En ny begynnelse.

Er en fantastisk følelse å kjenne spark <3
Magen kommer nok snart, har ikke vokst nå spes her heller, er 18+6.
Så lenge bebisene vokser og har det bra er ikke magen så viktig :)

Ja, det er det virkelig :) har kjent liv hver dag siden :)
Ja, den gjør vel det. Jeg har veldig lang rygg, og har hørt at det da kan ta lenger tid før magen vokser enn for de med kortere rygg, og det er vel noe logisk :)

Helt sant! Det eneste som virkelig betyr noe er jo at babyen er frisk, vokser og trives :D


Foreløpig termin 21.01.15 ❤️
~ OUL 26.08.14 ~
 
Lang vei til sykehuset...

Tanken har slått meg, flere ganger... Vi har jo over tre timers kjøring til sykehuset, evt 2,5 hvis vi tar en ferge som går veldig sjelden.... Terminen er jo i januar, og da er det her en viss sjanse for snøskred og at veiene er stengte slik at vi må bruke ferge, noe som kan være nærmest umulig når veiene er stengte, siden det da er mange flere som må ta fergen enn ellers. Sist veiene var stengte måtte man møte opp minst to timer før fergeavgang for å ha sjans til å få med bilen... Og bilen må vi jo ha med hvis vi skal kjøre de resterende to timene til sykehuset på andre siden.... Dette er selvfølgelig et lite "worst case scenario"... Men det kan skje, det er ikke helt usannsynlig. (Vi kan jo få ambulanse, men begrensningene med veier og ferge stopper jo dem i samme grad som en vanlig personbil, utenom at de nok vil ja førsteåret på å komme med fergen..)

Et alternativet er ambulansebåt, som vi gå raskere enn å kjøre, selv om båten må komme hit først. Så da er det jo været... Jeg har ikke prøvd å ha rier, men å ligge i en ganske liten hurtigbåt med rier i to timer+ høres heller ikke fantastisk ut.

Det siste alternativet er å bo på sykehushotellet en stund før fødselen. Men da spør jeg, hvor lenge før fødselen? Og skal jeg da bo et sted uten noen kjente mennesker, helt alene? I en uke? To uker? Mer? Og selv om jeg planlegger sykehushotellet kan fødselen likevel starte før jeg kommer meg dit, og vi er tilbake på de to første alternativene....

Hvis jeg nå legger bort alle disse dramatiske scenarioene, kan jo det hele gå veldig fint. Spørsmålet er: hvis føret er greit, og min mann får avløser til gården slik at han kan kjøre meg til sykehuset, og alt ser flott ut. Når begynner vi å kjøre? Det verste jeg kan tenke meg da er at vi tror fødselen er i gang, kjører til sykehuset, og blir sendt hjem igjen... Kanskje jeg da får bo på sykehushotellet?

Jeg tror min gravide hjerne har laget mye surr, men det er jammen ikke lett å vite.... Og det er vel naturlig å være litt bekymret? Mange har jo gjort det før meg, så jeg regnet med at det løser seg, men jeg liker ikke helt at det er umulig å planlegge :)

Det positive (på en måte) er at jeg skal på samling i de nettbaserte studiene mine den uken jeg har termin. Så hvis jeg enda ikke har født da, så er jeg i alle fall veldig mye nærmere sykehuset (ca 30 min i trafikk) der enn jeg er her hjemme.
Jeg sier bare jippi(!) og lykke til til meg selv! Og til alle andre som måtte ha lignende situasjoner ønsker jeg dere også masse lykke til :)


Foreløpig termin 21.01.15 ❤️
~ OUL 26.08.14 ~
 
oi litt av ett dilemma...... Ingen du kjenner som bor nærmere du kunne campert hos en stund da? pasienthotellet blir nok fort kjedelig . Ingen mulighet for hjemmefødsel da? hvis det er jordmor og/eller lege der du bor? i tilfelle veien er stengt og ferjekøen for lang.... Men som fødende burde du blitt prioritert i køen på lik linje med ambulanse. Og jeg hadde reist umiddelbart jeg fikk rier. Ingen vits å vente i frykt for å bli sendt hjem. Ta det opp på neste kontroll og hør med muligheten for å få bli på sykehushotellet om fødselen er i gang men riene ikke er tette nok.

