Dere som handler for 4-5000 i mnd i mat

Her er forresten en typisk middagsuke hos oss (vi drikker alltid vann (fra springen) til maten, gjerne med et par sitronskiver i):

Mandag: Grove fiskekarbonader (sånne ferdiglagde i pakker, husker ikke merke, kanskje Lofoten?) i pitabrød (Hatting) med salatblader (Crispy eller Polarsalat er favoritten), paprika, agurk, rødløk +++ Evt. noe fisk, det blir ofte en eller annen form for fisk, bakt i ovnen med olivenolje, sitron og noe urter siden jeg er fryktelig dårlig på fisk!:p

Tirsdag: Kyllingwok: kyllingfilet, brokkoli, paprika, rødløk, grønne epler +++ med litt soyasaus. Har noen ganger fullkornsnudler til. Lager også ofte wok med fisk, laks f.eks.

Sent from my iPad using BV Forum

Hvor kjøper du fullkornsnudler? Hvilket merke?

Skjønner ikke hvordan folk klarer å bruke så lite på mat :(
Vi er fire stk og ligger på 7000kr mnd. Ingen snus/røyk, alkohol er 2 bokser øl pr helg til mannen, jeg baker alltid brød . Flink å handle på tilbud, har litt frukt som banan og eple, men ikke mye. Ingen joghurt her. Sjølfisket fiskemat/fiskekaker i fryser.

Lurer på om folk har MIDDAG HVER dag når de har så lav utgift på mat..

Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen

Vi er riktignok bare 2 voksne og 1 barn men klarer oss fint på et husholdningsbudjett på 4000 i mnd :)
Vi handler på Eurosparspar og benytter oss ofte av tilbud og trenger ikkje kjøpe de dyreste varene. Vi spiser lite kjøtt og planlegger handleturen.
Når Lille kommer inn i bildet blir vi å økt budsjettet pga bleier etc.

Skjønner ikke hvordan folk klarer å bruke så lite på mat :(
Vi er fire stk og ligger på 7000kr mnd. Ingen snus/røyk, alkohol er 2 bokser øl pr helg til mannen, jeg baker alltid brød . Flink å handle på tilbud, har litt frukt som banan og eple, men ikke mye. Ingen joghurt her. Sjølfisket fiskemat/fiskekaker i fryser.

Lurer på om folk har MIDDAG HVER dag når de har så lav utgift på mat..

Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen

Jmf SIFO har du normale tall så er nok bare noen av oss som er litt ivrigere til å snu på skillingen enn andre :)
Vi har lave tall og har forrett, middag og dessert hver eneste dag :-)

