Dere som handler for 4-5000 i mnd i mat

Vi kjøper det vi har lyst på, er nok mye annet vi kan spare på enn akkurat mat...Vi handler mye billig kjøtt og div på medlemsbutikken til Nortura siden mannen jobber der. Veldig kjekt!

Der er dere jo super heldige :)
Det mener jeg også, først får vi spare på alt annet før vi tar maten. For den er utrolig viktig :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hmmm sitter og leser her og skjønner fremdeles ikke hva vi gjør feil... greit nok, jeg har en hel haug allergier, og ting uten gluten og melk koster litt ekstra. Men jeg gjør jo alt det som står over her, spiser mye av de samme tingene og, bare da melkefritt selvfølgelig. Vi handler en gang i uka, på tilbud, i sverige, bruker fra fryser osv men enda er vi oppe i 7500-8000 i mnd, og vi har bare en gutt på 10 mnd. Ikke drikker vi brus, ikke kaffe, ikke røyker vi... Godteri kjøper vi utenom. Så det må virkelig være noe mer logisk og genialt dere gjør :P

Vi prøver å ikke overskride 6000 kr i mnd. Det går som regel greit. Da er vaskemiddel, toalettpapir, bleier, shampo o.l med i budsjettet. Hvis vi går over er det pga "kosehandlinger" for godteri o.l

Vi spiser ca ett brød om dagen, så baker selv (spiser grove brød, så må fort betale 30-35 kr pr brød). Passer på å ha mye frukt og grønt - her må vi begrense oss litt, men velger å prioritere dette.
Følger med på tilbud. Handler på coop obs. Spiser fisk 2-3 ganger i uka.

Handler hvitost på tilbud og begrenser juicekjøp til maks 100 kr pr uke. Handler en gang i uka. Skriver handlelista etter ukesmenyen og ut i fra hvis det er plassert i butikken.

Hmmm sitter og leser her og skjønner fremdeles ikke hva vi gjør feil... greit nok, jeg har en hel haug allergier, og ting uten gluten og melk koster litt ekstra. Men jeg gjør jo alt det som står over her, spiser mye av de samme tingene og, bare da melkefritt selvfølgelig. Vi handler en gang i uka, på tilbud, i sverige, bruker fra fryser osv men enda er vi oppe i 7500-8000 i mnd, og vi har bare en gutt på 10 mnd. Ikke drikker vi brus, ikke kaffe, ikke røyker vi... Godteri kjøper vi utenom. Så det må virkelig være noe mer logisk og genialt dere gjør :p

Er så enig, for er sånn jeg føler det også. Handler billigosten på rema, røyker og snuser ikke, handler maks 2 brus i uka som er på lørdag ,men som oftest blir det bare en flaske. Har ofte lyst å kjøre på med feta og krutonger og masse annet som er godt i salat, men føler det da blir så dyrt, så blir ofte mer enkle salater. handler også billig oppvaskmiddel, rema1000 versjon av jif spray osv osv. Skriver handlelister og handler storhandel på mandag, og supplere med frukt, melk, brød og litt godis på fredager
Eneste jeg kan komme på som er dyrere er at vi har karbonadedeig i stede for kjøttdeig når vi har middag med det, og det går litt mye melk, men er jo ganske stor forskjell på 4-5000kr og 8000kr +

Men takk for masse tips. Følger de fleste, men kan aldri få nok :D Får bare fortsette å prøve :)

8000 kr i mnd på husholdning og mat???? Er du sprø?

Føler meg ikke så veldig sprø ;) Prøver å handle fornuftig og ikke skeie veldig ut, og spiser aldri ute, og bestiller mat hjem kanskje en gang i halvåret. Kan legge til at vi har en katt også, men føler ikke det er den som sprenger budsjettet ;)

Kommer nok aldri til å komme ned i 4-5000kr, og er ikke det som er målet heller, men håper på å komme ned til maks 6000kr det hadde vært passe syns jeg.

