Drikker ditt barn kumelk?

ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: *pilutta*

ORIGINAL: Oline V2

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: Oline V2

Ja, vi gir barna kumelk, og drikker kumelk selv.

Du er skeptisk til molekylene i kumelk.
Jeg er skeptisk til "kunstige" produkter, hvor det er tilsatt alt  mulig.
Jeg tror at når man tilsetter feks vitaminer, så er ikke dette like sunt som å spise matvarer hvor de samme vitaminene finnes naturlig.
(samme som at man heller bør spise frukt og grønt og fisk, i stedet for å ta piller med vitaminer, mineraler og omega 3)

GODT poeng....

Jeg er faktik tildels enig i dette, men med alt det andre som ikke er bra med kumelk veier opp for at vitaminene er tilsatt, og ikke finnes naturlig.

Og, til opplysning, dette er ikke bare min personlige mening. Finnes mye fakta om emnet[:)]

Det gjør det helt sikkert.
Og det finnes minst like mye fakta om hvorfor vi mennesker (og spesielt barn og kvinner) bør drikke melk.
Og det finnes mye fakta om at vi bør unngå "sminkede" matvarer (altså matvarer som er blitt tilsatt kunstige stoffer, feks vitaminer)

Så til syvende og sist, så handler det om hver enkeltes personlige mening, og hva den enkelte velger å tro

Klart det gjør det, men jeg var bare interessert i å høre hva andre mener. Og det får jeg jo nå[:)]

Jeg mener fortsatt at mine barn har best av å IKKE drikke kumelk[:D] Hva andre gjør er selvfølgelig opp til dem. Men det er ikke alle som er like opplyste om alt, så en debatt skader aldri[:)]

Nei du kan så si... [8|]

Det er anbefalt å ligge unna spekemat, gravlaks og masse annet mens en er gravid, det er anbefalt å ikke slanke seg mens en ammer, det er anbefalt å ha barnet bakovervendt i bilen frem til 4 år.. Er de som følger DISSE anbefalingene (og alle de andre anbefalingene, jeg kunne ramset opp maaange) også dårlig opplyste??!

Er du ute etter å krangle?? Synes sammenligningen din blir litt i drøyeste laget. Det er et faktum at melk skaper reaksjoner i en liten kropp som ikke er bra, er en grunn til at bl.annet astmatikere og ørebarn blir anbefalt å ikke drikke melk. Selvom friske barn tilsynelatende ikke reagerer på det, så skjer de samme reaksjonene allikevel.

Å trekke inn anbefalinger ift til gravide og bilsikring synes jeg blir for dumt. Blir liksom på et litt annet plan. Er INGEN som dør av å ikke drikke melk.

Tja, tolk det dithen du vil..
Du insinuerer jo indirekte at de som følger ANBEFALINGENE fra helsesektoren IKKE er opplyste nok..

Vi har et barn som ble undersøkt for melkeallergi, og i den forbindelse leste og undersøkte vi MYE om emnet, og forskningen som foreligger pr idag tilsier at kumelk tross alt er det beste alternativet med tanke på næringsstoffer- selv om det finnes mange andre gode erstatnigner for de som ikke TÅLER melk..

Synes også du tolker mitt innlegg feil. Jeg mente ikke at de som følger generelle anbefalinger gitt av mydighetene er lite opplyste. Mitt innlegg dreier seg om MELK, ikke andre anbefalinger. Det var du som trakk inn andre ting.

Ja, men jeg svarer også på det du skriver om melk:

Sitat fra mitt forrige innlegg: Forskningen som foreligger pr idag tilsier at kumelk tross alt er det beste alternativet med tanke på næringsstoffer- selv om det finnes mange andre gode erstatnigner for de som ikke TÅLER melk..

Ja, og det var kun det jeg var ute etter å diskutere. Ikke det andre du trakk inn i ditt første svar. DET er en helt ANNEN debatt, i mine øyne.

Ja men sett igang å debatter da, jeg venter fortsatt på en link til noe som kan motbevise det [:D]

Jeg har mye litteratur om emnet i bokhylla[:D] har ikke tid til å google nå, så link får jeg komme tilbake til[:D]

Simen drikker kumelk men må kutte det en del ut fordi han er hard i magen og det er melkeproteine i melken som gjør det. Barnelegen som sa det.

