Bra tråd uten krangling, men må si at den romantiserer litt! Det er kjempemye bra i islam, lærte masse i min forrige jobb, både om hijab, ramadan og det daglige livet. Mine "læremestere" var fra flere forskjellige land, spennende å se kulturforskjellene[:)] Og en ting jeg virkelig IKKE visste var at de kunne skille seg med mindre det var noe graverende og at skilte kvinner var vel så attraktive som jomfruer, for mannen behøvde ikke å være redd for å gjøre de vondt. Lærte som sagt masse, og har vel egentlig alltid vært positiv til islam og andre religioner.
Men når det er sagt, tror jeg mange legger seg i tøylen for å ikke komme med kritikk fordi man er redd for å blusse opp til en krangel, og da er det ikke lenger en diskusjonstråd for meg... Syns denne ble "kjedelig" for nyansene er så mange flere. Vi har flere praktiserende muslimer her, og det er imponerende mye av det de står for og gjør, spesielt tryggheten i religionen står sterkt for meg. Allikevel er vi redd for å trampe på de ved å nevne at det faktisk finnes kvinner som ikke vil bruke hijab mm, mange muslimer som er skeptiske og "hater" vesten. Skal man være redd for å ta opp dette i en sånn tråd? Det er da emnet man diskuterer og jeg regner med at muslimene våre også klarer å skille mellom person og sak.
Det er ikke til å komme unna at alt ikke er positivt, og ja, jeg vet at det er sånn i det "norske" miljøet/kulturen også. Kan f.eks. fortelle om ei venninne av meg som bærer hijab med stolthet, hun blir stadig vekk kalt hore og spyttet på, ikke av "norske", men av andre muslimer, hun tør ikke å bevege seg i Oslo etter mørkets frembrudd fordi hun er redd for å bli tatt av andre muslimer. Er det lov å fortelle sånt i en tråd som dette? Er det å oppfatte som støtende for andre muslimer?
Alt er ikke svart/hvitt og kan man ikke dra inn andre elementer i en tråd som dette er det mer propaganda enn opplysende! Er min mening!
Langt, sorry!