Drømmen om en til i familien♡

Uff ja, luftsmertene var ille ja! Måtte ha varmeposer på magen og skuldrene i et par dager.

Takk for oppklaringen av forkortelsen, jeg trodde det var noe sånt:smiley-ashamed004 Åh, så utrolig kjipt at du måtte oppleve det.. Får håpe det var en koronagreie, og at det er noe bedre nå. Sånn sett glad jeg skal på Riksen og ikke Ullevål, at jeg ikke risikerer å bli flyttet til Ahus (håper jeg i hvert fall).
Jeg håper jeg kommer meg fort igjen etter KS’et. Synes forøvrig det er skikkelig kjipt at man ikke engang kan få sykemelding etter KS, og at man må bruke permisjonen på å være sengeliggende og bli bra.

Hadde en skikkelig grineseanse her i sta :bag::hilarious: hormoner + det du skrev om det datteren din opplever og hva du opplevde etter KS, også leste jeg i Vg om hun som hadde KS som ble skjært i før spinalbedøvelsen funket.
Ja, de er ganske heavy. Men gir seg ila dag 3ish hos meg iallefall❤️

A-hus er utrolig presset på personell og økonomi- alt skal spares på, og behandlingen blir deretter. Ikke nok folk på jobb, til å kunne ta imot og ta vare på alle pasientene. Helt tragisk! Og det gjør meg sint. Er spent på hvordan mitt siste pks og tiden etter blir?:angelic:

Ja, det er sånt det er lagt opp, dessverre. Og merkelig man ikke får sykemelding iom mange ikke klarer å ta seg av den lille I ukene etterpå, og en del har store smerter. Igjen, kvinnehelse er visst nok ikke så viktig?!:arghh::smiley-angry002

Uff, håper da ikke jeg skremte deg?❤️ Var virkelig ikke meningen❤️❤️ Sikker på at du får en god fødselsopplevelse❤️✨️ Tenker og håper jeg bare har vært jævlig uheldig, på flere fronter!

Haha!
Jaja, ikke verst det heller ;)

Nei men, uansett; ville bare ha ut der at det faktisk finnes noe man kan prøve. Selvsagt er dette også noe som må undersøkes og behandles selv.
Er med i fb-gruppen der selv, og svært mange har effekt av dette. Både på styrke i kjernemuskulaturen, men også det med å ikke tisse på seg, eller andre plager som blir bedre. Så.. det funker jo for de som får til. Er bare så synd at det i Norge ikke har vært noe interesse for ting som kan bedre kvinnehelse. Rett og slett.. For selv etter fødsel sist fikk jeg jo bare høre: "knip knip knip".
Kniping vil bare gjøre vondt verre hvis man har plager pga for stram muskulatur :bag: og man får kun strammet opp den bevisste muskulaturen slik..

Nei, ja; altså. Hele poenget var egentlig bare at man som kvinne nesten må forske selv for å finne løsninger på problemene sine, fordi man blir gaslighted ("det er normalt. Det er ikke så ille. Det skal være sånn") eller fordi det ikke er undersøkt skikkelig i *Norge*...

Nei, vi blir rett og slett ikke prioritert I det hele tatt!:smiley-angry002 Merkelig når samfunnet egentlig er avhengig av oss til å lage flere barn(borgere) og da burde vi jo vært på vårt beste og mest friske også(både fysisk og psykisk). Så henger jo ikke helt sammen, og ja, henger ikke på greip i det hele tatt:bag:

Skal sjekke det ut, når jeg får tid:hilarious::angelic: Viktig å ta vare på kroppen, og da trenger vi jo hjelpemidlene til det også( og her går det på informasjon, for har ikke hørt om det)

