Dere som handler for 4-5000 i mnd i mat

Nå er vi bare to voksne enda, men den perioden jeg var flink å planla middager å handla en gang i uka, så klarte vi oss på 2-2500,- mnd. Og da spiste vi godt å det vi ønska :) Må nå når jeg nærmer meg slutten av graviditeten har jeg blitt lat i planlegginga og har handla litt nå og da. Og det blir fort mye dyrere ;)

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app

Vi klarer oss godt på 4000 i mnd hvis vi setter opp mat plan og handleliste hver uke. Null problem. Men så sjeiser det ut hver gang vi har besøk eller er for slite til å bry oss. Etter jeg ble gravid. Handlet det bare om å få i meg ett eller annet. Så da har det vært handling på magefølelsen. Å prisen stiger med den og kontoen synker med den også xD så en plan er det viktigste. Å ikke handle på ica, meny eller spar. Kiwi eller rema. Vi bruker også å handle på obs. Litt dyrere. Men vel og merke her går det ikke i first price! Her spiser vi veldig godt til 4000. Hadde garantert klart oss med mindre også. Uten å gå på billigvarene. Vi er 2 voksne. Det handler om å planlegge. Og variere rettene på en uke at man har noen dyre noen billige. Kjøp storpakkninger og lager du noe med gulrot en dag så ha en rett som skal ha gulrot i seg samme uka.. planlegge. Bruke opp. Høres ut som pro nå. Vi som er ute av dette sporet og er foreløbig på bærtur/ferie/gravid/kaos....

Venter på årets Julegave<3

Ja er nok det jeg må bli flinkere til, det du nevnte med guleroten, at man er flink til å bruke opp alt i kjøleskapet, og kunne bruke eventuelle rester i middag dagen etter eller til niste osv :)

ja det er det nok, spiser ikke gris og min bestefar jaktet elg i mange år (la opp etter jakta i fjor) så fikk mye elg, syns ikke det er godt å spise elg karbonader for eksempel, er veldig sær og vil helst ha rene kjøttstykker med minst mulig fett, så hadde ikke greid å nyttegjort hele dyret ;)

Må kunne gjøre nærmest alt selv, rense vekk alt av sener og slike ting :p

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Fettet bruker jeg bla. til pølser og kraft (fryser ned kraft i isterningsposer slik at det er lettere når en skal lage supper/saus på det)
Liker ikke elgkjøtt i det heletatt syns det er for kraftig smak, men skulle gjerne hatt mer reinsdyr i hus :-)
Her spiser vi egentlig alle typer kjøtt med unntak av de to som har bestemt seg for å være vegetarianere (skaper en viss utfordring men får det til på et vis)

Vi får dyrene ferdig slaktet så er blitt en kløpper på å partere iløpet av årene, men det er mye arbeid de ukene slakten kommer i hus.

Fettet bruker jeg bla. til pølser og kraft (fryser ned kraft i isterningsposer slik at det er lettere når en skal lage supper/saus på det)
Liker ikke elgkjøtt i det heletatt syns det er for kraftig smak, men skulle gjerne hatt mer reinsdyr i hus :-)
Her spiser vi egentlig alle typer kjøtt med unntak av de to som har bestemt seg for å være vegetarianere (skaper en viss utfordring men får det til på et vis)

Vi får dyrene ferdig slaktet så er blitt en kløpper på å partere iløpet av årene, men det er mye arbeid de ukene slakten kommer i hus.
elsker elg stek jeg da, men kun det :p

kan se for meg at det er mye arbeid ja ;)

