DLD

ORIGINAL: *Nothernstar*

Hva direktivet innebærer
Direktivet medfører at alle tilbydere av telefoni og internett blir pålagt å registrere hvem kundene har kontakt med. Dette innebærer at det meste man foretar seg via elektroniske kommunikasjonsformer – enten det er via e-post eller fast-, mobil- eller internettelefon, skal registreres.
Informasjonen som registreres inkluderer navn og adresse, samt telefonnumer eller IP-adresse, til begge kommuniserende parter. Det skal også lagres tidspunkt for kommunikasjonen, dens varighet og hvor begge parter fysisk befinner seg.
Videre skal tidspunkt for på- og avkobling til internettjenesten også registreres, noe som i mange tilfeller i realiteten vil medføre en loggføring av tidspunkt for når datamaskinen skrus av og på.
For mobiltelefoni vil det også bli pålagt lagring av både IMSI- og IMEI-nummer til begge kommuniserende parter. Dette er unike internasjonale identifikasjonsnumre henholdsvis for mobilabonnent og for mobiltelefoniutstyr.

Hva kommunikasjonen faktisk inneholder skal ikke lagres. Direktivet går kun ut på å lagre data for å identifisere hvem som kommuniserer, og når og hvor dette skjer. DLD omfatter med andre ord kun trafikk- og lokaliseringsdata, ikke innholdsdata.
Disse loggene skal ifølge EU-direktivets tekst lagres i mellom 6 og 24 måneder. I Norge har Justis- og Politidepartementet foreslått 12 måneders lagringstid, noe som er i tråd med Politiets uttrykte ønske.
Tanken med direktivet er å gi Politiet et nytt våpen i kampen mot organisert og alvorlig kriminalitet. Dette begrenser seg på ingen måte til bare terrorisme, selv om flere forkjemperne for direktivet har spilt frykten for terrorisme som sitt eneste kort.

Kilde: http://www.hardware.no/artikler/dette_er_datalagringsdirektivet/80253

Kun politiet skal ha tilgang
Det er teleselskapene som skal få ansvaret for å lagre dataene og ta vare på dem. De eneste som skal få tilgang til dataene er politiet ved en dommerkjennelse ifølge implementeringskravene.
Kilde: http://www.teknofil.no/artikler/alt_om_datalagringsdirektivet/81982

Sånn er det jo nå og. Politiet kan jo overvåke deg om dem har dommerkjennelse.
Ser ikke helt problemet jeg.

Hvis dere mener vi er naive nå, så må jo hvertfall dere ha vært det siden det virker som dere ikke tror at noe lot seg overvåke før... 

Jeg ser tankegangen din, men jeg tror ikke vi kommer til å se noen stor realitetsforandring i forhold til dagens situasjon.

ORIGINAL: Tøsa^^

Hvis dere mener vi er naive nå, så må jo hvertfall dere ha vært det siden det virker som dere ikke tror at noe lot seg overvåke før... 

Jeg har ihvertfall aldri sagt at jeg ikke tror det er mulig å bli overvåket nå, men det faktum at all informasjon blir lagret på denne måten, vil gjøre det mye lettere, og vil gi mye mer informasjon til den overvåkningen enn det var tidligere, og jeg tror selvsagt ikke dette direktivet er første og siste del av dette puslespillet.

Når en grensesprenging skjer, følger som oftest andre etter, etter en stund.

Hvordan bestemmer man når grensen er nådd?

Jeg er fulstendig i mot... Og jeg kommer sikkert til å høres kjempe sprø ut nå, men samme det...

Jeg tror dette er på lik linje med rikstv, det HAR kommet fram i ettertid at det handlet ikke bare om at vi skulle få bedre tv alle sammen, det handler om å loppe oss for mere penger, og om å ha kontroll slik at ingen sniker seg unna lisensen. Det handler om overvåkning, rett og slett...
Ingen får meg til å tro at DLD kommer til å kun brukes av politet i lengden, det er såååå mange som kommer til å ha nytte av det, og som kommer til å betale store summer for å få tillgang...
Staten styrer det meste i Norge, og kommer til å forandre på lover om de tjener penger på det...
For meg handler det litt om å tenke fremover, om å tenke de store konsekvensene dette faktisk KAN få for Ola Nordmann...
tanken pr dags dato er ikke så ille, lagre alt alle gjør for å ta de slemme...
Men hva dette systemet kan utvikle seg til å bli i lengden, er det som skremmer meg...

