Dere som bruker "hijab"

ORIGINAL: reimaTURBOtec

Fin tråd. Jeg jobber med mange små, søte barn med hijab[;)] Må le litt når de kommer rasende med rullesko[:D]

Men en ting... har lagt merke til at muslimske jenter ikke kan sitte ved siden av andre barn som har genser med f.eks. norsk flagg[8|]

Ok, det finnes ikke noe som kan forklare dette, men kan jo ha noe med korset i flagget å gjøre? Foreldres fordommer kan forplante seg på mange vis. [:D]

ORIGINAL: *Meya*

Fin tråd. Jeg jobber med mange små, søte barn med hijab[;)] Må le litt når de kommer rasende med rullesko[:D]

Men en ting... har lagt merke til at muslimske jenter ikke kan sitte ved siden av andre barn som har genser med f.eks. norsk flagg[8|]

Ok, det finnes ikke noe som kan forklare dette, men kan jo ha noe med korset i flagget å gjøre? Foreldres fordommer kan forplante seg på mange vis. [:D]

Ok[8D] Synes barna har så mange fine tunika`r jeg....(huker ikke hva de kaller det[&:]) Min erfaring med hijaben er at barna bruker den med glede[;)] Er jo norske barn som har på seg buff på helt samme måte[;)] Men de må ta den av seg inne[:D]

Sånne pakistanske? Eller?

Jeg har ikke peil, fordi jeg bor ikke i Oslo, og mine unger kler seg veldig norsk, på mange måter, bare at de får ikke gå i kort-korte shorts eller t-skjorter som viser magen...

Tenk om alle tråder hadde vært like saklig og informativ som denne!
Her har dere "skravlesnupper" mye å lære[8D]

Takk for en fantastisk fin tråd! Spesielt takk til dere to som har lært oss
så mye om islam[:D]

ORIGINAL: Blondy*

jeg så ei her om dagen i kort miniskjørt og utringet topp og hijab..
så hva den hijaben var ment for aner ikke jeg..[8|]
er jo ikke "bare hår som kan vises som fristende for menn".. sett fra min synsvinkel..[&:]

Jeg har ett hår i suppen med sånne "hijaber", men det har kanskje de som har lest bloggen min http://blogg.muhajabah.no skjønt hehehehe...

Jeg har ikke peil, fordi jeg bor ikke i Oslo, og mine unger kler seg veldig norsk, på mange måter, bare at de får ikke gå i kort-korte shorts eller t-skjorter som viser magen...

Somaliske[;)]

Somaliske[;)]

Aha ja, de har også mye fine klær!

Først og fremst vil jeg takke dere for at dere tar dere tid til å svare på alle spørsmålene vi "uvitende" stiller. Jeg er i hvertfall veldig glad for å lese at dere har valgt dette selv, da dette har vært noe jeg har fundert på veldig lenge. Har selv spørsmål til dere.

1: Hvorfor er det pålagt å bruke hijab? Jeg mener, deres Gud har vel skapt kvinnen slik han selv ønsket, om det da er slik, hvorfor oppfordrer han dere senere til å dekke dere til fordi dere er for pene? Er ikke det litt... "oops, gjorde de litt for pene der gitt"? (Ikke meningen å virke respektløs, klarte bare ikke formulere det bedre...)

2: Vet dere, hvorfor så himla mange muslimer, som sansynligvis deler den samme boken , ser så fryktelig ned på resten av verden?

3: Vet dere hvorfor/hvordan det kan ha seg at noen har fått for seg at hellig krig er ok?

For ettersom jeg har forstått så er boka deres, ganske lik bibelen i levemåten (minus hijab og sjegg etc.. prata med en muslim som sa dette en gang).

4: Føler dere at dere er, mindreverdige på en måte? Fordi det er veldig mange som tror at muslimer ser ned på sine kvinner. Jeg forstår jo at det sikkert er mange varianter av muslimer, slik som det er med kristne, bare lurer på om dere føler det slik.

5: Har en muslimsk venn av familien, og han forklarte det slik at kristendommen og islam er meget like pga Adam og eva's to sønner, valgte hver sin relgion (Islam og Jødedommen), og at de på mange steder holdt de samme punktene, mens andre ble forskjellige. Har dere hørt noe om dette?

6: Har lest 1001 natt, og har sålangt forstått at den arabiske relgionen er islam, har jeg forstått riktig da?

