Dere som røyker?

Noelle

Februar 2014
Februar 2014 - Skjult forum
Novembergull 2017
Dette er ikke ment fordømmende på noen måte, jeg er bare nysgjerrig på hva dere tenker og hvordan dette foregår. Jeg har aldri røkt selv så jeg vet ikke hvordan avhengigheten virker på kroppen. Men jeg synes det er så merkelig med gravide som røyker på tross av de mulige skadevirkningene på foster, og ikke minst de øyeblikkelige konsekvensene som påvirkning av oksygentilførselen til foster. Jeg klarer ikke å forstå at dette ikke er nok til å få røykende gravide til å stumpe røyken. Hvordan oppleves dette for dere?


Termin 16. februar 2014 <3
Taster fra mobilen
 
Jeg sluttet å røyke 1 uke før jeg ble gravid med datteren min og var såååååååå flink helt til hun var 1 år og jeg ordnet overraskelser fest for pappa, hadde strevd livet av meg i flere dager for at alt skulle gå etter planen. Og da vi kom ut på natta og alt hadde gått etter planen sank skuldrene og jeg ned i en stol og skulle "belønne" meg selv med BARE 1 røyk :p Så lurt var det liksom :p

Denne gangen røykte jeg fram til jeg plutselig hadde en positiv test i hånda ( hadde fått lite håp om at det skulle skje igjen )
Min første reaksjon på den positive testen var "dette kan ikke stemme, jeg må ha meg en røyk" :p Logisk ikke sant :p
I løpet av den formiddagen røykte jeg 5 røyk i glede og forvirring, også våknet jeg! Ringte ei venninne og sa jeg hadde noe til gubben hennes, ga henne røyken jeg hadde igjen. Har ikke røykt siden da og ikke hatt hverken sug eller lyst på i ettertid. Men jeg var nok mer rastløs på de tidspunktene jeg pleide å ta en røyk de første 3-4 ukene...


Nr.1 Jente juli 10 ❤
Nr.2 Ventes 15. Februar 14 ❤
 
Å slutte tvert er jo det klart beste, men jeg har jo fått med meg at det ikke er barebare. Kanonbra at du klarte det!! :)

Min søster røkte veldig mye før hun ble gravid, sluttet helt i et par måneder da hun var gravid før hun begynte igjen, og røkte vel ca halvparten av normalt de siste månedene. Det sliter jeg med å forstå..


Termin 16. februar 2014 <3
Taster fra mobilen
 
Hvorfor spiser vi godteri selv om det ikke er bra for oss? Eller tar sjansen på å spise salami/spekemat og feta...
Jeg røyker ikke, men tror det er like vanskelig å holde seg unna uansett om det måtte være mat/drikke/røyk..

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14
 
Jeg røyker og sliter veldig med å slutte.. Og det er ikke det granne ålreit å tenke på hva det gjør for fosteret, men alikevel røyker jeg.. Samboer begynner å bli frustrert og sint og det hjelper ihvertfall ikke.. Tar gjerne imot hjelp fra noen som har noen gode tips til å endre tankegang!
 
Jeg er sånn "av og til"-røyker (les: lørdager og på sydenturer). Har ikke gjort det nå. Drikker heller ikke brus/snop/osv. Prøver å være flink pike! Men synes det var veldig vanskelig å
Dempe sukkerinntaket, så på sett og vis kan jeg forstå hvor fælt det må være å kutte ut noe man er avhengig av.. :)
 
Hvorfor spiser vi godteri selv om det ikke er bra for oss? Eller tar sjansen på å spise salami/spekemat og feta...
Jeg røyker ikke, men tror det er like vanskelig å holde seg unna uansett om det måtte være mat/drikke/røyk..

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Skjønner ikke helt sammenligningen mat/godteri vs. røyk. Det er klart hva som har mest skadepotensiale for barnet. Selv om feta og spekemat ikke er anbefalt, så er sannsynligheten liten for at fosteret blir skadet av det. Røyk derimot...
 
