Dere som røyker?

"Bli sittende alene og gjøre hva de vil"?!?! Seriøst? Det er da opp til hver enkelt hva de velger å gjøre med sitt liv vel?! Folk må da få gjøre som de selv vil. Det er ikke opp til deg og meg å bestemme hvordan Ola Nordmann skal leve livet sitt. Det er setninger som det der, som for meg bare blir helt bak mål. Flott at du syns gravide bør få hjelp, det mener jeg også. Men de kalde, harde fakta tror jeger mot sin hensikt, og det er en mening jeg står for :)


Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)
Veldig enig i at mennesker skal få gjøre som dem vil uten at andre skal få bestemme eller komme med innvendinger. Men det er lov å ha meninger og tanker om hvordan andre lever allikevel. Du har sikkert dine meninger om hvordan personer du kjenner lever livet dems, som du kanskje er veldig uenig i, eller hvordan de oppdrar ungene sine, behandler kjæresten sin etc, og diskuterer dette med andre personer igjen. Det er jo slik verden er. Vi har alle meninger om alt og tror vi vet best selv. Men enig i at vi trenger ikke gå til angrep på dem det gjelder, men kunne diskutere de forskjellige meningene vi har uten at noen skal føle seg støtt. Noen vil allikevel føle seg støtt, men slik vil det være i en hvilken diskusjon. Samme om vi snakker om at vi ikke bør spise spekeskinke, eller vi snakker om at vi ikke bør røyke. Enig? Vil på ingen måte si at noen har gått til personangrep eller diskutert enkelttilfeller i denne diskusjonen, alle har bare sagt hva de mener om saken.


Termin 09.februar med første frøet:)
 
Veldig enig i at mennesker skal få gjøre som dem vil uten at andre skal få bestemme eller komme med innvendinger. Men det er lov å ha meninger og tanker om hvordan andre lever allikevel. Du har sikkert dine meninger om hvordan personer du kjenner lever livet dems, som du kanskje er veldig uenig i, eller hvordan de oppdrar ungene sine, behandler kjæresten sin etc, og diskuterer dette med andre personer igjen. Det er jo slik verden er. Vi har alle meninger om alt og tror vi vet best selv. Men enig i at vi trenger ikke gå til angrep på dem det gjelder, men kunne diskutere de forskjellige meningene vi har uten at noen skal føle seg støtt. Noen vil allikevel føle seg støtt, men slik vil det være i en hvilken diskusjon. Samme om vi snakker om at vi ikke bør spise spekeskinke, eller vi snakker om at vi ikke bør røyke. Enig? Vil på ingen måte si at noen har gått til personangrep eller diskutert enkelttilfeller i denne diskusjonen, alle har bare sagt hva de mener om saken.


Termin 09.februar med første frøet:)

Jo, jeg er enig i at vi alle har ting vi er uenige i iforhold tvil hvordan noen lever livet sitt. Min tanke er bare at det faktisk går an å tone ned måten man fremstiller meningene sine på. Det går an å ytre meningene sine på en litt mer balansert måte. Eksempelet ditt om at vi alle er uenige i noe andre gjør og diskuterer det med andre igjen, blir ikke riktig i den settingen vi er i, da de det gjelder faktisk kan lese det. Hadde jeg vært en av de som ikke vil slutte, en av de som prøver eller til og med en av de som hadde klart det, hadde jeg rett og slett blitt skikkelig lei meg. Jeg blir ordentlig lei meg på de jentene/damenes vegne dette gjelder, som må lese denne tråden. Dere tråkker på en måte på flere her inne, og min mening er at det ikke er greit :(


Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)
 
De det gjelder har nok forståelse for at verden rundt dem ikke nødvendigvis er enige i at de velger å røyke. Det er ikke noe galt i å være uenig og diskutere ting. Det er derfor et forum eksisterer. Og de som føler seg støtt, trenger ikke å lese denne tråden. De er voksne mennesker, de tar egne valg og må ta konsekvensene av de valgene de tar og skjønne at ikke hele omverdenen er enige i det. Velkommen til dagens samfunn.


