Dere som skal bestille nipt-test, hvor bestiller dere fra?

Det er ikke lett å ta på seg selv :p
Jeg er utdannet sykepleier (jobber ikke som det, tok en annen bachelor og master etterpå), og jeg prøvde å ta på meg selv. Det ble fiasko :p:p
Det er egentlig ikke lov for helsearbeidere å hjelpe til med å få tatt nipt testen.

Jeg vet det var sånn før, pga paragrafer i bioteknologiloven, men nå er jo den endret for å tillate NIPT for alle, så... Er det fremdeles ikke lov, da..? Trodde kanskje det var samme lov det var snakk om..

:)
Jo mer man tester for, jo større sannsynlighet for falsk positiv. Mange av testene er ikke gode nok til å skille mellom faktisk positive og falske positive og på den 22q-delesjon testen er det 80% falsk positiv. Altså vil man kunne måtte utføre videre invasive tester uten at det egentlig er behov. Vi gikk inn i det med en innstilling om å teste for alt, med litt opplæring og veiledning gikk vi tilbake på dette :)
For oss tok sykepleier på mitt fastlegekontor blodprøven :happy:

Det gir en god indikasjon på om det er nødvendig å gå videre med forstervannsundersøkelse eller ikke:)

Last edited:
Sniker. :woot: Vi bestilte fra Edda labs i Sverige. Var veldig enkelt. Etter å ha snakket med norsk lege derfra på telefon bestilte jeg test kit. Så var jeg på tidlig ultralyd for å se hvor langt jeg var, måtte være minimum 10+0 på testdagen. Så var jeg på en privatklinikk her i Drammen å de tok blodprøvene for meg. Så kontaktet jeg DHL ekspress og de kom å hentet blodprøvene hjemme hos meg og neste dag var de fremme i sverige :D veldig enkelt og greit. Alt av forsendelse med DHL er allerede ordnet av Edda labs, så man putter bare boksen med blodprøvene i den posen som kommer med kitet og sender det. Alt står veldig nøye forklart på papirene man får og legen forklarer det også når man snakker med han :)
Får svar etter 9 dager ca.
Man kan velge hvilke tester man ønsker og man kan også få vite kjønn.

Jeg vet det var sånn før, pga paragrafer i bioteknologiloven, men nå er jo den endret for å tillate NIPT for alle, så... Er det fremdeles ikke lov, da..? Trodde kanskje det var samme lov det var snakk om..

Det ble sendt ut et skriv til alle landets legekontor i fjor sommer om at selv om nipt er lovlig så hadde ikke helsepersonell lov til å bistå med prøvetaking av nipt før det norske reglementet for gjennomføring av nipt testing er godkjendt. Det er derfor ingen klinikker kan tilby det ennå. F.eks driver de å utreder fra hvilken uke vi skal få lov til å ta nipt i norge og om vi skal få lov til å vite kjønn. I noen land får man f.eks ikke lov til å gi ut testresultatene før etter uke 12.

Det ble sendt ut et skriv til alle landets legekontor i fjor sommer om at selv om nipt er lovlig så hadde ikke helsepersonell lov til å bistå med prøvetaking av nipt før det norske reglementet for gjennomføring av nipt testing er godkjendt. Det er derfor ingen klinikker kan tilby det ennå. F.eks driver de å utreder fra hvilken uke vi skal få lov til å ta nipt i norge og om vi skal få lov til å vite kjønn. I noen land får man f.eks ikke lov til å gi ut testresultatene før etter uke 12.

Så teit.. :( Det oppfordrer jo da til at man faktisk blir nødt til å ta disse selv - som jeg vil tro er en viss risiko. Jeg har dog god tro min mor kan få til å ta en blodprøve, worst case :P

Så teit.. :( Det oppfordrer jo da til at man faktisk blir nødt til å ta disse selv - som jeg vil tro er en viss risiko. Jeg har dog god tro min mor kan få til å ta en blodprøve, worst case :p

Ja, eller at man bare spør og håper på at de ikke har lest seg så nøye opp på reglementet :p Dog er jo det litt uetisk da...

Fra helsedirektoratets side:

Kan fastleger og andre uten godkjenning etter bioteknologiloven ta blodprøver til NIPT?
Gjeldende vilkår for bruk av fosterdiagnostikk videreføres. Inntil ny ordning er på plass, er det bare gravide med indikasjon for fosterdiagnostikk som kan få tilbud om NIPT, og tilbudet kan bare gis ved godkjent virksomhet.

Det gir en god indikasjon på om det er nødvendig å gå videre med forstervannsundersøkelse eller ikke. Jeg ønsker ikke å skrive så mye om det på åpent forum, men vi er veldig glad vi tok den testen når vi var gravide med første barnet vårt siden det ble funnet noe på ultralyd som ble avkreftet med Nipt. Når vi snakket med fostermedisinere så var de veldig positive til nipt og mente dette var den mest nøyaktige screeningtesten de hadde utenom forstervannsprøve. Nipt kan gi falsk positiv prøve (men da vil man uansett sjekke videre), men er Nipt negativ så er det svaret veldig nøyaktig i følge fostermedisinerene vi snakket med (og vi var vel innom ca 5 stk). De anbefalte oss ikke å ta fostervannsprøve da siden nipt hadde vært negativ. Nipt hadde rett, ultralyd tok feil i vårt tilfelle.
Absolutt, vi har tatt det og er glad for det. Men man skal også være bevisst på mulige falske positive resultater :)

Ja, eller at man bare spør og håper på at de ikke har lest seg så nøye opp på reglementet :p Dog er jo det litt uetisk da...

