Dere som har barn med AD/HD. Når så dere symptomene?

Hvor gammel er han?

Ofte oppfører barn seg veldig forskjellig på skolen og hjemme. Derfor kan det være vanskelig for læreren å plukke opp slikt i 1kl f.eks. Ofte har barnehagen allerede plukket opp tegn på adhd og da finne jo dette i papirene ved skolestart så læreren kan være mer oppmerksom ;)

Er 8 år, og vi begynte å merke en endring ved han ved 5 årsalderen. Da var det også mye uro i barnehagen, vi fikk også beskjed om at barn i 6 årsalderen er litt urolige, klumsete og distré. Vi tenkte dermed at dette er en periode, perioden skal kanskje ikke bli verre hvor eldre han blir.
Har i dag kjøpt eyeQ på helsekost, leste at mange blir litt mindre urolige med den. Han spiser jo ikke noe særlig så kan jo ha noen mangler, verdt ett forsøk tenkte jeg. Men skal ta en samtale med lærer før sommeren, vil ikke at han skal lide om det skulle være noe :)
 
Symptomer på ADHD dukker som oftes opp i tidlig alder.
At PPT lytter mer til skolen har de ikke lov til. De skal være en uavhengig instans. PPT kan ikke fastsette en ADHD-diagnose, så ville heller tatt det direkte med fastlege slik at du kan få time til BUP. BUP krever ofte at PPT er i bilde, men hele prosessen vil nok ta kortere tid dersom de to instansene jobber parallelt. BUP kan også legge 'press' på at PPT åpner en sak. Så av erfaring ser man at det oftere går raskere hvis det gjøres i ovennevnte rekkefølge (dessverre).
Hilsen PPT ;)

Det var det jeg trodde også, tenker at symptomene egentlig kom litt for seint for min gutt. Derfor er jeg veldig usikker på om det er noe sånt, men ser han sliter nå og vi foreldre blir veldig frustrert til tider.

Takk for ett godt råd, da er det kanskje best å ta kontakt med bup først :)
 
Det var det jeg trodde også, tenker at symptomene egentlig kom litt for seint for min gutt. Derfor er jeg veldig usikker på om det er noe sånt, men ser han sliter nå og vi foreldre blir veldig frustrert til tider.

Takk for ett godt råd, da er det kanskje best å ta kontakt med bup først :)

Det kan jo være lurt når dere ser han strever, ADHD eller ikke :)
Lykke til :)
 
Er 8 år, og vi begynte å merke en endring ved han ved 5 årsalderen. Da var det også mye uro i barnehagen, vi fikk også beskjed om at barn i 6 årsalderen er litt urolige, klumsete og distré. Vi tenkte dermed at dette er en periode, perioden skal kanskje ikke bli verre hvor eldre han blir.
Har i dag kjøpt eyeQ på helsekost, leste at mange blir litt mindre urolige med den. Han spiser jo ikke noe særlig så kan jo ha noen mangler, verdt ett forsøk tenkte jeg. Men skal ta en samtale med lærer før sommeren, vil ikke at han skal lide om det skulle være noe :)

Samme alder som snuppa mi da :) da burde han jo være godt igang på skolen og "varm" i trøya tenker jeg så om dere opplever disse problemene hjemme uten at skolen merker noe, kan det jo være greit å ta kontakt med lege/helsesøster tenker jeg... Er jo ikke sikkert han viser samme tegn på skolen og så lenge han scorer over en viss grense fagelig så pleier ikke skolen å sette igang tiltak.
 