ORIGINAL: Cali

1: Hvorfor er det pålagt å bruke hijab? Jeg mener, deres Gud har vel skapt kvinnen slik han selv ønsket, om det da er slik, hvorfor oppfordrer han dere senere til å dekke dere til fordi dere er for pene? Er ikke det litt... "oops, gjorde de litt for pene der gitt"? (Ikke meningen å virke respektløs, klarte bare ikke formulere det bedre...)

Fordi Gud har gitt oss mange ting vi skal gjøre, for Hans skyld. Ikke bare bære hijab. Bønn, faste, reise til Pilgrimsreisen, troen på Gud i seg selv, troen på Hans bøker, Hans engler, Hans Profeter, troen på Etterlivet, og troen på Guds vilje/sjebne.

Nøyaktig hvorfor... Tja, jeg vet ikke, jeg klarer ikke sette fingeren på det, men for oss muslimer er ikke det så viktig, det er fordi Gud har gitt oss disse regler, så da følger vi dem. Han vet uansett best.

2: Vet dere, hvorfor så himla mange muslimer, som sansynligvis deler den samme boken , ser så fryktelig ned på resten av verden?
Nei, fordi jeg sitter ikke inni hodet til "himla mange muslimer", så det vet jeg ikke.

3: Vet dere hvorfor/hvordan det kan ha seg at noen har fått for seg at hellig krig er ok?
Jeg synes også "hellig krig" er helt okay. Fordi "hellig krig" er en forsvarskrig. Ett hvert land må da ha lov å forsvare seg, eller hur? Eller er det helt utenkelig?

For ettersom jeg har forstått så er boka deres, ganske lik bibelen i levemåten (minus hijab og sjegg etc.. prata med en muslim som sa dette en gang).

4: Føler dere at dere er, mindreverdige på en måte? Fordi det er veldig mange som tror at muslimer ser ned på sine kvinner. Jeg forstår jo at det sikkert er mange varianter av muslimer, slik som det er med kristne, bare lurer på om dere føler det slik.
Ja, det er mange varianter av muslimer. Men ingen "ser ned på kvinner", det er kulturen som gjør det, ikke muslimene. Og slettes ikke islam.

5: Har en muslimsk venn av familien, og han forklarte det slik at kristendommen og islam er meget like pga Adam og eva's to sønner, valgte hver sin relgion (Islam og Jødedommen), og at de på mange steder holdt de samme punktene, mens andre ble forskjellige. Har dere hørt noe om dette?
Ikke Adam og Evas sønner, men Abrahams sønner. Isak er jødenes stamfar, og Ismael er arabernes stamfar. Araberne som fotsatt holdt på islam, på monoteismen, etter sin far Abraham, som også var monoteist, og derved også muslim.
6: Har lest 1001 natt, og har sålangt forstått at den arabiske relgionen er islam, har jeg forstått riktig da?
Jupp!

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: Rebecca85

ORIGINAL: Arianne SuperASS

Ja det har jeg lurt på også, da får dere vel ikke mye farge i ansiktet [:D]

Og kan jeg få spørre om dere bruker de inne når dere er hjemme og når dere skal sove osv?[:)]

I ansiktet får vi jo farge![:D]

Det er ikke nødvendig å ha den hjemme, så fremt det ikke er noen på besøk osv. men det hender ofte at den er på likevel. Tenker ikke over det liksom.[;)]
Når jeg sover er den ikke på nei.[8D] Tanta til en venninne av meg, syntes det var forferdelig; Nå hadde venninna mi brukt hijab i ett år! Hun turte ikke å tenke på hvor ekkelt hår hun hadde nå![:'(][8|]...
Men nei, den brukes ikke når vi dusjer heller..[:D]

Blir man lett akseptert som Norsk som går over sånn? Tenker da på av de andre muslimene(om det er det du er da) som du møter og sånn? Ser de på deg som fullverdig muslim på en måte? Ingen fordommer osv?

Imponert over at du gjør det for mannen din jeg[:)]

Akkurat DEN er jeg egentlig veldig lei. Og lei meg over. At folk faktisk tror VI gjør dette for ett mannfolk, når vi gjør det for Den Ene, som er mye mye mer verdt, enn noen mann i verden.

Da skulle jeg tatt av hijab da jeg ble skilt da [8|] kanskje? Det går jo ikke. Islam er islam, uansett menn eller hva. Menn kan komme og gå, men Gud er der uansett.

