ORIGINAL: Eirin_3
1. Hva vil dere si er den korrekte tolkningen av ordet "hellig krig", kan mennesket virkelig avgjøre at sine handlinger er så "rene" at de kan tillate seg et så guddommelig ord?
Det finnes ikke noe egentlig som heter "Hellig krig". Det er en misforståelse. Ordet Jihaad betyr ikke "hellig krig" som enkelte sier, det betyr "bestrebelse", alt det man gjør for å komme nærmere Gud, eller for å hjelpe andre. Min hijab kan være min jihaad, dersom jeg har vanskelig for å bruke den. Eller å komme meg opp om morgenen for å gjøre morgenbønn kan være min jihaad fordi jeg strever med det. Eller Jihaad kan være at en mann reiser til fronten for å beskytte/(forsvare andre muslimer fra å bli drept.
2. Som kristen er det for meg nesten umulig å si at jeg gjør noe ondt i min gud sitt navn eller for min gud, for det innebærer for meg en totalt uselvisk handling som ikke er lett å forsvare når det innebærer tap av uskyldige liv.
Islam er ikke en pasifistisk religion, vi har lov å forsvare oss når vi blir angrepet, om så er med våpen. Guns will reply to guns, so to say... Vi står ikke som Ghandi og viser V-tegnet når vi blir angrepet, med ett fårete smil. Det har vi faktisk ikke lov til. Vi har også plikt til å forsvare oss, men det er ikke enhvers plikt, men samfunnets plikt. Vi har ulike typer "plikter" i islam, noen er plikt for enkeltpersoner, for eksempel hijab, eller bønn, mens det er plikt for samfunnet (dvs noen i samfunnet) å forsvare sitt land om det blir angrepet, eller det er en plikt for samfunnet å finne noen som kan utdannes i islam, og bli feks dommere, imamer eller hva det måtte være.
3. Tror dere det er kultur eller religion som gjør at det er store problemer mellom ulike trossamfunn
Mest misforståelser og liten vilje til dialog, tror jeg.