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Har sklidd veldig ut nå i sommer. Nå er det tilbake til hverdagen og flinkere til å handle hver 14 dag. Viktig å skrive handlelister og ukeplan over middag her i alle fall:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja er nok det jeg må bli flinkere til, det du nevnte med guleroten, at man er flink til å bruke opp alt i kjøleskapet, og kunne bruke eventuelle rester i middag dagen etter eller til niste osv :)
ImageUploadedByBV Forum1407087839.929356.jpgen sånn er fin å ha.. Gjerne kjøp en handleliste med magnet, for å skrive opp ting etterhvert. Manhar veldig mye i skuffer og skap og mye godt i fryseren og. Bruk litt av det og handle litt. God knall. Du kan jo lage en dagbok her og holde oss oppdatert hvordan det går med ukeshandelen og om kvitteringen ikke blir så sjokkerende. Er jo mange fantastiske støttende og gode jenter her som kan hjelpe igang. Og underveis. Alt er ikke lett med en gang.. Mitt mål er å sette i gang igjen om 1-2uker...

Vet at om en har barn med matallergi kan en få tilskudd fra nav, du bør undersøke om dette er noe du kan få selv om du er voksen. Vet en må ha legeerklæring.
Ja jeg vet om den muligheten. Men siden det meste jeg har er intoleranser, og Nav nekter for at det finnes, kombinert med at de mener at jeg ikke har fordyret kosthold pga hvete og melk siden man ikke MÅ ha det for å leve greit, så kommer jeg ingen vei. Har søkt og fått avslag 4 ganger.

Vi har budsjett på ca. 5500 kr.
lage store mengder og fryse, handle fryst fisk og store kjøttstykker.
Mye norke grønnsaker ( rotgrønnsaker) mye rimligere enn import kjøpe sesongbasert frukt.
Og lag alt fra bunnen selv, kvern egen kjøttdeig, bak brød, sauser, bruk kvelder og helger på og forbrede.
Baker også helgekosen selv. Ingen ting er bedre enn nybakte kanelboller<3
Bonusen er at du vet eksakt hva du selv og barna spiser ;)

Ja jeg vet om den muligheten. Men siden det meste jeg har er intoleranser, og Nav nekter for at det finnes, kombinert med at de mener at jeg ikke har fordyret kosthold pga hvete og melk siden man ikke MÅ ha det for å leve greit, så kommer jeg ingen vei. Har søkt og fått avslag 4 ganger.

Hmm kanskje det er lettere for barn, guttungen som snart er 20 får matpenger av nav pga melke inntoleranse, har fått det siden han var 9 år.

Jeg vet ikke hvor mye vi bruker på mat hver mnd. Tipper mellom 4-6tusen...

Har akkurat ser på hellstrøm... Nå skal jeg lage lapskaus og fryse ned i porsjoner!!!:)

Vi bruker en del penger på mat vi og. Spiser ute minst 2 ganger i uken, enten lunsj eller middag, eller begge deler :) blir nok annerledes når vi får barn i hus, så vi utnytter det så godt vi kan nå.

✌️

Hmm kanskje det er lettere for barn, guttungen som snart er 20 får matpenger av nav pga melke inntoleranse, har fått det siden han var 9 år.
Ja, for på barn aksepterer de at det finnes, mens de påstår alle vokser det fra seg. Jeg kan muligens få det gjennom hvis jeg utsetter meg selv for en måneds eksponering for tingene, og da er under spesialist som tar prøver og ymse annet. Men siden jeg blir suicidal og ligger og vrir meg i enorme smerter bare jeg får litt av MME pulveret til guttingen på fingrene og glemmer å vaske de etterpå, så orker jeg ikke. Det er ikke verd det rett og slett

Ja, for på barn aksepterer de at det finnes, mens de påstår alle vokser det fra seg. Jeg kan muligens få det gjennom hvis jeg utsetter meg selv for en måneds eksponering for tingene, og da er under spesialist som tar prøver og ymse annet. Men siden jeg blir suicidal og ligger og vrir meg i enorme smerter bare jeg får litt av MME pulveret til guttingen på fingrene og glemmer å vaske de etterpå, så orker jeg ikke. Det er ikke verd det rett og slett
Merkelig da at de ikke stiller spørsmål til at guttungen får det fremdeles.
Får han melk i seg så får han røde prikker og kløe, men langt ifra så ille som du har.