Nå har jeg bare lest hit.... så kan være du har forklart deg mere om dette[;)] Men ville bare putte inn noe her.. Nå er det jo sånn at feks jeg.. og kanskje andre.. har lest mange mange mange bøker om Islam.. og de fleste kvinnene man leser om der vil ikke gå i hijab.. de gjør det fordi de må... og fordi der er forventet av de.. sånn inntrykk sitter i alle fall jeg med.. etter å ha lest i alle fall 10 bøker om emnet.. selvfølgelig er det et fåtall av kvinnene.. men man blir overbevist i bøkene at det gjeler flertallet av kvinnene.. som ikke vil gå i burka/hijab..

Man leser bøker, og man tror det er den ene siden. For hver kvinne i en bok eller i avisen som føler seg tvunget, sitter det masse kvinner igjen som vil bruke det. Man hører bare om de tragiske historiene. Sånne som meg får ingen spalteplass.

Salman al-Ouadah, som er en veldig stor lærd innen islam (kanskje ikke alle er enige med han, men man skal ikke undervurdere han fordet...) eller Tarik Ramadan for den del, har tatt sterk avstand fra terrorhandlinger mot sivile mennesker/utenfor krig som rammer sivile, men har vi lest noe om det? Nei.

Selvfølgelig er det mange som ønsker å bruke disse hijabene.. men tror nok ikke du kan snakke på veine av alle.. har snakket/diskurtert dette utallige ganger også med muslimer.. som avskyr drakten.. men sikkert mange som du, som liker og ærer den[;)]

Var ikke ment som noen kritikk.. bare kom med en kommentar.. og er fullt klar over at de bøkene jeg leser er kun de kvinnene det handler om.. og at man ikke skal ta alle under 1 kam.. men føler at jeg vet om endel også uten bokverden for å si det sånn[;)]

Nå har jeg lest igjennom hele tråden! Dette var en kjempeflott tråd! [:)]

All ære til dere *Meya* og Arianne SuperASS, for at dere velger å svare så godt og åpent om deres tro og religion [:)]

Og jeg er kjempeimponert over at alle har klart å holde seg sakllige gjennom hele tråden [:D]

ORIGINAL: Suppadura

ORIGINAL: |ngebjørg|

vil ikkje lage noe krangletråd
men koffor skal enkelte kvinner nærmest "skjemmest" for kroppen sin, med å dekke den til?

Skjemmes, mener du sånn som ca halvparten av norges kvinner gjør pga deer overvektige, og gjemmer seg i store t- skjorter og uformelige klær?[;)]

Personlig virker det som vi "norske" har ett myyye mr fordreid kroppsbilde enn muslimene! Om du ikke har kroppen til Tyra Banks, er du jo stygg, mener jeg....

?

Takker for svar. Og igjen, er ikke meningen å virke respektløs, jeg respekterer alle relgioner, såfremt de er frivillige, jeg er bare fryktlig nyskjerrig og setter spørsmål med mye, så setter veldig pris på svarene du gir, da det gir bedre innsikt. :) Og beklager på forhånd de retningene jeg spør i, men dette er noe jeg vet mange er redd for å spørre om, og lager seg sine egne meninger om, uten å vite sannheten.
Hellig krig i den grad du sier å forsvare seg, ja , det er jeg enig i.
Men ettersom jeg har forstått det så er det vel ikke bare forsvar de forklarer hellig krig med?
Hvordan kan angrepet i london ,new york og danske ambassader være forsvar?(Joda , jeg er enig i at det er provoserende hva danmark har gjort mot deres relgion, men faktum er at mange gjør det samme mot alle relgioner, uten at noen sprenger ambasader av den grunn).
For jeg mener og huske at det er under ordene "Oppfordring til hellig krig" dette har blitt gjort.(Uten at jeg kan påpeke direkte HVOR jeg har lest det, da jeg ikke har verdens beste hukommelse med mindre jeg nettopp har lest det)

Takker for svar. Og igjen, er ikke meningen å virke respektløs, jeg respekterer alle relgioner, såfremt de er frivillige, jeg er bare fryktlig nyskjerrig og setter spørsmål med mye, så setter veldig pris på svarene du gir, da det gir bedre innsikt. :) Og beklager på forhånd de retningene jeg spør i, men dette er noe jeg vet mange er redd for å spørre om, og lager seg sine egne meninger om, uten å vite sannheten.
Men ettersom jeg har forstått det så er det vel ikke bare forsvar de forklarer hellig krig med?
Hvordan kan angrepet i london ,new york og danske ambassader være forsvar?(Joda , jeg er enig i at det er provoserende hva danmark har gjort mot deres relgion, men faktum er at mange gjør det samme mot alle relgioner, uten at noen sprenger ambasader av den grunn).
For jeg mener og huske at det er under ordene "Oppfordring til hellig krig" dette har blitt gjort.(Uten at jeg kan påpeke direkte HVOR jeg har lest det, da jeg ikke har verdens beste hukommelse med mindre jeg nettopp har lest det)

Jeg har ikke sagt det er forsvar, angrep på uskyldige er ikke det.

