Dere som bruker "hijab"

ORIGINAL: Fridasinmamma

Hmmmmmmmm... mulig det er jeg som er blond altså[8D]

Men kan ikke se noe tydelig svar på om dere støtter feks 11 sept.. ser at du Arianne SmartASS skriver at 11 sept er en suppe for seg selv.. hva mener du med det da?

Er det noe dere støtter og andre ting ikke? Nå snakker jeg om krigføring, trusler, kidnappinger osv.. Alt det som har skjedd spesielt etter 11 sept..

Vet mange muslimer tar virkelig avstand fra alt som har med krigføring å gjøre.. mens andre muslimer synes det er "helt greit".. pga tro og hva de står for osv osv..

Nå var det jo faktisk al quaida som sto for 11 september angrepet da, og ikke damene her inne!

ORIGINAL: Cesilie

Men kan ikke se noe tydelig svar på om dere støtter feks 11 sept.. ser at du Arianne SmartASS skriver at 11 sept er en suppe for seg selv.. hva mener du med det da?

Er det noe dere støtter og andre ting ikke? Nå snakker jeg om krigføring, trusler, kidnappinger osv.. Alt det som har skjedd spesielt etter 11 sept..

Vet mange muslimer tar virkelig avstand fra alt som har med krigføring å gjøre.. mens andre muslimer synes det er "helt greit".. pga tro og hva de står for osv osv..

Nå var det jo faktisk al quaida som sto for 11 september angrepet da, og ikke damene her inne!

Åh, var det det[8|][8D]

Selv om det er mennene som utfører "jobben" så støtter jo kvinnene det også.. nå er det i jo ikke så vanlig at kvinner er med på sånne selvmordasksjoner.. men har blitt flere  og flere av de og.. men var ment som et spørsmål tid damene her inne om de støttet sånne aksjoner pga sin tro

Når det kommer til Koranen og flerkoneri.. så har jeg i alle fall lest at man kan ha opptil 4 koner.. men kun hvis du kan behandle alle likt! Og da gjelder "loven" stort sett de aller rikeste... og de aller fattigste..

Så på Operah her om dagen.. og hun hadde besøk av en muslims prins som var homo[:)] Tror nok han kan gi ut litt signaler om at det er greit å være annerledes?... Kanskje..?

Ellers så tror jeg nok Imamene er ganske store.. overhoder kanskje?

dette var en fin og lærerik tråd..[:)]

men jeg tror mange har en tendens til å kun se det gale muslimer gjør mot vesten, ikke omvendt..
Noen som har lest om torturen i Abu Ghraib-fengselet, for eksempel? Eller hva vestlige soldater egentlig driver med i eksempelvis Irak? Konflikten mellom muslimske land og vesten startet jo ikke med 11. september, og vesten er laaangt fra uskyldig hva konflikten angår..

Og bare for å nevne det: Jeg støtter ikke krigshandlingene i Irak, selv om det er norske soldater involvert der nede. Og selv om jeg er personlig kristen, støtter jeg ikke alle de grusomme handlingene kirkens menn har gjort i Guds navn..

Åh, var det det[8|][8D]

Selv om det er mennene som utfører "jobben" så støtter jo kvinnene det også.. nå er det i jo ikke så vanlig at kvinner er med på sånne selvmordasksjoner.. men har blitt flere  og flere av de og.. men var ment som et spørsmål tid damene her inne om de støttet sånne aksjoner pga sin tro

Alle muslimske menn er ikke Al Qaida, så å si at "mennene utfører jobben og kvinnene støtter det" er jo helt feil. Da sier du jo indirekte at alle muslimske menn er Al Qaida.

Det er en martyr jeg ser opp til, og som jeg har fortalt mine barn om. Det er Hawa Barayev fra Tsjetjenia. En kvinne som ødela en russisk militærbase med å ofre sitt eget liv.

Ikke noe jeg hadde gjort, fordi jeg har andre ansvar i livet, men som hun sa... "I know what I am doing; Paradise has a price and I hope this will be the
price for Paradise."

ORIGINAL: Cali
Leste at Koranen, om ikke oppfordrer, tillater flerkoneri (Var noe slikt ca sitert). Hvordan ville dere reagert, dersom dere kom inn i en situasjon hvor deres mann ville ta enda en kone? Vet det ikke er tilatt med flerkoneri i norge, så dere er relativt heldige slik vil jeg tro (ser dere på det som en positiv ting?). For jeg regner med at dere er som alle andre damer her i norge, da dere ikke er født muslimer (Om jeg har forstått riktig) og dermed har valgt deres ektemenn selv.
Sorry for rotete spørsmål :p

De fleste muslimske kvinner, norske eller ikke, fødte muslimer eller ikke, har valgt sine ektemenn selv, selv om det er arrangerte ekteskap. Jeg og min mann lever i ett arrangert ekteskap, og møtte ikke hverandre før vi ble gift.