Fra helsedirektoratets side:

Kan fastleger og andre uten godkjenning etter bioteknologiloven ta blodprøver til NIPT?
Gjeldende vilkår for bruk av fosterdiagnostikk videreføres. Inntil ny ordning er på plass, er det bare gravide med indikasjon for fosterdiagnostikk som kan få tilbud om NIPT, og tilbudet kan bare gis ved godkjent virksomhet.

Norge, altså...!
Jeg kjenner jeg får litt sprøyteskrekk av å YouTube "hvordan ta blodprøve" gitt... Men må nesten få lurt meg til å gjøre det. Kan ikke ta på meg selv, så må jo finne noen som er villig til å ta - selv uten å gjøre det til vanlig. ><

Norge, altså...!
Jeg kjenner jeg får litt sprøyteskrekk av å YouTube "hvordan ta blodprøve" gitt... Men må nesten få lurt meg til å gjøre det. Kan ikke ta på meg selv, så må jo finne noen som er villig til å ta - selv uten å gjøre det til vanlig. ><

Ja, vi skal liksom være så treige med å få på plass noe som resten av verden har hatt lenge :p

Ja, vi skal liksom være så treige med å få på plass noe som resten av verden har hatt lenge :p

Ja.. ser ikke helt problemet. Jeg skjønner dilemmaet med å vite kjønn før selvbestemt abort.. men dette kan jo reguleres ved at man ikke får resultatet på kjønn før senere; eller at resultatene kommer til nærmeste helsekontakt, som ikke får gi ut kjønn før etter uke 12 evt. Og for dem dette er så viktig for - de vil nok finne en måte uansett.

Ja.. ser ikke helt problemet. Jeg skjønner dilemmaet med å vite kjønn før selvbestemt abort.. men dette kan jo reguleres ved at man ikke får resultatet på kjønn før senere; eller at resultatene kommer til nærmeste helsekontakt, som ikke får gi ut kjønn før etter uke 12 evt. Og for dem dette er så viktig for - de vil nok finne en måte uansett.

Jeg skjønner det heller ikke.
Når nipt er på plass i Norge så blir det nok med flere restriksjoner enn vi har når vi bestiller test fra utlandet. Det er derfor de ikke ønsker at helsepersonell hjelper til med å ta disse testene.

Det er jo uansett hårreisende at de bruker så lang tid på å utarbeide rettningslinjene etter loven er vedtatt. Som du sier så klarer de fleste som vil ta en slik test å gjøre det på en måte likevel.

Jeg skjønner det heller ikke.
Når nipt er på plass i Norge så blir det nok med flere restriksjoner enn vi har når vi bestiller test fra utlandet. Det er derfor de ikke ønsker at helsepersonell hjelper til med å ta disse testene.

Det er jo uansett hårreisende at de bruker så lang tid på å utarbeide rettningslinjene etter loven er vedtatt. Som du sier så klarer de fleste som vil ta en slik test å gjøre det på en måte likevel.

Blir nok det; men likevel. Å bli kriminalisert for å hjelpe liksom..

Jeg bestille nettopp KIT til panorama test fra ultralydklinikken.dk
I hovedsak fordi testen kan tas fra 9+0, og at vi da vil ha svar lenge før 12+0 hvis noe må følges opp.

Satser på å få ei venninne som er sykepleier til å ta prøven på meg :rolleyes:

Sniker. Jeg bestikte nipt test fra Edda labs i november 2020. Fikk en privatklinikk i Drammen til å ta blodprøvene :) så ville kanskje ringt rundt til noen privatklinikker å hørt om de kan ta dem.

Sniker. Jeg bestikte nipt test fra Edda labs i november 2020. Fikk en privatklinikk i Drammen til å ta blodprøvene :) så ville kanskje ringt rundt til noen privatklinikker å hørt om de kan ta dem.

Men de HAR egentlig ikke lov :O Så da blir det egentlig samme dilemmaet, å finne noen som er villige til å gjøre noe de egentlig ikke har lov til.

(Privatklinikk er intet alternativ her. Får ei venninne til å kurse seg lett på blodprøvetaking, tror jeg.. Eneste alternativet jeg ser for min del :/ )

Har du lyst til å si hvilken klinikk det var? Jeg bor i Oslo og tenker å forhøre meg litt, men absolutt verdt å ta en tur til Drammen fremfor å stikke meg selv.. :)

Jo mer man tester for, jo større sannsynlighet for falsk positiv. Mange av testene er ikke gode nok til å skille mellom faktisk positive og falske positive og på den 22q-delesjon testen er det 80% falsk positiv. Altså vil man kunne måtte utføre videre invasive tester uten at det egentlig er behov. Vi gikk inn i det med en innstilling om å teste for alt, med litt opplæring og veiledning gikk vi tilbake på dette :)
For oss tok sykepleier på mitt fastlegekontor blodprøven :happy:

Kan man få testen i Norge da? Eller er det hvisse kriterier som må til?

Kan man få testen i Norge da? Eller er det hvisse kriterier som må til?

Bare hvis du er over 38 år.
Ellers må du bestille testkit fra utlandet og få en helsearbeider til å ta blodprøven av deg som du selv sender inn:)

Back
Topp