Selv Profeten deltok i angrep, og også i krig, men ikke for å være slem, det var forsvarskriger for å forsvare islam, og muslimenes territorie.

Det er min mening, hva andre mener, legger jeg meg ikke borti. [;)]

ORIGINAL: pewsie

Nå har jeg lest igjennom hele tråden! Dette var en kjempeflott tråd! [:)]

All ære til dere *Meya* og Arianne SuperASS, for at dere velger å svare så godt og åpent om deres tro og religion [:)]

Og jeg er kjempeimponert over at alle har klart å holde seg sakllige gjennom hele tråden [:D]

Så lenge dere spør på en respektfull måte, er det helt okay for meg.

Drar man det ned på ett annet nivå, gjør jeg og det, ofte, desverre. Hehe. Min svakhet.

Jeg gjør det jo ikke fordi jeg skammer meg over kroppen min. Det sluttet jeg med den dagen jeg tok på hijab. Da ble jeg hel. Da ble jeg den jeg er nå. Ett menneske, med egne tanker, egne meninger og egne verdier.

Selv Profeten deltok i angrep, og også i krig, men ikke for å være slem, det var forsvarskriger for å forsvare islam, og muslimenes territorie.

Men det er vel ikke positivt? Man må tåle at folk ikke liker din religion og snakker nedlatende om den uten å drepe de?? Ingen ting retferdig gjør det terroristene driver med mener nå jeg da.. Skal man forsvare området sitt får man slåss på området, ikke trekke det utover i verden til de uskyldige som ikke trenger seg inn på det området?

Det er ikke rett å spørre deg om det uansett da, du kan ikke stå for det, men lurer på om du støtter det [;)]

[:)]

ORIGINAL: LillEva

All respekt til dere :)
Men et ganske så teit (?) spørsmål, ehm.. har dere hijaben på under fødsel?

Jeg hadde det to av gangene, men ikke den første gangen.

Forsøker best jeg kan å dekke meg under fødsler, men det er jo ikke alltid like lett *fnis*

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: |ngebjørg|

vil ikkje lage noe krangletråd
men koffor skal enkelte kvinner nærmest "skjemmest" for kroppen sin, med å dekke den til?

Skjemmes, mener du sånn som ca halvparten av norges kvinner gjør pga deer overvektige, og gjemmer seg i store t- skjorter og uformelige klær?[;)]

Personlig virker det som vi "norske" har ett myyye mr fordreid kroppsbilde enn muslimene! Om du ikke har kroppen til Tyra Banks, er du jo stygg, mener jeg....

?

Det er sånn det fremstilles.
Mange jenter i norge sliter med svært dårlig selvbilde, fordi de ikke har perfekt kropp.
Jeg tror ikke Norske kvinner har det noe bedre med kroppen sin enn muslimer som går i klær som skjuler dem.
Personlig tror jeg de til dels har ett bedre bilde, kroppen deres skal ses av mannen deres, han som elsker dem, og kroppen deres.
Vi skal vise kroppen vår til alle, og til dels dømmes for hvordan kroppen vår ser ut.

Tror du virkelig at det ikke finnes kroppsfiksering og press blant muslimer - både innefor og utenfor hjemmet? Synes det blir en litt vel romantisering...og ikke fullt så realistisk.

Men det er vel ikke positivt? Man må tåle at folk ikke liker din religion og snakker nedlatende om den uten å drepe de?? Ingen ting retferdig gjør det terroristene driver med mener nå jeg da.. Skal man forsvare området sitt får man slåss på området, ikke trekke det utover i verden til de uskyldige som ikke trenger seg inn på det området?

Det er ikke rett å spørre deg om det uansett da, du kan ikke stå for det, men lurer på om du støtter det [;)]

[:)]

Det var den gang jeg snakket om, da islam var nytt, og muslimer var truet av mange fiender, både polyteistene i Mekka, de kristne, jødene og andre. Det handlet om at islam var den samlende faktor, det ble kanskje litt feil formulert da, at det kom ut litt klumpete.

Back
Topp