alene? I en uke? To uker? Mer? Og selv om jeg planlegger sykehushotellet kan fødselen likevel starte før jeg kommer meg dit, og vi er tilbake på de to første alternativene....
Hvis jeg nå legger bort alle disse dramatiske scenarioene, kan jo det hele gå veldig fint. Spørsmålet er: hvis føret er greit, og min mann får avløser til gården slik at han kan kjøre meg til sykehuset, og alt ser flott ut. Når begynner vi å kjøre? Det verste jeg kan tenke meg da er at vi tror fødselen er i gang, kjører til sykehuset, og blir sendt hjem igjen... Kanskje jeg da får bo på sykehushotellet?
Jeg tror min gravide hjerne har laget mye surr, men det er jammen ikke lett å vite.... Og det er vel naturlig å være litt bekymret? Mange har jo gjort det før meg, så jeg regnet med at det løser seg, men jeg liker ikke helt at det er umulig å planlegge
Det positive (på en måte) er at jeg skal på samling i de nettbaserte studiene mine den uken jeg har termin. Så hvis jeg enda ikke har født da, så er jeg i alle fall veldig mye nærmere sykehuset (ca 30 min i trafikk) der enn jeg er her hjemme.
Jeg sier bare jippi(!) og lykke til til meg selv! Og til alle andre som måtte ha lignende situasjoner ønsker jeg dere også masse lykke til
Foreløpig termin 21.01.15
~ OUL 26.08.14 ~