Duotest

Haha...jeg har tydeligvis ikke skjønt forskjellen. Det er det du beskriver som panorama test jeg skal ta også. Jeg ser det står det på brosjyren jeg fikk. Jeg ser nå at den screener for downs, edwards syndrom, pataus syndrom, turner syndrom, og ni andre genetiske abnormaliteter relatert til kromosomfeil hos barnet.

Harmony og Panorama er igrunnen samme testen, det er bare forskjellige leverandører. Testene blir kallet NIPT som en samlebetegnelse for metoden (Noninvasive prenatal testing). Du får vite om fosteret har downs, edwards syndrom, pataus syndrom, turner syndrom med begge testene. På Panorama kan du i tillegg kjøpe ekstra tester for noen flere genetiske abnormaliteter, men det koster ekstra. Så Panoramatesten er bedre hvis man ønsker tilvalgene, for det får man ikke gjordt med Harmony :)

Hvis du skroller litt ned på denne linken så ser du en liste over forskjellene :) http://www.ultralydklinikken.dk/panorama-test.html
 
Jeg velger å ta testen fordi jeg er over 38 år.
 
Harmony og Panorama er igrunnen samme testen, det er bare forskjellige leverandører. Testene blir kallet NIPT som en samlebetegnelse for metoden (Noninvasive prenatal testing). Du får vite om fosteret har downs, edwards syndrom, pataus syndrom, turner syndrom med begge testene. På Panorama kan du i tillegg kjøpe ekstra tester for noen flere genetiske abnormaliteter, men det koster ekstra. Så Panoramatesten er bedre hvis man ønsker tilvalgene, for det får man ikke gjordt med Harmony :)

Hvis du skroller litt ned på denne linken så ser du en liste over forskjellene :) http://www.ultralydklinikken.dk/panorama-test.html
Takk for info. Legen jeg går til tilbyr full pakke, og vi går for det. Dvs at vi undersøker for alt som kan undersøkes, deriblant disse genetiske abnormalitetene. Det var ikke så fryktelig stor prisforskjell heller
 
Takk for info. Legen jeg går til tilbyr full pakke, og vi går for det. Dvs at vi undersøker for alt som kan undersøkes, deriblant disse genetiske abnormalitetene. Det var ikke så fryktelig stor prisforskjell heller

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta Harmony, men nå vurderer jeg å bytte til Panoramatesten istedet. Det er som du sier ikke så stor prisforskjell :)
 
Jeg er 33 år og bor i Norge så skal ikke ta duo eller nips, men har bestilt ul i uke 13-14 for å sjekke nakkefold osv.

Du spurte i første innlegg hva man vil gjøre dersom avvik oppdages. Jeg vil abortere. Hva tenker du da, trådstarter?
 
Jeg er 33 år og bor i Norge så skal ikke ta duo eller nips, men har bestilt ul i uke 13-14 for å sjekke nakkefold osv.

Du spurte i første innlegg hva man vil gjøre dersom avvik oppdages. Jeg vil abortere. Hva tenker du da, trådstarter?
Vel...vi har tre barn fra før, så jeg tror ikke vi har kapasitet til et barn med mye ekstra behov. Det er fælt å si det, men jeg tror vi hadde tatt abort
 
Jeg er svært skuffet at duotest er ikke tilbud til alle gravid her i norge. Der jeg er fra får alle tilbud mot litte bit egendel (ca 500 kr).

Vi har bestillt ul for å sjekke hnakkefold, jeg hadde ikke tenkt å jeg kunne reise til utlandet for bedre tester...
 
