Dere som handler for 4-5000 i mnd i mat

mifa

Blir kjent med forumet
Og som er 2 voksne og 2 barn, hvordan klarer dere det?

Jeg føler ikke jeg sløser noe veldig, og bruker minst 8000kr i mnd. Det er riktignok inkludert dopapir, tannkrem, oppvaskmiddel osv osv, men ser jo folk skriver at det er inkludert i den prisen.

Kan dere bruke noen min og skrive ned middagene der har på en mnd? Og er det da frukt hver dag, yoghurt o.l? Hvor mange brød og melk går det i uken, og hvilke pålegg går igjen?

Skulle så gjerne brukt et par tusen mindre, men syns det er vanskelig. Føler som sagt at jeg ikke sløser så veldig med masse tilbehør osv til middag, eller dyre pålegg og masse ekstra snack (både sunt of usunt)
men vil jo ikke trappe helt ned heller, som f.eks ketchup i stede for pastasaus til spag og kjøttdeig, kun salatblader i salaten, i stede for f.eks litt paprika, tomat og sukkererter i tillegg til salatblader ;)

Så for de som gidder å svare så er jeg veldig nysgjerrig. Hva gjør dere, trenger tips :D

Bor i Sverige så da er mye gjort.
Vi spiser 4 yoghurter hver dag. Havregryn eller lignende.
Lager all mat fra bunn, og større porsjoner så vi kan ha samme middag 2 dager på rad eller til lunsj f.eks.
Vi spiser masse frukt, bær og grønnsaker.
Barna og mannen drikker melk hver dag men ikke jeg. Men koster jo 11-12 kr for 1,5 l i Sverige.
Kjøper store pakker med skivet ost, kyllingpostei, kyllingpølser, fiskepudding og kaker.
Spiser mye kyllingfilet, ris, poteter, ovnsbakt laks, vegetarsupper ol. :-D

Kjøper kyllingkjøttdeig, kyllingpølser fordi vi ikke spiser svin (og lite okse), billigere også :-)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Gidder litt:-) vi bruker 4000-5000 på 2 voksne, 2 storspilte gutter og en 1-åring som spiser samme mat som oss. Inkl. Bleier, vaskemidler etc.

Barna får Max en yoghurt/dag (ikke pga penger men sukker+de spiser seg Mette på det og yoghurt har lite "hold"), men de har ALLTID en;-) . Vi drikker kun 2-3l juice i uka (nesten bare pappaen som drikker), men kjøper aldri av konsentrat. Barna har ca 2 frukt hver om dagen, voksne vanligvis bare 1.

Orker ikke skrive akkurat middagene;-) men vi lager all mat fra bunn og har et kriterie at alle middager skal ha minst 5 ulike grønnsakstyper i. Ellers skal alle ha en grønnsak til alle andre måltider også. Vanligvis har vi 2-3 middager med byggryn til, 2-3 med fullkornspasta og øvrige med brød/potet/ris(sjelden)/tortillas. 1-2 fiskemiddager, 1-2 rødt kjøtt, 3-5 kylling.

Vi spiser mye havregrøt, frikort med melk, hjemmelagde knekkebrød og grovt brød. Pålegg hos oss er IKKE liggtprodukter (meierismør, helmelk etc foretrekkes, men i tilsvarende mindre mengde for Max næring og lite fett), norvegia, skinke, kaviar, makrell i tomat, hjemmelaget syltetøy og smøreoster.

takk for svar :) og flere tips! Skulle gjerne vært i Sverige oftere ja :)

Fin regel om at det skal være minst 5 grønnsaker til en middag. Den skal jeg tenke på når jeg lager middag. Har alltid noe grønnsaker til middag, men varier litt på antall. Skulle gjerne sett kvitteringene deres i løpet av en mnd med handling, men skjønner det blir vanskelig. hehe ;) Får bare prøve på videre å få budsjettet nedover

vi kjøper mye på tilbud og salg og slikt, og vi lager stort sett all mat selv fra bunnen av, og vi baker brød og knekkebrød og selv. Vi er ikke like flinke hver måned, men vi sparer enorme summer de månedene vi er flinke å planlegge og bruke maten fornuftig, istedet for at mye blir ødelagt eller rett og slett bare kastet :)

Begynn med å sett opp Ukesmenyer og så kan du avansere opp til mnd menyer.
Vi er 7 i hus hvor yngste er tween og vi havner på 10000 i mnd. (Og da har vi treretters middag hver enda dag)
Husk og på at har du frys så er det mulig å høste endel i naturen både f.eks bær og fiske selv.
Datovarer som kan fryses er og greit å handle inn når du ser de, selv om vi har råd til å både doble og tredoble matbudsjettet så kjøper jeg fortsatt datovarer.
Vi storhandler en gang i mnd, og lager opp middager til den store gullmedaljen en helg i mnd slik at middagene går raskt, baking av brød, rundstykker osv gjøres og den helgen.
Gå gjennom en evt frys 2-4 ganger i året og bruk opp evt rester.