Om han ville ha en til kone? Vell, Gud har gitt han lov til det, så jeg kan ikke ta fra han den rettigheten, om han kunne behandle oss likt. Det er hans rett, og min vei ut er via ekteskapskontrakten, at jeg kan skrive at jeg vil ha skilsmisse uten problemer dersom han tar en til kone, om jeg ønsker det.

Det er uansett ikke noe vi tenker på så voldsomt. Mannen min er alt for redd for å bli halt på Dommens Dag, og at den ene siden av kroppen skal slepes etter den andre, fordi han behandlet sine koner ulikt, og alle mennesker, og Gud, skal se at han ikke kunne være rettferdig. For en skam for en mann.

Når det kommer til Koranen og flerkoneri.. så har jeg i alle fall lest at man kan ha opptil 4 koner.. men kun hvis du kan behandle alle likt! Og da gjelder "loven" stort sett de aller rikeste... og de aller fattigste..

Så på Operah her om dagen.. og hun hadde besøk av en muslims prins som var homo[:)] Tror nok han kan gi ut litt signaler om at det er greit å være annerledes?... Kanskje..?

En imam er ikke så mye annet enn en bønneleder. Rent praktisk så har egentlig ikke imamen mer makt enn en prest. Ikke like mye makt engang. De er ikke noe mer enn en som har ansvar for moskeen, åpner opp til bønnetidene, er der, og leder bønnen, og holder tale om fredagen.

At man feks iblandt muslimer i diaspora har gitt imamene en slags stilling som mye annet, hvor de omtrent fungerer som prester, i og med at de feks påtar seg oppgaver som familiemeglere, nyhetsklovner eller hva det måtte være.

Dvs, det er halve sannheten, fordi innen shiismen (den største "sekten" i islam, ca 9% av alle muslimer) tror på 12 (de fleste av de, noen tror på syv, og noen på seks tror jeg) såkalte "ufeilbarlige imamer" som har levd oppigjennom tidene, og for shiaer er imam noe annerledes enn det er for oss andre muslimer.

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: Orly

All respekt til dere! Virker jo fullstendig upraktisk i mine øyne.[&:]
Dere er flinke!
Men vil det si at dere ikke kan gå på stranda her i norge med barna eller noe? Dersom dere ikke er fullt påkledd?[&:]
Vi går på stranda med barna, fult påkledd. Jeg bryr meg fint lite om hva mennesker tenker om meg, det er heldigvis lov å ha på seg hva man vil på stranda her i landet! Eneste jeg bryr meg om, er Gud, hva Han mener om mine klær, om det er ok for Ham eller ikke.

Trodde ikke gud brydde seg om hva jeg har på meg jeg, trodde han brydde seg mere om mine indre verdier og holdninger.

Btw: Den voksne "uv-drakten" var jo

ORIGINAL: suprAnirac

ORIGINAL: Orly

All respekt til dere! Virker jo fullstendig upraktisk i mine øyne.[&:]
Dere er flinke!
Men vil det si at dere ikke kan gå på stranda her i norge med barna eller noe? Dersom dere ikke er fullt påkledd?[&:]
Vi går på stranda med barna, fult påkledd. Jeg bryr meg fint lite om hva mennesker tenker om meg, det er heldigvis lov å ha på seg hva man vil på stranda her i landet! Eneste jeg bryr meg om, er Gud, hva Han mener om mine klær, om det er ok for Ham eller ikke.

Trodde ikke gud brydde seg om hva jeg har på meg jeg, trodde han brydde seg mere om mine indre verdier og holdninger.

Btw: Den voksne "uv-drakten" var jo

Du tror ikke det, jegtror noe annerledes. Hadde jeg trodd at Gud ikke brydde seg, så hadde jeg ikke vært muslim [;)]

Mine indre verdier, mine holdninger og alt, forsterkes av at jeg ydmyker meg selv ovenfor Gud og ikler meg hijab.

"Islam began as something strange, and will end as something strange"... fritt etter hukommelsen...

Åh, var det det[8|][8D]

Alle muslimske menn er ikke Al Qaida, så å si at "mennene utfører jobben og kvinnene støtter det" er jo helt feil. Da sier du jo indirekte at alle muslimske menn er Al Qaida.

Det er en martyr jeg ser opp til, og som jeg har fortalt mine barn om. Det er Hawa Barayev fra Tsjetjenia. En kvinne som ødela en russisk militærbase med å ofre sitt eget liv.