CD9 og ikke så mye som skjer. Blir sikkert lang syklus. Monitor gikk rett på høy forrige pp da jeg hadde kort syklus. Idag viste den lav. Jeg har mye vondter og stikking, spesielt på venstre side. Mye murringer. Nå er testingen etter EL iallefall igang:smiley-bounce012 Drikker en kopp Salvie-te morgen og kveld. Drikker grapefruktekstrakt-dråper. Tar vitaminer og Q10. Prøver å ikke stresse så mye rundt det, og holde meg opptatt med andre ting i heimen:dance008
Screenshot_20230303_105458_FF App.jpg

20230303_084215.jpg

Ja, men man blir ofte avvist uansett med den velkjente frasen:"det er helt vanlig at babyer gråter og gulper, går ungen fint opp i vekt, så er det ingen problem" vår gikk fint opp i vekt(jeg har mye fett i melken, tydeligvis) og ble da avvist, men ble tatt på alvor på sykehuset og viste da alvorlig refluks. Det er tragisk, rett og slett. Man står ofte helt alene og må søke hjelp privat!:-/

Jepp...
Stakkars ungen der har ALLE symptomer/plager som ved for stramt tungebånd. En jordmor/ammehjelper SÅ at han hadde det, og henviste.
Legen? Stappet bare fingeren i munnen på ungen og sa "næh.".
Han orket visstnok ikke engang å bøye seg for å sjekke.. eller å høre om plagene.. lest på det, og dette feltet er det VELDIG mye synsing, visstnok. Men når man er åpenbart plaget....
Så er det vel bedre at man får redusert livskvalitet enn å ta det ene lille snittet.

Ja, de er ganske heavy. Men gir seg ila dag 3ish hos meg iallefall❤️

A-hus er utrolig presset på personell og økonomi- alt skal spares på, og behandlingen blir deretter. Ikke nok folk på jobb, til å kunne ta imot og ta vare på alle pasientene. Helt tragisk! Og det gjør meg sint. Er spent på hvordan mitt siste pks og tiden etter blir?:angelic:

Ja, det er sånt det er lagt opp, dessverre. Og merkelig man ikke får sykemelding iom mange ikke klarer å ta seg av den lille I ukene etterpå, og en del har store smerter. Igjen, kvinnehelse er visst nok ikke så viktig?!:arghh::smiley-angry002

Uff, håper da ikke jeg skremte deg?❤️ Var virkelig ikke meningen❤️❤️ Sikker på at du får en god fødselsopplevelse❤️✨️ Tenker og håper jeg bare har vært jævlig uheldig, på flere fronter!
Neida, du skremte meg ikke, ble bare veldig lei meg for at kvinnehelse gang på gang blir nedprioritert - i tillegg til en haug av hormoner som får meg til å grine av ingenting :smiley-ashamed004:shy:❤️

Ja, var vel rundt dag 3 de ga seg hos meg også.

Ikke sant - man får sykemelding bare man brekker fingeren, men en stor mageoperasjon for å få ut en baby?! Nei, det er jo akkurat som å føde vaginalt:rolleyes::mad: Irriterende at det ikke kan skilles mellom…

Det er ille at sykehusene skal være sånn presset. Jeg håper det kan bli orden på det fort. Får håpe du får en bedre opplevelse neste gang, og at dette var et engangstilfelle ❤️

Nei, vi blir rett og slett ikke prioritert I det hele tatt!:smiley-angry002 Merkelig når samfunnet egentlig er avhengig av oss til å lage flere barn(borgere) og da burde vi jo vært på vårt beste og mest friske også(både fysisk og psykisk). Så henger jo ikke helt sammen, og ja, henger ikke på greip i det hele tatt:bag:

Skal sjekke det ut, når jeg får tid:hilarious::angelic: Viktig å ta vare på kroppen, og da trenger vi jo hjelpemidlene til det også( og her går det på informasjon, for har ikke hørt om det)

Man legger seg litt for hardt i at "det er mange som har det sånn, derfor er det vanlig.".

