Desember 2022

1. Desember.

Guttungen hadde time hos kjeveortopeden, og hipp hurra, ny time om ei uke for å ta av strengen!

Da blir det seige karameller ala god gammel familieoppskrift til jul. Et år. For mellomste har time neste uke til fleste vurdering og har vel meget mulig streng før neste jul....

Så teller jeg på knappene. Skal jeg peke julestemningskaledneren i år (24 dager med innlegg jeg skriver, ny tråd hver dag med juletema) i år. De første årene var det gøy. Men så er det etterhvert ingen som svarer, og poenget er jo å spre julestemning. Til litt flere enn meg selv....) jeg har ikke funnet den enda i år....)
Vi skriver2. desember, og 1. desember ble de ikke lagt ut noe julestemningskalender. Mye fordi 1. desember var som så mange andre desemberdager, relativt hektisk. I hodet har jeg et nesten ferdig innlegg om egentlig akkurat det. Men skal jeg orke, er et i det hele tatt noen som setter pris på det? skal jeg prøve ? skal jeg droppe?

Vi skriver2. desember, og 1. desember ble de ikke lagt ut noe julestemningskalender. Mye fordi 1. desember var som så mange andre desemberdager, relativt hektisk. I hodet har jeg et nesten ferdig innlegg om egentlig akkurat det. Men skal jeg orke, er et i det hele tatt noen som setter pris på det? skal jeg prøve ? skal jeg droppe?
Kjør på :happy: (hvis du orker)
Eventuelt bare de siste 3 søndagene nå før jul?
Det er sikkert mange som leser, men ikke nødvendigvis kommenterer (jeg er "flink" til det :bag:)

Det er sikkert mange som leser, men ikke nødvendigvis kommenterer (jeg er "flink" til det :bag:)
Det har du sikkert rett i

Kanskje jeg gjør det, men det blir nok ikke lagt ut før i kveld, det er greit nok å snike et par minutter på jobb i forbindelse med pauser, men jeg kan ikke sette meg til og organisere alle de tankene mens jeg skal jobbe, det får jeg ta når jeg inntar sofaen i kveld.

Da ryker eeeeeeendelig stellebordet ut.

For noen år siden uttalte jeg i frustrasjon til naboen: du merker når minstemor har sluttet med bleier for da ryker stellebordet rett ut, og havnet sikkert i hagen ;)

Vel. Hun fyller snart 7. Om bare noen uker er det 7 år siden hun nyfødt ble lagt på det stellebordet og fikk på seg sin aller første lille bleie og body og båret opp i stuen for å treffe sin bestemor.

Men det stellebordet er en kommode, hvor skuffene har herket noen år, derav den uttalen. Det ble kjøpt til vår første lille baby, han som er 14 år og får av strengen om noen dager. Det har gjort nytten sin. Ene skuffen har ikke gått igjen på lenge og stått åpen og for et par uker siden skle det hele ut og holdt på å velte, så jeg tok ut skuffen. Den har stått på gulvet forran kommoden siden.

Sist helg snakket mannen om en plan han hadde, og i dag iverksatte han den. Ut med stellebordet, inn med en lik hylle som den som står i hjørnet, men altså en meter unna, og hyller mellom dem, som kan lager av hobbyplater og fester emd vinkler.

Spent på hvor praktisk dette blir, men verre enn den falleferdige kommoden full av rusk og rask kan det ikke bli

Men så har du mine unger da. Den nevnte snart 7 år gamle jenta. Gråter. Så mange minner. Vi kan da ikke kvitte oss med den! Fra hun var liten!!!

Og 14 åringen. Kaste den? Nei!

Jo, det kommer til å skje. Men dette er grunnen til at jeg ikke får gitt lille nevø brukt duplo til jul slik moren ønsker ham. Ungene nekter å oppgi sin. Bror min solgte duplo etter sine unger, jeg så den på fb flere ganger men så når jeg spurte om å få kjøpe den, så hadde han desverre allerede solgt den. Og mine unger. Nei. Minste har begynt å leke med duplo igjen. Det er kjempegøy!!! Så, ja.

Sånn går nå dagene.

Men det stellebordet skal ut. Midlertidig i garasjen tenker jeg. Så ryker det sammen med de gamle vinduene enten det blir en henger til fyllinga eller en container, vi får se.

Da er det gjort. To luker er ute, 22 gjenstår. (noe gjenbruk av tema fra tidliger år blir det garantert, det er ca de samme tema hvert år, men nye tråder og årets tanker)

God morgen. Barna sto opp alt for tidlig da de gleder seg til at åpne kalender:)
Idag er planen at stor handle mat. Mellomste skall på besøk hos en venninne og blir der sikkert hele dagen.

God morgen. Yngste sto opp tidlig, de andre to sov lenger, og regelen er at de åpner kalender sammen, så 9 fikk hun vekke dem.

Planen i dag er korps for meg og e to eldste (jeg spiller ikke, skal bare være med og organisere)

God morgen. Yngste sto opp tidlig, de andre to sov lenger, og regelen er at de åpner kalender sammen, så 9 fikk hun vekke dem.

