Drikker ditt barn kumelk?

ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: *pilutta*

Tro meg, jeg vet hvor mye som er tilsatt kumelk. Og i en perfekt verden skulle det, i mine øyne, vært flere gode substitutter. Her i huset spiser ikke ungene hvit ost, yoghurt og annet som helt opplagt inneholder melk. Saus lages fra bunnen av UTEN melk, osv osv.
er da ikke noe kunstige tilsetninger i melk for da er du langt på jorde, for akurat det vet jeg etter å ha vært i tine sine produksjoner ganske mange ganger, det eneste de tilsetter en vare er d-vitamin men der kan du velge å ikke ta med
melka blir først separert for å skille seg pga at de ska ha bort fløte og etc, dette blir gjort flerre ganger ut fra om det ska bli h-melk,lett-melk,ekstra lett melk eller skummet melk
så blir det kokt/pasturisert opp pga bakterier. De gjør det på samme måtte som de gjorde det for mange herrans år tilbake. Så her har nok noen vært ute for å svartmale ting som ikke stemmer.
Og er en usikker på hva kua har hatt i seg så får en evt kjøpe økologisk melk

http://www.regelhjelp.no/Templates/Emne____11805.aspx

her står om næringsinnhold og helse frembringende angående melkeprodukter http://www.melk.no/menyListe1.aspx?mnu1id=9010

Men kjære deg! Jeg sier ikke at det er tilsatt noe i melka! Men at mange matvarer er tilsatt melk! Der misfortod du meg[;)][:D]

ORIGINAL: Auliana

Vi drikker kumelk.

Må bare ha det! Må bare ha det!

Elsker ost, yoghurt, og alt annet som innholder melk.

Har fulgt med på forskningen i begge retninger og mener at kumelk er det sunneste alternativet. Nettopp på grunn av næringstoffene.

Melkestoffer brukes i mengder med matvarer, drikkevarer, prefabrikert mat osv osv osv...Gir du barnet ditt kjeks, yoghurt, ost, pizza, smøreost, iskrem osv? Eller er det kun melk som drikke du ikke velger å gi?

De får så godt det lar seg gjøre produkter uten melk. Noe blir det selvfølgelig, men der hvor jeg kan finne alternativer, gjør jeg det[:)]

For meg blir det litt sånn missforstått holdning og et rart argument. Enten gir man kumelk eller så kutter man alt hvis det er bedre med andre produkter basert på ris, havre eller soya... Blir litt halvgjort å gi noen havremelk og brødskive med kvitost og en yohurt derpå...

Blir som den etiske vegtarianeren jeg laget mat for via jobb. Han spiste ikke egg, kyllling, storfe osv. Men kunne fint spise lammekjøtt og tunfisk?!??!!! [:D]

Nei, jeg er ikke ute for å krangle, bare gjøre det innlysende hvor mye kumelksprodukter vi får via kosten som ikke nødvendigvis er melk...

Tro meg, jeg vet hvor mye som er tilsatt kumelk. Og i en perfekt verden skulle det, i mine øyne, vært flere gode substitutter. Her i huset spiser ikke ungene hvit ost, yoghurt og annet som helt opplagt inneholder melk. Saus lages fra bunnen av UTEN melk, osv osv.

Det er du også klar over at det er en genetisk mutasjon som gjør at europere og folk bosatt over ekvator takler kumelk og dens molekyler, enzymer bedre enn f.eks folk bosatt i Asia. Det er nettopp der det bor mennesker så langt nord, det er derfor vi takler det harde klimaet som finnes her.

Ja, jeg er klar over det. Men det jeg også er klar over er at det ikke gjelder alle. Deriblant min eldste. Så det er basert på hans reaksjon på kumelk at jeg har valgt å gjøre som vi gjør.

Det er også sånn at man når som helst kan utvikle intoleranse mot laktose. Også som voksen. Spesielt hvis man ikke har drukket melk på lenge.

Enda en grunn til å drikke et glass melk om dagen, dersom sjansen for laktoseintoleranse øker om man avstår fra kumelk over lengre tid. Det finnes laktoseredusert og laktosefri kumelk. [;)]

Min erfaring som kokk er at der jeg har laget retter for gjester med ulike intoleranser, allergier osv er at de faktisk spiser alt annet enn alternativet som er laget kun for dem pga av allergier i veldig mange tilfeller.

