Dere som røyker?

Regner med at du er frøken prikkfri? Flott for deg. Men slutt å hakk på andre, du har nok dine feil og manglet du også skal du se. Men det er veldig lett å rakke ned på andres feil enn å se sine egne!

Blir vanskelig med en god diskusjon med så lite konstruktivt bidrag :) Jeg føler ikke at jeg har hakket eller rakket ned på noen her, men bidratt med konstruktive spørsmål og informasjon om nikotin. Bør kanskje lese gjennom hva som er sagt av hvem, før du trekker på avtrekkeren her :)
 
Fullt mulig å se feil når man ser på telefonen ;) Sorry blir så provosert når jeg ser sånne her innlegg, men ser at røykerne alltid blir hengt ut. De får nok av pekefingre fra leger, jordmødre, venner, familie og ikke minst stygge blikk fra folk som går forbi når graviditet synes. Så nei, jeg synes ikke at de bør tynes av noen som kritiserer bak en dataskjerm nei. Men det er nå min mening :)
 
Sniker fra annet terminforum.

Kan ikke du mele din egen kake. La folk få styre sin graviditet slik som de vil uten at du skal holde moralske taler i det vide og det brede. De som røyker vet veldig godt at det ikke er bra for de.
De får nok den moralske pekefinger både fra leger og jordmødre tenker jeg. Å det med å si at man ikke fortjener/bør få barn blir for dumt. Flott at du ikke røyker, og håper ikke du gjør/ har gjort noe "ulovlig" når du har vært gravid.
Og ja, blir provosert av besserwissere.
Og nei jeg røyker IKKE!!!


Bedreviter
En bedreviter, eller på tysk Besserwisser, er en person som fremstår som en som vet alt så meget bedre enn alle andre. Bedreviter brukes ofte i nedsettende betydning om personer som tror de selv vet best. Bedreviten kan på norsk også betegnes med det tyske Besserwissen eller besserwisseri.

Dette har da ikke noe med bedreviter å gjøre?!
Jeg må da få ha min mening om graviditet og røyk uten at jeg blir kalt en bedreviter??
En venninne av meg røykte og mistet i en SA, og det står også rundt at røyking øker sjansen for en spontan abort!
Men for all del! Kos dere med røyken dere som røyker, og ikke la en graviditet stoppe dere fra å stumpe røyken!
Man er såpass opplyst om akkurat røyk og alkohol under svangerskap og hva det kan føre med seg!
Jeg holder meg til hva som står på matportalen og Mattilsynet, og er det noe jeg lurer på spør jeg jordmor eller lege!
 
Så la de andre forholde seg til lege og jordmor og det som er. De er voksne og kan ta sine egne valg uten at du skal komme med en moralsk pekefinger. Og forresten jeg røyker ikke! Synes bare det er unødvendig å sitte bak et tastatur og fremstå som så mye bedre enn alle andre. Flott for deg det.
 
Så la de andre forholde seg til lege og jordmor og det som er. De er voksne og kan ta sine egne valg uten at du skal komme med en moralsk pekefinger. Og forresten jeg røyker ikke! Synes bare det er unødvendig å sitte bak et tastatur og fremstå som så mye bedre enn alle andre. Flott for deg det.

Et forum eksisterer for at man skal kunne diskutere og ta opp temaer man lurer på, og da bør alle få lov til å komme med sine egne meninger og erfaringer. Både fra de som er totalt imot røyking og fra de som røyker.
 
Litt fakta om hvordan nikotin påvirker fosteret:


pil.gif
Nikotin

Nikotin i morens blod gjør at blodårene i morkaken trekker seg sammen. Dette gjør at det blir mindre blodgjennomstrømning i morkaken, noe som igjen betyr at barnet får mindre næringsstoffer. Sammen med kullos blir dette en meget uheldig kombinasjon.
Når nikotin kommer over i barnets blodsystem virker det blant annet på hjertet til barnet. Dette kan en se ved ultralydundersøkelser hvor barnets hjerte begynner å slå raskere hvis mor tenner seg en sigarett. Barnet blir også mer urolig med økte fosterbevegelser.

pil.gif
Hvordan går det med fødselsvekten?