Handler for mellom 800 og 1300 pr uke (handler en gang i uken). Prisen varierer ut i fra om jeg kjøper ting som vaskemidler og sånn som vi ikke trenger å kjøpe hver uke.

Å handle en gang i uken sparer vi masse på. Før kjøpte vi en god del juice og brus men det har vi kuttet ned på. Helt greit for meg siden jeg bare drikker vann uansett.

Planlegger middager og også hva jeg kan lage av rester. Skriver handleliste og holder meg til det. Jo mindre vi kaster pga utløpsdato el jo bedre - altså ikke kjøp mer enn du trenger.

Sambo har en tendens til å lage for mye middagsmat og ikke alle rester blir spist opp. Om man kanskje spiser opp alt til middag og egentlig kunne tenke seg litt til så gjør ikke det noe - ta det igjen på kveldsmaten. Bedre enn å kaste mat. Man blir flinkere å beregne etterhvert så det holder som regel akkurat passe (når jeg lager mat). Husk at feks kjøttmiddager så skal det være mye tilbehør også og ikke bare kjøtt - kjøtt er dyrt!

Lager mat fra bunnen av. Mase grønnsaker, ikke så mye kjøtt, mye fisk. Fullkornspasta ol som metter mer enn fint. Grovere brød er også drøyere fordi det metter mer.

Og som er 2 voksne og 2 barn, hvordan klarer dere det?

Jeg føler ikke jeg sløser noe veldig, og bruker minst 8000kr i mnd. Det er riktignok inkludert dopapir, tannkrem, oppvaskmiddel osv osv, men ser jo folk skriver at det er inkludert i den prisen.

Kan dere bruke noen min og skrive ned middagene der har på en mnd? Og er det da frukt hver dag, yoghurt o.l? Hvor mange brød og melk går det i uken, og hvilke pålegg går igjen?

Skulle så gjerne brukt et par tusen mindre, men syns det er vanskelig. Føler som sagt at jeg ikke sløser så veldig med masse tilbehør osv til middag, eller dyre pålegg og masse ekstra snack (både sunt of usunt)
men vil jo ikke trappe helt ned heller, som f.eks ketchup i stede for pastasaus til spag og kjøttdeig, kun salatblader i salaten, i stede for f.eks litt paprika, tomat og sukkererter i tillegg til salatblader ;)

Så for de som gidder å svare så er jeg veldig nysgjerrig. Hva gjør dere, trenger tips :D

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å bruke så mye!:p
Vi er to voksne og et barn på snart fem, og bruker rundt 4-5000 i mnd, inkl. vaskemiddel, dopapir, såpe og alt som går under kategorien "dagligvarer". Handler da stort sett på Coop Extra eller Eurospar. Spiser ikke "kjipt"; sunt og variert, mye frukt og grønt, men lager det meste av middag fra bunnen. Drikker ordentlig juice (ikke fra konsentrat) og melk, spiser yoghurt og frokostblandinger osv. Et helt normalt, sunt kosthold:) Nå drikker ingen av oss brus da, og snacks og søtsaker bare i helgene. Vi planlegger middager og innkjøp slik at vi stort sett handler bare en gang i uka, men med litt påfyll av grønnsaker og frukt underveis. Normalt pålegg vil jeg tro, med ost, leverpostei, syltetøy osv. Pleier heller ikke å kjøpe billigmerker av ting, spsielt ikke ferskvarer, det går i snackspaprika, gode cherrytomater osv. Derfor jeg ikke helt skjønner at man kan bruke så mye penger på mat:p Kaster dere mye? Vi er ganske flinke til å beregne slik at vi kaster lite, også tror jeg det hjelper å planlegge innkjøpene etter hva man trenger, slik at man ikke har f.eks. mer melk enn man faktisk drikker slik at den blir sur. Også baker vi brød og rundstykker selv, mulig man sparer litt der... Butikkene har jo også ofte tilbud av forskjellig slag; to for en på juice, sekkesalg av dopapir og tørkepapir på Obs osv., og det er noe vi ofte benytter oss av.
Vi har bitteliten fryser (sånn fryser med to hyller nederst) og kjøleskap oppå, så vi kjøper ikke mye i slengen for å lage og fryse ned, men vi spiser jo opp rester. Spiser karbonadedeigmiddag en gang i uka, kyllingretter kanskje to-tre ganger, og fisk resten. Fersk fisk i fiskebutikk/ferskvaredisk er ikke spesielt dyrt. Synes i grunnen det virker som en myte at usunn mat og ferdigmat er så mye billigere enn sunn mat laget fra bunnen. Men ikke vet jeg:p Men vi spiser jo veldig lite rødt kjøtt da, kun til spesielle anledninger (pga. miljø og helse) :)
Tror god planlegging og bevissthet på hva man putter i seg er nøkkelen:)

