Det spirer og gror i 2022!

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Ååå nå klør jeg etter å dyrke igjen. Jeg har bestilt frø fra Botanisk Verden og nå bare venter jeg på at de skal komme. Håper å få paprikafrøene i jorden så fort de kommer. :)

Hva skal dere så i år?
 
Til nå har jeg sådd blodbeger, 3 typer paprika og 3 typer chili.
Skal også så vannmelon, gresskar, erteblomster, sukkererter, stemorsblomster, sorte liljer og resten er ikke helt bestemt enda
 
Skal så paprika, chili og blodbeger så snart jeg bare får gjort det. Og muligens månedsjordbær eller noe sånn.

Tomat i mars og muligens må jeg prøve meg på agurk igjen. Aldri fått til.

Gulrot kanskje? Sette poteter skal vi og kanskje løk.
 
Foreløpig planlagt, agurk, busktomat en slags plukk salat men usikker hvilken jeg skal gå for i år,tips anyone?

Ruccola, bladpersille, basilikun, korriander, gressløk og timian, kanskje dill også om jeg får plass

tror jeg skal ha noe gullrøtter, kanskje salatløk også i år;-) vårløk kanskje

jepps det blir nok mest nyttevekst;-)
 
Skal så paprika, chili og blodbeger så snart jeg bare får gjort det. Og muligens månedsjordbær eller noe sånn.

Tomat i mars og muligens må jeg prøve meg på agurk igjen. Aldri fått til.

Gulrot kanskje? Sette poteter skal vi og kanskje løk.

Agurk fikk jeg til først når jeg gikk over på selvvannende potter og satt de i solveggen + vannet MYYYYE for de drikker jammen mye vann, bruker kalk og gjødsel jevnlig:) da gikk det, snack agurkene var i allefall grei å få til slik;-)
 
Agurk fikk jeg til først når jeg gikk over på selvvannende potter og satt de i solveggen + vannet MYYYYE for de drikker jammen mye vann, bruker kalk og gjødsel jevnlig:) da gikk det, snack agurkene var i allefall grei å få til slik;-)
Mine har pleid å dø før de kommer så langt som ut.

Men vi skal prøve i år også.
 
Foreløpig planlagt, agurk, busktomat en slags plukk salat men usikker hvilken jeg skal gå for i år,tips anyone?

Ruccola, bladpersille, basilikun, korriander, gressløk og timian, kanskje dill også om jeg får plass

tror jeg skal ha noe gullrøtter, kanskje salatløk også i år;-) vårløk kanskje

jepps det blir nok mest nyttevekst;-)

Plukksalat ja. Det skal jeg så. Og basilikum. Snart. Men den skal ikke ut da.

Det blir alltid flere typer tomat hos meg og et par typer chili og paprika. Aller mest nyttevekst ja. Men jeg har lyst på ringblomster i et bed.
 
Mine har pleid å dø før de kommer så langt som ut.

Men vi skal prøve i år også.

kanskje prøve å sette ut litt senere? Jeg klarte å drepe en anen agurktype i fjor for jeg satt den ut litt for tidlig:-/
 
Her blir det det samme som sist år
Frilands Agurk
Tomat i ulike farger
Gulrøtter i ulike farger
Sukkererter
Grønnkål
Pastinakk
Søtpotet
Poteter
Persille rot
Gresskar
Mais
Jordbær

så kommer div urter, frukttrær og bærbusker i tillegg

Gleder meg masse til våren når jeg kan begynne å pusle ute. Snart halvveis igjennom vinteren…
 
kanskje prøve å sette ut litt senere? Jeg klarte å drepe en anen agurktype i fjor for jeg satt den ut litt for tidlig:-/
Ingenting kommer tidlig ut. Det er et år agurkene kom ut og der var nok en for kald sommer. De andre forsøkene har ikke kommet ut, de har strandet før den tid.

Jeg er ikke venn med agurk. Ikke spiser jeg det heller. Men ungene gjør. Så jeg vurderer å prøve igjen
 
Ingenting kommer tidlig ut. Det er et år agurkene kom ut og der var nok en for kald sommer. De andre forsøkene har ikke kommet ut, de har strandet før den tid.