Foreløpig går det kun i MME,

men når den tid kommer at hun skal drikke vanlig melk, så kommer vi nok til å gi henne havremelk eller rismelk. (selv foretrekker jeg jo soyamelk, men viste ikke det om planteøstrogenene... så det får vi heller vente med).

Hvorfor?

Fordi hverken meg eller pappaen hennes tåler melk. Vi kan ha litt i matlaging og slikt, men ikke rene melkeprodukter.

Ja, hun får kumelk. Og kommer til å fortsette å få det mtp beinbygning og tenner.

JEG velger å stole på anbefalingene til myndighetene.

Min er ikke glad i havremelk,men han drikker rismelk.
Hva er galt med rismelk?
Bruker havremelk i grøten hans noen ganger.

Ja, hun får kumelk. Og kommer til å fortsette å få det mtp beinbygning og tenner.

Ja han drikker kumelk, han har ikke reagert på noen måte av melk så fortsetter med det![:)]
har prøvd havre og ris melk, men det reagerer magen hans på.. han får rett å slett flytende bæsj..

Jeg ELSKER melk.. Herregud, kunne ikke klart meg uten.
Men havremel er et godt alternativ.
vet de ikke drikker melk i bhg nettopp pgs dette... Er sjelden han drikker melk. Kanskje ett glass i uka.. Men han spiser frokostblaninger blandet med melk[:D]

Utenom, men vi drikker / spiser kkun økologisk såfremt det er mulig. Kostholdet i bhg til sønnen min er 80% økologisk

Tro meg, jeg vet hvor mye som er tilsatt kumelk. Og i en perfekt verden skulle det, i mine øyne, vært flere gode substitutter. Her i huset spiser ikke ungene hvit ost, yoghurt og annet som helt opplagt inneholder melk. Saus lages fra bunnen av UTEN melk, osv osv.
er da ikke noe kunstige tilsetninger i melk for da er du langt på jorde, for akurat det vet jeg etter å ha vært i tine sine produksjoner ganske mange ganger, det eneste de tilsetter en vare er d-vitamin men der kan du velge å ikke ta med
melka blir først separert for å skille seg pga at de ska ha bort fløte og etc, dette blir gjort flerre ganger ut fra om det ska bli h-melk,lett-melk,ekstra lett melk eller skummet melk
så blir det kokt/pasturisert opp pga bakterier. De gjør det på samme måtte som de gjorde det for mange herrans år tilbake. Så her har nok noen vært ute for å svartmale ting som ikke stemmer.
Og er en usikker på hva kua har hatt i seg så får en evt kjøpe økologisk melk

http://www.regelhjelp.no/Templates/Emne____11805.aspx

her står om næringsinnhold og helse frembringende angående melkeprodukter http://www.melk.no/menyListe1.aspx?mnu1id=9010

Nei, min drikker ikke kumelk, men det er fordi hun ikke liker det/vil ha..

Jeg er vel blandt de uopplyste menneskene her i verden som fremdeles tror og mener at vi har bare godt av litt melk! [8D][;)][:D]

Men så går jeg under kallenavnet "kalven" hjemme da....[8D]

Så JA, her drikkes det melk! [:D]

nei, vi prøver å unngå kumelk. Bruker havre og rismelk i steden bla pga de tingene du nevner. Er i en utprøvningsfase nå.

info for de som er interessert:

http://www.utenglutenogmelk.info/SIDE5.html

Jentene drikker melk, men ikke hver dag og aldri som tørstedrikk. Jeg mener også at kumelk er for kalver. [;)]

Fins andre kilder til kalsium og de får det jo gjennom andre melkeprodukter også. Dessten klarer ikke menneskekroppen å nyttiggjøre seg kalsiumet i kumelk noe særlig uansett.

Jepp,begge våre drikker kumelk[:)] de drikker h-melk[:)]

ORIGINAL: LuckyStar

Nei, min drikker ikke kumelk, men det er fordi hun ikke liker det/vil ha..

ORIGINAL: Markmusa

Ja vi drikker det hele gjengen her.... [;)] Det er SÅ godt med et iskaldt glass med melk.... [:)]

og med en sjokolade rett fra kjøleskapet.. namnam[:D]

Eldste jenten på 9 drikker lite ku-melk, kun om hun drikker kakao.
Minste jenten på 4år drikker mye ku-melk, vi må begrense henne, hun kan lett drikke 2 liter om hun hadde fått lov.

Jeg selv holder meg langt unna, jeg blir kvalm får vondt i magen og det "brenner"...

Back
Topp