Og les denne: http://www.klikk.no/bolig/rengjoring/article918310.ece :)

Sent from my iPad using BV Forum

Last edited:
Her er forresten en typisk middagsuke hos oss (vi drikker alltid vann (fra springen) til maten, gjerne med et par sitronskiver i):

Mandag: Grove fiskekarbonader (sånne ferdiglagde i pakker, husker ikke merke, kanskje Lofoten?) i pitabrød (Hatting) med salatblader (Crispy eller Polarsalat er favoritten), paprika, agurk, rødløk +++ Evt. noe fisk, det blir ofte en eller annen form for fisk, bakt i ovnen med olivenolje, sitron og noe urter siden jeg er fryktelig dårlig på fisk!:p

Tirsdag: Kyllingwok: kyllingfilet, brokkoli, paprika, rødløk, grønne epler +++ med litt soyasaus. Har noen ganger fullkornsnudler til. Lager også ofte wok med fisk, laks f.eks.

Onsdag: En "hjemmesnekra" pastarett med spaghetti eller penne, soltørka tomater, paprika, løk, hvitløk, purreløk, eller bare det vi har av grønnsaker. Lager en slags saus av buljong og creme fraiche eller rømme. Noen ganger har vi pepperoni i. Er ærlig talt ikke heelt sikker på denne, da det er mannen som står for den:p Er kjempegodt da, og vi spiser det sikkert en gang i uka!:) Kan også lages med torsk f.eks.

Torsdag: Ofte restemat. Hvis det blir litt lite sper vi på med ostiser eller noe (brødskiver med ost og urter, i ovnen en stund, gjerne noe pesto eller noe under). Har vi ikke rester i det hele tatt, blir det gjerne noe fisk, ovnsbakt laks eller røkt torsk eller noe.

Fredag: Hjemmelaget italiensk pizza, altså tynn bunn, hjemmelaget tomatsaus (hakkede tomater på boks, litt urter, litt salt og pepper, litt god olivenolje), pleier å ha på noe paprika og diverse, men ikke så mye, og ikke noe kjøtt. Mannen liker pepperoni på, men jeg kjører bar. Serveres med ruccola og (før jeg ble gravid) spekeskinke. Mozarella eller Cheddar som ost.
Dette er HVER uke;)

Lørdag: Taco, lasagne, kyllingsuppe, kylling saltimboca, eller ett eller annet. Vi lager oftest noe litt ekstra godt i helgene da:)

Søndag: Noe fisk, kveite eller laks bakt i ovnen, med poteter og grønnsaker eller noe. Eller omvendt med lørdag da:)

Handler for mellom 800 og 1300 pr uke (handler en gang i uken). Prisen varierer ut i fra om jeg kjøper ting som vaskemidler og sånn som vi ikke trenger å kjøpe hver uke.

Å handle en gang i uken sparer vi masse på. Før kjøpte vi en god del juice og brus men det har vi kuttet ned på. Helt greit for meg siden jeg bare drikker vann uansett.

Planlegger middager og også hva jeg kan lage av rester. Skriver handleliste og holder meg til det. Jo mindre vi kaster pga utløpsdato el jo bedre - altså ikke kjøp mer enn du trenger.

