Drømmen om den første ❤️ (gravid)

ChunkyMonkey

Glad i forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Drømmen om den første:Heartpink

Hei hei! Jeg har altså havnet så dypt inne i denne prøvebobla og dette forumet nå at jeg tenker en egen dagbok for å lufte tankene litt skal bli bra:smiley-ashamed005

Litt om meg! Jeg er 29 år (straks 30) og anser meg selv som en ganske uerfaren prøver. Jeg har ingen barn fra før, ikke mannen heller, så dette blir første for oss begge :Heartpink Jeg har PCOS (men ganske regelmessige sykluser siden mai etter oppstart på Metformin :love2) og mannen har rett på grensen for normalen på bevegelighet hos svømmerne :sign19 men skulle ikke være problem å bli gravid mener gyn :Heartpink

Har ikke brukt prevensjon siden midten av 2019 for å bli kjent med egen syklus. Fikk ikke mens på nesten et år, så gikk til legen og ble henvist til gyn. Der ble det oppdaget PCOS. Tenkte ikke så mye på det da, men forsatte å være uten prevensjon men det var først for 1 - 1 1/2 år vi begynte å være uforsiktige. Litt sånn "skjer det så skjer det" mentalitet, men hastet heller ikke. Sporadisk samleie etter lyst og behov uten beskyttelse og litt sporadisk hvor nøye vi var måned til måned - ikke noe temping eller testing, men fulgte litt med på EL-slim og ellers EL-symptomer og koste oss litt ekstra da. Hadde også svært uregelmessige sykluser på den tiden. Så vi har mao. hatt litt "rotete" prøving, men vil egentlig ikke anse oss som virkelig aktive prøvere før nå siste månedene.

Nå går jeg på oppfølging privat hos Klinikk Hausken (grunnet PCOS og at jeg ikke har fastlege etter flytting enda) og monitorers med behandling av Letrozol og Ovitrelle der. I følge legen har vi ca 20% sjanse for å bli gravide via samleie, så er sånn sett innstilt på at det kan ta noen ganger - men er allikevel veeeeldig utålmodig kjenner jeg :banghead: og siden jeg aldri har vært gravid er jeg veldig redd for at det ikke skal gå i det hele tatt... (edit; ble gravid pp2 men oppdaget MA uke 7+2) Jeg har venninner som blir gravide i første pp og det gjør litt vondt kjenner jeg - er ingen som vet at jeg og mannen prøver, da vi vil holde det privat og ikke ha noe ytre press på når det eventuelt skjer. Merker det tar på litt å ikke kunne snakke med noen om det så derfor er det veldig deilig å få komme inn i dette forumet å spamme litt :smiley-ashamed005 (edit; etter MA er en vennine, svigersøss, mormor og mamma informert - var godt å ha noen etterhvert :Heartpink)

:Heartpink Oversikt over aktive prøveperioder :Heartpink

PP1
Syklus 22. august - 24. september. Lengde: 34 dager
Medisiner: Letrozol CD 4 - 9. Ovitrelle satt 8. september (CD 18)
EL: ca 9. september
IKM: 23. september
Status: TR 25. september

PP2
Syklus 25. september - ?? Lengde: ??
Medisiner: Letrozol CD 4 - 9. Ovitrelle satt 11. oktober (CD 17)
EL: ca 12. oktober
IKM: 27. oktober - uteblitt
Status: Gravid :Heartpink (endte i MA/BO*:sorry:)

* Oppdaget BO/MA 20. november. Gjennomgikk en medisink abort 27. november.
Venter på første mens for å starte ny prøveperiode.
TR endelig tilbake 29. januar, 2 mnd etter aborten.

PP3
Syklus 29. januar -6. mars. Lengde: 38 dager
Medisiner: Kun Metformin
EL: 23.feb
IKM: 9. mars
Status: TR 7. mars

PP4
Syklus 7. mars - 8. april. Lengde: 33 dager
Medisiner: Metformin og Letrozol CD 4 - 9
EL: Ca 26. mars
IKM: 9. april
Status: TR 9. april

PP5
Syklus 9. april - 11. mai. Lengde: ?
Medisiner: Metformin
EL: Ca 28. april
IKM: 12. mai
Status: Gravid :Heartpink
 
Last edited:
Lykke til med prøvingen! Stor heiagjeng på forumet uansett hvilken situasjon man er i, og mange gode tips/erfaringsdelinger. Håper den sitter fortest mulig for dere.
 