At barnet har fått mindre næringsstoffer i løpet av svangerskapet kan en se ved at gjennomsnittsvekten til barnet ved fødselen er redusert med ca 200gram når mor har røykt under hele svangerskapet.
Dette er altså resultatet av at morkaken ikke har fungert optimalt og at kullos har fortrengt noe av oksygenet fra de røde blodlegemene.

pil.gif
Er det økt risiko for spontan abort?

Kvinner som røyker etter at de er blitt gravide er mer utsatt forspontanabort tidlig i svangerskapet. Dette skyldes nok også at morkaken ikke fungerer skikkelig. De er også mer utsatt for blødninger i siste del av svangerskapet fordi det lettere oppstår sprekkdannelser i morkaken hvis diameteren er stor. Dette kan igjen i værste fall ende med fosterdød.

pil.gif
Hva med faren for kreft?

Tobakksrøyk innholder flere stoffer som kan virke kreftframkallende (karsinogener). Disse stoffene kommer over i barnets blodsystem gjennom morkaken. Det har imidlertid vært vanskelig å påvise noen sikkert økt forekomst av kreft blant barn hvor mor har røykt i svangerskapet. Her mangler vi imidlertid kunnskaper om hvordan det går når barna blir eldre (mer enn 60 år gamle).

pil.gif
Er det økt forekomst av misdannelser?

Tobakksrøyk innholder også noen stoffer som virker på genene i cellene(mutagener). Dette kan forklare at en finner enkelte typer misdannelser hyppigere hos barn hvor mor har røykt i svangerskapet (eks. Leppe-gane-spalte).

pil.gif
Røyking og krybbedød

Etter at de aller fleste barn i dag ligger på ryggen når de sover, i stedet for mageleie som var vanlig tidligere, har antall tilfeller av plutselig uventet spedbarnsdød ("krybbedød") gått ned fra ca 140 tilfeller hvert år til i dag ca 40 tilfeller i året.
Det er mange som mener at sigarettrøyking i svangerskapet nå er den viktigste risikofaktoren for plutselig uventet spedbarnsdød og at dette kanskje skyldes arrvev i hjernestammen til barnet som oppstår når mor har røykt i svangerskapet

Helt forferdelig... Tror det handler mye om uvitenhet... Hvor skadelig det faktisk er. Og så tror jeg at de som er klar over de mulige farene fortrenger de. Fordi avhengigheten tar overhånd.
"Ute av synet, ute av sind" "Hodet i jorda som strutsen" osv......

Debatten rundt dette er viktig... Så sånne diskusjonstråder som dette er helt innenfor.
 
Selvfølgelig er det ikke bra. Men tror du ikke de son røyker vet det? Når det kommer frem at folk som røyker ikke burde eller fortjener å få barn så begynner det å gå litt langt.
 
Helt forferdelig... Tror det handler mye om uvitenhet... Hvor skadelig det faktisk er. Og så tror jeg at de som er klar over de mulige farene fortrenger de. Fordi avhengigheten tar overhånd.
"Ute av synet, ute av sind" "Hodet i jorda som strutsen" osv......

Debatten rundt dette er viktig... Så sånne diskusjonstråder som dette er helt innenfor.

Der traff du spikeren midt på hodet :) Akkurat det jeg har prøvd å få frem.
 
Selvfølgelig er det ikke bra. Men tror du ikke de son røyker vet det? Når det kommer frem at folk som røyker ikke burde eller fortjener å få barn så begynner det å gå litt langt.

Alle er vel klar over at røyking er skadelig, spesielt om man er gravid. Jeg vil tro det er svært få personer i dette landet som ikke er klar over dette?? Det er vi vel alle enige om??

Men det betyr ikke at man ikke nødvendigvis fortrenger de kalde fakta når man sitter og puffer på en sigarett. Det blir for vanskelig å forholde seg til, så da orker man ikke å forholde seg til det i det hele tatt.
 
Det blir jo bare gjentagelser hele tiden. Pass på dere selv og deres graviditet så får andre passe på seg. Disse diskusjonene dukker opp hvert halvår uten at det hjelper en dritt.