Må bare få sakt at vi ikke planlegger barn, dersom jeg er gravid nå så er det uplanlagt. Så å slutte tvert om før en graviditets test er positiv sliter jeg med. Trappet ned har jeg gjort.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Skjønner ikke helt sammenligningen mat/godteri vs. røyk. Det er klart hva som har mest skadepotensiale for barnet. Selv om feta og spekemat ikke er anbefalt, så er sannsynligheten liten for at fosteret blir skadet av det. Røyk derimot...
Mange som røyka med barn i magen da jeg ble født..

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14
 
Mange som røyka med barn i magen da jeg ble født..

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Ja, mulig det. Men spedbarnsdødeligheten og krybbedød var vel kanskje også mer utbredt? Og hva tror du oksygenmangel gjør med hjernen til barnet?
 
Litt fakta om hvordan nikotin påvirker fosteret:


pil.gif
Nikotin

Nikotin i morens blod gjør at blodårene i morkaken trekker seg sammen. Dette gjør at det blir mindre blodgjennomstrømning i morkaken, noe som igjen betyr at barnet får mindre næringsstoffer. Sammen med kullos blir dette en meget uheldig kombinasjon.

Når nikotin kommer over i barnets blodsystem virker det blant annet på hjertet til barnet. Dette kan en se ved ultralydundersøkelser hvor barnets hjerte begynner å slå raskere hvis mor tenner seg en sigarett. Barnet blir også mer urolig med økte fosterbevegelser.

pil.gif
Hvordan går det med fødselsvekten?

At barnet har fått mindre næringsstoffer i løpet av svangerskapet kan en se ved at gjennomsnittsvekten til barnet ved fødselen er redusert med ca 200gram når mor har røykt under hele svangerskapet.

Dette er altså resultatet av at morkaken ikke har fungert optimalt og at kullos har fortrengt noe av oksygenet fra de røde blodlegemene.

pil.gif
Er det økt risiko for spontan abort?

Kvinner som røyker etter at de er blitt gravide er mer utsatt forspontanabort tidlig i svangerskapet. Dette skyldes nok også at morkaken ikke fungerer skikkelig. De er også mer utsatt for blødninger i siste del av svangerskapet fordi det lettere oppstår sprekkdannelser i morkaken hvis diameteren er stor. Dette kan igjen i værste fall ende med fosterdød.


pil.gif
Hva med faren for kreft?

Tobakksrøyk innholder flere stoffer som kan virke kreftframkallende (karsinogener). Disse stoffene kommer over i barnets blodsystem gjennom morkaken. Det har imidlertid vært vanskelig å påvise noen sikkert økt forekomst av kreft blant barn hvor mor har røykt i svangerskapet. Her mangler vi imidlertid kunnskaper om hvordan det går når barna blir eldre (mer enn 60 år gamle).


pil.gif
Er det økt forekomst av misdannelser?

Tobakksrøyk innholder også noen stoffer som virker på genene i cellene(mutagener). Dette kan forklare at en finner enkelte typer misdannelser hyppigere hos barn hvor mor har røykt i svangerskapet (eks. Leppe-gane-spalte).


pil.gif
Røyking og krybbedød

Etter at de aller fleste barn i dag ligger på ryggen når de sover, i stedet for mageleie som var vanlig tidligere, har antall tilfeller av plutselig uventet spedbarnsdød ("krybbedød") gått ned fra ca 140 tilfeller hvert år til i dag ca 40 tilfeller i året.

