Drikker ditt barn kumelk?

*pilutta*

Elsker forumet
Er bare nysgjerrig[:)] Jeg er av den (sære?) oppfatning at kumelk er for kalver, og at barn ikke klarer å nyttiggjøre seg næringstoffene som er i melken. Molekylene i kumelka er veldig store, og fordøyelsessystemet til mennesker er ikke i stand til å suge opp disse så godt. Barn har heller ikke evne til å bryte ned laktosen, og det kan gi plager av forskjellige slag. Dette gjelder særlig barn under 3 år. Men som den melkenasjonen vi er velger de fleste å gi kumelk fra fylte ett år.

Hvorfor ikke gi annen drikke, som f.eks havremelk? Den er tilsatt alle de viktige vitaminene som er i kumelka(for, ja, noe bra er det med melk) og inneholder i tillegg sunt fett[:)] Soya- eller rismelk er desverre ikke gode substitutter. Bl. annet inneholder soyamelk MYE planteøstrogener, og det skal ikke barn ha.

Er ikke ute etter å krangle, bare hadde vært kjekt å høre andres meninger om temaet.

Tenker selvfølgelig på dere som har barn fra 1 år og oppover[;)][:)]

Nei hun er jo litt lita enda [;)]

Ja, hun får kumelk. Og kommer til å fortsette å få det mtp beinbygning og tenner.

JEG velger å stole på anbefalingene til myndighetene.

Hun får rismelk av oss.
Vet barnehagen har gitt henne kumelk av og til.

Syns hun slimer sånn av kumelk, så vil helst unngå det siden hun har vært plaget med polypper og væske i ørene. Blir så innmari tett når hun blir tett.

ja det gjør jeg
grunnen er at i melk er det faktisk fett som er nyttig til de små i tilleg til kalsium, pga tenner og beinbygning og er jo anbefalt litt melk hver dag og stoler på at dette er riktig
Her får de melk rett fra fjøse hos naboen har fått det fra de var 1år

Ja vi drikker det hele gjengen her.... [;)] Det er SÅ godt med et iskaldt glass med melk.... [:)]

Nei, gir ikke kumelk og kommer ikke til å gi det med det første heller.

ORIGINAL: Labambie

Ja, hun får kumelk. Og kommer til å fortsette å få det mtp beinbygning og tenner.

Men hvorfor stole på anbefalinger som nødvendigvis ikke er til det beste? Når det finnes gode alternativer, mener jeg[:D]

ORIGINAL: *pilutta*

Men hvorfor stole på anbefalinger som nødvendigvis ikke er til det beste? Når det finnes gode alternativer, mener jeg[:D]
legen her sier at de barna som ikke drikker noe form for melk eller kuprodukter ofte får kalsiummangel noe han ser oftere og oftere som igjen går utover beinbygninger og disse barna må begyne på calsiumtilsud på respet

ORIGINAL: bondekone

legen her sier at de barna som ikke drikker noe form for melk eller kuprodukter ofte får kalsiummangel noe han ser oftere og oftere som igjen går utover beinbygninger og disse barna må begyne på calsiumtilsud på respet

Men du må lese hva jeg skriver i HI[:)] Jeg gir jo et alterativ til melk, som inneholder de GODE stoffene som er i kumelk. Deriblant kalsium. Men ungene slipper å få i seg det kroppen deres ikke klarer å nyttiggjøre seg og bryte ned.

ORIGINAL: et_lite_vesen

Jeg går for det billigste alternativer, og da blir det kumelk. Skulle gjerne levd et herlig økologisk liv, bare kjøpt og spist økologisk, men det er dyrt. Og så lenge all annen "vanlig" mat ikke er skadelig, så velger jeg å kjøpe inn fra First Price, Europris osv!

Det er dyrt å leve sunt.

Vet, du, akkurat havremelk er ikke å dyrt[:D] Ica selger en liter for 13 kroner her i byen ihvertfall[:)] Forøvrig enig med deg at Firstprice o. l har mye bra.

VI gir kumelk forid æ meine det e bra for unga å drikk melk SÅLÆNG dæm tåle det...
E jo klart at vældi mang reagere på det - og det kjæm nok my av at det faktisk e laga for kalva... æ vil tru kalvan kun ha blitt dårlig av menneskemelk også[8D]
Men æ ÆLSKE melk og det gjør gut'n også!Og så læng hainn ikke reagere på det så sjer æ ikke nå grunn te å ikke gi d[;)]

Ja, vi gir barna kumelk, og drikker kumelk selv.

Du er skeptisk til molekylene i kumelk.
Jeg er skeptisk til "kunstige" produkter, hvor det er tilsatt alt  mulig.
Jeg tror at når man tilsetter feks vitaminer, så er ikke dette like sunt som å spise matvarer hvor de samme vitaminene finnes naturlig.
(samme som at man heller bør spise frukt og grønt og fisk, i stedet for å ta piller med vitaminer, mineraler og omega 3)

TAKK!!! jeg har lurt fælt på hva jeg skal gi gutten her! vil ikke gi han kumelk! men samtidig må han jo ha alt det bra som er i melka!
men jeg ville ikke gi sooyamellk pga østrogen!
men da skal jeg prøve havremelk[:)][:)]

jeg vil ikke gi kumelk fordi han reagerer littegrann på det!

Han får rismelk med kalsium eller havremelk med kalsium og b-vitaminer.

ORIGINAL: Sha

TAKK!!! jeg har lurt fælt på hva jeg skal gi gutten her! vil ikke gi han kumelk! men samtidig må han jo ha alt det bra som er i melka!
men jeg ville ikke gi sooyamellk pga østrogen!
men da skal jeg prøve havremelk[:)][:)]

jeg vil ikke gi kumelk fordi han reagerer littegrann på det!

Bare hyggelig[:D] Her går ihvertfall havremelken ned på høykant. Håper tassen liker det[:D]

ORIGINAL: Oline V2

Jeg tror at når man tilsetter feks vitaminer, så er ikke dette like sunt som å spise matvarer hvor de samme vitaminene finnes naturlig.
(samme som at man heller bør spise frukt og grønt og fisk, i stedet for å ta piller med vitaminer, mineraler og omega 3)

GODT poeng....

GODT poeng....

Jeg er faktik tildels enig i dette, men med alt det andre som ikke er bra med kumelk veier opp for at vitaminene er tilsatt, og ikke finnes naturlig.

Og, til opplysning, dette er ikke bare min personlige mening. Finnes mye fakta om emnet[:)]

han drikker kumelk, fordi han elsker det

GODT poeng....

Jeg er faktik tildels enig i dette, men med alt det andre som ikke er bra med kumelk veier opp for at vitaminene er tilsatt, og ikke finnes naturlig.

Og, til opplysning, dette er ikke bare min personlige mening. Finnes mye fakta om emnet[:)]

Det finnes også MYE fakta om hvorfor melk er bra for en!

Min mening er at med mindre man har en medisinsk grunn til å la være, bør man få i seg næringen som kumelka byr på.
Greit at kumelk er for kalver, men havremelk er for hva da? [8|][8D]
EGENTLIG burde vi jo hatt melkedamer som melka på kartonger for vi er jo egentlig skapt til å drikke bare morsmelk.

OG mennesket er ikke skapt for å spise kjøtt, hverken tenner eller tarmer. Blir ikke veggis av den grunn.

Ja til melk! [:D]

Back
Topp