Her virker det som at man blir stemplet som dårlige mødre hvis man røyker. Det blir helt feil. Veldig lett å sitte på sin høye hest når man gjør noe som er moralsk riktig, men når man begynner å rakke ned på folk synes jeg det begynner å gå for langt.
 
Dette er et tema som både samfunn og medmennesker har rett til å mene noe om og uttale seg om. Uavhengig av om røykerne føler seg tråkket på tærne. De som røyker er ikke kun til skade og belastning for seg selv og sin egen helse, men for sine omgivelser. Ikke minst fosteret i magen, barnet i vognen eller de som bor i samme hus. For de som må plukke opp sneiper, flytte seg unna på bussholdeplassen, eller ta et innendørs cafébord på en solkinnsdag, vaske hår og klær så snart man kommer inn døren hjemme, fordi stanken har smittet over fra de man har vært i nærheten av.

Derfor er dette en uvane som røykeren må tåle å bli kritisert for! Det angår svært mange flere enn røykeren selv. Jeg vil sette det på spissen og kalle det fraskrivelse av ansvar, egoisme og arroganse.

Når det er sagt, vet jeg godt at det ikke er alle røykere som ikke er like ille mtp. å ta hensyn til omgivelsene. Noen spør om det er ok før de tenner en røyk, eller flytter seg unna på forespørsel. Men altfor mange tar seg til rette på andres bekostning.

Jeg lurer på om disse "verstingene" hadde syntes det var ok om jeg kastet opp utover klærne og håret deres, eller slapp en real promp rett i trynet på dem.. Fristende av og til!
 
Det blir jo bare gjentagelser hele tiden. Pass på dere selv og deres graviditet så får andre passe på seg. Disse diskusjonene dukker opp hvert halvår uten at det hjelper en dritt.

Her virker det som at man blir stemplet som dårlige mødre hvis man røyker. Det blir helt feil. Veldig lett å sitte på sin høye hest når man gjør noe som er moralsk riktig, men når man begynner å rakke ned på folk synes jeg det begynner å gå for langt.

Og du er like god på gjentagelser som alle oss andre. Om du er drittlei av denne diskusjonen, hvorfor gidde å blande seg i det hele tatt. Du bidrar jo ikke med noe konstruktivt i det hele tatt, i motsetning til de fleste andre her.
Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Synes egentlig lite konstruktivt har kommet ut av noen deler av denne diskusjonen. Vet ikke helt hva formålet er eller intensjonen var. Det virker nesten som om det bare var å provosere fram en reaksjon for å kunne ta ut litt frustrasjon og heve seg over andre. Min mening er at den burde motivere og oppmuntre til røyke- og snuseslutt, men hvis det heller bare er å kritisere uten noen form for konstruktive råd så får det heller bare være det. Det er nå også et valg folk kan ta. Så slå dere løs :p

Mitt tilbud til folk som sliter står fremdeles hvis noen skulle dette på denne tråden. :D

Termin 3. februar
 
Slik jeg forstår det spør HI om hvordan man fremdeles ikke klarer å slutte, når man vet det går utover barnet og svangerskapet. Oppfordrer om å holde seg til tema og ha respekt for andres meninger!
La oss prøve å ha en konstruktiv diskusjon uten drittslenging :)
 
Og du er like god på gjentagelser som alle oss andre. Om du er drittlei av denne diskusjonen, hvorfor gidde å blande seg i det hele tatt. Du bidrar jo ikke med noe konstruktivt i det hele tatt, i motsetning til de fleste andre her.
Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Det ho prøver å få frem er vel kanskje om at om dere tror at tilnærmelsen deres til temaet skal få noen til å slutte, så går dere feil frem. Det er i noen menneskers natur å gjøre det stikk motsatte av det man får beskjed om, rett og slett fordi man blir provosert feks. Det er bare en av mange årsaker. Å slutte å røyke kan være vanskelig for personen der og da, der de er i livet sitt, i forhold til hvor sterke de er som personer osv. Dere som er motstandere av røyking generelt, kan mene hva dere vil om det, men det er en realitet at alle mennesker er forskjellige og reagerer/handler/oppfører seg forskjellig. Hovedinnlegget her ville frem til hvordan de som røyker tenker, og hvordan det foregår, og var ikke ment som dømmende. Men jeg tviler på HI vil få noen ærlige svar, da denne diskusjonen fort tok en dømmende vending. Dere kan mene at dere kan dømme alt dere vil, og at det er "deres rett". Men i mine øyne er det aldri rett å tråkke på andre mennesker på denne måten. Jeg syna det ikke er noe særlig å se gravide røyke selv, men jeg er såpass godt oppdratt at jeg har lært at man skal passe sine egne saker, for vi har alle våre ting vi gjør/har gjort som er dårlig i andres øyne igjen! Det blir mitt siste ord om dette temaet.


Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)
 
Dette er et tema som både samfunn og medmennesker har rett til å mene noe om og uttale seg om. Uavhengig av om røykerne føler seg tråkket på tærne. De som røyker er ikke kun til skade og belastning for seg selv og sin egen helse, men for sine omgivelser. Ikke minst fosteret i magen, barnet i vognen eller de som bor i samme hus. For de som må plukke opp sneiper, flytte seg unna på bussholdeplassen, eller ta et innendørs cafébord på en solkinnsdag, vaske hår og klær så snart man kommer inn døren hjemme, fordi stanken har smittet over fra de man har vært i nærheten av.

Derfor er dette en uvane som røykeren må tåle å bli kritisert for! Det angår svært mange flere enn røykeren selv. Jeg vil sette det på spissen og kalle det fraskrivelse av ansvar, egoisme og arroganse.

Når det er sagt, vet jeg godt at det ikke er alle røykere som ikke er like ille mtp. å ta hensyn til omgivelsene. Noen spør om det er ok før de tenner en røyk, eller flytter seg unna på forespørsel. Men altfor mange tar seg til rette på andres bekostning.

Jeg lurer på om disse "verstingene" hadde syntes det var ok om jeg kastet opp utover klærne og håret deres, eller slapp en real promp rett i trynet på dem.. Fristende av og til!
Jeg utfordrer deg til å slippe en real promp i tryne på noen av dem! Heheheh det hadde vært et morsomt syn:p synes du hadde en fin måte å vinkle diskusjonen på. Etter jeg ble gravid har jeg ikke klart lukten av røyk overhodet, og uansett hvor jeg går møter jeg på dem og hver gang må jeg faktisk holde pusten, hvis ikke blir jeg skikkelig kvalm og uvel..:( dessuten er jeg også livredd for at det skal skade babyen:( jeg vet jo at en møter på dem uansett og at det er et fritt land, men synes i det minste de kan la vær å stå rett foran innganger slik at jeg ikke har noe annet valg enn å gå forbi dem..


Termin 09.februar med første frøet:)
 
Når folk sammenligner spekeskinke og nikotin, og nikotinavhenghet med heroinavhengighet så mener jeg at det er på sin plass å få klarhet i endel ting. Noe jeg med flere har prøvd på. Så diskusjonen har derfor muligens tatt en helt annen vending enn hva som var meningen. Det skjer. Om noen føler seg støtt av de kalde fakta, så beklager jeg på vegne av virkelighetens brutalitet. Jeg har sagt det tidligere og sier det igjen: om andre gravide velger å røyke, så gir jeg vel beng i det. Så lenge det ikke går utover meg og min baby.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Merkelig at en tråd om dette kan bli så lang med argumenter fram og tilbake. For meg så er saken helt klar: man røyker ikke som gravid i 2013 punktum! På samme måte som at man ikke drikker alkohol eller doper seg. Personlige synsinger (ja for det er subjektive opplevelser) om hva som wr værst og hva som er vanskeligst å slutte med er i grunnen urelevant - man finner alltids mødre som er værre enn deg selv og det gir ingen klarsignal for å gi litt beng selv. Selvfølgelig er det vanskelig å slutte og man finner hundre forskjellige unnskyldninger, men for meg er ikke dette bra nok uansett. Jeg kan skjønne de som sier det er vanskelig. Men jeg klarer ikke fatte at de bruker det som unnskyldning og forsvarer røykere.
 
Jeg tenker at HI har et veldig legitimt spørsmål, men jeg tviler på hun får noe svar på akkurat det...

Termin 20. februar 2014
 
Back
Topp