Samme alder som snuppa mi da :) da burde han jo være godt igang på skolen og "varm" i trøya tenker jeg så om dere opplever disse problemene hjemme uten at skolen merker noe, kan det jo være greit å ta kontakt med lege/helsesøster tenker jeg... Er jo ikke sikkert han viser samme tegn på skolen og så lenge han scorer over en viss grense fagelig så pleier ikke skolen å sette igang tiltak.
Han gjør det utrolig bra i alle fag, men er litt slurvete, men lærer fort og synes skolen er gøy. Heldigvis. Så jeg har jo sagt så lenge han gjør det bra på skolen, fungerer sosialt så får vi bare ta han som han er hjemme.
Men det begynner å slite på oss hjemme og det kan ikke være godt å aldri kunne sitte rolig eller konsentrere seg om leksene.
Skal snakke med både lærer og legen vår om dette. Jeg har prøvd å spørre om det er noe som plager han om han har det bra. Er dessverre veldig til å holde alt inne i seg helt til det sprekker så vanskelig å få ett svar.
Takker for mange gode råd her, er litt godt å lufte tankene også :D
 
Han gjør det utrolig bra i alle fag, men er litt slurvete, men lærer fort og synes skolen er gøy. Heldigvis. Så jeg har jo sagt så lenge han gjør det bra på skolen, fungerer sosialt så får vi bare ta han som han er hjemme.
Men det begynner å slite på oss hjemme og det kan ikke være godt å aldri kunne sitte rolig eller konsentrere seg om leksene.
Skal snakke med både lærer og legen vår om dette. Jeg har prøvd å spørre om det er noe som plager han om han har det bra. Er dessverre veldig til å holde alt inne i seg helt til det sprekker så vanskelig å få ett svar.
Takker for mange gode råd her, er litt godt å lufte tankene også :D

Huff... Skjønner at dette er feustrerende... Men så lenge han gjør det bra på skolen så
Er det nok bare en periode, en lang en :(

Frøkna her er også forskjellig fra skolen og hjemme... Er mye alene på rommet sitt, virker sur og lei osv osv... Skulle nestem tro hu har blitt tenåring litt for tidlig :p kanskje det er noe med alderen ;)
 
Huff... Skjønner at dette er feustrerende... Men så lenge han gjør det bra på skolen så
Er det nok bare en periode, en lang en :(

Frøkna her er også forskjellig fra skolen og hjemme... Er mye alene på rommet sitt, virker sur og lei osv osv... Skulle nestem tro hu har blitt tenåring litt for tidlig :p kanskje det er noe med alderen ;)

Ja for de fleste med en diagnose vil vel slite på skolen?
Jeg prøver å observere andre barn i den alderen, synes de virker roligere i kroppen. Nå kan det jo hende at mitt barn er litt umoden også, for vi utvikler oss så forskjellig.
Ja det kan minne litt om tenåringer iblant :p haha Og lærer sier at jeg har gjort en god jobb med å oppdra en hyggelig, høflig, rolig gutt som kan være venner med alle. Lærer beskriver en helt annen unge enn hjemme.. Veldig frustrende for oss, da vi sliter litt på hjemmebane.
 
Ja for de fleste med en diagnose vil vel slite på skolen?
Jeg prøver å observere andre barn i den alderen, synes de virker roligere i kroppen. Nå kan det jo hende at mitt barn er litt umoden også, for vi utvikler oss så forskjellig.
Ja det kan minne litt om tenåringer iblant :p haha Og lærer sier at jeg har gjort en god jobb med å oppdra en hyggelig, høflig, rolig gutt som kan være venner med alle. Lærer beskriver en helt annen unge enn hjemme.. Veldig frustrende for oss, da vi sliter litt på hjemmebane.

Som regel i de aller fleste tilfeller vil vi merke det på skolen ja... Spesielt dette med motorisk uro, dette er jo noe som merkes godt i en klasse...