De tråkker over en grense, og når man først har tråkket over, så er det veldig lett å dra den lenger...

ORIGINAL: Miss Trash a lot

Jeg er fulstendig i mot... Og jeg kommer sikkert til å høres kjempe sprø ut nå, men samme det...

Jeg tror dette er på lik linje med rikstv, det HAR kommet fram i ettertid at det handlet ikke bare om at vi skulle få bedre tv alle sammen, det handler om å loppe oss for mere penger, og om å ha kontroll slik at ingen sniker seg unna lisensen. Det handler om overvåkning, rett og slett...
Ingen får meg til å tro at DLD kommer til å kun brukes av politet i lengden, det er såååå mange som kommer til å ha nytte av det, og som kommer til å betale store summer for å få tillgang...
Staten styrer det meste i Norge, og kommer til å forandre på lover om de tjener penger på det...
For meg handler det litt om å tenke fremover, om å tenke de store konsekvensene dette faktisk KAN få for Ola Nordmann...
tanken pr dags dato er ikke så ille, lagre alt alle gjør for å ta de slemme...
Men hva dette systemet kan utvikle seg til å bli i lengden, er det som skremmer meg...

De tråkker over en grense, og når man først har tråkket over, så er det veldig lett å dra den lenger...

Ganske enig i mye du sier ja, spesielt i det siste, et eksempel man kan se på er f.eks sensuren på norsk TV, og hva som ikke har vært tillatt tidligere, men er tillat nå.

Synst ikkje staten trenge veta ka eg snakke me folk om på msn/mail ect. Uansett ko lite intresangt da e elle ei.

ORIGINAL: *lykkeligst*

Who cares? [:D] Har ikke mye peil jeg heller, men tenker at dersom jeg ikke gjør noe galt ser jeg ikke problemet.

ORIGINAL: Qualitas

Jeg er helt klart imot. Syns de går langt over streken når det gjelder overvåking.. de kan jo få vite ALT nå, de kommer til å vite hvordan vi lever livet vårt til den minste detalj... har jo vært snakk om at det egentlig strider imot menneskerettighetene osv.. 

signerer denne!

ORIGINAL: Busemannen

ORIGINAL: Beckymams

ORIGINAL: [ballerine]

ORIGINAL: [ballerine]

@Beckymams:

Hun sa jo heller ikke at "hvem som helst" har "fitt innsyn", er ingen vits å vri og vrenge på hva andre sier for å få frem sine egne meninger.

Men faktum er at noen må gjøre dette, da det ikke er mulig å lage systemer som skal skjønne og gjøre alt dette selv (enda ;)), og så lenge dette er mennesker som skal behandle dataen, kan, og mest sannsynligvis vil det bli missbrukt en eller annen gang fremover i tid.

Og det blir rett og slett alt for naivt å tro noe annet, dersom man har fulgt med og sett hvordan menneskets natur er og har vært gjennom historien.

Noen gjør jo det samme idag?

Ja, det har du helt rett i, men per dags dato er det mye vanskeligere for politiet eller andre å skulle presse denne informasjonen ut ifra nettleverandørene våre, og gudene skal vite de prøver seg på det konstant.

Dette direktivet kommer til å åpne opp for, og gjøre det mer "greit" å skulle presse leverandørene for det man ønsker.

På hvilken måte?

Ja, det lurer jeg også på? Regler er regler! De følges ihvertfall av de private bedriftene! Det er deres hoder som kappes dersom man utleverer data til "staten"/"politiet" som ikke følger reglene når de ber om det.

Uansett hvem som prøver seg, og uansett på hvilken måte, så vil likevel bedriftene følge regelverket, og vil ikke levere ut noe som helst uten at det er en korrekt forespørsel!

Jeg må si jeg skulle ønske jeg kunne leve i den rosa verdenen din også, men det skal ikke mye leting på nettet til, for å finne saker og tilfeller hvor det du sier der ikke stemmer.

