dere samboere...

ORIGINAL: AnineT

Nei det har vi ikke.
Har egentlig aldri tenkt på det.
Men kunne sikkert vurdert det, er man ikke ganske dårlig stilt som samboere om det skulle skjedd noe?

Jupp... [:)]

Nope dt har vi ikke...[&:] har faktisk glemt dt... men blir nok ikke no av.. aner faktisk ikke[8|]

fant dette på nettsidene til LO

Hvorfor bør dere inngå samboerkontrakt?
Når man flytter sammen i ung alder, tenker man kanskje ikke først og fremst på hvem det er som eier hva, skattespørsmål, pensjonsrettigheter, arveregler m.v. Etter hvert som tiden går, kan disse problemstillingene bli mer og mer aktualisert. Man kjøper kanskje bolig, innbo m.v., og det blir mer komplisert å holde oversikt.

Det er ingen lover som regulerer det økonomiske forholdet mellom samboere. Dette betyr eksempelvis at dersom den ene parten eier boligen alene, kan han/hun selge eller pantsette denne uten samtykke fra den andre parten. I Lov om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører har vi imidlertid noen regler om samboerforhold som enten har vart i to år, eller hvor partene har eller venter barn sammen. Retten kan i særlige tilfeller bestemme at gjenlevende samboer skal ha rett til å overta bolig og innbo. Det samme gjelder ved samlivsbrudd dersom sterke grunner tilsier det.

Dere har ikke automatisk arverett etter hverandre, noe som kan få svært store konsekvenser hvis den ene parten dør. Manglende arverett er hovedgrunnen til at man anbefaler at samboere oppretter gjensidig testamente.

Ja.. vi har hatt en liggende de siste fire åra, men har vi fylt den ut? [:o] Har ingen god grunn for å ikke ha gjort det.

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Ja.. vi har hatt en liggende de siste fire åra, men har vi fylt den ut? [:o] Har ingen god grunn for å ikke ha gjort det.

Jeg vil veldig gjerne ha det når jeg og darlingen flytter sammen - ikke fordi jeg eier så veldig mye, men som en slags trygghet for meg og ungen min.. han syns ikke det var spesielt nødvendig.. men så eier han både bil og leilighet da.. og det meste andre også..
Men scrappestæsjet er MITT.. [8D][8D]

Vi skal ordne det nå når huset er ferdig.. Vi skal ha det fordi 1 million av huset er kun mine penger, og i tilfelle det skal skje noe med en av oss..

Nei har ikke det.. Egentlig aldri tenkt på det.. Hadde det vist seg at han ble drittsekk i det vi skulle gå fra hverandre så vil jeg i grunnen ikke ha noe som vi har delt.[:'(][:D] Annet en barna selvfølgelig! Men vi har en muntlig kontrakt om at vi skal alltid forbli gode venner og bo i bnærheten av hverandrefor barna sin del.

nei vi har ikke det.. rett og slett fordi vi er for sløve.. vi skulle ha fikset det for lenge siden. (jeg har brent med på samboerskap uten kontrakt tidligere)

men nå er det en mnd til vi gifter oss akkurat i dag.. sååå.. nå gidder jeg ikke rett og slett.. antar at han ikke dumper meg før det[8D]

ORIGINAL: *Mama*

Nei har ikke det.. Egentlig aldri tenkt på det.. Hadde det vist seg at han ble drittsekk i det vi skulle gå fra hverandre så vil jeg i grunnen ikke ha noe som vi har delt.[:'(][:D] Annet en barna selvfølgelig! Men vi har en muntlig kontrakt om at vi skal alltid forbli gode venner og bo i bnærheten av hverandrefor barna sin del.

så økonomisk trygghet for deg og barna er uvesentlig hvis dere går fra hverandre eller en av dere dør?

ORIGINAL: Lillemor82

men nå er det en mnd til vi gifter oss akkurat i dag.. sååå.. nå gidder jeg ikke rett og slett.. antar at han ikke dumper meg før det[8D]

hihi.. nei det håper jeg virkelig ikke [:D]

ORIGINAL: ~ Babysyk ~

Tror ikke samboer kontrakt hjelper så mye. Vi har testament som sier vi er så og si gifte [:)]

et testamente opphører jo i det øyeblikket dere går fra hverandre...

Nei. ser ikke att vi har behov for det.. vi har 1 mill i forsikring på hverandre om det skulle skje den ene noe, og om vi skulle flytte fra hverandre skal vi nok klare å dele

ORIGINAL: Dollface™

Jeg vil veldig gjerne ha det når jeg og darlingen flytter sammen - ikke fordi jeg eier så veldig mye, men som en slags trygghet for meg og ungen min.. han syns ikke det var spesielt nødvendig.. men så eier han både bil og leilighet da.. og det meste andre også..
Men scrappestæsjet er MITT.. [8D][8D]

Jeg ville nok insistert på det om jeg var i samme situasjon, i sær når du har et barn å ta hensyn til som ikke er samboeren din sitt :-)

så økonomisk trygghet for deg og barna er uvesentlig hvis dere går fra hverandre eller en av dere dør?

uhhhh.. Går det på det også? Trodde det gikk automaisk når man eide sammen jeg.. [8|][&:] Men vis vi går fra hverandre så står jo vi 50/50 om huset vi eier, står i kjøpskontrakten og lånet vi har sammen i banken. Jeg eier alle kjøretøy og møbler er jo ikea som gir vekk..[:D] 

Eller burde jeg skrive ut en slik kontrakt?[8|][:D] Nå gjorde du meg usikker her![:D]

ORIGINAL: Oline

Burde hatt.
Og hadde tenkt å ordne.
Men så fant vi at at det var så mye stress, og at det egentlig er enklere at vi bare gifter oss.

Så i juni er det kroken på døra[8D]

et MEGET godt argument.. *noterer til videre ekteskapsovertalingssamtale* [8D]

uhhhh.. Går det på det også? Trodde det gikk automaisk når man eide sammen jeg.. [8|][&:] Men vis vi går fra hverandre så står jo vi 50/50 om huset vi eier, står i kjøpskontrakten og lånet vi har sammen i banken. Jeg eier alle kjøretøy og møbler er jo ikea som gir vekk..[:D] 

Eller burde jeg skrive ut en slik kontrakt?[8|][:D] Nå gjorde du meg usikker her![:D]

jeg fant en ufattelig bra artikkel om emnet i går nemlig... der sto det utrolig mye informativt om akkurat det der... skal se om jeg finner den igjen.. 'tøyeblikk...

ORIGINAL: Lillemor82

hihi.. nei det håper jeg virkelig ikke [:D]

nei.. hadde vært litt kjipt.. men.. man skal aldri si aldri.. han fikk prestasjonsangst og gåsehud da vi hærte brudemasjen i kirken nå sist uke.. så kanskje jeg burde skyndte meg å skrive kontrakt.. i.o.m at jeg kun er student, og i grunn ikke eier nåla i veggen,....[8D]

her står det litt - men det var ikke akkurat den jeg lette etter..
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=120309
se på siden der, der står det også testamenter til de med barn og de med uten barn..

*leter videre*

Vi har ikke det, men har tenkt mye på det (blir bare aldri). Skulle klart oss uten kontrakt om vi skulle flytte fra hverandre, men hadde vært veldig greit om en av oss skulle dø(å det skjer jo en gang).
Hvordan ordner man en slik kontrakt da?

Back
Topp