Vår gutt er født med en sjelden diagnose som ikke ble oppdaget på oul. vi går allikevel ikke tilbud om duotest. Eneste vi skal få er ekstra ul etter ordinær ul. Syns det er litt merkelig..
Var på ul på fredag å da sjekket han nakkefold og nesebein å det så fint ut :)
 
Da har jeg vært i København og tatt Panorama testen. Får svar om ca 10 dager. Blir spennende! Fikk også sett lille nurket. 4 cm lang nå og sprellet med armer og bein. Vi har også bedt om å få vite kjønn. :)
 
Jeg tenkte på å reise til Danmark, men har hatt det så travelt på jobb om dagen så det ble ikke noe av. Har tatt tidlig ultralyd her hjemme i stedet og fikk sett på nakkefold, neseben og et område i hjernen han mente var noe nytt de kunne se på. Alt så helt normalt ut, så da slår jeg meg til ro med det. Jeg vet det ikke finnes noen 100% garanti for at alt er i orden, men det kan skje så mye underveis og under fødselen også. Men hadde jeg fått beskjed nå om at ting ikke var i orden ville jeg nok valgt abort.
 
Da har jeg vært i København og tatt Panorama testen. Får svar om ca 10 dager. Blir spennende! Fikk også sett lille nurket. 4 cm lang nå og sprellet med armer og bein. Vi har også bedt om å få vite kjønn. :)
Jeg tok den på fredag og er kjempespent. Hvor langt er du på vei?

Sa de 10 arbeidsdager eller 10 dager inkl helg?

Ville de si noen indikasjon på kjønn utfra UL?
 
Jeg tok den på fredag og er kjempespent. Hvor langt er du på vei?

Sa de 10 arbeidsdager eller 10 dager inkl helg?

Ville de si noen indikasjon på kjønn utfra UL?

De ville ikke se på kjønn i det hele tatt. Er for tidlig mente de. Er 10+6 i følge UL i dag.
Prøven blir sendt mandag ettermiddag fra Kastrup. Så de regnet med to dager til frakt. Pluss lørdag og søndag før prøven blir sendt. Så 4 dager går bare der. :)
Mener det er 7-10 kalender dager.

Vil dere vite kjønn?
 
De ville ikke se på kjønn i det hele tatt. Er for tidlig mente de. Er 10+6 i følge UL i dag.
Prøven blir sendt mandag ettermiddag fra Kastrup. Så de regnet med to dager til frakt. Pluss lørdag og søndag før prøven blir sendt. Så 4 dager går bare der. :)
Mener det er 7-10 kalender dager.

Vil dere vite kjønn?
Ja, vi vil vite kjønn og så mye som mulig annet. Vi tok UL samtidig, og både nakkefold og neseben så bra ut.
 
Vi fikk hjelp av privatklinikk for å bli gravid. Fikk da tilbud om ul i uke 7 eller uke 12. Vi valgte uke 12.

Merket at han stresset litt med ultralyden, og når vi var ferdig sa han at vi måtte ha en ny ul på Haukeland (bor i Bergensområdet) jeg hadde hørt om nakkefoldsmåling, men aldri tenkt at det kunne ramme oss. Viste seg at babyen hadde forhøyet str på nakkefolden.
Uken etterpå var vi på Haukeland med duo test.

Rett og slett helt forferdelig å vente den uken på svarene på blodprøvene for ul viste fremdeles forstørret nakkefold.
Vi klarte ikke helt å glede oss over graviditeten, noe som var forferdelig siden vi hadde jobbet for dette.
Og vi visste ikke hva vi skulle gjøre dersom det var trisomifeil.

Når vi fikk svarene på blodprøven så viste det at alt såg ut for å være innenfor normalen. Og svangerskapet blir regnet som ett "vanlig" svangerskap og Haukeland ville ikke gå videre med ekstra ultralyder.

Vi var på OUL og alt såg fint ut med ei lita jente. Og siden jeg er slankeoperert så får vi 4 ekstra ul for Vekstkontroll på vesla. Og den første ul der i uke 24 var alt flott. Skal inn igjen på ul nå i uke 32.

Vi hadde sluppet å gått gjennom dette hadde vi ikke valgt den ul i uke 12. Samtidig som det var godt når vi fikk bekreftet at alt såg bra ut.
 
Back
Topp