Prøvd å ta vare på kvitteringen hver gang jeg er på butikken for å gå gjennom å se, men glemmer mange ganger å få den med, så får prøve å ha som mål og fullføre det en mnd, så jeg kan sette meg ned med alle kvitteringe, og se hva man kan og burde klart seg uten :)

vi er iallefall sprøe, for bi bruker over 10.000 :p Orker ikke å spare på mat jeg! Er så matlei, så her må mat friste.
Og det gjør ikke billig produkter :p
Her spiser vi ren okseindrefile ofte, gjerne økologisk, samme med kylling, kalkun og lignende. Det koster mer en firstprice og smaker mye bedre også, så kall meg gjerne sprø :p

Noen billig produkter er faktisk nesten bedre enn vanlig, slik som for eksempel ris ;)
Men skjønner hva du mener, kjøper heller ikke kjøttdeig for eksempel på hypermat type 30-40 kr kg kun fordi det er import, smaker det ikke noe godt så kjøper vi heller ikke ;)

Men laks kjøper vi billig, da fordi first price og salma har nesten ikke noe smaksforskjell etter at vi har marinert den i x - antall ting + stekt den i fløte :p

Men nå har vi hatt utrolig lite penger og vet at en voksen person trenger ikke 300 gram kjøtt alene så sparer en god del på det ;) 700 gram kjøttdeig blir jo da 2 gode store middager nærmest, også lage god "billig" mat slik som chili con carne :D eller type egyptisk mat, idag brukte vi vel 50 kr på middag for 2 dager :o

Er så enig, for er sånn jeg føler det også. Handler billigosten på rema, røyker og snuser ikke, handler maks 2 brus i uka som er på lørdag ,men som oftest blir det bare en flaske. Har ofte lyst å kjøre på med feta og krutonger og masse annet som er godt i salat, men føler det da blir så dyrt, så blir ofte mer enkle salater. handler også billig oppvaskmiddel, rema1000 versjon av jif spray osv osv. Skriver handlelister og handler storhandel på mandag, og supplere med frukt, melk, brød og litt godis på fredager
Eneste jeg kan komme på som er dyrere er at vi har karbonadedeig i stede for kjøttdeig når vi har middag med det, og det går litt mye melk, men er jo ganske stor forskjell på 4-5000kr og 8000kr +

Men takk for masse tips. Følger de fleste, men kan aldri få nok :D Får bare fortsette å prøve :)

Om du liker krutonger er det ikke så vanskelig å lage det selv, blir og naturlig nok mye billigere.

Vi klarer oss godt på 4000 i mnd hvis vi setter opp mat plan og handleliste hver uke. Null problem. Men så sjeiser det ut hver gang vi har besøk eller er for slite til å bry oss. Etter jeg ble gravid. Handlet det bare om å få i meg ett eller annet. Så da har det vært handling på magefølelsen. Å prisen stiger med den og kontoen synker med den også xD så en plan er det viktigste. Å ikke handle på ica, meny eller spar. Kiwi eller rema. Vi bruker også å handle på obs. Litt dyrere. Men vel og merke her går det ikke i first price! Her spiser vi veldig godt til 4000. Hadde garantert klart oss med mindre også. Uten å gå på billigvarene. Vi er 2 voksne. Det handler om å planlegge. Og variere rettene på en uke at man har noen dyre noen billige. Kjøp storpakkninger og lager du noe med gulrot en dag så ha en rett som skal ha gulrot i seg samme uka.. planlegge. Bruke opp. Høres ut som pro nå. Vi som er ute av dette sporet og er foreløbig på bærtur/ferie/gravid/kaos....