På et forum diskuterer man forskjellige ting og det vil alltid være noen som blir støtt av ting som blir sagt, selv om det ikke var intensjonen. Jeg har selv sett tråder om abort, hvor trådstarter ligger på slaktebenken fordi de må jo skjønne at de må respektere alle de som har prøvd å bli gravide i flerfoldige år. Da kan ikke de kommer her og komme her og si at barnet i magen er uønsket. Det bør være rom for alle typer mennesker og alle typer meninger, så lenge man respekterer hverandre.

Jeg mener at jeg har vært balansert i mine meninger.
 
Veldig enig i at mennesker skal få gjøre som dem vil uten at andre skal få bestemme eller komme med innvendinger. Men det er lov å ha meninger og tanker om hvordan andre lever allikevel. Du har sikkert dine meninger om hvordan personer du kjenner lever livet dems, som du kanskje er veldig uenig i, eller hvordan de oppdrar ungene sine, behandler kjæresten sin etc, og diskuterer dette med andre personer igjen. Det er jo slik verden er. Vi har alle meninger om alt og tror vi vet best selv. Men enig i at vi trenger ikke gå til angrep på dem det gjelder, men kunne diskutere de forskjellige meningene vi har uten at noen skal føle seg støtt. Noen vil allikevel føle seg støtt, men slik vil det være i en hvilken diskusjon. Samme om vi snakker om at vi ikke bør spise spekeskinke, eller vi snakker om at vi ikke bør røyke. Enig? Vil på ingen måte si at noen har gått til personangrep eller diskutert enkelttilfeller i denne diskusjonen, alle har bare sagt hva de mener om saken.


Termin 09.februar med første frøet:)

Alle har selvfølgelig rett til å si sine meninger og kan skrike dem ut så høyt de vil, men når vi alle her er enige om at dette er et viktig problem som burde unngås, burde vi ikke kanskje ha en 'faktisk' konstruktiv tilnærming til temaet? Hva er intensjonen bak å ule ut sitt sinne her gang på gang (gjelder ikke deg ;) )? Som mange har nevnt så har nok eventuelle røykere og snusere snudd i døra når de har sett hvor fordømmende det er her, og vi kan ha gått glipp av sjansen til å ha en mer moden diskusjon med mulighet til å faktisk kunne påvirke folk. I starten her var det jo tråder der folk hjalp hverandre og oppmuntret hverandre i sluttinga, mens her er det noen som ser ut til å kun være opptatt av å rope ut sine meninger høyest. Jeg ser ikke helt hva poenget eller formålet er... Det å ha rett til å ytre meninger og det at dette er et 'diskusjonsforum', betyr ikke at dette er en særlig smart tilnærming til problemet.
 
Når vaner eller uvaner skal endres, er det generelt alltid til hjelp å velge seg noen alternative handlingsmønstre. Da blir det veldig mye enklere enn å bare skulle slutte tvert, og følelsen av tomrommet som oppstår, reduseres.

Det er også slik at inspirasjon får man fra andre - motivasjon skaper man selv. Motivasjon er nøkkelen.

Jeg tror ikke det finnes mange gravide som ikke vil det aller beste for barnet sitt, og jeg tror ikke at de som fortsatt røyker automatisk skal stemples som dårlig mødre. Jeg tror de vil si seg enige i at barnet i magen egentlig er motivasjon nok for å slutte. Men kanskje de trenger noe å motivere seg med som er litt mindre abstrakt, noe litt mer håndfast og "her og nå"? Det kan jeg godt forstå. Gjør en brainstorming, og du finner sikkert ut opptil flere ting som kan passe som motivasjon for akkurat deg. Legg en plan, involver de personene du synes det er mest naturlig, samle litt mot, innse at det vil bli noen dager med (heldigvis ufarlig) ubehag før det blir bedre - og ta beslutningen :) Du kommer til å klare det! For en deilig mestringsfølelse du vil få!

