ORIGINAL: Cali
1: Hvorfor er det pålagt å bruke hijab? Jeg mener, deres Gud har vel skapt kvinnen slik han selv ønsket, om det da er slik, hvorfor oppfordrer han dere senere til å dekke dere til fordi dere er for pene? Er ikke det litt... "oops, gjorde de litt for pene der gitt"? (Ikke meningen å virke respektløs, klarte bare ikke formulere det bedre...)
Fordi Gud har gitt oss mange ting vi skal gjøre, for Hans skyld. Ikke bare bære hijab. Bønn, faste, reise til Pilgrimsreisen, troen på Gud i seg selv, troen på Hans bøker, Hans engler, Hans Profeter, troen på Etterlivet, og troen på Guds vilje/sjebne.
Nøyaktig hvorfor... Tja, jeg vet ikke, jeg klarer ikke sette fingeren på det, men for oss muslimer er ikke det så viktig, det er fordi Gud har gitt oss disse regler, så da følger vi dem. Han vet uansett best.
2: Vet dere, hvorfor så himla mange muslimer, som sansynligvis deler den samme boken , ser så fryktelig ned på resten av verden?
Nei, fordi jeg sitter ikke inni hodet til "himla mange muslimer", så det vet jeg ikke.
3: Vet dere hvorfor/hvordan det kan ha seg at noen har fått for seg at hellig krig er ok?
Jeg synes også "hellig krig" er helt okay. Fordi "hellig krig" er en forsvarskrig. Ett hvert land må da ha lov å forsvare seg, eller hur? Eller er det helt utenkelig?
For ettersom jeg har forstått så er boka deres, ganske lik bibelen i levemåten (minus hijab og sjegg etc.. prata med en muslim som sa dette en gang).
4: Føler dere at dere er, mindreverdige på en måte? Fordi det er veldig mange som tror at muslimer ser ned på sine kvinner. Jeg forstår jo at det sikkert er mange varianter av muslimer, slik som det er med kristne, bare lurer på om dere føler det slik.
Ja, det er mange varianter av muslimer. Men ingen "ser ned på kvinner", det er
kulturen som gjør det, ikke muslimene. Og slettes ikke islam.
5: Har en muslimsk venn av familien, og han forklarte det slik at kristendommen og islam er meget like pga Adam og eva's to sønner, valgte hver sin relgion (Islam og Jødedommen), og at de på mange steder holdt de samme punktene, mens andre ble forskjellige. Har dere hørt noe om dette?
Ikke Adam og Evas sønner, men Abrahams sønner. Isak er jødenes stamfar, og Ismael er arabernes stamfar. Araberne som fotsatt holdt på islam, på monoteismen, etter sin far Abraham, som også var monoteist, og derved også muslim.
6: Har lest 1001 natt, og har sålangt forstått at den arabiske relgionen er islam, har jeg forstått riktig da?
Jupp!