Det spirer og gror i 2022!

tomater tåler jo en del, men er som alt avhengig av god nattetemperatur og god tilvenning før man planter ut. Her har jeg nå tatt sjansen på å plante ut jordbær, mais, gresskar og frilandsagurker (ekstra herdet type). Har fiberduk over og det beskytter en del. Krysser fingrene for at det går bra. Venter litt med tomat og paprika. Sådde de litt sent så de trenger litt mer tid.
Ja, temp på natt var ikke så gal, derfor testet jeg. De har også fått luftet seg litt på dagtid en periode før de ble satt ut, og det var ikke så mye sol den perioden (så de ble ikke solbrent:p). Ofret et par planter, har fortsatt noen stk igjen som godgjør seg inne :p
 
Jeg er nybegynner, må prøve meg frem :p samboer har mast siden slutten av april om å få dem ut :hilarious:

Fått smaken på det selv om diverse faller fra, så ønsker meg drivhus til neste år :D

Den beste måten å lære er å prøve og feile, for det er forskjell i hvor varmt det er, blåser, netter, nedbør mm fra meg til deg også.

Og muligens kunne mine ut før. Ofte kunne de det. Ofte kommer de seg nemlig ikke ut før enten jeg får ferie eller svigermor kommer på ferie til meg. Det har hendt noen år at hun og jeg har gjort det sammen
 
Ja, temp på natt var ikke så gal, derfor testet jeg. De har også fått luftet seg litt på dagtid en periode før de ble satt ut, og det var ikke så mye sol den perioden (så de ble ikke solbrent:p). Ofret et par planter, har fortsatt noen stk igjen som godgjør seg inne :p

ja da står det ihvertfall ikke på deg! Veldig bra at du har noen ekstra. Jeg bruker både å så og plante ut en god del ekstra for erfaringsmessig så faller en god del fra
 
ja da står det ihvertfall ikke på deg! Veldig bra at du har noen ekstra. Jeg bruker både å så og plante ut en god del ekstra for erfaringsmessig så faller en god del fra
Jeg prøver meg frem, syns det er litt morsomt faktisk, selv om det kanskje ikke blir så mye akkurat iår:p
 
Jeg prøver meg frem, syns det er litt morsomt faktisk, selv om det kanskje ikke blir så mye akkurat iår:p

det er kjempe morsomt med planter. Det gir meg en slags indre ro å pusle med grønnsaker i kjøkkenhagen. Det er ikke mengden som er avgjørende. Begynte selv med noen veranda kasser og urner når jeg bodde i leilighet i byen og hadde stor glede av det. Så har vi utvidet år for år etter at vi flyttet til hus med stor hage
 
Helgen ja, hvordan har den vært.
Den kan beskrives med et enkelt ord, fantastisk.

Lørdag var jeg på plante loppemarked, kr 25,- per plante.
Var ikke like lett siden alt der var små grønne planter med navn på ting jeg ikke viste hva var, men ei gammel dame der var flink og hadde bilde av alt hun hadde på mobilen, og jeg endte opp med to som skal bli slik:
9ac781.jpg


I høst ble jeg sykemeld på grunn av utbrenthet, det vil si at verandaen ikke ble ryddet for vinteren og alt ble bare flyttet inn i en krok, og rotet har bare vokst og vokst siden den gang.
Fikk ryddet hele verandaen, handlet blomster og tatt verandaen tilbake :)

283142588_10158369771071143_6200035531971612873_n.jpg


Har også fått plantet om tomatplantene (microtomater) ut fra de alt for små pottene og satt ut til et sted hvor de ikke blir for utsatt for direkte sollys, vær og vind og vil få en naturlig herding.
283101293_10158369708171143_9033706247855294671_n.jpg


I dag var jeg også innom ei som ikke bor så langt fra meg som hadde alt for mye paprika- og chilli-planter til overs, og fikk noen sorter jeg ikke har fra før :)
20220522_185009.jpg

Fikk også satt vannmelon planten ut :)

Så hvordan har helgen deres hvert?
 