Det er mange som mener at sigarettrøyking i svangerskapet nå er den viktigste risikofaktoren for plutselig uventet spedbarnsdød og at dette kanskje skyldes arrvev i hjernestammen til barnet som oppstår når mor har røykt i svangerskapet
 
Men alvorlig talt! Hvorfor sitte å belære voksne mennesker om røyking i svangerskap? Tror dere ikke alt helsevesnet har tatt den leksa...Jeg røyker ikke selv,men er ikke rn bedreviter selvom.Jeg spiser snop,chips og av og til brus,samt junk!Enig med Jippi,det er ikke sundt men vi klarer ikke la væreÅ "grine" over å ikke kunne spise spekemat er ikke bedre.* klarte ikke tie stille mer*
 
Skadevirkningene mat og røyk gir er jo ikke sammenlignbare. Men det var ikke poenget heller, både vi som ikke røyker og dere som røyker vet at røyk gir umiddelbar negativ effekt på fosteret på en helt annen måte enn f.eks sukker. Spekemat og myke oster håper jeg at vi alle holder oss unna, det burde jo strengt tatt være den enkleste ting, i motsetning til røyk som jeg tror alle hadde sluttet med tvert, om det bare var så enkelt.


Termin 16. februar 2014 <3
Taster fra mobilen
 
Denne diskusjonen dukker opp på alle slags babyforum. Kan vi ikke bare respektere at vi er forskjellige? Det er ikke alle som har like enkelt for å slutte. Her kan det spille inn mange årsaker som vi ikke har kjennskap til. Alt fra angst, depresjon, dårlig forhold osv. Vi vet ikke hva folk sliter med i livene sine så kanskje vi ikke skal være så kjappe til å dømme.

app! Venter nr 3 :) 15.02
 
Hadde overrasket meg veldig om noen som røyker hadde kommet frem her! Hadde jo blitt som å legge hodet på huggestabben!! Tror ikke det å få huden full av folk man ikke kjenner hjelper så mye heller.
Best å konsentere seg om seg selv ;)
 
Det var ikke ment som belæring. Men det blir feil å sammenligne spekeskinke og nikotin :) Det var vel poenget mitt. Ingen vits i å ta helt av her. Jeg røyker ikke selv. Om andre gravide velger å røyke så får de vel gjøre det uten at jeg bryr meg om det.
 
Jeg mener at det er like vanskelig å feks slutte å drikke Pepsi Max hvis man er avhengig av det som det er for de som røyker å slutte å røyke.
Tenker også det samme gjelder spilleavhengighet, man må bare.
All kred til de som klarer det, og støtte til de som ikke klarer.
Jeg unngår å spise oksekjøtt for jeg tror jeg hadde spist biffen medium minus hvis jeg først hadde det i hus.. selv om jeg vet at det kan være farlig...
Hadde det vært så lett å slutte med ting hadde jeg ikke veid 5kg for mye!!

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14
 
Jeg røyket med første, og som x'røyker synes jeg det er veldig trasig over for de som røyker å lese dette. Det er ikke hokkus pokkus å skal slutte! Jeg prøvde under hele svangerskapet å slutte me første, men med alt annet hverdagslige ting man gjør! Så er dette det samme! Jeg for min del har en helt frisk sønn mot alle odds! Han har hadd alle muligheter for å få astma og allergier, for bli født for tidlig, være liten osv osv. Men han var nesten 4 kg og 53 cm da han ble født! Og jeg som mor var veldig bekymret over at han skulle få astma ol, så var å passet på han hele tiden. Men den dag i dag, så er han Frisk å rask og lik alle andre barn som ikke ble røkt med under svangerskapet. La no de som røyker være i fred tenker jeg! Tror de har det nok vanskelig med samvittigheten, enn at vi enda skal sitte å håne de for det. :) vær heller positiv over for dem, kansje det er lettere å slutte med støtte fra oss ikke røykere?


Niklas 30.08.08 og lillesøster/bror påtur 04.01.14<3
 
Ingen som sier at det er lett å slutte å røyke. Men jeg kommer ikke til å være positive til gravide som røyker, samtidig som jeg heller ikke legger meg oppi det. Jeg bare reagerer på at spekemat og nikotin sammenlignes. Noe jeg syns er helt på tryne.
 
Back
Topp