Dere som skal bestille nipt-test, hvor bestiller dere fra?

Det er ingen automatikk i at du får nipt i Norge etter fylte 38 år. Jeg skal ha fosterdiagnostikk og lege reagerte på at det ikke ble satt opp før uke 12. han fikk da beskjed om at St.Olavs ikke utførte nipt før etter evt. ultralydtester , fostervann og andre ganske innovative tester. Frustrert og lei meg for dette. Nipt kan gi svar så mye enklere og tryggere men helsenorge svikter. Også det å evt. stå i situasjon der en må velge abort etter uke tolv synes jeg er veldig ubehagelig å utsette gravide kvinner for.

Det er ingen automatikk i at du får nipt i Norge etter fylte 38 år. Jeg skal ha fosterdiagnostikk og lege reagerte på at det ikke ble satt opp før uke 12. han fikk da beskjed om at St.Olavs ikke utførte nipt før etter evt. ultralydtester , fostervann og andre ganske innovative tester. Frustrert og lei meg for dette. Nipt kan gi svar så mye enklere og tryggere men helsenorge svikter. Også det å evt. stå i situasjon der en må velge abort etter uke tolv synes jeg er veldig ubehagelig å utsette gravide kvinner for.

Får man ikke NIPT før ETTER fostervannsprøve der? NIPT skal jo være det tryggere alternativet til fostervannsprøve ><
Vet det skal være indikasjoner på UL først, og en ellers langvarig prosess, men teit om de tar fostervannsprøve før NIPT...

Det stemmer. Flere steder må du ta KUB testen først og hvis den viser høy sansynlighet så får man tilbud om nipt. Hvis nipt viser høy sansynlighet så får man tilbud om fostervannprøve. Det er ekstremt tungvindt istedet for å bare få tilbud om nipt med en gang.

Jeg synes denne måten å gjøre ting på er horribel, når det finnes alternativ. Om det et kjønn de ikke vil ut med så kunne de jo bare ha latt være å ut med det. Ikke alle misdannelser som bør bæres frem, om dødelighet for mor eller barn er stor mener jeg her altså!! Også dette at det testes så sent. Mellom 5-7000kr for å teste i utlandet er jo heller ikke et alternativ for de fleste.

Ble ultralydklinikken.dk her, likevel. Bestilte forrige uke, og la inn at de skulle sende på mandag.. Nå er den kommet allerede. DHL kan ikke levere før på fredag, men så er jeg ikke 9+0 før søndag uansett. Tenker få ei venninne til å stikke meg på mandag eller tirsdag, så jeg får sendt av gårde prøvene raskest mulig.
Da har jeg sikkert resultatene en gang i uke 10. :)

Herlig ♥️ Hvor har du bestilt fra? Og hvor langt på vei?
Bestilte fra nipt-Skandinavia. Pakken kom ganske fort, men var ikke hjemme å ta imot. Så skulle pakken leveres straks i butikk i følge meldingen jeg fikk. Straks ble til en uke :facepalm:
Er 12+6 når blodprøven skal taes.

Jeg kommer til å bestille fra ultralydklinikken.dk på fredag hvis alt ser bra ut på TUL :)

Bestilte fra nipt-Skandinavia. Pakken kom ganske fort, men var ikke hjemme å ta imot. Så skulle pakken leveres straks i butikk i følge meldingen jeg fikk. Straks ble til en uke :facepalm:
Er 12+6 når blodprøven skal taes.

Ååh! Jeg tenkte på nipt-skandinavia selv.. men endte på ultralydklinikken.dk pga de har med ekstra nål og glass. Kan være en fordel, siden jeg ikke har noen faglærte som kan ta prøven ><

Ååh! Jeg tenkte på nipt-skandinavia selv.. men endte på ultralydklinikken.dk pga de har med ekstra nål og glass. Kan være en fordel, siden jeg ikke har noen faglærte som kan ta prøven ><
Stodde mellom de to faktisk :)
Visste ikke at pakken fra ultralyd klinikken har ekstra glass og nål, det var veldig lurt.

Hvor langt er du når du skal ha TUL? ♥️

6+3 så det er jo fortsatt tidlig. Neste utralyd blir ikke før 8+3 via ivfklinikken og det blir litt seint igjen for å bestille testkit. Kan jo hende jeg tar meg en ultralyd innimellom, men om alt måler bra og jeg ikke blør så tenker jeg å vente :) Vil gjerne ta testen på 9+0 for vi reiser bort rett etterpå så greit å få det gjordt før vi reiser :)

6+3 så det er jo fortsatt tidlig. Neste utralyd blir ikke før 8+3 via ivfklinikken og det blir litt seint igjen for å bestille testkit. Kan jo hende jeg tar meg en ultralyd innimellom, men om alt måler bra og jeg ikke blør så tenker jeg å vente :) Vil gjerne ta testen på 9+0 for vi reiser bort rett etterpå så greit å få det gjordt før vi reiser :)

Jeg fikk testkitet på 2 dager fra sending o.o
Eller, jeg kan hente det i byen nå, men levering til "utkanten" hvor jeg bor, er ikke før på fredag. Men trenger det jo ikke før da uansett.

Jeg fikk testkitet på 2 dager fra sending o.o
Eller, jeg kan hente det i byen nå, men levering til "utkanten" hvor jeg bor, er ikke før på fredag. Men trenger det jo ikke før da uansett.

Det var raskt :)
Da jeg bestillte det i fjor så tok det ca 1 uke, så derfor tar jeg det med i beregningen nå også. Skulle det skjære seg så håper jeg at jeg blir raskt gravid igjen så vi uansett får brukt det :)

Det var raskt :)
Da jeg bestillte det i fjor så tok det ca 1 uke, så derfor tar jeg det med i beregningen nå også. Skulle det skjære seg så håper jeg at jeg blir raskt gravid igjen så vi uansett får brukt det :)

Var egentlig veldig raskt, ja. Jeg la inn forventninger om 5-7 dager :p

Jeg har snakket med fastlegen nå som vil ta prøven for meg. Veldig happy med det siden jeg absolutt ikke hadde turt å ta sen selv! Men lurer veldig på hvor jeg skal bestille fra. Er det noen som vet om det er noen reelle forskjeller bortsett fra pris? Hørt flere bestiller fra Eddalabs, men de er jo mye dyrere enn feks nipt Skandinavia. Noen som har gjort god research på dette? :) og hva tester dere for?

Da har jeg bestilt fra ultralydklinikken.dk. Kom på 7400 kroner for utvidet panoramatest.
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta testen, men mannen ville at vi skulle gjøre det, så da er det greit for meg :)

Back
Topp