Masse lykke til! :happy093
Har selv tatt ovitrelle i fire sykluser, og skrevet dagbok om du ønsker å se noen erfaringer/testebonanza:laughing002
Tusen takk :love017 Har faktisk lest/skumlest gjennom hele dagboka di etter du skrev du også brukte ovitrelle, og det var kjempe nyttig og spennende lesing :Heartpink og såå gøy når det endelig gikk for dere! :gen014

Lykke til med prøvingen! Stor heiagjeng på forumet uansett hvilken situasjon man er i, og mange gode tips/erfaringsdelinger. Håper den sitter fortest mulig for dere.
Tusen takk! Jaa virkelig, så godt å kunne prate med folk i samme situasjon eller som har lignende erfaringer :love017 følger spent med i dagboken din også, og i IKM-gruppa! Håpe den sitter for oss begge asap :smiley-angelic001
 
Så spennende!! Lykke til, håper spira sitter fort nå!
 
3 DPO
Tiden går fryktelig sakte! Jeg har heldigvis en travel uke foran meg med både feiring av egen 30-årsdag og venniner sin.

Tankene surrer mye merker jeg når jeg ikke har noe og noen til å avlede meg. Er så redd for å ikke ha lagt inn godt nok med aksjer eller til rett tidspunkt. Noe som vi bør ha gjort da vi la inn aksjer samme kveld som otrivelle ble satt (ca 12 t etter) morgen og kveld torsdag og fredag + kveld lørdag.

Vet det kun er andre pp med hjelp av medisiner, men siden jeg aldri har vært gravid før, har pcos og mannen litt nedsatt bevegelighet på svømmerne, så merker jeg at jeg er negativ og lite håpefull… er så redd for at dette kan bli en laaaang reise for oss :dead: Dumt å ta sorgene på forskudd, men jeg er litt engstelig som person :banghead:
 
Last edited:
5 DPO
Fremdeles ikke merket noe til symptomer. Eneste jeg merker er at kaffe smaker vondt plutselig, men man får jo litt symptomer av Ovitrelle sprøyten også så ikke lett å vite hva som er hva, samtidig som jeg har veldig typisk gravidsymptomer før tr, så det er jo alltid mega forvirrende :banghead: Jeg pleier å ha litt verk i korsrygg samt milde murringer, noe jeg har hatt pittelitt av siste døgnet og to. Kanskje litt mindre symptomer enn normalt faktisk? Haha, så overbeviser man seg selv om at det betyr noe også :hilarious:

Jeg tok jo å bestilte sånn fertility reading sånn som flere har gjort her inne, bare for gøy for er jo skeptiker, men hun så november/desember som viktige måneder for meg. Enten befruktning, positiv test eller termin :gen014 håper det betyr november/desember i år da - men hvis det stemmer blir det jo uansett 2024 baby da om det gjelder termin :laughing002 skal visstnok se regnbuer som et tegn og det blir visst en liten gutt om hun har rett :Heartblue Jeg blir like glad uansett kjønn, selv om jeg alltid har sett for meg meg selv som jentemamma :blob5
 
Last edited:
3 DPO
Tiden går fryktelig sakte! Jeg har heldigvis en travel uke foran meg med både feiring av egen 30-årsdag og venniner sin.

Tankene surrer mye merker jeg når jeg ikke har noe og noen til å avlede meg. Er så redd for å ikke ha lagt inn godt nok med aksjer eller til rett tidspunkt. Noe som vi bør ha gjort da vi la inn aksjer samme kveld som otrivelle ble satt (ca 12 t etter) morgen og kveld torsdag og fredag + kveld lørdag.

Vet det kun er andre pp med hjelp av medisiner, men siden jeg aldri har vært gravid før, har pcos og mannen litt nedsatt bevegelighet på svømmerne, så merker jeg at jeg er negativ og lite håpefull… er så redd for at dette kan bli en laaaang reise for oss :dead: Dumt å ta sorgene på forskudd, men jeg er litt engstelig som person :banghead:
Vi er flere som er engstelige av natur! Jeg visste ikke at jeg hadde PCOS før vi hadde prøvd i 6 mnd (hadde stabile sykluser etter pilleslutt, sannsynligvis uten EL). Jeg bekymrer meg allerede for at prøverør ikke skal funke offentlig, og jeg har ikke kommet inn på sykehuset enda :hilarious: Går på dobbel dose letrozol og metformin, men ingen Ovitrelle her. Jeg har heller aldri sett antydning til noe på en graviditetstest, så jeg stusser på om jeg kan bli gravid i det hele tatt. Det er ikke bare-bare å være en engstelig overtenker i denne TTC-verdenen.

