Dere som har barn med AD/HD. Når så dere symptomene?

Går fint å stå alene også. Barnet vil bli observert i skolesammenheng. Og skolen vil støtte dere om dere tar kontakt, men i frykt for å gjøre en feil så tar de ikke kontakt selv og vil avvente å se. Bedre at du får ballen til å rulle enn å vente.

Her er ikke lærer redd for å gjøre feil, lærer mener bedre med en utredning for mye enn for lite. Men lærer vil avvente litt for å se om det blir litt bedre og ikke var bare en periode hos mitt barn siden barnet ikke sliter på skolen :)
 
Her er ikke lærer redd for å gjøre feil, lærer mener bedre med en utredning for mye enn for lite. Men lærer vil avvente litt for å se om det blir litt bedre og ikke var bare en periode hos mitt barn siden barnet ikke sliter på skolen :)
Men hvorfor avvente? Om det likevel skulle vise seg at det ikke er adhd så er det kanskje noe annet, eller kanskje han bare trenger litt ekstra hjelp til å lære å konsentrere seg og med andre ting som kan virke litt vanskelig og den hjelpa vil både du og han få der.
 
Men hvorfor avvente? Om det likevel skulle vise seg at det ikke er adhd så er det kanskje noe annet, eller kanskje han bare trenger litt ekstra hjelp til å lære å konsentrere seg og med andre ting som kan virke litt vanskelig og den hjelpa vil både du og han få der.

Var kun snakk om å avvente til over sommeren, om jeg får henvisning nå fra lege så vil ingenting skje før den tid uansett :)
Jeg har som sagt bestemt meg for å ta en ny samtale med lærer og lege nå, så skal jeg ta det fra der.
Mener legen at vi sender henvisning med engang, så gjør vi det.
Barnet sliter ikke på skolen, kun hjemme så derfor føler jeg at vi har ikke enormt med dårlig tid.
Men vil hjelpe han om det skulle være noe :)
 
Var kun snakk om å avvente til over sommeren, om jeg får henvisning nå fra lege så vil ingenting skje før den tid uansett :)
Jeg har som sagt bestemt meg for å ta en ny samtale med lærer og lege nå, så skal jeg ta det fra der.
Mener legen at vi sender henvisning med engang, så gjør vi det.
Barnet sliter ikke på skolen, kun hjemme så derfor føler jeg at vi har ikke enormt med dårlig tid.
Men vil hjelpe han om det skulle være noe :)
Dere kan begynne møtene med ppt og bup før skolestart, de har åpent på sommeren også.
 
Ja, han har blitt fulgt opp av kiropraktor fordi han hadde kiss som baby :) Så ingen låsninger :)

Sønnen til en venninne av meg hadde også kiss og kiss kid som større og han har alltid under hele oppveksten blitt "stemplet" som ADHD barn. Men han har ikke det. Han har bare slitt med mye senvirkninger av det å ha kiss og kiss kidd. Han slet feks med kroppskontaktforstyrrelse, han forbandt det å bli bært, holdt ja nær kontakt med vondt. Derfor måtte han læres at det å bli holdt osv ikke var vondt når låsningene forsvant. Venninnen min har vært hos hun som brakte kiss begrepet til Norge, Ute Imhof og behandlet han.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Sønnen til en venninne av meg hadde også kiss og kiss kid som større og han har alltid under hele oppveksten blitt "stemplet" som ADHD barn. Men han har ikke det. Han har bare slitt med mye senvirkninger av det å ha kiss og kiss kidd. Han slet feks med kroppskontaktforstyrrelse, han forbandt det å bli bært, holdt ja nær kontakt med vondt. Derfor måtte han læres at det å bli holdt osv ikke var vondt når låsningene forsvant. Venninnen min har vært hos hun som brakte kiss begrepet til Norge, Ute Imhof og behandlet han.