Ikke noe jeg hadde gjort, fordi jeg har andre ansvar i livet, men som hun sa... "I know what I am doing; Paradise has a price and I hope this will be the
price for Paradise."

Fullt klar over det[:)] hvis du hadde (noe jeg tror du har) så har jeg skrevet at jeg ikke tar alle over en kam.... når jeg nevner kun mennene i dette innlegget så er det sammenheng med de andre trådene mine oppe.. hvor jeg snakker om en gruppe men.. da feks Al Qaida.. Taliban osv osv.....   Og det de gjør er det andre menn og kvinner som støtter.. som ikke er i de aktuelle gruppene.. men støtter handlingene deres.. og igjen da så presiserer jeg at jeg ikke snakker om alle muslimske menn og kvinner

En imam er ikke så mye annet enn en bønneleder. Rent praktisk så har egentlig ikke imamen mer makt enn en prest. Ikke like mye makt engang. De er ikke noe mer enn en som har ansvar for moskeen, åpner opp til bønnetidene, er der, og leder bønnen, og holder tale om fredagen.

At man feks iblandt muslimer i diaspora har gitt imamene en slags stilling som mye annet, hvor de omtrent fungerer som prester, i og med at de feks påtar seg oppgaver som familiemeglere, nyhetsklovner eller hva det måtte være.

Dvs, det er halve sannheten, fordi innen shiismen (den største "sekten" i islam, ca 9% av alle muslimer) tror på 12 (de fleste av de, noen tror på syv, og noen på seks tror jeg) såkalte "ufeilbarlige imamer" som har levd oppigjennom tidene, og for shiaer er imam noe annerledes enn det er for oss andre muslimer.

Okay... det visste jeg ikke.. har forstått det sånn at de liksom er litt overhoder jeg.. i og med at det er ofte de som blir stilt spørsmål ved ting og tang som skjer[;)] Men da har jeg tatt feil..

Jo, men satt i sammenheng med innlegget du quotet, ble det jo litt vel generaliserende, sånn på overflaten. [;)]

Jo, men satt i sammenheng med innlegget du quotet, ble det jo litt vel generaliserende, sånn på overflaten. [;)]

Det var i alle fall ikke meningen[;)] Har alltid vært opptatt av å ikke ta alle under en kam![:)]

Quotet det fordi jeg ville også si litt om flerkoneri.... samt at det er jo litt speielt at en prins i et land hvor homofili er forbudt har stått frem! Noe det er all respekt for!

Okay... det visste jeg ikke.. har forstått det sånn at de liksom er litt overhoder jeg.. i og med at det er ofte de som blir stilt spørsmål ved ting og tang som skjer[;)] Men da har jeg tatt feil..

De er ikke mer overhoder enn man gjør det til hehe.

Jeg ble overrasket da jeg kom til muslimske land, og imamene ikke uttalte seg om ting og tang hehehe, for det var jeg jo vant til herfra.

Klart, alle land har jo sine "øverste imamer" eller lignende, men disse er ofte ikke imamer i moskeer, men for eksempel rektorer på islamske universiteter, eller feks imamen i den største moskeen i landet, eller noe sånt. Men noe reell makt har de jo ikke, sånnsett.

Det var i alle fall ikke meningen[;)] Har alltid vært opptatt av å ikke ta alle under en kam![:)]

Quotet det fordi jeg ville også si litt om flerkoneri.... samt at det er jo litt speielt at en prins i et land hvor homofili er forbudt har stått frem! Noe det er all respekt for!

Er han fra Saudi-Arabia? Har ikke peil på hvem det er, eller har ikke hørt om noe sånt i det hele tatt.

Om han er fra Saudia, er det å være "prins" litt annerledes enn her. Det finnes nemlig ufattelig mange prinser, og tittelen er vel ikke verdt mer enn å være sønnen til statsministeren i Norge liksom. Kjekt å ha, men du kommer ingen veier med det, annet enn i korrupte samfunn.

Bra tråd uten krangling, men må si at den romantiserer litt! Det er kjempemye bra i islam, lærte masse i min forrige jobb, både om hijab, ramadan og det daglige livet. Mine "læremestere" var fra flere forskjellige land, spennende å se kulturforskjellene[:)] Og en ting jeg virkelig IKKE visste var at de kunne skille seg med mindre det var noe graverende og at skilte kvinner var vel så attraktive som jomfruer, for mannen behøvde ikke å være redd for å gjøre de vondt. Lærte som sagt masse, og har vel egentlig alltid vært positiv til islam og andre religioner.