Vi ligger nå på rundt 4000 i måneden, 2 voksne og 2 barn.
- Jeg leser tilbudsavisene hver uke og ser meg ut eventuelle gode tilbud. Det må være gode tilbud dersom jeg skal kjøre lengre turer. Forrige uke kjøpte vi inn 5 kyllinger på Meny til 29.90 pr kg. Parterte, fryste ned porsjoner og kokte suppe på restene. Handlet for 280 kr, og av det kom f.eks 2780 gram kyllingfillet ;)
- Handler som oftest hver tirsdag, men er ofte innom lokalbutikken hver mandag da de er veldig flinke til å sette ned datovarer etter helgen. Handler faktisk det meste av kjøttdeig/karbonadedeig på 50%. Enten fryser jeg ned med en gang eller (dersom jeg har tid og ork) lager jeg opp store porsjoner av f.eks kjøttkaker i brun saus eller flere lasagner og fryser ned. Får ofte også salma eller annen fisk på halv pris, samt steker.
- Til hjemmelaget fiskegrateng bruker jeg sånne fryste billige fiskeblokker.
- Mannen er hobbyfisker, så når det kommer en deilig sei eller torsk på bordet blir det deilige fiskekaker. Har frysern full ;)
- Jeg kjøper alt av husholdningsartikler på tilbud. F.eks kjøpte jeg milo og nøytral (?)(det parfymefrie) til 20 kr pakken på Europris her forleden. Dopapir på coop obs forrige uke.
- Handler nesten alt av frukt og grønt, samt bønner, kikerter, ris, bulgur (brun type) og fetaost på Grønland (i Oslo). Handler sesongbasert og hva som er billig. 399 kr for 5 fulle poser på fredag ;) Skriver NESTEN alt fordi jeg ofte bruker frosne grønnsaker til middag. Billig og minst like sunt.
- Vi spiser mye mat baser på belgfrukt som bønner og kikerter. For eksempel bønnegryte med ris, falaffel med grønnsakscouscous, erter og poteter i tomatsaus. Dette er BILLIG og sunn mat.
- Har også ofte en god suppe og pannekaker etterpå. Eks. Blomkålsuppe og grove pannekaker med tilbehør = ca 40 kr
- Lager opp pizzabunner (tynne), halvsteker og fryser. Sååå deilig å ha klart på en slapp fredag! Kjøper ost når det er på tilbud og rasper gjerne en i foodprosessoren og fryser ned, klar til pizzabruk. Saus er en boks tomater, oregano, salt, pepper og litt olje - alt kjøres med stavmixer. Er jeg skikkelig flink ( :p ) har jeg stekt opp litt tacokjøttdeig og fryst ned. Dette er nemlig mannens favoritt på pizzaen. Min er skinke og champnjong. Så er det bare å slenge på pizzabunnen og inn i ovnen. Ikke nødvendigvis så mye billigere enn frossenpizza, men mye sunnere og bedre :)
- Baker brød og av og til knekkebrød selv. Brød er dyrt! Knekkebrød er nesten billigere å kjøpe i øko-pakning, men hjemmelagde smaker best.
- Både jeg og jentene spiser mye havregrøt og byggrynsgrøt. Billig og mettende ;)
- Jus drikker vi svært lite av kanskje vi kjøper 1 max 2 i måneden.
- Vi drikker/bruker som oftest 2 store melk i uka. Ellers er vann tørstedrikk. Kjøper vanlig yoghurt som jentene får med i barnehagen av og til, men lager også av tyrkisk yoghurt blandet med moste bær, mest bringebær. Jentene ELSKER det!
- Godteri spiser vi lite av, kjøper kun i helgen, og det blir som oftest en liten ting hver på jentene (ala smurf/litt småodt) og en pakke firstprice 3-pakning micropopcorn (8kr).
- Familien har småbruk i Sverige, så handler det som er billig OG BLIR BRUKT når vi er der. Fellen ved å handle i Sverige er at man ofte kjøper ting man egentlig ikke trenger/bruker, og da går vinninga bort i spinninga.
- Jeg drikker ikke mye alkohol, så som oftest blir det ca 2-4 flasker vin, samt at mannen kjøper ca en 6-pakning i måneden (ble litt mer i sommer da;)).
- Som andre skriver her lager jeg også nesten alt fra bunn og lager stort når man allikevel må gjøre jobben. Fryser ned i passe porsjoner. Omtrent ALT kan fryses ;)
- Skal vi ha besøk serverer jeg ofte lasagne eller gryterett. Reker, hveteloff, sitron og hjemmelaget majo/allioli har det gått mye av i det siste :)
- Prøver å være flink til å sjekke mat vi har så det ikke går ut på dato. Irriterer meg å kaste mat. Av den grunn skriver jeg kun meny for en uke så jeg får sjekket hva som må brukes.

Synes vi klarer oss veldig bra på ca 4000, og kunne sikkert klart oss på mindre. Mine utskeielser på iHerb er inkludert :rolleyes:

En to-tre tusen vil dere nok lett klare å skrelle av budsjettet når dere bare setter dere inn i det. En stor felle er ofte når man er for slitne og umotiverte til å tenke på det, og det er da det er veldig godt å ha en fryser full av middager så man slipper å gå for lettvinte, ofte dyre løsninger. Inn i mikron på tining, koking av tilbehør = middag på 10-15 min ;)

Lykke til! :)

Last edited:
Vi er 2 voksbe og 3 barn i familien.
Vi bruker fort mellom 15-20.000 på mat i mnd. Vi er flinke til å handle sjelden, og setter opp middagslister osv.

Men vi er av den oppfatning at man kan spare på andre steder enn maten. Her kjøper vi det vi vil ha til middag og det brødet og pålegget vi har. Vu drikker også masse brus (jeg og mann), og går fort to 6pakninger i uken.
Vi kjøper den maten som vi synns smaker best, samme om det er First price eller Gilde.

Det er også ofte mindre tilsetningsstoffer i dyrere mat og råvarer.

Så ja, da er vi gal :-D

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Back
Topp