Jeg sier ikke at folk ikke er allergiske eller ikke har intoleranse. Men at i mange tilfeller er det selvdiagnoser og trender som gir folk ideen om å forkaste en viktig næringskilde som de strengt tatt ikke trenger å gjøre.

Det at du har din mening om at kumelk er ment for kavler er helt greit, men jeg syns argumentene dine blir svake sånn generelt..[:)]

Du får synes hva du vil[:)] Jeg vet at mine argumeter holder vann. Dette er ikke en selvdiagnose, eldstegutten her fikk en kraftig reaksjon da han fikk smake kumelk EN gang, og på grunn av det og mye annet, velger vi i vår familie å begrense bruken.

Det at du velger og mener noe annet er helt greit for meg[:D]

er da ikke noe kunstige tilsetninger i melk for da er du langt på jorde, for akurat det vet jeg etter å ha vært i tine sine produksjoner ganske mange ganger, det eneste de tilsetter en vare er d-vitamin men der kan du velge å ikke ta med
melka blir først separert for å skille seg pga at de ska ha bort fløte og etc, dette blir gjort flerre ganger ut fra om det ska bli h-melk,lett-melk,ekstra lett melk eller skummet melk
så blir det kokt/pasturisert opp pga bakterier. De gjør det på samme måtte som de gjorde det for mange herrans år tilbake. Så her har nok noen vært ute for å svartmale ting som ikke stemmer.

her står om næringsinnhold og helse frembringende angående melkeprodukter http://www.melk.no/menyListe1.aspx?mnu1id=9010

Men kjære deg! Jeg sier ikke at det er tilsatt noe i melka! Men at mange matvarer er tilsatt melk! Der misfortod du meg[;)][:D]
da misforsto jeg det du skrev[:)], fosto det slika t du mente ting var tilsatt i drikkemelken

da misforsto jeg det du skrev[:)], fosto det slika t du mente ting var tilsatt i drikkemelken

Hehe, nei, jeg vet at ikke melken er tilsatt noe[:D]

Ja,her i huset drikker alle melk. Jeg syns det er veldig godt.
Sitter faktisk med dots og melk nuh[:)]

Ja både ungen og jeg. Om noen tar fra meg melka klikker jeg[:D] driter i om ikke kroppen trenger alt i melka. Jeg spiser mye som er værre enn et glass melk til maten[:D]

JA! Vi tre drikker tilsammen ca 20 liter i uken... Så her drikkes det alt for mye melk.

Er bare nysgjerrig[:)] Jeg er av den (sære?) oppfatning at kumelk er for kalver, og at barn ikke klarer å nyttiggjøre seg næringstoffene som er i melken. Molekylene i kumelka er veldig store, og fordøyelsessystemet til mennesker er ikke i stand til å suge opp disse så godt. Barn har heller ikke evne til å bryte ned laktosen, og det kan gi plager av forskjellige slag. Dette gjelder særlig barn under 3 år. Men som den melkenasjonen vi er velger de fleste å gi kumelk fra fylte ett år.

Hvorfor ikke gi annen drikke, som f.eks havremelk? Den er tilsatt alle de viktige vitaminene som er i kumelka(for, ja, noe bra er det med melk) og inneholder i tillegg sunt fett[:)] Soya- eller rismelk er desverre ikke gode substitutter. Bl. annet inneholder soyamelk MYE planteøstrogener, og det skal ikke barn ha.

Er ikke ute etter å krangle, bare hadde vært kjekt å høre andres meninger om temaet.

Tenker selvfølgelig på dere som har barn fra 1 år og oppover[;)][:)]

er helt på samme greia og er overbevist om at alle tror man MÅ ha melk , men ingen vet helt hvorfor . Men ser forsåvidt at du er av samme oppfatning siden du foreslår substitutter. Her drikker vi vann. Og melk hvis hun spør,

Er bare nysgjerrig[:)] Jeg er av den (sære?) oppfatning at kumelk er for kalver, og at barn ikke klarer å nyttiggjøre seg næringstoffene som er i melken. Molekylene i kumelka er veldig store, og fordøyelsessystemet til mennesker er ikke i stand til å suge opp disse så godt. Barn har heller ikke evne til å bryte ned laktosen, og det kan gi plager av forskjellige slag. Dette gjelder særlig barn under 3 år. Men som den melkenasjonen vi er velger de fleste å gi kumelk fra fylte ett år.

