Det spirer og gror i 2022!

Hvem spiser opp solsikkene mine? :( En annen solsikke var spist av på stilken så den kan ikke reddes.
Han eller hun spiser av bladene på brokkolien også.57CF66DB-1C08-41BE-A8F7-47A3F1120C0C.jpeg
 
Agurk var morsomt å plante! Eneste er at jeg ikke var helt forberedt på hvor stor og kraftig den skulle bli, så har måttet improvisere litt for å støtte den opp :p
Det blir noen agurker også, og de vokser fort! Jeg har fått med meg at de skal plukkes før de begynner å lysne i farge og ikke blir altfor store, da har de mest smak i seg:)
 

Vedlegg

  • IMG_20220625_092655.jpg
    IMG_20220625_092655.jpg
    2,7 MB · Visninger: 8
  • IMG_20220625_092730.jpg
    IMG_20220625_092730.jpg
    2,9 MB · Visninger: 8
Agurk var morsomt å plante! Eneste er at jeg ikke var helt forberedt på hvor stor og kraftig den skulle bli, så har måttet improvisere litt for å støtte den opp :p
Det blir noen agurker også, og de vokser fort! Jeg har fått med meg at de skal plukkes før de begynner å lysne i farge og ikke blir altfor store, da har de mest smak i seg:)
Ja agurkplanter kan ta helt overhånd hvis man ikke har kontroll på den. Jeg bruker å la den vokse langs taket i drivhuset. Da henger agurkene ned og er lett å høste inn. I år prøver jeg meg på en frilandsvariant som kryper bortover bakken og gir små snaks agurker perfekte til matbokser.
 
I år tror jeg for første gang vi får epler! IMG_20220624_171515.jpg
 
Kom hjem fra ferien og sneglene har tatt for seg. Aldri skjedd før.
Kom hjem fra ferietur, og grønnkål og sukkererter var oppspist. Blader fra brokkoli og gulrot er også spiste, samt noen av purrene var bitt av på midten… Skulle være gøy å komme hjem for å se alt som hadde vokst, og så blir man møtt av dette… Kjente jeg ble skikkelig nedfor. :(
 
Kom hjem fra ferien og sneglene har tatt for seg. Aldri skjedd før.
Kom hjem fra ferietur, og grønnkål og sukkererter var oppspist. Blader fra brokkoli og gulrot er også spiste, samt noen av purrene var bitt av på midten… Skulle være gøy å komme hjem for å se alt som hadde vokst, og så blir man møtt av dette… Kjente jeg ble skikkelig nedfor. :(
Åh, så leit :(
 
Kom hjem fra ferien og sneglene har tatt for seg. Aldri skjedd før.
Kom hjem fra ferietur, og grønnkål og sukkererter var oppspist. Blader fra brokkoli og gulrot er også spiste, samt noen av purrene var bitt av på midten… Skulle være gøy å komme hjem for å se alt som hadde vokst, og så blir man møtt av dette… Kjente jeg ble skikkelig nedfor. :(
Her har vi også hatt problemer med snegler for første gang, men vi oppdaget det tidligere enn deg og har klart å redde plantene. Skikkelig kjipt når sånt skjer!!!!
 
Epletrærene som altså for første gang har epler på seg hadde massevis av blomsteri fjor også, og skal i se, vi dfikk dem sommeren vi ble 40. i 40 års gave, så sommeren vi ble 41 og 42 blomstret de uten epler, og dette er da tredje sommeren de blomstrer, og endelig eplekart. Ikke kjempemange, men noen er et da, flere på det ene enn det andre, men begge har.

Plommetreet som står ved siden av, det har ikke hatt BLOMSTER engang de siste to årene, og da blir det jo ikke plommer. Det er skuffende, for meg er mye mer glad i plommer enn epler, men de to epletrærene var gave.
 
Er det noen her som er gode på bærbusker? Har noen stikkelsbærbusker som ser fine ut og gir masse bær, men de vil ikke vokse? De har fått både gjødsel og vann. De andre bærbuskene jeg har vokser fint. Noen som har noen ide om hvorfor akkurat disse ikke vil vokse?
 
Er de nye og små sånn at de skal vokse? Stikkelsbærbusker er etter min erfaring ikke så store når de er "voksne", men jeg fikk en ny i fjor så den håper jeg skal vokse seg større da. Synes den var større nå i vår enn i høst.
 
Er de nye og små sånn at de skal vokse? Stikkelsbærbusker er etter min erfaring ikke så store når de er "voksne", men jeg fikk en ny i fjor så den håper jeg skal vokse seg større da. Synes den var større nå i vår enn i høst.
de ble plantet for 3 år siden sammen med mange andre bærbusker, men de har nesten ikke vokst noe i høyden og det har ikke kommer nye skudd/greiner. Er stor forskjell på de og de andre bærbuskerne vi plantet samtidig som har vokst masse. Har også en stor stikkelsbær busk jeg hat fått av en nabo og den har vokst fint de 2 årene jeg har hatt den.
 
de ble plantet for 3 år siden sammen med mange andre bærbusker, men de har nesten ikke vokst noe i høyden og det har ikke kommer nye skudd/greiner. Er stor forskjell på de og de andre bærbuskerne vi plantet samtidig som har vokst masse. Har også en stor stikkelsbær busk jeg hat fått av en nabo og den har vokst fint de 2 årene jeg har hatt den.
Så rart da.