Jeg har en kollega som er anestesilege. Han har røyket i mange år, men for en tid tilbake stumpet han røyken. Både for sine barnebarn sin skyld, og fordi det er praktisk. Han reiser mye i jobben, og røykesug på fly osv. var plagsomt. Han bruker nå såkalt e-sigarett. Har ikke satt meg så grundig inn i hva det er, men vet at det har slått veldig an i utlandet, at det er vanndamp tilsatt smak - stort utvalg, og at de kan se ut som alt fra en eksklusiv penn til en helt vanlig sigarett. Vedkommende har skaffet seg sistnevnte, og har stor moro med å komme labbende inn på operasjonsstua med denne i kjeften når han kommer på et nytt sted, og morer seg stort over resten av teamets sjokkerte uttrykk :p .. jeg kan se det for meg! Hehe.. Moroklumpen..

En venninne av meg sluttet å røyke tvert da hun skulle bli tante. Hun vekslet inn en haug med mynter, og skaffet seg en sparebøsse. Hver gang hun kom i en situasjon hvor hun vanligvis ville tatt seg en røyk, droppet hun det - og putta istedenfor litt penger på sparebøssa. Hun sa det var noe dritt i et par uker, men etter det gikk det mye bedre. Pengene hun sparte skulle hun egentlig bruke på en iPad, men endte opp med å dra på shopping i london - og kom hjem med en haug med sykt søte gaver til tanteungen isteden. Hun sier at i tillegg til helsefordelene merker hun at smaksløkene funker bedre nå, og hun nyter mat og vin i langt større grad enn før.

En annen venninne av meg, som er en kreativ og nevenyttig sjel, startet en nettbutikk på epla.no, hvor hun bl.a selger søte heklesaker. Hun sa at når hun fikk lyst på røyk, hjalp det å putte en tyggis (vanlig) i munnen, og passe på å være opptatt med hendene - derfor hekling :) istedenfor å bruke masse penger på røyk, har hun tjent en god del på favoritthobbyen sin.

Kanskje noe av dette kan være til inspirasjon for noen der ute? Ikke noe hadde vært bedre :)
 
Jeg har en kollega som er anestesilege. Han har røyket i mange år, men for en tid tilbake stumpet han røyken. Både for sine barnebarn sin skyld, og fordi det er praktisk. Han reiser mye i jobben, og røykesug på fly osv. var plagsomt. Han bruker nå såkalt e-sigarett. Har ikke satt meg så grundig inn i hva det er, men vet at det har slått veldig an i utlandet, at det er vanndamp tilsatt smak - stort utvalg, og at de kan se ut som alt fra en eksklusiv penn til en helt vanlig sigarett. Vedkommende har skaffet seg sistnevnte, og har stor moro med å komme labbende inn på operasjonsstua med denne i kjeften når han kommer på et nytt sted, og morer seg stort over resten av teamets sjokkerte uttrykk :p .. jeg kan se det for meg! Hehe.. Moroklumpen..

Sniker fra mars...

Hehehe, måtte le litt av den historien, jobber selv i helsevesenet, og kan se for meg situasjonen på operasjonsstuen, hihi :)

Veldig fint innlegg forresten :) Jeg synes røyk er ubehagelig/ekkelt, men jeg vet hvor vanskelig det er å endre mine egne uvaner/dårlige handlingsmønstre, så synes dette var et positivt vinklet innlegg :)
 
Når vaner eller uvaner skal endres, er det generelt alltid til hjelp å velge seg noen alternative handlingsmønstre. Da blir det veldig mye enklere enn å bare skulle slutte tvert, og følelsen av tomrommet som oppstår, reduseres.

Det er også slik at inspirasjon får man fra andre - motivasjon skaper man selv. Motivasjon er nøkkelen.