Venter på årets Julegave<3

Bruker ca 6000 i mnd. Eg handler mandager og han på torsdagen. Eg handler altså 4middager , 2-3 brød ,pålegg og frukt. Handler first price karbonadedeig, frossen kyllingfilet og ris feks på kiwi. Resten handles på rema. Vi kan stikke innom meny og kjøpe noe extra godt til helga hvis vi har lyst. :)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Noen billig produkter er faktisk nesten bedre enn vanlig, slik som for eksempel ris ;)
Men skjønner hva du mener, kjøper heller ikke kjøttdeig for eksempel på hypermat type 30-40 kr kg kun fordi det er import, smaker det ikke noe godt så kjøper vi heller ikke ;)

Men laks kjøper vi billig, da fordi first price og salma har nesten ikke noe smaksforskjell etter at vi har marinert den i x - antall ting + stekt den i fløte :p

Men nå har vi hatt utrolig lite penger og vet at en voksen person trenger ikke 300 gram kjøtt alene så sparer en god del på det ;) 700 gram kjøttdeig blir jo da 2 gode store middager nærmest, også lage god "billig" mat slik som chili con carne :D eller type egyptisk mat, idag brukte vi vel 50 kr på middag for 2 dager :o

Jeg synes ikke den risen er noe go jeg, men den kjøper jeg på innvandrerbutikker. De er utrolig gode:)
Laks kjøper vi i ferskdisken, jeg er utrolig kresen. Og veldig nøye på hva jeg spiser. Jeg spiser heller ikke import og alt må være norsk av kjøtt og fisk :p
Så vi får ett dyrere kosthold når jeg er slik, men bruker heller penger på mat.

Spiser dere så lite kjøtt? Vi bruker 500gr kjøttdeig hver gang vi har noe med kjøttdeig vi :o
Er det mye det da kanskje?

Jeg synes ikke den risen er noe go jeg, men den kjøper jeg på innvandrerbutikker. De er utrolig gode:)
Laks kjøper vi i ferskdisken, jeg er utrolig kresen. Og veldig nøye på hva jeg spiser. Jeg spiser heller ikke import og alt må være norsk av kjøtt og fisk :p
Så vi får ett dyrere kosthold når jeg er slik, men bruker heller penger på mat.

Spiser dere så lite kjøtt? Vi bruker 500gr kjøttdeig hver gang vi har noe med kjøttdeig vi :o
Er det mye det da kanskje?

en voksen person trenger ikke mer enn 150 gram og barn 100 så spørs jo hvem som spiser "mest"
men er mye å spare der, vi kan fint ha i litt bønner og slike ting også ;)

er så vant til å leve på nesten ingenting så den dagen vi ikke trenger det lengre kommer nok til å bli et stort sjokk med masse gode biff middager :p

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

en voksen person trenger ikke mer enn 150 gram og barn 100 så spørs jo hvem som spiser "mest"
men er mye å spare der, vi kan fint ha i litt bønner og slike ting også ;)

er så vant til å leve på nesten ingenting så den dagen vi ikke trenger det lengre kommer nok til å bli et stort sjokk med masse gode biff middager :p

Hos oss er det tomt etter hvert måltid, og ingen av oss er jo akuratt tykke heller :p hihi
Men da dere har råd så er det lov å kose seg synes jeg :)

Hos oss er det tomt etter hvert måltid, og ingen av oss er jo akuratt tykke heller :p hihi
Men da dere har råd så er det lov å kose seg synes jeg :)

har ikke noe om å være tykke kun det at en normal person trenger ikke mer proteiner ;)

ja så om noen år skal vi nok kose oss :p
drømmer om å lage egen kjøttdeig og slike ting, men det er jo vesentlig dyrere enn å bare kjøpe i butikken dessverre.

Vi prøvde en periode og spare, kun bruke 1500 i uka, og bare det overskrider jo et budsjett på 4-5000.

Vi spiste så kjipt og så lite at jeg nesten ble deprimert av å gå å handle og se i kjøleskapet. Fikk jo ikke lyst på mat :-P

Så det sluttet vi med og handler det jo har lyst på. Mannen lager masse mat fra bunnen av og jeg syns faktisk det blir dyrere jeg, enn å lage ferdigmat. Men det kommer nok sikkert litt an på hva man lager og.

