Dere som har barn med AD/HD. Når så dere symptomene?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg er litt i tenkeboksen nå ang min sønn, han er en liten utfordring for oss og for seg selv :)
Vi har hele tiden tenkt det er en periode og at det går over. Perioden begynner å bli lang nå og jeg har tatt en samtale med læreren, men læreren er ikke bekymret enda skulle ta en ny samtale til høsten :)
Vi har mye AD/HD i familien vår, derfor surrer nå tanken på om det kan være derfor barnet vårt er så urolig, uoppmerksom.
Når begynte dere å mistenke AD/HD?
 
Vi har alltid merket at det har vært noe, merket det mer og mer fra 2 års alderen. Motorisk uro, ukonsentrert og utagerende. Ble utredet og fikk diagnosen når hun gikk i tredjeklasse.
 
Har ikke med egne barn, men med meg merket foreldrene mine det i barnehagealder. De skjønte jo ikke at det var ADHD før jeg var 15.

Med fetteren min var det også bhg alder, men uten tvil når han begynte på skolen.
 
Vi har alltid merket at det har vært noe, merket det mer og mer fra 2 års alderen. Motorisk uro, ukonsentrert og utagerende. Ble utredet og fikk diagnosen når hun gikk i tredjeklasse.
Takk for svar! :)
Har det vært en vanskelig prosess med utredning synes du?
Vårt barn er ikke utagerende, men har blitt fortalt at det kan være like normalt?
Det vi føler er en utfordring er uro og fryktelig ukonsentrert.
Derfor synes vi det er rart at skolen ikke oppfatter vårt barn slik.
Vi begynte å merke denne uroen ganske sent, var rundt 5 år.
 
Har ikke med egne barn, men med meg merket foreldrene mine det i barnehagealder. De skjønte jo ikke at det var ADHD før jeg var 15.

Med fetteren min var det også bhg alder, men uten tvil når han begynte på skolen.

Ad/HD var kanskje ikke så kjent når du var liten? Jeg hørte ikke om dette før jeg var voksen :(
Her har vi merket disse utfordringene mer og mer etter skolestart, men startet sånn smått i femårsalderen. Og da har det vært lett å si, det er bare en periode. Men blir litt usikker nå, for perioden har vært så lang og det blir bare verre og verre.
Men jeg ser at andre barn klarer å være rolig, mitt barn klarer ikke det. Ser ut som barnet selv ikke klarer å styre urolighetene i kroppen, men barnet er ikke utagerende da.
 
Takk for svar! :)
Har det vært en vanskelig prosess med utredning synes du?
Vårt barn er ikke utagerende, men har blitt fortalt at det kan være like normalt?
Det vi føler er en utfordring er uro og fryktelig ukonsentrert.
Derfor synes vi det er rart at skolen ikke oppfatter vårt barn slik.
Vi begynte å merke denne uroen ganske sent, var rundt 5 år.
Har du lest om ADD? Kan jo være det også, vanskeligere å oppdage siden de ikke er like aktive og utagerende.
 
Ad/HD var kanskje ikke så kjent når du var liten? Jeg hørte ikke om dette før jeg var voksen :(
Her har vi merket disse utfordringene mer og mer etter skolestart, men startet sånn smått i femårsalderen. Og da har det vært lett å si, det er bare en periode. Men blir litt usikker nå, for perioden har vært så lang og det blir bare verre og verre.
Men jeg ser at andre barn klarer å være rolig, mitt barn klarer ikke det. Ser ut som barnet selv ikke klarer å styre urolighetene i kroppen, men barnet er ikke utagerende da.
Da ville jeg spurt om å bli henvist til BUP :) Skader ikke med tidlig utredning, og tror nok også det vil være godt for barnet deres at dere tar tak i det. Ser at mange barn med ADHD eller andre lignende utfordringer faller litt ut sosialt på barneskolen og sliter med å komme inn igjen - gjerne fordi elever og lærere har stemplet disse barna som bråkmakere/problembarn :( Fint om barn og voksne får kommet til BUP, får utredning og tips til hvordan man kan takle utfordringene.

Lykke til :)
 
Jeg mistenkte det før han fylte et år. Han var utrolig aktiv og han nektet å sove. Han kunne leke lenge med de tingene han likte i sin egen verden, men hvis det var noe han ikke likte hadde han ikke sjans til å konsentrere seg. Ble veldig sint hvis det ikke gikk som han ville. Problemene han hadde (ofte bagateller) måtte løses før han kunne gå videre, satt seg helt fast i en tanke. Klarte ikke vente på tur. I en periode slikket han seg veldig på fingrene, dette varte i noen år. Ble utredet siste året i barnehagen og fikk diagnose før han begynte på skolen. Vi har valgt å ikke medisinere, og det fungerer foreløpig fint med en aktiv hverdag!
 
