Dere som planlegger

E

Eve

Guest
Til dere som planlegger å bli gravid, gjør dere noe spesielt før det?

Vi prøvde en periode i 3-4 mnd fra januar men ingenting skjedde, så vi tok en pause. Nå planlegger vi å prøve igjen etter jul :love2 Jeg tar vitaminer hele året så det er i orden, trener og spiser normalt (svært lite godteri/potetgull og brus), tenkte å gå over til koffeinfri kaffe, bruke eggløsningstester og så har jeg lest litt om babyklister, kan jo ikke skade å prøve ;)

Noen som har prøvd babyklister?

Jeg gjør ingenting spesielt annet enn å bruke eggløsningstester. Tar vitaminer, men det har jeg alltid gjort. Koffeinfri kaffe bruker jeg også, men det gjør jeg uansett så det er ikke pga babyplanlegging. Jeg tror mer på det og ta det helt med ro og ikke tenke for mye. Det er da det har klaffet hos meg. Eneste "planleggingen" jeg gjør er testene og det å passe på at vi har sex ila de fertile dagene :)

Vi gjør ingenting spesielt, annet enn at jeg tar folat og kutter ned på Red Bull i perioden mellom EL og mens. Også temper jeg for å se når EL har vært slik at jeg vet når jeg kan teste eller skal forvente mensen. Bruker ikke EL tester, da vi ikke ønsker å vite om EL på forhånd (for at det ikke skal påvirke sexlivet).

Ja, folat tar jeg også forresten :) det tar jeg ikke ellers så klart.

Tar EL tester pga eviglange sykluser. Orker ikke å ha sex hver dag/annen hver dag i 100 dager liksom :dead: Ellers tar jeg multivitaminer, omega 3 og folat. Og så er det første PP med Primolut og Letrozol(pga lange sykluser). Ble gravid i PP1, men det endte i kjemisk/tidlig SA. PP2 nå. Første barnet klaffet i pp3. Andre barnet klaffet i pp1.

Tar EL tester pga eviglange sykluser. Orker ikke å ha sex hver dag/annen hver dag i 100 dager liksom :dead: Ellers tar jeg multivitaminer, omega 3 og folat. Og så er det første PP med Primolut og Letrozol(pga lange sykluser). Ble gravid i PP1, men det endte i kjemisk/tidlig SA. PP2 nå. Første barnet klaffet i pp3. Andre barnet klaffet i pp1.

Kan jeg få spørre hvor lang syklus du har?

Kan jeg få spørre hvor lang syklus du har?
Sluttet på p-piller i januar. Første syklus var på 39 dager, andre syklus 94 dager, tredje syklus 87 dager. Er i den fjerde syklusen nå, CD44 :hungry:

Jeg startet med folat etc som er anbefalt. Vi lever ganske sunt, men når vi bestemte oss før å prøve så kuttet vi enda mer ned på sukker, koffein og alkohol siden det kan ha negativ effekt. Vi trener også normalt 2-4x per uke. Også kobler vi ofte av med opplevelser og turer slik at fokuset blir på kjærligheten og skape minner. Startet også med EL tester da syklusen etter ppilleslutt er lang, men prøver heller å ha sex annenhver dag :-)

Eneste forskjellen fra ikke prøvende og nå er at jeg ser til å få i meg nok folat. Utover det blir det å fortsette koken på trimmen, for det gjorde jeg ikke sist svangerskap så denne skal jeg trene hver uke. Derfor prøver jeg å legge opp en god rutine som jeg kan bruke hele svangerskapet når den tid kommer.

Eneste jeg gjør annerledes er å bruke Clearblue fertilitetsmonitor.
Vi har prøvd i 3 år i år, og i vår ble jeg gravid andre gang jeg brukte den! Mistet dessverre.

Ellers så gjør jeg som før: tar vitaminer, spiser sunt og trener.

Husk å ta folat. Det er vel det viktigste. Du kan bruke eggløsningstester hvis du ikke kjenner på kroppen selv når du har eggløsning, i form av eggløsningsslim. Jeg har aldri fått positiv eggløsningstest selv om jeg har hatt eggløsning, så for meg var det bare stress. Kutt ut alkohol, tobakk osv når du får positiv test! Ha sex regelmessig. Annen hver dag har jeg hørt er anbefalt de dagene rundt eggløsning. :) masse lykke til :Heartred

Jeg begynte å ta vitaminer igjen, gå ned i vekt på grunn av overvekt, kutta ut all sukker, koffein og nikotin, brukte el-tester og babyklister etter EL, men det bare tullet med syklusen min. Dette var under aktivt prøving. Endte i 2 kjemiske. Hadde en pause etter pp4 (rett før sommeren). Under pausen begynte jeg å spise litt godteri igjen, men sjeldent og drakk energidrikker igjen. Brukte fortsatt el-tester, men ikke babyklister og var ikke aktive prøvere. Plutselig var jeg gravid!

Ny pp nå og har hamstra el-tester og graviditetstester og tar fortsatt vitaminer :wacky: Usikker angående babyklister.

Last edited:
Nå drakk jeg ikke, kutta ned på sukker, testa etter el og hadde så mye samleie som mulig i den fertile perioden. Mensen kom dog som den skulle. Så jeg vet ikke helt jeg ... føler at det var bedre å ikke planlegge :p

Med første så ble vi gravide på prevensjon. Da tenkte jeg ikke engang over at det var noe som het «fertil periode», og hadde enda mindre koll på når jeg faktisk hadde EL. Drakk helt vanvittige mengder kaffe pga hjemmeeksamen de ukene, jobbet døgnet rundt, både vedsiden av studiet og som frivillig, og jeg drakk vin både torsdag, fredag og lørdag for å si det sånn. Det ble dog baby, og det gikk som smurt fra start til slutt.

Ingenting. Lever sunt fra før av og folat får jeg nok av i kosten :D
Testet en del EL i begynnelsen men det kjenner jeg tar mer enn det gir.

Jo, jeg tar hostesaft uken før EL og mens EL pågår. Det var vel det eneste :p

Folat og jod.
Viktig å ikke droppe Jod folkens..! Det er blitt like stort fokus på den, som folat i prøvetiden og i svangerskapet.

Google it :signs004

Back
Topp