Jeg vet ikke akkurat hva som går nøyaktig til mat, men vi pleier å ligge på ca 8000 til ting som ikke er regninger (mat, husholdning, bensin, klær, gaver osv) og syns egentlig ikke vi kan spare så mye mer på maten :p

har ikke noe om å være tykke kun det at en normal person trenger ikke mer proteiner ;)

drømmer om å lage egen kjøttdeig og slike ting, men det er jo vesentlig dyrere enn å bare kjøpe i butikken dessverre.

Det var ikke sånn jeg mente, men vi er to ganske tynne personer og man skulle ikke tro at vi spiste så mye mat :p Og vi spiser så mye til middag for å bli gode og mette,skulle vi spist mindre hadde vi vært sultene hele tiden, nå spiser jeg ganske lite kjøtt. Men resten av familien er glad i kjøtt :p Jeg liker best tilbehør..

Vi prøvde en periode og spare, kun bruke 1500 i uka, og bare det overskrider jo et budsjett på 4-5000.

Vi spiste så kjipt og så lite at jeg nesten ble deprimert av å gå å handle og se i kjøleskapet. Fikk jo ikke lyst på mat :-P

Så det sluttet vi med og handler det jo har lyst på. Mannen lager masse mat fra bunnen av og jeg syns faktisk det blir dyrere jeg, enn å lage ferdigmat. Men det kommer nok sikkert litt an på hva man lager og.

Sånn opplevde jeg det også, jeg ble så enormt matlei så jeg sluttet å spise flere måltider om dagen og ingen av oss hadde glede med å spise. Vi prøver også 1500 i uken, og bare grønnsakene/frukt var på over 700.
Vi lager også mat fra bunnen av, og ja det er dyrere å lage fra bunnen av opplever vi også. En Toro bernaisesaus er billigere enn å lage dem fra bunn, men den fra bunn er jo mye bedre. Så den type mat vi liker er dyrere å lage fra bunnen av :)

Hmmm sitter og leser her og skjønner fremdeles ikke hva vi gjør feil... greit nok, jeg har en hel haug allergier, og ting uten gluten og melk koster litt ekstra. Men jeg gjør jo alt det som står over her, spiser mye av de samme tingene og, bare da melkefritt selvfølgelig. Vi handler en gang i uka, på tilbud, i sverige, bruker fra fryser osv men enda er vi oppe i 7500-8000 i mnd, og vi har bare en gutt på 10 mnd. Ikke drikker vi brus, ikke kaffe, ikke røyker vi... Godteri kjøper vi utenom. Så det må virkelig være noe mer logisk og genialt dere gjør :p

Vet at om en har barn med matallergi kan en få tilskudd fra nav, du bør undersøke om dette er noe du kan få selv om du er voksen. Vet en må ha legeerklæring.

Ikke alltid
Jeg kjøper en sau, en gris og en kalv på deling med x-svigermor hver høst + at gubben får en hjort hver høst
Sjeldent vi kjøper kjøttdeig/kjøtt i butikken lager det meste selv.
Blir ikke spess dyrt, ja det blir dyrere enn firstprice men kvaliteten er av slaktertype så iforhold til slakteren blir det billigere.

Ikke alltid
Jeg kjøper en sau, en gris og en kalv på deling med x-svigermor hver høst + at gubben får en hjort hver høst
Sjeldent vi kjøper kjøttdeig/kjøtt i butikken lager det meste selv.
Blir ikke spess dyrt, ja det blir dyrere enn firstprice men kvaliteten er av slaktertype så iforhold til slakteren blir det billigere.
ja det er det nok, spiser ikke gris og min bestefar jaktet elg i mange år (la opp etter jakta i fjor) så fikk mye elg, syns ikke det er godt å spise elg karbonader for eksempel, er veldig sær og vil helst ha rene kjøttstykker med minst mulig fett, så hadde ikke greid å nyttegjort hele dyret ;)

Må kunne gjøre nærmest alt selv, rense vekk alt av sener og slike ting :p

Back
Topp