Kommer også mye på hvilken butikk man handler i da ;)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Ja handler omtrant alltid på rema 1000 :) Skriver handlelister, og prøver å handle maks to ganger i uken. Ikke så dumt å lage middager man kan fryse og ha lett tilgjengelig så det ikke tar så lang tid på ukedager :)

8000 kr er ganske mye og vi er dessverre ikke langt unna det beløpet selv. Jeg har gått så lei av å skrive handlelister da det er lite hjelp å hente fra samboer. Så da bare plukker vi når vi er på butikken. Handler 1 gang i uka. Var i Sverige i sommer da, så kjøtt trenger vi ikke kjøpe på en stund :D

Og som er 2 voksne og 2 barn, hvordan klarer dere det?

Jeg føler ikke jeg sløser noe veldig, og bruker minst 8000kr i mnd. Det er riktignok inkludert dopapir, tannkrem, oppvaskmiddel osv osv, men ser jo folk skriver at det er inkludert i den prisen.

Kan dere bruke noen min og skrive ned middagene der har på en mnd? Og er det da frukt hver dag, yoghurt o.l? Hvor mange brød og melk går det i uken, og hvilke pålegg går igjen?

Skulle så gjerne brukt et par tusen mindre, men syns det er vanskelig. Føler som sagt at jeg ikke sløser så veldig med masse tilbehør osv til middag, eller dyre pålegg og masse ekstra snack (både sunt of usunt)
men vil jo ikke trappe helt ned heller, som f.eks ketchup i stede for pastasaus til spag og kjøttdeig, kun salatblader i salaten, i stede for f.eks litt paprika, tomat og sukkererter i tillegg til salatblader ;)

Så for de som gidder å svare så er jeg veldig nysgjerrig. Hva gjør dere, trenger tips :D

Vi er foreløbig bare to voksne, og vi er ikke sålangt unna ditt beløp vi heller. Må vel prøve å gjøre noen grep når arvingen kommer.

Kommer også mye på hvilken butikk man handler i da ;)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
Å lese de forskjellige kundeavisene og gjerne føre litt priser i starten er og smart.
Vær _aldri_ en lojal kunde men ha gjerne kundefordelskort.

vi bruker ca 3000-4000 i mnd på mat nå, brukte mindre før! men vi er en familie på tre, mannen er avhengig av kaffe og jeg av cola + at vi røyker noe som trekker prisen fort opp (men kjøper en type fryktelig billig tobakk i sverige)

bor i sverige men lokale mat butikken er "dyr" så reiser alltid til nærmeste by når vi skal stor handle, handler en gang i uka, kjøper ting som kan fryses ned og følger med på tilbud.
drikker melk og juice hver dag.
spiser vel ofte tre brød i uka.

beregner aldri mer enn 100 gram kjøtt og lignende til snuppa og ca 150 til oss andre. kjøper tyrkisk youghert og smaktilsetter med bær og lignende.

cola og andre ting blir kjøpt på lidl så bruker godt under 200 kr på cola i mnd.

andre husholdnings artikler kjøpes på salg, ofte salg på sunsilk for eksempel.

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Lager ofte mat som holder i flere dager. Har vi kjøttkakemiddag, fryser vi ned det som ikke spises. Det blir godt i lapskaus. Lapskaus og grønnsaksupper lager vi fra bunnen, og alltid dobbelt opp, så har vi middag to dager etter hverandre. Velger de billigste merkene når d gjelder pasta og lignende. Fisker til tider middagsfisk selv.

Sauser og supper lages fra bunnen. Bruker opp ting som nærmer seg utg. på dato. Mye man kan lage gryteretter av, omeletter og lignende.

Vi handler aldri på fredag, og aldri når vi er sultne. Da blir d bestandig dyrere.

Skriver ukesmeny, og handler hver tirsdag.

Yoghurt har vi bare innimellom. Brus kjøper vi halvannen liter annenhver uke. barna drikker noen glass på lørdag, mannen og jeg drikker ikke. Kjøper godteri som vi setter i boller og alle forsyner seg av. F.eks en sjokolade og en pose potetgull.

Dessert har vi sjelden.

Vi ligger i underkant av 5000 pr mnd. Er to voksne og to barn.

Nummer tre kommer 22.januar 2015 ! ;)

forresten så handler vi aldri ris i sverige :p
fy så dyrt det er her! da stikker vi innom magnor på kiwi og kjøper jasmin ris first price ;)

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Da er tydeligvis jeg også sprø:P
vi er iallefall sprøe, for bi bruker over 10.000 :p Orker ikke å spare på mat jeg! Er så matlei, så her må mat friste.
Og det gjør ikke billig produkter :p
Her spiser vi ren okseindrefile ofte, gjerne økologisk, samme med kylling, kalkun og lignende. Det koster mer en firstprice og smaker mye bedre også, så kall meg gjerne sprø :p

Sent from my iPhone using BV Forum

vi er iallefall sprøe, for bi bruker over 10.000 :p Orker ikke å spare på mat jeg! Er så matlei, så her må mat friste.
Og det gjør ikke billig produkter :p
Her spiser vi ren okseindrefile ofte, gjerne økologisk, samme med kylling, kalkun og lignende. Det koster mer en firstprice og smaker mye bedre også, så kall meg gjerne sprø :p

Sent from my iPhone using BV Forum
Vi kjøper det vi har lyst på, er nok mye annet vi kan spare på enn akkurat mat...Vi handler mye billig kjøtt og div på medlemsbutikken til Nortura siden mannen jobber der. Veldig kjekt!

Back
Topp