Vår har minst et nytt skudd og noe lenger greiner enn det hadde da vi plantet det i fjor.
 
Så rart da.

Vår har minst et nytt skudd og noe lenger greiner enn det hadde da vi plantet det i fjor.
Ja den vi fikk av naboen har mange nye skudd….synes det er så rart når de ellers virker helt fine og er tettpakket med bær.
 
To han- og 2 hunblomster blomstret på gresskarplantene samtidig så har et lite håp om at det blir gresskar i år selv om jeg har strevd med å få til planten i år.
Er litt bekymret siden jeg syns det har vært litt vel lite insekter der i år, men krysser fingrene alt jeg kan
1658127698724.png
 
I år har det tatt helt av i noen av kassene våre :) Spinat og salat har grodd mer enn vi klarer å spise, så der tok jeg nå av nettet og lot rådyret forsyne seg :) Sukkerertene har blitt kjempestore, gulrøttene ser ut som de skal og det kommer blomkål :D
 
I år har det tatt helt av i noen av kassene våre :) Spinat og salat har grodd mer enn vi klarer å spise, så der tok jeg nå av nettet og lot rådyret forsyne seg :) Sukkerertene har blitt kjempestore, gulrøttene ser ut som de skal og det kommer blomkål :D
Vet ikke hvor du bor, men her har det også eksplodert i kassene i år. Tror været (og mye gjødsel) har vært utslagsgivende, mye sol, passe varmt med en god regnskyll i ny og ned.
 
I år har det tatt helt av i noen av kassene våre :) Spinat og salat har grodd mer enn vi klarer å spise, så der tok jeg nå av nettet og lot rådyret forsyne seg :) Sukkerertene har blitt kjempestore, gulrøttene ser ut som de skal og det kommer blomkål :D
Gøy! :happy:
Vi har fått masse agurker, sukkerertene rekker aldri å bli store da ungene går og plukker så fort de får litt str :p
Tomatplantene tålte å flyttes ut, men mistet to stk da de har knekt pga mye vind. De andre har per nå fortsatt bare blomster, så vet ikke om det blir noe :)
Men potetene, gulrøttene blir bra. Avleggerne til jordbærene vi fikk kommer seg, drueplanten kommer seg veldig :) så til neste år får vi nok både endel jordbær og druer :D
 
Gøy! :happy:
Vi har fått masse agurker, sukkerertene rekker aldri å bli store da ungene går og plukker så fort de får litt str :p
Tomatplantene tålte å flyttes ut, men mistet to stk da de har knekt pga mye vind. De andre har per nå fortsatt bare blomster, så vet ikke om det blir noe :)
Men potetene, gulrøttene blir bra. Avleggerne til jordbærene vi fikk kommer seg, drueplanten kommer seg veldig :) så til neste år får vi nok både endel jordbær og druer :D
For andre år på rad blir det ikke sukkererter, skjønner ikke hva det er, men de blir spist opp av ett eller annet.
Jordbærplantene som er i samme kasse er det ikke noe problemer med.

Ellers, paprikaen og chillien er litt sene i år, men kommer seg.
De ble dessverre ganske solbrente nå i våres og trengte litt tid til å komme seg etterpå.
De første tomatene er modne, og gulrøttene spirer og gror.
Gresskarplantene står også i dag i full blomst, men denne gangen er det dessverre bare hanblomster.

Ellers så har jeg også mange blomser.

Skulle gjerne hatt med, men har veldig lite hage, er vel bare rundt er 30 kvm på baksiden, og 20 kvm på fremsiden.
 
For andre år på rad blir det ikke sukkererter, skjønner ikke hva det er, men de blir spist opp av ett eller annet.
Jordbærplantene som er i samme kasse er det ikke noe problemer med.

Ellers, paprikaen og chillien er litt sene i år, men kommer seg.
De ble dessverre ganske solbrente nå i våres og trengte litt tid til å komme seg etterpå.
De første tomatene er modne, og gulrøttene spirer og gror.
Gresskarplantene står også i dag i full blomst, men denne gangen er det dessverre bare hanblomster.

Ellers så har jeg også mange blomser.

Skulle gjerne hatt med, men har veldig lite hage, er vel bare rundt er 30 kvm på baksiden, og 20 kvm på fremsiden.
Vi har stor nok hage, men er første året jeg prøver meg, så får prøve å ikke overdrive :p må huske å ta vare på det også :hilarious:
Sådde noen månedsjordbær også, og de har plutselig kommet seg veldig, de var så trege. Tenkte jeg skulle sette ut resten idag :)
Jeg har også en paprikaplante, den er sterk og fin, men tar visst lang tid. Så tviler på at det blir noe på den :pen må jo prøve og feile litt, vel? :hilarious:
 
Back
Topp