og kan du unngå det vil jeg virkelig ikke anbefale humpete sjø i båt med rier..... Jeg visste ikke hvor mange humper det var på E6 her vi bor før jeg var på vei innover....
 
oi litt av ett dilemma...... Ingen du kjenner som bor nærmere du kunne campert hos en stund da? pasienthotellet blir nok fort kjedelig . Ingen mulighet for hjemmefødsel da? hvis det er jordmor og/eller lege der du bor? i tilfelle veien er stengt og ferjekøen for lang.... Men som fødende burde du blitt prioritert i køen på lik linje med ambulanse. Og jeg hadde reist umiddelbart jeg fikk rier. Ingen vits å vente i frykt for å bli sendt hjem. Ta det opp på neste kontroll og hør med muligheten for å få bli på sykehushotellet om fødselen er i gang men riene ikke er tette nok.

og kan du unngå det vil jeg virkelig ikke anbefale humpete sjø i båt med rier..... Jeg visste ikke hvor mange humper det var på E6 her vi bor før jeg var på vei innover....

Takk for svar! Nei, har ingen i nærmere sykehuset jeg kan bo hos.... Føler at jeg er litt i gravidpanikk (lager drama ;) ), for jeg tenker vanligvis at alt går bra :) Jeg har skjønt det som at det har gått fint for dem som har gjort det før meg, men sjansen er tilstede for at turen til sykehuset kan bli ganske så ubehagelig :)

Ja, jeg tror jeg bare må spørre jordmor om det, det er jo en stund til neste kontroll, men dette problemet/dilemmaet vil nok ikke endres før da :)
Da får jeg i alle fall vite hva som er vanlig :)
Hjemmefødsel tror jeg ikke at jeg tørr så langt unna sykehus på vinteren. I fall det skulle bli behov for akutt keisersnitt eller noe sånt, så tror jeg ikke jeg tar sjansen. Jeg ser faktisk ikke for meg at hjemmet vårt er helt egnet heller :)

Det løser seg nok, jeg skal oppdatere når jeg vet mer og har spurt jordmor. (Neste kontroll er i uke 24+3, og jeg er 18+1 i dag ;) )
 
Vi har kjøpt bilstol! Jeg tenkte litt på om det er litt tidlig, men fant flere grunner til å kjøpe nå:
1. Det er greit for oss å spre utgiftene litt.
2. Jeg er faktisk halvveis om en uke.
3. Bilstolen vi skal ha/har kjøpt finnes i liten grad på butikkene her i nord, og vi er veldig sjelden på et sted med en barneutstyrsbutikk, så det kan være å gamble å tro at jeg får tak i den når jeg tilfeldigvis er innom en annen butikk senere.

Jeg er i alle fall veldig fornøyd, og fikk det som jeg ville ha det ;)

Stolen vi kjøpt er en Cybex Aton Q. Vi kjøpte den på grunn av at den scorer høyt (topp5) på både festing med bilbelte, beltebase og isofix i sikkerhet. Sikkerheten er det viktigste, uten tvil, så den er litt tyngre enn noen andre modeller, men det får være. Den er jo også superfin i mørk blå og aqua :)




Foreløpig termin 21.01.15 ❤️
~ OUL 26.08.14 ~
 
Nå skal jeg legge meg til å sove, for i morgen er det endelig tid for OUL! :D :D
Jeg er litt spent, det er jo ingen garanti for at alt er bra, men med den sparkinga jeg kjente i morrest, så er det i alle fall liv ;)

Gleder meg i alle fall til å se vår lille skatt! ❤️


Foreløpig termin 21.01.15 ❤️
~ OUL 26.08.14 ~
 
Lykke til og kos deg masse med første møte med nurket :)
 
Lykke til i morgen ;)
 
Da har vi endelig vært på ultralyd!
Vi fikk se vår fantastiske lille baby, som sprella og var helt perfekt!