Sambo har en tendens til å lage for mye middagsmat og ikke alle rester blir spist opp. Om man kanskje spiser opp alt til middag og egentlig kunne tenke seg litt til så gjør ikke det noe - ta det igjen på kveldsmaten. Bedre enn å kaste mat. Man blir flinkere å beregne etterhvert så det holder som regel akkurat passe (når jeg lager mat). Husk at feks kjøttmiddager så skal det være mye tilbehør også og ikke bare kjøtt - kjøtt er dyrt!

Lager mat fra bunnen av. Mase grønnsaker, ikke så mye kjøtt, mye fisk. Fullkornspasta ol som metter mer enn fint. Grovere brød er også drøyere fordi det metter mer.

Kjøtt er ikke dyrt om en handler når det er på tilbud, det holder seg lenge i frysen.
Fullkornpasta eller couscous får en ikke inn her i huset, ingen som liker det.
Har en for mye mat så frys ned, da får en rask mat senere.
Bruk mye grønnsaker som tilbehør (frosne er like sunne og til tider sunnere enn ferske jmf undersøkelser på området)

Her er forresten en typisk middagsuke hos oss (vi drikker alltid vann (fra springen) til maten, gjerne med et par sitronskiver i):

Mandag: Grove fiskekarbonader (sånne ferdiglagde i pakker, husker ikke merke, kanskje Lofoten?) i pitabrød (Hatting) med salatblader (Crispy eller Polarsalat er favoritten), paprika, agurk, rødløk +++ Evt. noe fisk, det blir ofte en eller annen form for fisk, bakt i ovnen med olivenolje, sitron og noe urter siden jeg er fryktelig dårlig på fisk!:p

Tirsdag: Kyllingwok: kyllingfilet, brokkoli, paprika, rødløk, grønne epler +++ med litt soyasaus. Har noen ganger fullkornsnudler til. Lager også ofte wok med fisk, laks f.eks.

Onsdag: En "hjemmesnekra" pastarett med spaghetti eller penne, soltørka tomater, paprika, løk, hvitløk, purreløk, eller bare det vi har av grønnsaker. Lager en slags saus av buljong og creme fraiche eller rømme. Noen ganger har vi pepperoni i. Er ærlig talt ikke heelt sikker på denne, da det er mannen som står for den:p Er kjempegodt da, og vi spiser det sikkert en gang i uka!:) Kan også lages med torsk f.eks.

Torsdag: Ofte restemat. Hvis det blir litt lite sper vi på med ostiser eller noe (brødskiver med ost og urter, i ovnen en stund, gjerne noe pesto eller noe under). Har vi ikke rester i det hele tatt, blir det gjerne noe fisk, ovnsbakt laks eller røkt torsk eller noe.

Fredag: Hjemmelaget italiensk pizza, altså tynn bunn, hjemmelaget tomatsaus (hakkede tomater på boks, litt urter, litt salt og pepper, litt god olivenolje), pleier å ha på noe paprika og diverse, men ikke så mye, og ikke noe kjøtt. Mannen liker pepperoni på, men jeg kjører bar. Serveres med ruccola og (før jeg ble gravid) spekeskinke. Mozarella eller Cheddar som ost.
Dette er HVER uke;)

Lørdag: Taco, lasagne, kyllingsuppe, kylling saltimboca, eller ett eller annet. Vi lager oftest noe litt ekstra godt i helgene da:)

Søndag: Noe fisk, kveite eller laks bakt i ovnen, med poteter og grønnsaker eller noe. Eller omvendt med lørdag da:)

Takk for fine svar :) Fin ukesmeny dette! Er nok litt at vi kanskje hiver litt ja. må bli flinkere til å benytte det som er i kjøleskapet før noe blir gammelt, og lage restemåltid :)

Vil nok klare det om man blir 100% bevist på det, og kommer inn i en god rytme

Back
Topp