Takk, folkens <3
Jeg sov meg gjennom telefontiden i stedet for å ringe legekontoret
Får se om jeg er mer brukbar i morgen...
Dobling på to døgn er ikke normalt der jeg er nå, men en 50% økning (dvs dobling på fire døgn) ville vært det. Det prøvene mine viser nå er bare 24% økning på to døgn, tilsvarende dobling på seks døgn. Altså lavere stigning enn normalt... Tror snart jeg har lest meg opp såpass at jeg antakelig kan mer om disse tallene enn fastlegen... Min vanligste stressmestringstaktikk er å researche dritten ut av problemstillingen
Det er vanlig med lav stigning ved "vanishing twin syndrome" som jeg i beste fall har (altså at blødningen skyldtes en tvilling som døde og det udefinerte vi så på UL var rester etter denne, og at jeg kanskje fortsatt har en levende). Men stigningen mellom de to blodprøvene mine er fortsatt under grensene for det som oppgis i den eneste ordentlige forskningsartikkelen jeg har klart å finne om akkurat dette. De oppga at vaninshing twin-svangerskap hadde enda lavere stigning enn enling-svangerskap (og flerling-svangerskap stiger raskere enn det igjen). Men ingen av de flere hundre tilfellene de hadde data fra lå (over tid) under det de regnet som grensen for "for svak" stigning (35% på to døgn, min stigning var altså 24% - godt under begge disse grensene). Om jeg har forstått tallene rett, altså.
Når det er sagt, var det tilfeller i studien med svært svak stigning, til og med to med reduksjon. Men det var kun midlertidig, så ved kontroll over litt lengre tid enn to døgn, hadde de likevel sterk nok stigning.
Det får meg til å ønske meg en ny måling, i håp om at stigningen er bedre mellom onsdag og fredag enn mellom mandag og onsdag. Jeg vet bare ikke om jeg orker å forsøke å forklare alt dette til en legesekretær når hodet er fullt av bomull og jeg bare vil sove... Det er lettere å finne de rette ordene på tastaturet enn å håpe at tungen skal bidra med å formulere dem.
Jeg kan jo håpe at denne målingen bare var gjort på et uheldig tidspunkt og at økningen over lengre tid er mer normal. Men dobling på seks døgn er godt utenfor normalområdet (Fürst oppgir at "Ved hCG-verdier mellom 1200 U/L og 6000 U/L skal verdien dobles hvert 3. døgn, og ved hCG-verdier over 6000 U/L skal verdien dobles hvert 4. døgn frem til ca uke 10."). Så jeg føler meg i grunnen akkurat like usikker som etter den inkonklusive ultralyden på tirsdag.
Det frustrerende er at tiden uansett kommer til å gi svar på om det er håp eller ikke, men tålmodighet er ikke lett å få kjøpt og tiden kan gå så inderlig sakte noen ganger! Utenfra sett virker det jo bare logisk å smøre seg med en dæsj tålmodighet og tenke på noe annet. Men det er ikke så lett når formen er såpass elendig at det eneste jeg kan gjøre er å ligge på sofaen og tenke... En hel uke til neste private UL - jeg hadde likt bedre om legekontoret sendte meg rett på sykehuset
Kilder: legger ved de mest nyttige linkene jeg har funnet, i tilfelle noen annen lurer på hva som skjer med HCG-stigning og avflating av kurve hvis man mister en tvilling...
https://www.furst.no/analyse-og-kli...gerskapets-innflytelse-pa-laboratorieverdier/
https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(13)00403-2/fulltext