Utredningen hos BUP var en grei prosess, de var tålmodig og svarte på alle spørsmål jeg hadde. Tydelig at de visste hva de drev med, og det var godt å få svar (at det ikke bare var meg). Det eneste som var litt slitsomt var at det var et stykke vei for oss å kjøre og mange møter over en lang periode.
 
Lurer på om jeg har tenkt tanken i et annet innlegg du skrev om han for lenge siden. Ville tatt kontakt med ppt, bedre en gang for mye enn en gang for lite, spesielt hvis det er et problem for han selv.
 
Lillebroren min har ADHD.

Første tegnet var han helt fra han var nyfødt, så sov han kun på natten. Han hadde et ekstremt temperament.
Handla ofte før han tenkte, null tålmodighet. Sovna sent på kvelden. Han ble testa da han var 5 år, ble holdt tilbake et år fra skolen pga testing av medisiner ol. Skolen takla han dårlig. Ingen lærere klarte å gi han det han trengte for å lære. En lærer slo han på skolen. Mens skolen trodde ikke på broren min. Heldigvis var det flere elever som hadde opplevd dette, så kalte problem elever.

Heldigvis er dette snart 15 år siden. Å nå har man lært mye i skole og gjennom abup. Så man vil ha et mye bedre aparat rundt barnet sitt om det skulle ha slike "vansker".

Min bror er i dag straks 24, har blitt mye flinkere i skriving pga mobiltelefon og sosiale medier. Han har slutta helt på medisin. Å virker som han har det mye bedre med seg selv nå, enn hva han hadde for bare et år tilbake :)
 
Da ville jeg spurt om å bli henvist til BUP :) Skader ikke med tidlig utredning, og tror nok også det vil være godt for barnet deres at dere tar tak i det. Ser at mange barn med ADHD eller andre lignende utfordringer faller litt ut sosialt på barneskolen og sliter med å komme inn igjen - gjerne fordi elever og lærere har stemplet disse barna som bråkmakere/problembarn :( Fint om barn og voksne får kommet til BUP, får utredning og tips til hvordan man kan takle utfordringene.

Lykke til :)

Det er det som er så rart med mitt barn, han følger alle beskjeder fra lærer, flink i fag og sitter for det meste rolig. Lærer lurte litt på om det var kanskje slik at han brukte seg opp på skolen og var helt ferdig når han kom hjem.
Vi hjemme begynner å bli slitene for ungen sover lite, hører aldri på oss, glemmer alt og er så utrolig urolig.
Når leksene skal gjøres har pennal og blyant vært i gulvet 10 ganger, bøker og han har ramlet av stolen flere ganger. Så barnet vårt er veldig urolig og lekser er en kamp.
Skal snakke med lærer engang til å ytre min bekymring, vil ikke at han skal lide og få unødvendig kjeft for ting han ikke kan noe for :(
Vi kunne trengt noen tips helt klart :)
 
Lurer på om jeg har tenkt tanken i et annet innlegg du skrev om han for lenge siden. Ville tatt kontakt med ppt, bedre en gang for mye enn en gang for lite, spesielt hvis det er et problem for han selv.

Jeg har selv tenkt tanken, men etter å ha snakket med et familiemedlem som har to med Ad/HD og jeg kunne kjenne oss igjen litt. Bortsett fra å være utagerende da, så har det kvernet mye hos meg.
Jeg må ha skolen i ryggen fikk jeg beskjed om, om ikke var det vanskelig å få en utredning. Så skal snakke med lærer engang til :)
 
Lillebroren min har ADHD.

Første tegnet var han helt fra han var nyfødt, så sov han kun på natten. Han hadde et ekstremt temperament.
Handla ofte før han tenkte, null tålmodighet. Sovna sent på kvelden. Han ble testa da han var 5 år, ble holdt tilbake et år fra skolen pga testing av medisiner ol. Skolen takla han dårlig. Ingen lærere klarte å gi han det han trengte for å lære. En lærer slo han på skolen. Mens skolen trodde ikke på broren min. Heldigvis var det flere elever som hadde opplevd dette, så kalte problem elever.

Heldigvis er dette snart 15 år siden. Å nå har man lært mye i skole og gjennom abup. Så man vil ha et mye bedre aparat rundt barnet sitt om det skulle ha slike "vansker".