Blir liksom aldri spurt etter om hvorfor det er vanlig, og om det kan forebygges eller fikses på en mer "vanlig " måte. Istedenfor "vi kan la det bli litt verre, sånn at du kan få operasjon"; eller "nei, du har det ikke så ille du, det er bare noe du synes. Du må jo skjønne at kroppen er annerledes etter fødsel.". Den siste har mange fått hørt.
.. du vet... Når man sjekker etter fremfall... så LIGGER man i en gynekologstol... Da faller jo gjerne ting bakover igjen, så er ikke sikkert de ser det; og derfor blir det konkludert med at man ikke har fremfall.
Kroppen pleier som regel falle litt annerledes når man står :rolleyes: :rolleyes:
.. også er det jo at man selv føler noe er feil. Prøver få hjelp. Får ikke hjelp fordi det "skal være sånn", også blir det oppdaget noen år etterpå at "oi, det var noe feil likevel; men nå er det jo for sent å rette på det". (F.eks sting som er gått opp på dumme plasser slik at det gror feil).
...
Listen er lang, egentlig.
Og det er horribelt at pasienter blir behandlet slik. Uansett hvem det er. Men kvinner er jo veldig ofte dem som blir fortalt at dem bare må "regne med at det skal være sånn".

PP5/CD6:
Spotter litt ennå, men regner med at TR snart har dratt sin kos igjen for forhåpentligvis siste gang på 9mnd:angel5
Vi har tenkt, vurdert og snakket sammen. Og vi har bestemt oss for å prøve denne mnd❤️
Jeg blir 38 år i mars, og vi har muligens ikke all verdens tid til å bli gravid igjen heller:angelic:
Vi er jo som sagt en skikkelig julefamilie og elsker seriøst julen- den er helt magisk og vi går all in med pynt, både inne og ute:greet008 Og det er deilig tid med en liten, nyfødt bylt å kose med:love017 Så håper jeg spiren sitter denne pp og blir et lite hjerteplaster av en terminspire:Heartpink:smiley-angelic001
Åååå. Så spennende!! ❤️ håper for dere ❤️

Forresten, her er barselsopprøret og det de driver med;
(Jeg tror du får sett den selv om du ikke har bruker).

Også.. med hypopressiv trening, motivasjonen til instruktøren, er jo også veldig så relevant:

Screenshot_2023-03-03-13-53-51-68_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg
Screenshot_2023-03-03-13-54-30-99_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg

Forresten, her er barselsopprøret og det de driver med;
(Jeg tror du får sett den selv om du ikke har bruker).

Også.. med hypopressiv trening, motivasjonen til instruktøren, er jo også veldig så relevant:

Vis vedlegget 400149Vis vedlegget 400150

Takk❤️

Jepp...
Stakkars ungen der har ALLE symptomer/plager som ved for stramt tungebånd. En jordmor/ammehjelper SÅ at han hadde det, og henviste.
Legen? Stappet bare fingeren i munnen på ungen og sa "næh.".
Han orket visstnok ikke engang å bøye seg for å sjekke.. eller å høre om plagene.. lest på det, og dette feltet er det VELDIG mye synsing, visstnok. Men når man er åpenbart plaget....
Så er det vel bedre at man får redusert livskvalitet enn å ta det ene lille snittet.

Huff, stakkars! Ble ikke tatt på alvor i det hele tatt hos legen og egentlig totalt avfeid av han:( utrolig trist å bli møtt på en slik måte også attpåtil ikke få noen form for hjelp❤️ Uff!

Neida, du skremte meg ikke, ble bare veldig lei meg for at kvinnehelse gang på gang blir nedprioritert - i tillegg til en haug av hormoner som får meg til å grine av ingenting :smiley-ashamed004:shy:❤️

Ja, var vel rundt dag 3 de ga seg hos meg også.

Ikke sant - man får sykemelding bare man brekker fingeren, men en stor mageoperasjon for å få ut en baby?! Nei, det er jo akkurat som å føde vaginalt:rolleyes::mad: Irriterende at det ikke kan skilles mellom…

Det er ille at sykehusene skal være sånn presset. Jeg håper det kan bli orden på det fort. Får håpe du får en bedre opplevelse neste gang, og at dette var et engangstilfelle ❤️

De hormonene er litt av en cocktail:cool:❤️

Det er helt horribelt hvor NEDPRIORITERT kvinnehelse er og har vært i mange år.