Håper virkelig spira sitter denne runden for deg! 20% er mye mer enn 0!
 
Last edited:
Vi er flere som er engstelige av natur! Jeg visste ikke at jeg hadde PCOS før vi hadde prøvd i 6 mnd (hadde stabile sykluser etter pilleslutt, sannsynligvis uten EL). Jeg bekymrer meg allerede for at prøverør ikke skal funke offentlig, og jeg har ikke kommet inn på sykehuset enda :hilarious: Går på dobbel dose letrozol og metformin, men ingen Otrivelle her. Jeg har heller aldri sett antydning til noe på en graviditetstest, så jeg stusser på om jeg kan bli gravid i det hele tatt. Det er ikke bare-bare å være en engstelig overtenker i denne TTC-verdenen.

Håper virkelig spira sitter denne runden for deg! 20% er mye mer enn 0!
Huff ja! Det er mye bekymringer rundt dette her :dead: Hvor mange pp har du hatt på letrozol? Rart du ikke får Ovitrelle om du sliter med å ha el da!

Jaa 20% er etter hva jeg har lest egentlig normalt?? For de fleste steder står det 20-25% sjanse per eggløsning, men vet ikke om det var det legen mente eller liksom 20% av «normal» sjanse men det ville jo vært rart å formulere det sånn da :hilarious: huff overtenker igjen - må huske å spørre hvis jeg må tilbake for en ny pp :rolleyes: og stoler ikke helt på det heller for er så mye underliggende de ikke kan se på ul og blodprøvene :hilarious: kommer nok til å tvile frem til det motsatte er bevist haha :dead:
 
12/13 DPO
Nærmer seg testing... Har lyst å feige ut å bare vente på mensen, føler det nesten er mindre skuffende enn en negativ test på et vis :hilarious: Har jo ikke troa denne måneden heller, har hatt myyye mindre symptomer enn sist pp da jeg følte jeg hadde alle symptomer i verden, haha, og var så sikker på at gravid det var jeg. Så har sånn sett vært roligere denne pp og ikke vært like "obsessed" med å lete itte symptomer.

Denne måneden har jeg kun hatt litt milde symptomer de siste dagene, veldig mild murring (mildere enn normal mensenmurring) men er også noen dager til mensen om syklusen min er som den har vært siste halvåret så er mensen forventet ila. helgen/mandag neste uke. Hadde også i går en del "stikk smerter" i høyre side over lysken ved brå bevegelse eller hvis jeg f.eks lo. Det har jeg hatt tidligere sykluser også. Forrige måned overbeviste jeg meg selv om at det var ligamentsmerter :laughing002

Det som skiller seg ut denne mnd. er at jeg er litt "øm" i magen ved og nedenfor navlen. Altså hvis jeg legger press på magen kjennes det litt ømt og "tomt" ut, vanskelig å forklare men det har jeg aldri opplevd før. Oppdaget også litt EL-slim-aktig utflod tidligere i dag...

Er egentlig veldig forberedt på en ny prøveperiode, var innstilt på at for de fleste tar det 3-4 runder med letrozol før det sitter og vi er nok ikke av de med så flaks at det sitter etter bare 2 pp med Letrozol :banghead: men utålmodighet lenge leve, hvor lengre tid det tar jo reddere blir jeg for at det ikke skal gå i det hele tatt..

(PS. Hvis noen skulle syns jeg er ekstremt utålmodig er dette andre pp MED medisiner, vi har hatt en del pp "naturlig" også før dette:banghead:)
 
Last edited:
Håper du får en positiv overraskelse :smiley-angelic001 Jeg er forsåvidt enig i at mensen trigger færre følelser enn testingen. Men samtidig er det så spennende å glane på disse g-testene da :smiley-ashamed004
 
Håper du får en positiv overraskelse :smiley-angelic001 Jeg er forsåvidt enig i at mensen trigger færre følelser enn testingen. Men samtidig er det så spennende å glane på disse g-testene da :smiley-ashamed004
Jaa, håper jeg også hihi :smiley-angelic001

Ja, er jo det. Tok for så vidt en test fra normal (ikke tidlig) 10/11 dager DPO på ettermiddag/kveld som så blenda ut, så har jeg ikke turt å teste igjen etter det er så pysete att..
 