JEG er bare glad for at praksis og deres teorier er to vidt forskjellige ting. Heldigvis!

ORIGINAL: Drømmeren

ORIGINAL: *lykkeligst*

Who cares? [:D] Har ikke mye peil jeg heller, men tenker at dersom jeg ikke gjør noe galt ser jeg ikke problemet.

Problemet er, at når plutselig all informasjon om oss er lagret en plass, så er det såååååå mange som har lyst til å utnytte det... Det er veldig mange der ute, som hadde tjent gode penger på å få med seg alt vi gjør i hverdagen.
Problemet er, at de nå stepper over en ganske stor linje, og at dette kan utvikle seg, noe ting ofte gjør...
Problemet er, at du kan faktisk ikke ha en privat samtale lenger, for det lagres, så lenge det lagres, og KAN leses gjennom, så ER det ikke privat!

Jeg personlig har ikke meldt meg på Big Brother, og har ikke spesielt lyst til å være med i det heller....

ORIGINAL: Miss Trash a lot

Jeg personlig har ikke meldt meg på Big Brother, og har ikke spesielt lyst til å være med i det heller....

Hehehe, godt sagt! [:D]

Nei, jeg bryr meg ikke.

De lagrer ikke hva jeg sender, eller hører på hva jeg sier i telefonen eller noe sånt. Hvis de vil vite hvor jeg er når jeg snakker i telefonen, hvem jeg snakker med osv.. Ja, værsågod. Det blir den kjedeligste arbeidsdagen til vedkommende som må sitte å sjekke opp mine kontakter og locations[8D]

Datatrafikken som går over nettet skal lagres, hvordan tror du lyden du lager i telefonen, sendes over nettet til personen i andre enden?

Jeg gjør ikke så mye galt, så for min personlige del, er det ikke noe problem. Og det er positivt at man kan få et sterkere middel i kampen mot kriminalitet. Men hva om dette havner i feil hender? Om vi f.eks skulle bli invadert av Russland (selv om det ikke er overveiende sannsynlig), så vil det bli et kjempeproblem.

Og som det meste annet, så er det nok ikke 100% sikkert. Det vil nok kunne havne i feil hender uansett.

Jeg ser de positive sidene, men blir skremt av de negative.

ORIGINAL: *NinaOgVesla

Det er teleselskapene som skal få ansvaret for å lagre dataene og ta vare på dem. De eneste som skal få tilgang til dataene er politiet ved en dommerkjennelse ifølge implementeringskravene.

Problemet er at hvermansen og ola og kari nordmann nå er skyldig til det motsatte er bevist. Det er forskjell på å overvåke alt og alle hele tiden, og på å overvåke de man allerede mistenker gjør noe ulovlig.

Og nå kan opplysningene lagres i opptil to år. Det er lenge.

ORIGINAL: mamma_møø

Problemet er at hvermansen og ola og kari nordmann nå er skyldig til det motsatte er bevist. Det er forskjell på å overvåke alt og alle hele tiden, og på å overvåke de man allerede mistenker gjør noe ulovlig.

Vedtaket sier 6 mnd, så vidt jeg vet.
Arrester meg gjerne hvis det ikke stemmer.

ORIGINAL: FancyPants

ORIGINAL: mamma_møø

Vedtaket sier 6 mnd, så vidt jeg vet.
Arrester meg gjerne hvis det ikke stemmer.

Jeg og trodde det.. Vedtaket KAN gjelde fra 6 mnd og opp til 2 år.. Her er det bestemt 6 mnd..

ORIGINAL: Helene Burugle

Nei, jeg bryr meg ikke.

De lagrer ikke hva jeg sender, eller hører på hva jeg sier i telefonen eller noe sånt. Hvis de vil vite hvor jeg er når jeg snakker i telefonen, hvem jeg snakker med osv.. Ja, værsågod. Det blir den kjedeligste arbeidsdagen til vedkommende som må sitte å sjekke opp mine kontakter og locations[8D]

Du sa det så mye enklere enn meg, så jeg signerer deg.[8D]

Back
Topp