Min bror er i dag straks 24, har blitt mye flinkere i skriving pga mobiltelefon og sosiale medier. Han har slutta helt på medisin. Å virker som han har det mye bedre med seg selv nå, enn hva han hadde for bare et år tilbake :)

Slo han??!! :eek:
Stakkars gutt, hvordan kan det være mulig :( De barna med AD/HD før ble så ofte misforstått, jeg håper dette har endret seg nå:(
 
Jeg har selv tenkt tanken, men etter å ha snakket med et familiemedlem som har to med Ad/HD og jeg kunne kjenne oss igjen litt. Bortsett fra å være utagerende da, så har det kvernet mye hos meg.
Jeg må ha skolen i ryggen fikk jeg beskjed om, om ikke var det vanskelig å få en utredning. Så skal snakke med lærer engang til :)
Du som forelder kan gå direkte til PPT og kreve utredning om skolen protesterer, det fikk vi i alle fall høre da jeg studerte spes.ped.
 
Jeg er enig med at dere burde ta kontakt direkte med ppt hvis ikke skolen er villig til å hjelpe.

Faste rutiner det viktigste for oss, og å være konsekvent. Det høres kanskje klisje ut, men måltider, leggetid, innetid, leksetid, spilletid - alt til faste tider hver dag. Det er knalltøft, men jo flinkere vi er, jo bedre har han det. Vi bruker fremdeles mye tid og energi på mat og lekser hver dag, men for hvert år som går blir det bedre. Han får minst mulig sukker og vi unngår overraskelser av alle slag. Det blir for mange følelser for han, selv om det er noe positivt, og han gleder seg mer hvis han er forberedt på hva som skal skje. Dette er måten hverdagen fungerer best for oss i alle fall:)
 
Du som forelder kan gå direkte til PPT og kreve utredning om skolen protesterer, det fikk vi i alle fall høre da jeg studerte spes.ped.
Jeg er enig med at dere burde ta kontakt direkte med ppt hvis ikke skolen er villig til å hjelpe.

Faste rutiner det viktigste for oss, og å være konsekvent. Det høres kanskje klisje ut, men måltider, leggetid, innetid, leksetid, spilletid - alt til faste tider hver dag. Det er knalltøft, men jo flinkere vi er, jo bedre har han det. Vi bruker fremdeles mye tid og energi på mat og lekser hver dag, men for hvert år som går blir det bedre. Han får minst mulig sukker og vi unngår overraskelser av alle slag. Det blir for mange følelser for han, selv om det er noe positivt, og han gleder seg mer hvis han er forberedt på hva som skal skje. Dette er måten hverdagen fungerer best for oss i alle fall:)

Jeg vet jeg kan det, men det blir en vanskeligere vei for de lytter mer til skolen fikk jeg beskjed om. Jeg skal ta å snakke med lærer igjen, lærer vet og er forståelsesfull for at vi sliter litt.
Men forstår også skolen sin side som ikke opplever barnet på denne måten.
Barnet spiser svært lite mat og måltider er ett mareritt, men rutiner har vi. Vi er kanskje litt dårlig til å forberede på at noe skjer, det fordi det blir fryktelig mye mas og høye forventinger.
Takk for mange gode tips :)
 
Jeg er litt i tenkeboksen nå ang min sønn, han er en liten utfordring for oss og for seg selv :)
Vi har hele tiden tenkt det er en periode og at det går over. Perioden begynner å bli lang nå og jeg har tatt en samtale med læreren, men læreren er ikke bekymret enda skulle ta en ny samtale til høsten :)
Vi har mye AD/HD i familien vår, derfor surrer nå tanken på om det kan være derfor barnet vårt er så urolig, uoppmerksom.
Når begynte dere å mistenke AD/HD?

Hvor gammel er han?

Ofte oppfører barn seg veldig forskjellig på skolen og hjemme. Derfor kan det være vanskelig for læreren å plukke opp slikt i 1kl f.eks. Ofte har barnehagen allerede plukket opp tegn på adhd og da finne jo dette i papirene ved skolestart så læreren kan være mer oppmerksom ;)
 
Symptomer på ADHD dukker som oftes opp i tidlig alder.
At PPT lytter mer til skolen har de ikke lov til. De skal være en uavhengig instans. PPT kan ikke fastsette en ADHD-diagnose, så ville heller tatt det direkte med fastlege slik at du kan få time til BUP. BUP krever ofte at PPT er i bilde, men hele prosessen vil nok ta kortere tid dersom de to instansene jobber parallelt. BUP kan også legge 'press' på at PPT åpner en sak. Så av erfaring ser man at det oftere går raskere hvis det gjøres i ovennevnte rekkefølge (dessverre).
Hilsen PPT ;)
 
Back
Topp