Sent from my iPhone using BV Forum

Utrolig hva som kan være årsaken til adferden hos barn! Dette har jeg aldri tenkt på, tenkt bare at dette er vi ferdig med. Takk for dette tipset! :)
 
Min eldste er til utredning nå:)
Han har trolig ADHD, type uoppmerksom ikke hyperaktiv. Tidligere kalt ADD :)
Sliter veldig på skolen, med konsentrasjon og det sosiale. Samme hjemme, nekter å gjøre lekser, ofte sur og sint, lite oppmerksom på at handlingene hans får konsekvenser for andre:(
 
Min eldste er til utredning nå:)
Han har trolig ADHD, type uoppmerksom ikke hyperaktiv. Tidligere kalt ADD :)
Sliter veldig på skolen, med konsentrasjon og det sosiale. Samme hjemme, nekter å gjøre lekser, ofte sur og sint, lite oppmerksom på at handlingene hans får konsekvenser for andre:(

Om jeg husker rett så har de vært ganske like, med de samme "problemene" hele veien har de ikke?
 
Min mellomste har ad/hd. Fikk diagnosen da han var 8.
Det har alltid "vært noe", men vi klarte aldri å sette fingeren på hva det var. Vi sjekket hørselen hans tidlig, for det virket som han ikke fikk med seg hva vi sa. Men hørselen var tipp topp. Vi lurte på om han hadde dårlig språkforståelse, men han forsto masse...det bare varierte så veldig hva han fikk med seg.
Han var utrolig sta og myye vanskeligere å oppdra enn storebror, som stort sett gjorde det han fikk beskjed om. Mange knuste glass og fjernkontroller oppigjennom årene her...
I barnehagen og etterhvert på skolen var han snill og grei, veldig opptatt av å følge reglene, og en god venn.
Men han var mye utrygg i friminuttene, og ville helst være med storebroren.
Humøret hans går veldig i bølger og han har perioder der han kan være veldig nedstemt/deprimert. Det var i en sånn periode vi tok det opp med lærer, helsesøster og etterhvert lege som henviste til Bup.

Diagnosen ble satt etter nesten ett års utredning.

Min sønn har aldri vært bråkete i timene, utagerende og ufin mot andre. (Altså, ikke mer enn "normalt")
Skolen brukte lang tid på å forstå at han trengte ekstra tilrettelegging på skolen, for "han forstyrret jo ingen andre".
I timene sliter han mer og mer med å få med seg undervisningen.
Vi har slitt utrolig mye i leksesituasjoner hjemme. Gutten min har brukt all sin energi på å "ta seg sammen" på skolen, mens hele kroppen hans egentlig bobler av innestengt uro. Alt dette slippes løs når han kommer hjem.
 
Min mellomste har ad/hd. Fikk diagnosen da han var 8.
Det har alltid "vært noe", men vi klarte aldri å sette fingeren på hva det var. Vi sjekket hørselen hans tidlig, for det virket som han ikke fikk med seg hva vi sa. Men hørselen var tipp topp. Vi lurte på om han hadde dårlig språkforståelse, men han forsto masse...det bare varierte så veldig hva han fikk med seg.
Han var utrolig sta og myye vanskeligere å oppdra enn storebror, som stort sett gjorde det han fikk beskjed om. Mange knuste glass og fjernkontroller oppigjennom årene her...
I barnehagen og etterhvert på skolen var han snill og grei, veldig opptatt av å følge reglene, og en god venn.
Men han var mye utrygg i friminuttene, og ville helst være med storebroren.
Humøret hans går veldig i bølger og han har perioder der han kan være veldig nedstemt/deprimert. Det var i en sånn periode vi tok det opp med lærer, helsesøster og etterhvert lege som henviste til Bup.

Diagnosen ble satt etter nesten ett års utredning.

Min sønn har aldri vært bråkete i timene, utagerende og ufin mot andre. (Altså, ikke mer enn "normalt")
Skolen brukte lang tid på å forstå at han trengte ekstra tilrettelegging på skolen, for "han forstyrret jo ingen andre".
I timene sliter han mer og mer med å få med seg undervisningen.
Vi har slitt utrolig mye i leksesituasjoner hjemme. Gutten min har brukt all sin energi på å "ta seg sammen" på skolen, mens hele kroppen hans egentlig bobler av innestengt uro. Alt dette slippes løs når han kommer hjem.