13/14 DPO

Feiga ut på testinga i dag morges, vil egt bare vente til IKM men har jo også litt ustabil syklus så får se etter CD35(søndag) :hilarious: mye mulig jeg ryker på en test i helga da om nysgjerrigheten tar overhånd :laughing002

Jeg er ganske sikker på det er TR som er på vei for sitt uønskede og månedlige besøk, men håpet er vel ikke helt ute enda. Har hatt noen veldig stikninger i eggstokk/livmorområdet ved brå bevegelser/latter etc, men dette er litt normalt for meg før mens.. Har også litt ømme bryster, noe jeg egentlig ikke har hatt etter syklusene stabiliserte seg mer, men dette er jo også generelt vanlig før mens. Litt murring i mage/korsrygg (men mildere enn andre sykluser hvor jeg ikke var gravid). Også er det denne litt støle/ømme følelsen i magen som er litt ny for meg.

Alt i alt er nok dette bare TR men er litt spennende å kunne skrive alle slags mulige symptomer for hver PP så man evt. kan se senere hva som skilte seg ut den pp spira satt :love7
 
Last edited:
Huff ja! Det er mye bekymringer rundt dette her :dead: Hvor mange pp har du hatt på letrozol? Rart du ikke får Ovitrelle om du sliter med å ha el da!

Jaa 20% er etter hva jeg har lest egentlig normalt?? For de fleste steder står det 20-25% sjanse per eggløsning, men vet ikke om det var det legen mente eller liksom 20% av «normal» sjanse men det ville jo vært rart å formulere det sånn da :hilarious: huff overtenker igjen - må huske å spørre hvis jeg må tilbake for en ny pp :rolleyes: og stoler ikke helt på det heller for er så mye underliggende de ikke kan se på ul og blodprøvene :hilarious: kommer nok til å tvile frem til det motsatte er bevist haha :dead:
Dette blir femte syklus på letrozol, men fjerde med dobbel dose. Enkelt dose hjalp meg ikke. Blir andre syklus med Metformin.

Jeg spurte gyn om Ovitrelle i går (har måttet bytte gyn), men hun nektet. Hun mente det var bare noe IVF-klinikken dreiv på med... Jaja! Vi er nå søkt inn til IVF.

Kan ikke tenke meg til at legen mente 20% av normal sjanse, det er jo bare 4%! Nei, vil tro legen mente dere har nesten helt normal sjans nå :happy: Det går nok etter hvert skal du se. Kjenner meg veldig igjen i en ny runde utålmodighet når man begynner på medisiner. Da tenker man "nå ordner det seg!!" så blir man skikkelig skuffa allerede første syklus på medisin :hilarious: Nå tenker jeg "det sitter nok på første runde IVF", så får jeg heller ta den skuffelsen etter hvert som det kanskje ikke går på runde 1 der :hilarious:
 
Dette blir femte syklus på letrozol, men fjerde med dobbel dose. Enkelt dose hjalp meg ikke. Blir andre syklus med Metformin.

Jeg spurte gyn om Ovitrelle i går (har måttet bytte gyn), men hun nektet. Hun mente det var bare noe IVF-klinikken dreiv på med... Jaja! Vi er nå søkt inn til IVF.

Kan ikke tenke meg til at legen mente 20% av normal sjanse, det er jo bare 4%! Nei, vil tro legen mente dere har nesten helt normal sjans nå :happy: Det går nok etter hvert skal du se. Kjenner meg veldig igjen i en ny runde utålmodighet når man begynner på medisiner. Da tenker man "nå ordner det seg!!" så blir man skikkelig skuffa allerede første syklus på medisin :hilarious: Nå tenker jeg "det sitter nok på første runde IVF", så får jeg heller ta den skuffelsen etter hvert som det kanskje ikke går på runde 1 der :hilarious:
Så rart å nekte det når det funker for så mange! Er jo mye mindre inngripende enn ivf.. men nå går jeg til privat fertilitetsklinikk så det hjelper nok litt på at de er «rausere» med slike medsiner :rolleyes: men så spennende med IVF-søknad! Satser på det er det som skal til for å endelig få spiren :love7

Ja er nok mer «normal» sjanse som du sier - jeg bare følte det virka for godt til å være sant :hilarious: men ja tenker liksom med medisiner må det jo gå med en gang men er dessverre ikke slik :banghead:
 
:HeartpinkGRAVID!!:Heartpink
Nyskjerrigjeten tok overhånd når det murret og murret, men tr ikke dukket opp (ikm i morgen om syklus er 35 dager) Røk på en make sure test og når den ble positiv så måtte jeg jo ta en digital også :love7 Ble helt satt ut, var så forberedt på at den va negativ. Min første graviditet og positive test noensinne :Heartpink

