Desember 2021 - endelig jul!

Vi har s max med plass til tre seter baki. Nå trenger ikke eldste, men mellomste bør fortsatt ha, har lov å sitte uten, men skal sitte i stol om der er, hun er rundt 1,40, en spinkel liten sal, også har vi jo minstemor

Jeg tror vi finfint skulle fått plass til familien i den. Men vi måtte hatt to biler, eller tilhenger (den kan dra tilhenger, er det ikke så?) vi fyller den bilen vi har til randen, og kan ikke ha en cm mindre bagasjerom. Vi reiser jo med et stort telt, soveposer og liggeunderlag til 5 (men har krympet liggeunderlagene en del. De bør få sånne som jeg og mannen har. Dyre, små, gode) kjøleboks, kjøkkenutstyr, grill, etc i tillegg til klær som er begrenset til en ca 30 liters bag pr pers.

Jeg har lyst på elbil, men der er rett og slett baggasje som er den største utfordringen min. Jeg er blitt så glad i de campingturene.

GTX skulle jeg gjerne hatt. Det er to bakker i veien opp til oss som jeg hater vinterstid. Vi bor i enden av en blindvei så der er ikke noen annen vei ut. Det er ikke alltid like greit.
Ja, id4 kan ha hengerfeste, det er en av grunnen til at den vurderes :happy:

Ja, id4 kan ha hengerfeste, det er en av grunnen til at den vurderes :happy:
Vi valgte uten hengerfeste siden det ville forsinke leveringen og vi har det ikke i dag og har ikke hatt bruk for det.
Men dersom dere har vanlig førerkort må dere være obs på at det gjelder opp til 3.500 kg og bilen veier 2.800 kg, el-biler er tunge.
Dersom dere har C1 så gjelder det opptil 7.500 kg

Vi valgte uten hengerfeste siden det ville forsinke leveringen og vi har det ikke i dag og har ikke hatt bruk for det.
Men dersom dere har vanlig førerkort må dere være obs på at det gjelder opp til 3.500 kg og bilen veier 2.800 kg, el-biler er tunge.

Veier, eller tillatt totalvekt?

Det som er irriterende med vår bil, smax.er en tillatt totalvekt på 2505 (den veier vel ikke mer enn 1800, men tillatt totalvekt er jo inkl baggasje i det store bagasjerommet) som gjør at vi aaaaaaaaakurat ikke kan ha en henger med tillatt totalvekt på 1000, men 995, og det er jo ikke der de lager....

Så på en id4 burde vi ta tilhengerlappen (så vi har be) som minimum, tenker jeg. Siden det ellers blir en liten henger ja. Og bagasjerommet et vel enda mindre?

Det som er irriterende med vår bil, smax.er en tillatt totalvekt på 2505 (den veier vel ikke mer enn 1800, men tillatt totalvekt er jo inkl baggasje i det store bagasjerommet) som gjør at vi aaaaaaaaakurat ikke kan ha en henger med tillatt totalvekt på 1000, men 995, og det er jo ikke der de lager....

Så på en id4 burde vi ta tilhengerlappen (så vi har be) som minimum, tenker jeg. Siden det ellers blir en liten henger ja. Og bagasjerommet et vel enda mindre?
Den veier.

Mitt hode er nok litt trøtt.

Men vanlig peisovn?

En peis er en peis og en ovn er noe annet?

Men så googlet jeg peis. Og får treff på peisovn. Som er en side om sånne nye vedovner som har mye innsikt til flammene, men er en ovn.

I mitt trøtte hode er en peis sånn vi hadde i vår første leilighet. Sånn farmor har. Sånn klassisk peis. Åpent ildsted. (noen har dører så det kan lukkes, men ikke tett)
Og ovn er sånn vi har nå, sånn jeg er oppvokst med. Klassisk svart vedovn.

Men google sier at obs sier at sånn som bror min har og mine foreldre har byttet til, moderne rentbrennende vedovn, kaller de en peisovn.

Peisovn var bare et så rart ord.

Ja, jeg burde trolig sove et par timer til.

:)
Du har helt rett:p Dere får unnskylde en utlening som meg som er oppvokst i Sverige og bodd 17 år i Norge :p Det blir litt feil ord og stavefeil :oops:

Stemmer :) han har hengerlappen, men har ikke kjørt med henger på mange år :p så får vel friske opp litt :hilarious:

Vi har svigerfar som kan kjøre henger for oss foreløpig, men kan jo ikke regne med det i evig tid :p
Vi trenger ikke henger når vi skal på ferie, så bilen (og oss) er den vekta det blir bortsett fra hengeren :)

Vi har svigerfar som kan kjøre henger for oss foreløpig, men kan jo ikke regne med det i evig tid :p
Vi trenger ikke henger når vi skal på ferie, så bilen (og oss) er den vekta det blir bortsett fra hengeren :)

Vi har ikke brukt henger på ferie enda. Men jeg ser at det kunne løse en del utfordringer for oss med tanke på plass. Som også gjør at å pakke ned etter (og før) ferie tar lang tid. Fordi hver en luftlomme utnyttes maksimalt.

Men mannen har ikke lyst å kjøre med henger på ferie. Vi ville trenge litt øvelseskjøring da, men jeg har en far som kjører med campingvogn som kan lære oss. Men det medfører også hastighetsbegrensing.

Du har helt rett:p Dere får unnskylde en utlening som meg som er oppvokst i Sverige og bodd 17 år i Norge :p Det blir litt feil ord og stavefeil :oops:
Stengt tatt har du litt rett også. Sånn siden obs er enig med deg

Vel. Vi har i alle fall ikke peis. Men vi har en ovn. Og den varmer godt når vi fyrer. Heldigvis. For strømmen er jo hinsides dyr. Så jeg er glad vi har muligheten til å fyre. Mange nyere leiligheter og hus har jo ikke det.

Back
Topp