Dette her er litt som å lese om vårt barn. Vi har også sjekket hørsel, alltid vært noe men vet ikke hva det var.
Og lekser er ett mareritt for han har ikke mulighet til å sitte lenger rolig:(
Jeg skal helt klart gå videre med dette om det betyr at det kan være noe eller ikke. :)
 
Dette her er litt som å lese om vårt barn. Vi har også sjekket hørsel, alltid vært noe men vet ikke hva det var.
Og lekser er ett mareritt for han har ikke mulighet til å sitte lenger rolig:(
Jeg skal helt klart gå videre med dette om det betyr at det kan være noe eller ikke. :)


Vi fikk vite hos legen at det er veldig vanlig å få avslag hos Bup, før ganske mye annet er utelukket. Så vi hadde flere samtaler med helsesøster og familieterapeut, sjekket hørsel på nytt, sjekket synet, var hos fysioterapeut og manuellterapeut for å se etter låsninger og tok en mengde allergitester på Balderklinikken, før henvisning ble sendt, og vi fikk komme ganske fort, synes jeg å huske...
 
Dette her er litt som å lese om vårt barn. Vi har også sjekket hørsel, alltid vært noe men vet ikke hva det var.
Og lekser er ett mareritt for han har ikke mulighet til å sitte lenger rolig:(
Jeg skal helt klart gå videre med dette om det betyr at det kan være noe eller ikke. :)


Vi fikk vite hos legen at det er veldig vanlig å få avslag hos Bup, før ganske mye annet er utelukket. Så vi hadde flere samtaler med helsesøster og familieterapeut, sjekket hørsel på nytt, sjekket synet, var hos fysioterapeut og manuellterapeut for å se etter låsninger og tok en mengde allergitester på Balderklinikken, før henvisning ble sendt, og vi fikk komme ganske fort, synes jeg å huske...
 
Dette her er litt som å lese om vårt barn. Vi har også sjekket hørsel, alltid vært noe men vet ikke hva det var.
Og lekser er ett mareritt for han har ikke mulighet til å sitte lenger rolig:(
Jeg skal helt klart gå videre med dette om det betyr at det kan være noe eller ikke. :)
Du burde gå videre med uroen din:)
Hvis magefølelsen sier at noe ikke stemmer, så er det som regel rett:)
 
min eldste skårte full pott på ADHD testene til BUP. Før det har han vært flere runder med PPT først. Alltid mistenkt ADHD, finnes ikke i min familie men utrolig utbrett i farens familie. Har hatt assistent og spesialpedagog siden han var rundt 4,5 år?
Det er som man sier har man møtt 1 barn med diagnosen ADHD så har man møtt 1 barn og ikke diagnosen. Men det var som PPT sa: han prøver jo ikke å være ulydig (under testing), for han kommer jo tilbake med en gang jeg minner han på hva vi drev på men når en lysbryter på veggen er nok til å få han vekk fra en oppgave han gjør med 1 voksen under optimale forhold anbefaler jeg utredning av BUP. Han syns også det ofte er godt å gå ut av timen på skolen fordi det er så mange andre som forstyrrer han der ( selv om vi vet det er motsatt). Som regel trenger han hjelp til å finne roen via en annen person. En voksen som sitter tett inntil, en arm på skulderen osv Da fungerer han også inne i skoleklassen. Ellers gjøres det meste skolearbeidet oppe på pulten, under pulten eller han faller av stolen mens han skriver. Det fantastiske er at han ikke aner at han gjør disse tingene selv. Han sitter fint på skolen på stolen sin og følger med i timen. Han er faktisk utrolig lydig selv om vi mang en gang har vært på butikken og fått spørsmål om han ikke muligens har ADHD av fremmede.
 
Back
Topp