Jeg hadde heldigvis klargjort en eske med verdens beste pappa krus, en body også la jeg oppi testen og ga til mannen som ble veldig overrasket men veldig glad :love7

Symptomer: litt tidvis lett hodpine, mensmurringer, stikniger i lysk, tett nese/snue uten forkjølese og litt ømme bryster og brystvorter :love017
 

Vedlegg

  • IMG_1802.jpeg
    IMG_1802.jpeg
    756,1 KB · Visninger: 103
Last edited:
4 + 4
Jeg er egentlig svært usikker på hvor langt jeg er på vei, pga. jeg brukte jo eggløsningssprøyte og har litt lange sykluser, men i følge Klinikk Hausken kunne jeg regne med å være 4 + 2 på mandag så da er jeg 4 + 4 i dag. Det mener Babyverden-appen også :love7 På søndag fikk jeg jo 1-2 på CB digital, og var litt stresset for HGG da jeg har lest så mye om hvor viktig denne økningen er. Tok en ny strimmeltest og følte jeg kunne skimte litt økning, men ikke så mye og tydelig som jeg hadde håpet da. Bestemte meg for å roe testinga og tenkte nå holder jeg meg til søndag! Har første jordmortime på mandag (ba om tidelig samtale) og tenkte da kan jeg snakke med henne om alle bekymringer ettersom testen på søndag er bra eller dårlig.

Meeeeeen i dag har jeg altså vært så engstelig, og i går egt, at jeg har gått på veggene. Googlet så jeg ble sår i fingertuppene og saumfart forumet for all slags tråder og erfaringer. Så da jeg kjente jeg måtte tisse litt utpå dagen på hjemmekontor her så meldte testetøsa seg. Da ble det en strimmel test på litt halvutvanna urin etter noen glass colazero (koffeinfri) og en liten redbull. Ca 3. eller 4. urin. Syns etter 2 min at den var sterkere og mer rød denne gangen enn rosa som de andre hadde vært, og ble altså da så våggal at jeg gikk for en digital. Før jeg hadde rukket å tenke meg om hadde jeg duppa den digitale ned i urinen og there was no way back!! Timeglasset blinka i det som virka som ca 4 timer, men endelig så lyste det mot meg: 2-3!!! For et lykkerus - nesten like glad som etter første positive test :blob5

IMG_1823.jpeg
IMG_1827.jpeg


Føler meg pittelitt mer avslappa nå og tenker nå stopper testinga fram til etter jordmortimen på mandag (sier jeg nå, men er tom for digitale hvertfall) :laughing002

Symptomer
Symptomer føler jeg jeg har lite av enn så lenge så har bekymret meg litt for det også. Har hatt en del strekk i lysken ved brå bevegelser, hoste, når jeg ler osv. Også er brystene litt ømme (kjenner det ikke hele tiden, men hvis jeg presser på de, hopper eller går i trappen f.eks kjenner jeg det) og brystvortene er ganske ømme/såre da. Ellers har det vært litt murring i mage og korsrygg, men ikke mye. Kjenner litt sånn bobling akkurat som også, men det kan være luft bare :laughing002 Ingen kvalme enda - ikke at jeg vil være kvalm, men føler det er et så bekreftende symptom :Heartpink
 
Last edited:
TUL - BO…
Vel da ble lykken relativt kort for meg… Tidlig ultralyd i dag hvor jeg skulle være 7+2 viste seg å være to tomme fostersekker i stedet. Virkelig ikke nyhetene vi håpet på… Det som skulle være verdens fineste dag ble istedenfor en veldig bedriten dag. Det føles så unødvendig og urettferdig hele greia. Vi var så klare og hadde planer om å fortelle familien alt i jula…

Jeg har dog hatt en dårlig følelse, men hatt håp om at jeg bare er hysterisk…

Nå blir det HCG-tester med to dagers mellomrom for å bare forsikre oss om at det ikke utvikler seg som det skal, og så medisinsk abort etter dette… Gruer meg til det.

Tok en graviditetstest i sta og streken var sterkere enn noensinne, sterkere enn kontrollstrek etter kort tid. Så forvirrende hele greia… Hater det vi står i nå. Skulle ønske det var en vond drøm jeg kunne våkne fra eller at gynekolog bare tok feil.
 

Vedlegg

  • IMG_1888.jpeg
    IMG_1888.jpeg
    341,8 KB · Visninger: 50
Last edited:
Så trist å lese! Umulig å forstå hva dere går gjennom! Sender dere mange klemmer ❤️❤️
 
Back
Topp