Jeg er ikke venn med agurk. Ikke spiser jeg det heller. Men ungene gjør. Så jeg vurderer å prøve igjen

har du prøvd frilandsagurker? De er litt mer hardføre
 
har du prøvd frilandsagurker? De er litt mer hardføre

Tror de er ment for friland, men jeg tenkte se etter noe mer hardføre greier i år ja

Jeg har kjøpt stiklinger av agurk (som ikke egentlig er stiklinger, men små frøplanter) på plantasjen og drept dem også ejg, men der fikk jeg vel faktisk EN agurk før det gikk galt. ) stort ett har jeg ikke fått til spiring/frøplante-delen med agurk, så ejg skal prøve en ny sort ja. Ungene elsker jo agurker.
 
Har kjempe lyst å plante mer ute i år. Ifjor hadde vi små agurker og cherrytomater. Men er utrolig plaget med snegl i hagen :nailbiting: De spiste opp flere av blomstene mine ifjor. Palmene får stå i fred :hilarious: Tenker jordbær, men aner ikke hvordan jeg skal lage felle for å fange de ekle krekene :eek:
 
Tror de er ment for friland, men jeg tenkte se etter noe mer hardføre greier i år ja

Jeg har kjøpt stiklinger av agurk (som ikke egentlig er stiklinger, men små frøplanter) på plantasjen og drept dem også ejg, men der fikk jeg vel faktisk EN agurk før det gikk galt. ) stort ett har jeg ikke fått til spiring/frøplante-delen med agurk, så ejg skal prøve en ny sort ja. Ungene elsker jo agurker.

går fint ann å ha frilandsagurker i drivhus, men de klarer seg også på Friland. Agurker er veldig populært hos ungene her også
 
Har kjempe lyst å plante mer ute i år. Ifjor hadde vi små agurker og cherrytomater. Men er utrolig plaget med snegl i hagen :nailbiting: De spiste opp flere av blomstene mine ifjor. Palmene får stå i fred :hilarious: Tenker jordbær, men aner ikke hvordan jeg skal lage felle for å fange de ekle krekene :eek:

hva med å så jordbær (og andre grønnsaker) i pallekarmer med sneglekant?
 
går fint ann å ha frilandsagurker i drivhus, men de klarer seg også på Friland. Agurker er veldig populært hos ungene her også

Jeg har ikke drivhus, det er noe av problemet mitt. Det blir ofte for vått og kaldt ;)
 
da ville jeg nok gått for en type frilandsagurk de tåler mer vann og kulde.

Jepp, jeg pleier ikke kjøpe frø til tomat eller agurk som ikke kan stå på friland, nettopp av den grunn. Men agurk-frøene er lenge siden jeg kjøpte så jeg tenker kjøpe noen nye nå uansett, og skal sørge for at det er frilands.

Jeg ønske meg drivhus, pleier ha sånn plastovertrukket hylle eler minihus, men de blåser i stykker og varer bare en sesong eller max to, jeg bor på sunnmøre og det blåser ofte en del, også om sommeren, så det er et problem i seg selv

Jeg har ripsbusker som bærer rikt, et plommetre som vi ikke har fått blomster på enda, og to epletrær som mulignes trenger en partner av en annen type, vi må se det an et år eller to. De ga masser av blomster emn ingen epler.

Jeg har rabarbra som vokser nedi hagen, og altså jordbær som hjorten spiser, så det skal vi gjøre noe med. I fjor satte vi poteter for første gang, det var suksess (i pallekarm) og blir gjentatt, så d eter mye vi får til. Men jeg ønsker meg et drivhus.
 
Ååå lurt. Det skal sjekkes ut :D Takk for tips :happy:

JEg har også hatt månedsjordbær (på en m¨te som markjordbær, bare at de ikke spårer seg sånn, d er kultiverte) i en etasjekrukke på verandaen, der kommer nye bær, små som markjordbær g veldig gode på smak, hele sommeren. Men det blir ikke så stor avling da, all den tid de er så SMÅ

De vanlige jordbærene skal jeg prøve å ha duk over i år, for altså, snegler har vi ikke, men det er mye vilt. Og de spiser også.
 
Back
Topp