Og om en mann har vondt nedentil, så får han hjelp og henvisning til sykehus. En kvinne får ofte beskjed om:"at slik er det bare og man må leve med litt smerter, det er helt normalt!" Røvhul som vi siger på godt dansk! Op i røven med det, du. Nei, vi kvinner må stå på vårt og KREVE vår rett til å få hjelp:rulez:finger: sykt, men sånn må det faktisk bli❤️

Vaginale fødsler kan være heftige de også, og man kan bli ganske så ødelagt nedi der også. Ble selv sydd i 3 lag og revnet MYE, så ut som et lappeteppe:dead: Var med min andre vaginale fødsel. Etter det ble det KS, men man kan bli sykemeldt etter fødsel, om smertene er for store, også må mannen ta ut av sin permisjon evt? Det vet jeg da om flere som har gjort❤️ Så vil tru det skulle gå ann for deg også?❤️

Huff, stakkars! Ble ikke tatt på alvor i det hele tatt hos legen og egentlig totalt avfeid av han:( utrolig trist å bli møtt på en slik måte også attpåtil ikke få noen form for hjelp❤️ Uff!
Man skal egentlig være ganske frisk i hodet for å være syk i kroppen her til lands.... Eller friske pårørende.... :rolleyes: trist

De hormonene er litt av en cocktail:cool:❤️

Det er helt horribelt hvor NEDPRIORITERT kvinnehelse er og har vært i mange år.

Og om en mann har vondt nedentil, så får han hjelp og henvisning til sykehus. En kvinne får ofte beskjed om:"at slik er det bare og man må leve med litt smerter, det er helt normalt!" Røvhul som vi siger på godt dansk! Op i røven med det, du. Nei, vi kvinner må stå på vårt og KREVE vår rett til å få hjelp:rulez:finger: sykt, men sånn må det faktisk bli❤️

Vaginale fødsler kan være heftige de også, og man kan bli ganske så ødelagt nedi der også. Ble selv sydd i 3 lag og revnet MYE, så ut som et lappeteppe:dead: Var med min andre vaginale fødsel. Etter det ble det KS, men man kan bli sykemeldt etter fødsel, om smertene er for store, også må mannen ta ut av sin permisjon evt? Det vet jeg da om flere som har gjort❤️ Så vil tru det skulle gå ann for deg også?❤️
Ja, det er helt på trynet! Håper den nye NOU’en de fremla kan gjøre noe med kvinnehelse.. at det ikke bare forblir et dokument…

Ja, det er nok mange som opplever heftige fødsler også, og mente egentlig bare at de som har behov for sykemelding etter fødsel/ks burde fått det. Huff, det hørtes fælt ut! ❤️
Jeg har ikke satt meg sånn veldig inn i det, men ved et Googlesøk ser det ut som det kun er ved sykdom/innleggelse at mor kan få sykemelding, jeg finner ikke noe info vedr sykemelding på grunn av fødsel/ks :dontknow

Ja, det er helt på trynet! Håper den nye NOU’en de fremla kan gjøre noe med kvinnehelse.. at det ikke bare forblir et dokument…

Ja, det er nok mange som opplever heftige fødsler også, og mente egentlig bare at de som har behov for sykemelding etter fødsel/ks burde fått det. Huff, det hørtes fælt ut! ❤️
Jeg har ikke satt meg sånn veldig inn i det, men ved et Googlesøk ser det ut som det kun er ved sykdom/innleggelse at mor kan få sykemelding, jeg finner ikke noe info vedr sykemelding på grunn av fødsel/ks :dontknow

Håper virkelig det blir tatt tak i, blir tatt på alvor og blir gjort noe med:happy119

Hmm, det synes jeg er rart? For er jo pga sykdom, eller et stort sår og store smerter etter en stor bukoperasjon❤️ Forhør deg litt med fastlegen evt?