Jordmora sa til meg på første kontroll at jeg kom sikkert til å få en følelse på hva det kom til å bli. I det siste har jeg med den største selvfølge tenkt på babyen i magen som en gutt, og virkelig måttet minne meg selv på at det faktisk kunne være en jente også.
Når vi da i dag så en liten, frisk og rask gutt på skjermen, ble jeg ikke veldig overasket :) Jeg sa jo at jeg ikke ville vite, mest fordi jeg var redd for at jordmora skulle ta feil, men det var altså ingen tvil :)

Jeg ble satt en uke tilbake, så jeg er nå 18+1, med termin 28.jan.15 :) Jeg ønsker baby på nyåret, så jeg syns det er greit med termin i slutten av januar, da minsker sjansene for desemberbaby :) Nå må vi bare finne navn... Jentenavnet var jo så fint, og jeg hadde så lyst til å bruke det, men nå må vi heller jobbe litt for å bli enige om guttenavn :)

En flott dag! Deilig å få bekreftet at alt er i orden med gutten vår <3 Det betyr alt at han har det bra! (Dette med morskjærlighet er noen sterke saker, som jeg regner med at jeg bare har sett en bitteliten del av til nå).
 
Gratulerer med overstått OUL :) så moro med gutt da og ekstra moro siden det stemte med magefølelsen :)
 
Trenger jeg bekymre meg?
Nå er jeg 31+4. Jeg var i dusjen nå i morrest, og kjente at jeg fikk litt murringer nederst i magen. Når jeg kom ut av dusjen satte jeg.meg ned, men det stoppet ikke, og jeg har enda endel sånne memslignende smerter. Jeg synes det gjør litt for vondt i forhold til hva det burde, men som førstegangsfødende vet jeg jo fint lite.. Nå har det vart i 20 minutter, og jeg har ligget på siden det siste kvarteret. Burde jeg være bekymret, eller er det normalt? Det er ikke værre enn noen menssmerter jeg har hatt før jeg ble gravid... :)
 
Sånn har jeg hatt det nesten i en uke jeg nå, kan vare halve dagen, hele dagen eller bare noen timer. Snakka med jm om det å hun sa det var helt normalt. Er trådene livmoren henger i som begynner å bli korte nå så de strekker seg, sa hun. Også kan det være kynnere som gjør det. Bare å ta paracet om det blir veldig ubehagelig :) om du er bekymret så bare ring jm din, bedre med en gang for mye :)
 
Okei :) tusen takk :) tror det har roet seg litt nå. Skal spise litt frokost, utrolog hva som blir bedre med mat ;-)
Jm sa sist at slike menslignende smerter tyder på en modning i mormunnen, derfor jeg ble litt bekymret :) men det er sikkert flere ting det kan være :)
Igjen, tusen takk :-D
 
Utrolig dårlig på å skrive regelmessig ser jeg... Jeg er altså nå 33+5(!) uker på vei! Det er jo helt utrolig hvor fort tiden går! Jeg har hatt en flott svangerskap til nå. Ingen kvalme eller andre plager i begynnelsen, og fortsatt lite plager :) jeg har noe sure oppstøt og litt vondt i korsryggen og sånt, men ingen store ting :) gutten i magen styrer rundt hver dag, og gir mamma gode tegn til trivsel, og det er jo det viktigste :-D

Nå er det bare noen veldig få dager til jeg er høygravid, og jammen ikke lenge til termin :-D
 