Her er vi glade for at frøkna klarer å oppføre seg ute blant folk ;) så får hu heller "få det ut" hjemme ;)

Selv om frustrasjonen er stor når andre beskriver en helt annen unge enn det vi kjenner
 
Jeg er litt i tenkeboksen nå ang min sønn, han er en liten utfordring for oss og for seg selv :)
Vi har hele tiden tenkt det er en periode og at det går over. Perioden begynner å bli lang nå og jeg har tatt en samtale med læreren, men læreren er ikke bekymret enda skulle ta en ny samtale til høsten :)
Vi har mye AD/HD i familien vår, derfor surrer nå tanken på om det kan være derfor barnet vårt er så urolig, uoppmerksom.
Når begynte dere å mistenke AD/HD?
Har du lest om høysensitive barn?
Jeg leste nettopp at flere barn har feilaktig fått ad/hd diagnose mens de i realiteten er høysensitive. Han kan ha brukt opp all sin konsentrasjon på skolen, og klarer ikke hjemme.
Les om det :)
 
Husker jeg har tenkt litt på om det kunne være en uoppdaga diagnose på ham når jeg har lest de andre trådene dine, feks den om sovinga, eller mangelen på søvn sådan. Jeg ville helt klart tatt kontakt med bup eller fastlege, spurt skolen om backup, og sett hva de finner ut av. Er det ingenting, så vet dere det. Føler dere ikke har så mye å tape på å få ham utreda. Diagnoser kan jo utarte seg på mange forskjellige vis, og kan også være det er en periode eller rett og slett bare et personlighetstrekk.
Ønsker dere i alle fall masse lykke til om dere velger å utrede. Håper dere ikke støter på mye motstand. Hvis ikke krysser jeg fingrene for at perioden snart er over. ;)
 
Har du lest om høysensitive barn?
Jeg leste nettopp at flere barn har feilaktig fått ad/hd diagnose mens de i realiteten er høysensitive. Han kan ha brukt opp all sin konsentrasjon på skolen, og klarer ikke hjemme.
Les om det :)

Ja, har lest om det og han passer bra inn der. Har nok dette som personlighetstrekk. Men kan ikke huske at jeg har lest at det kan påvirke konsentrasjon og uro?
Får Google litt mer :D
Lærer tror han bruker seg opp på skolen, og er dermed ferdig når han kommer hjem. Og det er nok litt sannhet i dette :)
 
Ja, har lest om det og han passer bra inn der. Har nok dette som personlighetstrekk. Men kan ikke huske at jeg har lest at det kan påvirke konsentrasjon og uro?
Får Google litt mer :D
Lærer tror han bruker seg opp på skolen, og er dermed ferdig når han kommer hjem. Og det er nok litt sannhet i dette :)
Jo jeg mener jeg leste om uro og konsentrasjon. Skal se om jeg finner igjen

Edit: helt nederst
http://www.hsperson.no/:/hsp/:/Skolestart_-_Skolen_Og_Hoysensitive_Barn.html
 
Merket det hele tiden. Men først nå når de nærmer seg åtte at vi har fått diagnosen.
 
Har du sjekket om han kan ha låsninger i nakke, rygg, bekken?



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Takk for svar! :)
Har det vært en vanskelig prosess med utredning synes du?
Vårt barn er ikke utagerende, men har blitt fortalt at det kan være like normalt?
Det vi føler er en utfordring er uro og fryktelig ukonsentrert.
Derfor synes vi det er rart at skolen ikke oppfatter vårt barn slik.
Vi begynte å merke denne uroen ganske sent, var rundt 5 år.
Ta selv kontakt med pub og be om utredning, det er ikke slik at skolen må ta det første steget. Det er dere som er foreldre og har ansvaret, ikke skolen.
 
Ta selv kontakt med pub og be om utredning, det er ikke slik at skolen må ta det første steget. Det er dere som er foreldre og har ansvaret, ikke skolen.

Jeg vet vi har ansvaret, derfor har jeg også snakket med lærer. Men etter råd fra en som har vært igjennom utredning i samme kommune, så var det bedre å ha skolen i ryggen enn å stå alene om vi skulle komme en vei :)
Jeg skal først ha en samtale til med lærer også vår fastlege, så tar vi det fra der :)
 
Går fint å stå alene også. Barnet vil bli observert i skolesammenheng. Og skolen vil støtte dere om dere tar kontakt, men i frykt for å gjøre en feil så tar de ikke kontakt selv og vil avvente å se. Bedre at du får ballen til å rulle enn å vente.
 
Back
Topp