Jeg tror ikke det finnes mange gravide som ikke vil det aller beste for barnet sitt, og jeg tror ikke at de som fortsatt røyker automatisk skal stemples som dårlig mødre. Jeg tror de vil si seg enige i at barnet i magen egentlig er motivasjon nok for å slutte. Men kanskje de trenger noe å motivere seg med som er litt mindre abstrakt, noe litt mer håndfast og "her og nå"? Det kan jeg godt forstå. Gjør en brainstorming, og du finner sikkert ut opptil flere ting som kan passe som motivasjon for akkurat deg. Legg en plan, involver de personene du synes det er mest naturlig, samle litt mot, innse at det vil bli noen dager med (heldigvis ufarlig) ubehag før det blir bedre - og ta beslutningen :) Du kommer til å klare det! For en deilig mestringsfølelse du vil få!

Jeg har en kollega som er anestesilege. Han har røyket i mange år, men for en tid tilbake stumpet han røyken. Både for sine barnebarn sin skyld, og fordi det er praktisk. Han reiser mye i jobben, og røykesug på fly osv. var plagsomt. Han bruker nå såkalt e-sigarett. Har ikke satt meg så grundig inn i hva det er, men vet at det har slått veldig an i utlandet, at det er vanndamp tilsatt smak - stort utvalg, og at de kan se ut som alt fra en eksklusiv penn til en helt vanlig sigarett. Vedkommende har skaffet seg sistnevnte, og har stor moro med å komme labbende inn på operasjonsstua med denne i kjeften når han kommer på et nytt sted, og morer seg stort over resten av teamets sjokkerte uttrykk :p .. jeg kan se det for meg! Hehe.. Moroklumpen..

En venninne av meg sluttet å røyke tvert da hun skulle bli tante. Hun vekslet inn en haug med mynter, og skaffet seg en sparebøsse. Hver gang hun kom i en situasjon hvor hun vanligvis ville tatt seg en røyk, droppet hun det - og putta istedenfor litt penger på sparebøssa. Hun sa det var noe dritt i et par uker, men etter det gikk det mye bedre. Pengene hun sparte skulle hun egentlig bruke på en iPad, men endte opp med å dra på shopping i london - og kom hjem med en haug med sykt søte gaver til tanteungen isteden. Hun sier at i tillegg til helsefordelene merker hun at smaksløkene funker bedre nå, og hun nyter mat og vin i langt større grad enn før.

En annen venninne av meg, som er en kreativ og nevenyttig sjel, startet en nettbutikk på epla.no, hvor hun bl.a selger søte heklesaker. Hun sa at når hun fikk lyst på røyk, hjalp det å putte en tyggis (vanlig) i munnen, og passe på å være opptatt med hendene - derfor hekling :) istedenfor å bruke masse penger på røyk, har hun tjent en god del på favoritthobbyen sin.

Kanskje noe av dette kan være til inspirasjon for noen der ute? Ikke noe hadde vært bedre :)


Om jeg ikke har lest feil tidligere, så opplevde jeg at du hadde en ganske sterk mening om de med denne uvanen. Men her må jeg bare få applaudere deg for et virkelig bra innlegg :) Kjempefine råd og godt å se noen med sterke meninger mot røyking generelt, kunne tilnærme seg problemet på en oki måte :)


Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)
 
Om jeg ikke har lest feil tidligere, så opplevde jeg at du hadde en ganske sterk mening om de med denne uvanen. Men her må jeg bare få applaudere deg for et virkelig bra innlegg :) Kjempefine råd og godt å se noen med sterke meninger mot røyking generelt, kunne tilnærme seg problemet på en oki måte :)


Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)
Takk for det! Jeg har sterke meninger om røyking, ja - og det står jeg for. Men jeg ser også at disse neppe tjener til å inspirere folk til å slutte å røyke. Alle vet jo at det er skadelig, og alle er vel enige i røyking er en uvane, liksom;) bla bla bla..
Jeg tok et lite skritt tilbake (forbi gravidhormoner og personlig agenda..hehe), og tenkte at å prøve å inspirere positivt istedenfor å bruke min rett til å rope litt høyt (jeg vet det..) ville være mer konstruktivt.
Det er jo ikke noe som hadde vært hyggeligere enn å kunne hjelpe til, om så bare bittelitt. Jobben med å bli røykfri er vanskelig nok som det er, og kan bare gjøres av den som røyker.