Man skal egentlig være ganske frisk i hodet for å være syk i kroppen her til lands.... Eller friske pårørende.... :rolleyes: trist

Yup, er utrolig trist det er sånn, for skulle ikke vært slik overhodet:(

Yup, er utrolig trist det er sånn, for skulle ikke vært slik overhodet:(
Kom over denne her tidligere;

Og det er så trist.. og med det samme jeg linket den til venninnen min, så skrev hun at ei på barselgruppa hennes som fødte i januar, opplevde (ja; altså her på våre små sykehus; i *januar*, som ikke akkurat er høysesong), rett ut å bli utsatt for obstetrisk vold.. Ganske grovt også, egentlig....
Og hun hadde ikke særlig ressurser antar jeg, for hun hadde ikke sendt noe klage. (Men ble fortalt at det burde hun, virkelig....)

Jeg blir så sint av å høre om sånt..! Og tenker litt at, ved slike overgrep (rett og slett), så er det lov med lett selvforsvar.... :rolleyes:

Håper virkelig det blir tatt tak i, blir tatt på alvor og blir gjort noe med:happy119

Hmm, det synes jeg er rart? For er jo pga sykdom, eller et stort sår og store smerter etter en stor bukoperasjon❤️ Forhør deg litt med fastlegen evt?
Ja, jeg kan forhøre meg med fastlegen, men jeg har lest at man ikke får sykemelding etter ks.. synes begrunnelsen er dårlig (se bildet fra Google). En enkel fødsel kan ikke sammenlignes med ks…
her er en artikkel fra tv2 om det også https://www.tv2.no/mening_og_analyse/det-drives-systematisk-omsorgssvikt-av-fodende/14771074/

Vedlegg

• BCFE2172-B04F-450D-9F4B-04CD4CAF3688.jpeg
    BCFE2172-B04F-450D-9F4B-04CD4CAF3688.jpeg
    558 KB · Visninger: 20
Ja, jeg kan forhøre meg med fastlegen, men jeg har lest at man ikke får sykemelding etter ks.. synes begrunnelsen er dårlig (se bildet fra Google). En enkel fødsel kan ikke sammenlignes med ks…
her er en artikkel fra tv2 om det også https://www.tv2.no/mening_og_analyse/det-drives-systematisk-omsorgssvikt-av-fodende/14771074/

Synes det er tullete at en stor operasjon likestilles med en vaginal fødsel, misforså meg rett. En vaginalfødsel er tøff nok, men den kommer ikke med begrensninger i mange uker etterpå heller. Alle andre operasjoner får oppfølging og ikke minst Sm utenom ks, kvinnehelse :dead:

Ja det er innmari rart. Man må nok isfåall da også definere skader/inmobilitet etter vaginal fødsel. De som revner i grad 3 inn til endetarmen, klarer jo ofte ikke noe annet enn å ligge/halvveis sitte i en seng i mange uker etterpå. Men om man slipper dette og blodtap etter fødsel, er jo formen ofte raskere stigende. Jeg har dog kjent med normal mtp energinivå etter rundt 6 uker.
Jeg har bare blitt klippet ved en fødsel og sydd og da var det ikke umulig, men slitsomt å gjøre noe annet enn å hvile den første uka. Utvilsomt bedre enn ved keisersnitt likevel.
Det er nok liksom tenkt at de to ukene man har sammen med partner dekker opp for en sykemelding. Man kan ved behov for mer hjelp fra partner i de første 6 ukene be om sykemelding og at partner tar over permisjonen en peridoe (det går da av den kvoten han skulle hatt senere ut i permisjonen). Men jeg tror nå at far kan velge å ha 4 uker rett etter fødsel? Det er isåfall nytt fra da jeg fødte sist for 2 år siden :)

Back
Topp