I dag har jeg ikke vært i fjøset hele dagen (må kanskje nå i kveld, menmen) og det har vært godt! Nå som det er veldig kort tid igjen til jeg er høygravid, begynnner det å bli ganske tungt med fjøsarbeid + at det er bedre enn noen gang å sove litt lenger enn til 6.00 ;-) det er faktisk noen uker nå, siden jeg sov lengre enn til sju i alle fall :)
Poenget er, at siden jeg ikke stod opp før klokka ni, så har jeg hatt masse mer energi til å gjøre ting inne i huset :) det er jo godt nå som jula, og terminen nærmer seg :)
Jeg har ommøblert på soverommet, skrudd opp sprinkelsenga og redd den opp mest for å se hvordan det ble :-D så har jeg skoldet mandler, og sstt dem til tørk slik at det skal bli hjemmelaget marsipan til jul og i julegave til svigerfar ;-) nå i skrivende øyeblikk, steker jeg smultringer :-D det er så godtmed smultringer, og så innbiller jeg meg at det er sunnere når de er stekt i solsikkeolje...?
Jaja.. Det var dagens innput fra meg :)
 
Godt nyttår!! Da går vi inn i den siste ventetiden, og alt er nå klart for lillegutt sin ankomst :-D
Jeg er nå 36+3/37+3 med bare 29/22 dager igjen til terminene :-D jordmor tror mest på mensterminen, som er 21.01.15, så jeg håper på at det blir rundt da, heller enn rundt ul-termin som er 28.01.15 ;-)
Jeg kjenner at det begynner å bli tungt nå, og føler meg tyngre og mer sliten for hver dag :)
Menmen, det er nok ikke jeg som bestemmer når han skal komme ;-)
Ha et fortreffelig år, alle sammen!! :-D
 
36+6/37+6 :)
Har sovet lenge i dag, og virkelig bare slappet av :-D
Nå sitter jeg på sofaen med føttene høyt og har kraftige menssmerter. Det er fryktelig ubehagelig, men det er jo et godt tegn på modning, så i grunn er jeg glad for det :) hadde ikke gjort noe å bli mamma snart nå ;-)
 
Da var stelleveska pakket til lillegutt, og fødebagen har fått en god start ;-) lurer på om jeg skal bake noe mens mannen er i fjøsen (slipper billig unna fjøsen nå om dagen ;-)). Mamma bakte til barselsbesøk mens hun hadde rier når hun skulle ha meg, men vi har mye lengre veg til sykehuset (3 timer mot 10 minutter) så jeg satser ikke på det :)
Har ei veldig grei oppskrift på 12 hvetestenger, det er ikke så arbeidskrevende og utrolig lett og kjapt å tine om man plutselig får besøk :-D
 
Da hadde vi vært på ny jordmortime :) alt stod bra til, og nå hadde hodet festet seg :)
I dag er det tre uker og to dager til terminen og baby regnes som ferdig utviklet :-D
Kjenner at babyen ligger lavere nå, og han ligger mer stabilt (mindre plass å bevege seg på) :) nå er det jammen spennende mot slutten! Jeg synes bare det er litt vanskelig å forholde seg til når jeg skal ringe jordmor om at fødselen er i gang. Jeg aner jo ikke hvordan rier kjennes ut. Men jeg velger å stole på jordmor og de jeg har spurt: "hvis det virkelig er rier du har, er du ikke i tvil" ;-)
 
Vi har kjøpt bil!!! :-D
Vi har lenge kjørt rundt på svigers gamle sedan, og måttet planlegge mye for å komme oss rundt omkring (vi bor ikke i gangavstand til noe!).
Nå har vi kjøpt en flott, og i våre øyne ny, driftsikker(bankibordet) stasjonsvogn! :-D ikke bare det, men jeg har en far som har som hobby å sitte å se på biler på finn.no og som er glad i å kjøre, så i dette øyeblikk er han på en to dagers kjøretur for å hente bilen vår! :-D en bil er noe vi virkelig trengte, og jeg er så lettet! Dette betyr ikke minst at min kjære mann faktisk kan hente meg og baby på sykehuset i en trygg og orntlig bil, som ikke er bulkete etter flere småkollisjoner over tid (bilen er 22 år)... :-D
Poenget er at jeg er utrolig glad for dette! Dette er fantastisk!!!! :-D
 
Back
Topp