Jeg heier enormt på alle de som har klart det, og som klarer det snart!!!
 
Takk for det! Jeg har sterke meninger om røyking, ja - og det står jeg for. Men jeg ser også at disse neppe tjener til å inspirere folk til å slutte å røyke. Alle vet jo at det er skadelig, og alle er vel enige i røyking er en uvane, liksom;) bla bla bla..
Jeg tok et lite skritt tilbake (forbi gravidhormoner og personlig agenda..hehe), og tenkte at å prøve å inspirere positivt istedenfor å bruke min rett til å rope litt høyt (jeg vet det..) ville være mer konstruktivt.
Det er jo ikke noe som hadde vært hyggeligere enn å kunne hjelpe til, om så bare bittelitt. Jobben med å bli røykfri er vanskelig nok som det er, og kan bare gjøres av den som røyker.

Jeg heier enormt på alle de som har klart det, og som klarer det snart!!!

Kjempeflott tankegang :) Er helt enig iforhold til hvordan motivere, det går fint an uten å gå på tærne for de :)


Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)
 
Jeg og samboeren er stor-røykere begge to, og er 8 uker på vei med vårt første felles barn! :) Vi var 6 uker på når vi fant ut at vi var gravide. Samboeren min røyka ca 30-35 Rød Prince 100's om dagen fram til det, men har nå redusert til rundt 20 vanlig Prince om dagen nå!
Vi er enige om å prøve å kutte ned litt mer, men hun tror ikke at hun kommer til å klare å slutte helt... Og jeg forstår det godt, etter mange år som storrøyker!

Er det flere her som ikke har klart å slutte helt under svangerskapet?
 
Last edited:
Jeg og samboeren er stor-røykere begge to, og er 8 uker på vei med vårt første felles barn! :) Vi var 6 uker på når vi fant ut at vi var gravide. Samboeren min røyka ca 30-35 Rød Prince 100's om dagen fram til det, men har nå redusert til rundt 20 vanlig Prince om dagen nå! Hun har to vellskapte barn fra tidligere forhold, og røyket som før i begge svangerskapene...
Vi er enige om å prøve å kutte ned litt mer, men hun tror ikke at hun kommer til å klare å slutte helt... Og jeg forstår det godt, etter mange år som storrøyker!

Er det flere her som ikke har klart å slutte helt under svangerskapet?
Jeg er vell av den oppfatningen at når man har blitt gravid så har man ansvar for et nytt liv og da burde dette nye livet og dets beste komme foran egne behov, og iallefall når det kommer til røyking som ikke er noe man må ha. Å røyke under svangerskapet synes jeg er egoistisk. Å si at det er for vanskelig å slutte er tull, klart det er vanskelig å slutte - det har jeg selv erfart, men det burde ikke være så vanskelig når man har livet i magen som motivasjon. Om samboeren din trenger hjelp eller motivasjon til å kutte røyken så kan hun jo ta det opp med f. eks fastlege eller jordmor å få høre om hvilke farer hun utsetter både seg selv og barnet i magen for ved å røyke under svangerskapet.


Lillegutt 5/3-14 <3
 
Jeg røyka ganske mye for fem år siden. Så en dag etter et legebesøk får jeg vite at jeg har kreft. Jeg slutta på dagen. Har overhodet ikke lyst til å utsette barnet mitt for det. Ønsker ikke den sykdommen på min verste fiende. Til de som røyker sier jeg bare "at du tørr!!" Håper dere som ønsker å slutte klarer det. Jeg tenker at for hver røyk jeg ikke røyker så vinner jeg tid med de jeg er glad i. Det har motivert meg. Nå er jeg så lykkelig og frisk som jeg bare har drømt om.
 
Back
Topp