Helgen: flott. Men lite plante - aktivitet. Dog har jeg fått med et par sommersquash, jeg aner ikke hvordan de skal vokse, eller noe som helst. Ikke spiser jo squash heller. Men vi får prøve

Helgen besto av at vi etter skoletid fredag kjørte til svigermor. Overnattet til lørdag, dro i konf til svigerfar sønn i nytt forhold, tilbake til svigermor og sov til i dag, sto opp og koste oss med god frokost før vi kjørte hjem. Det er sånn noe over 40 mil hver vei, så vi er slitne.

Har spist pizza vi plukket opp på pizzabakeren på vei hjem og lagt minstemor, nå skal jeg opp og vanne og se hvordan det har gått med alt som var alene hjemme i helga.
 
Agurken må plantes om enda en gang, den viser tydelig at den ikke trives nå når røttene har overtatt hele jorda :shy: jeg har ikke så mye større potter, så tror faktisk jeg må bruke en bøtte :hilarious:
 

Vedlegg

  • IMG_20220525_074232.jpg
    IMG_20220525_074232.jpg
    2,5 MB · Visninger: 3
Agurken må plantes om enda en gang, den viser tydelig at den ikke trives nå når røttene har overtatt hele jorda :shy: jeg har ikke så mye større potter, så tror faktisk jeg må bruke en bøtte :hilarious:
Her har jeg et lager med billige vaskebøtter som brukes til planter. Her er det tomat og paprikaplanter som nå står i bøtter
 
Dette er agurk, long telegraph. Den har vært sånn siden igår. Heteslag? :p Ga vann i både skål og oppi potta for å redde den, men er fortsatt sånn. Kun den som er slik. Burde jeg sette den ut?31FC8659-E7C5-4643-856B-076799EC9B47.jpeg
 
Jeg har to tomatplanter som det i alle fall blir noe av (og noen som har stagnert på babystadiet og noen som av uviss grunn ikke tålte å få større potte, og rett og slett dauer, og mange jeg faktisk ikke har plantet, så jeg ender muligens med bre 2-5 tomatplanter, ikke 20+ i år! )

I alle fall, disse to, de slikke man ikke tro var samme type. Det ER de, og det er mikro-tomat/liten busk, så den blir ikke høy, men tett. Vel, de er like høye, men den ene er tett, den andre er ikke tett i det hele tatt. Der kunne man trodd det var et par tyver jeg hadde glemt å ta bort på en ranketomat, mens den andre, den er kompakt.

Men jeg som har sånt "engangsdrivhus" til hagen til tomatene mine igjen i år. Også har jeg... ehh... to tomtpanter som er så små at de kan stå i stuevinduet? Trenger ikke drivhus til det....
 
Jeg har to tomatplanter som det i alle fall blir noe av (og noen som har stagnert på babystadiet og noen som av uviss grunn ikke tålte å få større potte, og rett og slett dauer, og mange jeg faktisk ikke har plantet, så jeg ender muligens med bre 2-5 tomatplanter, ikke 20+ i år! )

I alle fall, disse to, de slikke man ikke tro var samme type. Det ER de, og det er mikro-tomat/liten busk, så den blir ikke høy, men tett. Vel, de er like høye, men den ene er tett, den andre er ikke tett i det hele tatt. Der kunne man trodd det var et par tyver jeg hadde glemt å ta bort på en ranketomat, mens den andre, den er kompakt.

Men jeg som har sånt "engangsdrivhus" til hagen til tomatene mine igjen i år. Også har jeg... ehh... to tomtpanter som er så små at de kan stå i stuevinduet? Trenger ikke drivhus til det....

Skulle fått noen tomater av meg, jeg har altfor mange :p 9 moneymaker og 6-7 tiny Tim. Tror busktomatene må bo ute i sommer. Har også ca 12 agurkplanter i ymse størrelser samt kanskje 7 paprika. Men de kan gjerne stå ute de også
 
Back
Topp