Men når det er sagt, tror jeg mange legger seg i tøylen for å ikke komme med kritikk fordi man er redd for å blusse opp til en krangel, og da er det ikke lenger en diskusjonstråd for meg... Syns denne ble "kjedelig" for nyansene er så mange flere. Vi har flere praktiserende muslimer her, og det er imponerende mye av det de står for og gjør, spesielt tryggheten i religionen står sterkt for meg. Allikevel er vi redd for å trampe på de ved å nevne at det faktisk finnes kvinner som ikke vil bruke hijab mm, mange muslimer som er skeptiske og "hater" vesten. Skal man være redd for å ta opp dette i en sånn tråd? Det er da emnet man diskuterer og jeg regner med at muslimene våre også klarer å skille mellom person og sak.

Det er ikke til å komme unna at alt ikke er positivt, og ja, jeg vet at det er sånn i det "norske" miljøet/kulturen også. Kan f.eks. fortelle om ei venninne av meg som bærer hijab med stolthet, hun blir stadig vekk kalt hore og spyttet på, ikke av "norske", men av andre muslimer, hun tør ikke å bevege seg i Oslo etter mørkets frembrudd fordi hun er redd for å bli tatt av andre muslimer. Er det lov å fortelle sånt i en tråd som dette? Er det å oppfatte som støtende for andre muslimer?

Alt er ikke svart/hvitt og kan man ikke dra inn andre elementer i en tråd som dette er det mer propaganda enn opplysende! Er min mening!

Langt, sorry!

ORIGINAL: Arianne SmartASS

Spørsmålene var vel rettet til "de som bruker hijab" i første omgang, og det har hittil være meg og *Meya*. Vi kan vel bare svare for oss selv.[;)]

Selvfølgelig! Men en tråd på 10 sider utvikler seg og nye temaer kommer opp og det er vel unødvendig å lage nye tråder for vært tema i koranen man diskuterer... F.eks. flerkoneri, mannens antrekk, hellig krig osv.

Syns dere har svart veldig bra, jeg, skjønner jo det at man har mer tilgang til informasjon om dette når man jobber i Oslo, så opplysende for mange, og det er bra! Det er som sagt MASSE positivt, mye vi kan lære!!! Ble f.eks. helt overveldet når en kollega av meg kom bærende på masse mat under ramadan, ikke for å spise selv, men fordi det var tradisjon å dele mat under ramadan... Det er det ikke mange som vet! Skal ikke det stå i tråden her? På lik linje med den andre... Og dere kan vel også svare på ting på et generelt grunnlag, dere har vel meninger om flere temaer enn akkurat det som går direkte på dere?

Vil man ha et bredere perspektiv, så kan kanskje diskusjonsforumet på ******** er å foretrekke?
Forøvrig er *Meya* i admin, og jeg er mod, så kanskje det ikke er bredt nok heller..[:D]

Den syns jeg var unødvendig! Jeg har kommet med flere positive enn negative sider ved troen deres[;)] Og vet du, jeg syns man skal kunne prate om det her også, jeg... At man ikke må inn på et eget forum...

Vil man ha et bredere perspektiv, så kan kanskje diskusjonsforumet på ******** er å foretrekke?
Forøvrig er *Meya* i admin, og jeg er mod, så kanskje det ikke er bredt nok heller..[:D]

Kom plutselig på at det der kunne bli tatt som "reklame"..[:-]
Spesielt interesserte kan sende PM.[;)]

[:D][:D] Er vel ikke akkurat noen konkurrerende side! Men hvem vet? Syns linken burde kunne ligge der, jeg... Kanskje edite innlegget mitt også, da[8|]

ORIGINAL: Rebecca85

ORIGINAL: rico

Men hvorfor bruke hijab?
som en skrev her så var det i et land enn bruker det. så hvorfor, hva står den hijaben for?
når det er så mange som faktisk ikke bruker den

håper jeg ikke er alt for frekk. har en tendens til å være det uten å mene det.

Det er ett land hvor man MÅ bruke den, som turist, var det man snakket om tidligere.

Jeg (og ufattelig mange andre med meg) er av den formening at hijab er obligatorisk i islam, og "sånn er det bare", for å si det litt enkelt. Gud har bestemt det slik, og da er det bare sånn.

Du kan jo lese litt om det her: http://www.muhajabah.no/site

Jeg syns sånne ting er vanskelig å forstå jeg, hva er grunnen til at Gud vil dekke til pene jenter og damer? Da skulle det vært likt så menn også må dekke seg til, ellers er det vel litt forskjellsbehandling? [:)]

Etter hva jeg har LEST så er hijab et politisk plagg og kulturelt plagg, at det ikke står noe i koranen om at kvinner skal tildekke seg osv. Jeg gjentar, jeg har lest dette, er ikke jeg som sier at det er sånn. Skriver ikke dette for å krangle, være stygg, eller noe slikt. Folk får leve som de vil bare de lar andre igjen leve slik de vil.

Back
Topp