Det spirer og gror i 2022!

Aha. Jeg planter ikke selv men følger med her inne :p
Det skal du gjerne få lov til :)
Foruten det jeg har som skal ut til sommeren så har jeg en 40-50 inneplanter, enkelte av dem er ganske dyre, noen er eldig spesielle for meg, andre er vanskelig å få tak i.
Disse vil jeg nødig miste, derfor litt panikk.
De fleste av dem jeg har kan lett erstattes.

Det skal du gjerne få lov til :)
Foruten det jeg har som skal ut til sommeren så har jeg en 40-50 inneplanter, enkelte av dem er ganske dyre, noen er eldig spesielle for meg, andre er vanskelig å få tak i.
Disse vil jeg nødig miste, derfor litt panikk.
De fleste av dem jeg har kan lett erstattes.
Håper du klarer å ta vare på de!

5 planter som lett kan erstattes er hevet siden de rett og slett hadde for mange blader til å sjekkes og behandles ordentlig, og de stod inntil synderen.
Synderen var en chiliplante, den har gått ut, trips på planter ute er inne farlig.
En tomatplante gikk også ut.
En 7-8 planter jeg fant trips på er behandlet med gift (nei jeg bruker IKKE kjerringråd mot trips), og satt i karantene. Ny behandling av dem på lørdag når eventuelle egg har klekket før larvene blir kjønnsmodne.
5 planter jeg ikke fant trips på, men som står på bordet ikke så langt unna er behandlet med en omgang med gift for sikkerhetsskyld, men ikke satt i karantene.
X antall andre planter er behandlet med Neem olje for sikkerhetsskyld siden jeg vet at trips ikke liker Neem olje.

Nå krysser jeg bare fingrene

håper du klarer å redde de plantene som har vært angrepet. Det er ikke gøy å få sånne små kryp i hus!

håper du klarer å redde de plantene som har vært angrepet. Det er ikke gøy å få sånne små kryp i hus!
Det gjør jeg også.
Følgende ble hevet:
- 2 tradescantia zebrina
- 1 rotterumpe
- 1 rynkerotterumpe
- 1 orkidé

Følgende står i karantene:
- 3 klementinplanter som barna har sådd
- 1 horebukk (eller Madagaskar juvel dersom du er fin i språket), strevde lenge med å få tak i denne planten, og fikk til slutt tak i frø
- 1 paraplyplante
- 1 orkidé
- 1 prikkebegonia, den er ikke så veldig fin, gikk skikkelig i dvale nå i vinter, bare ett blad igjen. Nå har jeg klart å få den til virkelig å skyte fart og litt stolt av at jeg klarte det

Følgende er behandlet med gift i tilfelle:
- 1 fredslilje variegata
- 1 tradescantia nanouk
- 1 tradescantia tricolor
- 1 vanlig fredslilje
- 1 gul ildtopp

Og så kommer alle dem jeg har behandlet med Neem-olje i tillegg....

Note to self, minn meg gjerne på dette rundt nyttår.

Blodbeger er gøy. Men begrens. Begrens! Det tar all plass som er og mere til og enda kan de ikke flytte ut på en stund.

Jeg har glemt å så agurk og bare halvparten av planlagte tomater fordi blodbeger, basilikum (seriøst. Det kan dyrkes inne under lys hele året. Det trenger ikke prioroteres akkurat på den tiden jeg sår alt annet!!!!) og paprika men mest av alt definitivt blodbeger, tar så mye plass at jeg har ikke lagt merke til det engang.

I 2023 så holder det å tenke at jeg sår 3 små potter med blodbeger. Ikke 6. Slett ikke 9. Hver av dem blir store!
(ok, så blir det sikkert 4 eller 5 i redsel for at de ikke spirer også ender jeg med planter å gi bort. Men det er greit. I år vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å få dem fra hverandre såpass at jeg kan gi dem bort. De sitter fast i tomat og paprika også ;))

En ny runde med ompotting. Noen tomater fikk større /endelig potte (mikro - tomat så de skal ikke ha større) og noen fikk et hakk opp. Fikk delt noen blodbeger som hadde vokst seg fast i hverandre og fant til min glede en blomst.
Har mange flere som også har vokst inn i hverandre der de står, hver sin potte og en salig floke ellers. Og noen som ikke er priklet også fakrisk. Hva man finner under der. Jeg fant en potte med tomat også som stakkar sikkert ikke har fått lys, jeg har ikke sett dem.

Kaos..

Også forsøkte jeg gi solsikkene minstemor har sådd på skolen støtte potte en den nederste delen av en melkekartong som de kom hjem i. Den ene knakk. De er lange, tynne, skjøre. Bærer preg av å ha stått i vinduet på skolen en del uker før de kom hjem.

Putta i jorda er par frø også, så får vi se hva som skjer. Men de burde kanskje bløtlegges først?

Satte noen blodbeger ute til herdig i skyggen og gruer meg til å ta dem inn, for at de ikke skal floke må de ha avstand, de er til ampel, ikke klatring grunnet dårlig oppfølging.

Bahh. Jeg får ikke til dette plante - greiene i år.

Og jeg må stryke bunadsskjorter og flagg og sånn til 17. Mai! Og er på etterskudd med alt. Alt. Blæ.

Føler meg litt "slem" i dag.
I dag er det en inneklemt dag.
Mannen skal på jobb, og ungene på skolen.
Mannen tror jeg har hjemmekontor, men sannheten er at jeg har tatt meg fri for å få hagen i orden til 17. mai.
Fikk gjort mye i helgen, men ble langt fra ferdig, det hadde jeg heller ikke regnet med å bli. Derfor fri i dag.