Planen i dag er korps for meg og e to eldste (jeg spiller ikke, skal bare være med og organisere)
Her vil de også åpne kalender på likt men jammen han eldste sto opp for kl 7. da fikk han beskjed at antigen åpne den selv eller vente. Før han ville vekke de 2 andre

Mine får ikke åpne alene. Og vil ikke heller. De får ofte det samme eller noe likt og derfor bestemt at de skal åpne sammen

Så seksåringen som sto opp i grisotta måtte vente

Hva skall hun opereres før visst jeg får spør? Det går fint skall du se:Heartred
Hun skal operere vekk noen tenner. Hun fikk først diagnosen MIH, men viser seg hun har amelogenesis imperfecta, som gjør at tennene knekker av, råtner fortere, får fortere hull. Tennene rett og slett smuldres/pulverisere seg. Den er arvelig, og rammer mest melketenner, men er 50/50 sjanse du kan få det som voksen å. Jeg trakk 7 tenner som barn, søskenbarnet mitt 3. Vi har heldigvis friske tenner nå, lettere å få hull nå å men ikke den sykdommen lenger. Tennene råtner og det ser så stygt ut for tennene blir brun og svart, og mangle store deler av seg. Hun går på sterk fluor tabletter. Det gir vanligvis ingen smerter, men nå har hun begynt å fått smerter når eter noe varmt. Jeg tittet på ene fortanna hennes, og det er et stort hull inni den. Først falt emaljen (det hvite fargen) på henne, så ble det benet under smuldret opp, så kom det brune benet fram osv. Det startet med en enkelt hakk på tanna bare, så ut som bare hun hadde bitt av en bit, men nå ser ut som hun har spist godteri i 30 år og røyket som søren. Ikke noe gøy for oss foreldre, vi er så hjelpesløs..

Hun skal operere vekk noen tenner. Hun fikk først diagnosen MIH, men viser seg hun har amelogenesis imperfecta, som gjør at tennene knekker av, råtner fortere, får fortere hull. Tennene rett og slett smuldres/pulverisere seg. Den er arvelig, og rammer mest melketenner, men er 50/50 sjanse du kan få det som voksen å. Jeg trakk 7 tenner som barn, søskenbarnet mitt 3. Vi har heldigvis friske tenner nå, lettere å få hull nå å men ikke den sykdommen lenger. Tennene råtner og det ser så stygt ut for tennene blir brun og svart, og mangle store deler av seg. Hun går på sterk fluor tabletter. Det gir vanligvis ingen smerter, men nå har hun begynt å fått smerter når eter noe varmt. Jeg tittet på ene fortanna hennes, og det er et stort hull inni den. Først falt emaljen (det hvite fargen) på henne, så ble det benet under smuldret opp, så kom det brune benet fram osv. Det startet med en enkelt hakk på tanna bare, så ut som bare hun hadde bitt av en bit, men nå ser ut som hun har spist godteri i 30 år og røyket som søren. Ikke noe gøy for oss foreldre, vi er så hjelpesløs..
Uff så trist når det er sånn. Får hoppes det blir bedre men de tenner hun skall ha resten av livet. Ikke lett det der.
Jeg er tante til en jenta på 3 år hun opererte vekk 3 tenner for 2 uker siden akuratt pga noe sånt her. Stakkars tenner blev ju på en måte borte for de slipe seg av og hadde nesten en liten spiss av de igjen. Dette var fram tenner.

Uff så trist når det er sånn. Får hoppes det blir bedre men de tenner hun skall ha resten av livet. Ikke lett det der.
Jeg er tante til en jenta på 3 år hun opererte vekk 3 tenner for 2 uker siden akuratt pga noe sånt her. Stakkars tenner blev ju på en måte borte for de slipe seg av og hadde nesten en liten spiss av de igjen. Dette var fram tenner.
Ja, det er fram tennene her også. De fire øverste. Ja de sliper seg selv vekk. Med amelogenesis imperfecta så er det to tilfeller: noen har den med svekket emalje og noen har den med ingen emalje. Heldigvis er bare hennes svekket.

Hvordan gikk det med jenta ang spising etterpå? Er så spent på det ang julen..

Ja, det er fram tennene her også. De fire øverste. Ja de sliper seg selv vekk. Med amelogenesis imperfecta så er det to tilfeller: noen har den med svekket emalje og noen har den med ingen emalje. Heldigvis er bare hennes svekket.

Hvordan gikk det med jenta ang spising etterpå? Er så spent på det ang julen..
Gikk veldig fint heldigvis :Heartred Nå er det litt tid til jul så regner med at det me spising vil gå fint får din også

Oki jeg blir litt sur. Var i de 2 nærmaste butikken vi har her og jammen pepperkaker er tomt:rolleyes:. Sko hatt 2 bokser det er alt men nå ender det opp med at jeg må kjøre andre plasser og se om de har

Jippi da har spya kom hjem til oss. Mellomste har kaste opp 3 ganger i løpet av 45 minutt. Får se om jeg slipper denne gang og. Litt rart men alle ganger barn og mann har hatt det så har jeg vart en av de som ikke har fått det.

Jippi da har spya kom hjem til oss. Mellomste har kaste opp 3 ganger i løpet av 45 minutt. Får se om jeg slipper denne gang og. Litt rart men alle ganger barn og mann har hatt det så har jeg vart en av de som ikke har fått det.
Samme her. Her ble lillemor og gubben rammet. Heldigvis ikke jeg

Back
Topp