Hvorfor ikke gi annen drikke, som f.eks havremelk? Den er tilsatt alle de viktige vitaminene som er i kumelka(for, ja, noe bra er det med melk) og inneholder i tillegg sunt fett[:)] Soya- eller rismelk er desverre ikke gode substitutter. Bl. annet inneholder soyamelk MYE planteøstrogener, og det skal ikke barn ha.

Er ikke ute etter å krangle, bare hadde vært kjekt å høre andres meninger om temaet.

signerer og applauderer!!!! er er det havremelk som gjeder! :):)):):):):):)

ORIGINAL: ohBaby!

Hurra! Noen som er enig med meg, jo[:D][:D]

ORIGINAL: ohBaby!

Hurra! Noen som er enig med meg, jo[:D][:D]

jeg er megaenig! gla for å finnen noen andre som er det! ;) her har mini melkeproteinallergi,og jeg intoleranse,så jeg kjenenr jo selvpå kroppen hva melka gjør.. er ikek noe godt å få vondt og bli dårlig....

her bruker vi havremelk,havrefløte og visp fra go green,og alpro sin havremelk med jordbær og bringebær,namm namm'! åsså får han litt soyayoughurt. :) bruker det som andre bruker melk og fløte,kjenner på kroppen at det er bedre for meg.

fikk ett tips fra en annen julimamma i stavanger,de lager smoothie med en halv banan,en halv avocado og 2dl havremelk,sååå godt og mettende!!

Her drikker poden rismelk eller havremelk. Han tåler ikke ren kumelk, jeg har prøvd den laktosefrie også.
Foreløpig har han fått behandlede melkeprodukter, altså ting som er kokt, stekt osv. og det har gått greit, men han kan ikke få for mye av det.

Hvorfor er ikke rismelk bra? Er det han får i barnehagen, men hvis ikke det er bra så bytter vi til havremelk...

Er det bare jeg som er dum, eller er det med melk som alt annet, noen tåler det bare ikke? Akkurat som at noen ikke tåler nøtter eller gluten? Er vel ikke dermed sagt at melk er livsfarlig? Folk har jo drikket kumelk siden tidenes morgen..... Orker ikke at alt skal være farlig jeg[&:]

ja til frokost og lunsj.. så er dt vann til frukt og middag og biola til kvelds... har alltid tenkt at melk er sunt jeg da...

ORIGINAL: MomToBe

Er det bare jeg som er dum, eller er det med melk som alt annet, noen tåler det bare ikke? Akkurat som at noen ikke tåler nøtter eller gluten? Er vel ikke dermed sagt at melk er livsfarlig? Folk har jo drikket kumelk siden tidenes morgen..... Orker ikke at alt skal være farlig jeg[&:]

selvfølgelig er det sånn at noen bare tåler det ikke,men er ikek det jeg vil frem til! :) MEN jeg personlig mener at melk ikke er det beste for oss,jeg føler melk er maten kua skal gi kalven,akkurat som når vi ammer..enkelt forklart![8D][8D]

men SELVFØLGELIG hver sin mening om det som alt annet. :)

Takk fro at du har satt i gang en veldig interresant diskusjon[:)]

Her får begge barna kumelk. Til tross for at jeg ikke drikker det selv. Har hatt for meg at det er veldig bra for barn med tanke på beinbyggning osv... Men, min mamma har akkurat lest en bok om en økologisk familie som har et barn som er mye sykt og et med ADHD. Og bare ved å legge om kosten og kutte ut kumelk har barnet med ADHD kunne slutte på medisiner og leve et ganske så normalt liv. Det andre er mye mindre sykt. De erstatter melk med massevis av grønnsaker. Spiser kun økologisk mat.

Hun stiller spørsmålstegn i boka om hvorfor norden nesten er de eneste landene som anbefaler melk til barn. Det er faktisk ikke mange andre land som gjør det. Hun spekulerer i om mange av de som driver med kuer osv har noe å si når det kommer til mattilsynet o.l., om det har mye mer med penger å gjøre enn hva som egentlig er bra / ikke bra.

Et eks på sånt er jo da det ble anbefalt i U landene å ikke amme. Kun for at Nestlè skulle tjene penger på MME.
Så sånt skjer jo, det er jo ikke til å stikke under en stol.

Jeg vet ikke riktig hva jeg skal tro, men jeg synes det er veldig interresant å følge en diskusjon om temaet.[:)]

Back
Topp