Føler meg litt "slem" i dag.
I dag er det en inneklemt dag.
Mannen skal på jobb, og ungene på skolen.
Mannen tror jeg har hjemmekontor, men sannheten er at jeg har tatt meg fri for å få hagen i orden til 17. mai.
Fikk gjort mye i helgen, men ble langt fra ferdig, det hadde jeg heller ikke regnet med å bli. Derfor fri i dag.

Hørtes deilig ut.

Jeg er på jobb, ungene er på skolen. Mannen hr hjemmekontor, men jeg har ingen illusjon om t han ordner huset eller hagen til 7. mai. Han ordner nok litt til 17. mai, men et er i form av at han er leer for 17. mai arr på skolen, så det er denslags detaljer han avklarer, ikke ordne noe hjemme.

Godt vi ikke har gjester 17. mai i år, for hagen er ikke 17. mai-pen nei Ikke trappa engang, jeg får rydde litt og sette ut småflagg i det minste

Den følelsen når man brått finner ut at man har en plantekasse for mye og følgende skjer:
1. En i den lokale gruppen har brått for mange planter og åpner hjemmet sitt på søndag for å gi/bytte bort.
2. Det er planteloppemarked på bygdetunet på lørdag.

Nå sitter jeg å lurer på om jeg egentlig virkelig har en for mye, og ikke en for lite :P

Jeg har gitt bort noen blodbeger til mamma. Har fortsatt mange igjen. Men trolig økt overlevelsesraten på disse, mamma var grønne fingre. Men jeg fikk når jeg nå dro dem fra hverandre beviset på at jeg har sådd for mange og for tett, det er altfor mange jeg ikke har sett så jeg ikke har knepet dem nok, så da blir det lange, tynne greier. Noen har jeg fått kraftigere da. Hun fikk heller flere tynne til den ene potten.

Så skal jeg så færre frø og ikke så mange så tett neste år og mer obs på å knipe dem og prikle tidligere og holde dem unna hverandre. De kveler seg jo i hverandre bor helt ekstremt

Dere som bor på sør/Østlandet. Har dere plantet noe ut av det som dere har forkultivert?
Jeg testet med et par tomatplanter da det var meldt mildt vær og overskyet, men de ser dårlige ut :hilarious: har heldigvis flere igjen inne:p (sørlandet)

Jeg setter ikke ut tomater før st. Hans jeg. Ikke sørlandet vel og merke, men de trenger varme.

Det jeg tenker å sette ut nå er fuachia og pelargonia, som jeg ikke har sådd, bare drevet frem fra stiklinger.

Blodbeger herdes for tiden, tomatene venter. Skal så salat rett ute og sette poteter (ja, skulle ha gjort det allerede. Ukene renner fra meg)

Mange av plantene har hatt det tøft mens jeg har vært vekkreist i en ukes tid. Kjempevarmt og mannen har bare vannet et par-tre ganger. Heldigvis har alt kommet seg, bortsett fra en solsikke som knapt hadde fått andre sett med blader. Nå er nesten alt satt ut eller plantet ut. Brokkolien ser ikke ut, men den står nå ute i en pallekarm så satser på at det går seg til. :P

Spørsmål: har en agurkplante som ser ut til at den får sin første blomst. Skal de knipes av? Planten er ikke høyere enn kanskje 30-40 cm, og husker ærlig talt ikke om det er en krukkeagurk eller en høy en... Merking av planter har gått skikkelig dårlig i år :hilarious:

Jeg setter ikke ut tomater før st. Hans jeg. Ikke sørlandet vel og merke, men de trenger varme.

Det jeg tenker å sette ut nå er fuachia og pelargonia, som jeg ikke har sådd, bare drevet frem fra stiklinger.

Blodbeger herdes for tiden, tomatene venter. Skal så salat rett ute og sette poteter (ja, skulle ha gjort det allerede. Ukene renner fra meg)
Jeg er nybegynner, må prøve meg frem :p samboer har mast siden slutten av april om å få dem ut :hilarious:

Fått smaken på det selv om diverse faller fra, så ønsker meg drivhus til neste år :D

Mange av plantene har hatt det tøft mens jeg har vært vekkreist i en ukes tid. Kjempevarmt og mannen har bare vannet et par-tre ganger. Heldigvis har alt kommet seg, bortsett fra en solsikke som knapt hadde fått andre sett med blader. Nå er nesten alt satt ut eller plantet ut. Brokkolien ser ikke ut, men den står nå ute i en pallekarm så satser på at det går seg til. :p

Spørsmål: har en agurkplante som ser ut til at den får sin første blomst. Skal de knipes av? Planten er ikke høyere enn kanskje 30-40 cm, og husker ærlig talt ikke om det er en krukkeagurk eller en høy en... Merking av planter har gått skikkelig dårlig i år :hilarious:
Du kan knipe av alle hanblomstene (de som ikke har en miniagurk bak blomsten). De kommer gjerne før hunblomstene begynner å dukke opp. Agurken skal ikke bestøves, da kan både frø og skall bli harde. Jeg har ikke hatt agurkplanter på et par år nå, men hadde det alltid som «sommergardiner» før. :)

Jeg testet med et par tomatplanter da det var meldt mildt vær og overskyet, men de ser dårlige ut :hilarious: har heldigvis flere igjen inne:p (sørlandet)

tomater tåler jo en del, men er som alt avhengig av god nattetemperatur og god tilvenning før man planter ut. Her har jeg nå tatt sjansen på å plante ut jordbær, mais, gresskar og frilandsagurker (ekstra herdet type). Har fiberduk over og det beskytter en del. Krysser fingrene for at det går bra. Venter litt med tomat og paprika. Sådde de litt sent så de trenger litt mer tid.

Back
Topp