Dere flergangs - barnehagespm.

Jeg må høres ut som verdens mest utspekulerte vesen - men for oss som jobber i helsevesenet som må jobbe jul/nyttår osv - så er det jo absolutt kanskje verdt å ha 59 ukers permisjon siden vi skal føde i februar da.. Om man vil ha første julen hjemme.

For min del som skal føde et sted mellom 8 og 14. februar ca - så begynne 3 ukers permisjon FØR det, da er vi i uka 18-24 januar. 49 uker FRA 18-24 januar, da lander vi midt i romjula da.. Er jo ikke akkurat drømmen, å komme tilbake på jobb og måtte jobbe julaften, nyttår og alt ihop om jeg kan slippe det, og heller være hjemme med den lille..
Tar man 59 uker havner man jo på midten av februar en plass.. ?
Ja, sånn tenker jeg og. 59 uker minus 3 som tas før termin erlik 56 uker. Et år er 52 uker, så da har man perm ett år fra termin + 4 uker til. Så skal jo far ha sin del av dette selvfølgelig. Jeg er førstegangs, så er nok ikke dem sikreste kilden, men i mitt hode stemmer dette ;)
 
Ja, sånn tenker jeg og. 59 uker minus 3 som tas før termin erlik 56 uker. Et år er 52 uker, så da har man perm ett år fra termin + 4 uker til. Så skal jo far ha sin del av dette selvfølgelig. Jeg er førstegangs, så er nok ikke dem sikreste kilden, men i mitt hode stemmer dette ;)
Liker å tro at det stemmer.. :)
 
Nå ble jeg j*** stressa her jeg sitter.. August 2017. Om jeg har permisjon til ut februar da.. Ved å velge lengste løsninga på 59 uker. Vi har jo ikke økonomi til å ha 6 måneder ulønna permisjon! En student, og en med 0 i inntekt fordi jeg må være hjemme og passe på barnet fordi jeg ikke har krav på barnehageplass? Okej, så får jeg kanskje 5000 kr i måneden i stønad da - men hva er vel det med boliglån/avdrag i seg selv på 8500 kr/mnd.
Det trenger ikke nødvendigvis bli 6 mnd ulønnet hvis dere bruker alt av ferie. Se mitt tidligere innlegg. Siden du er i permisjon stort sett hele 2016 kan du søke om å få flyttet 5 uker ferie til 2017 (evt kan man ta "pause" i permisjon i 5 uker i 2016 for å ta ferie, og få forlenget permisjon med tilsvarende 5 uker i 2017). Da har du 5 ekstra uker + 5 uker ferie for 2017 og så kan mannen din som er student ta ferie hele sommeren? Da har dere kommet en del måneder lenge hvertfall. Vi får 15 ekstra uker hvis vi tar ut all ferie og jeg får overført fra året før, nesten 4 mnd.
 
Det trenger ikke nødvendigvis bli 6 mnd ulønnet hvis dere bruker alt av ferie. Se mitt tidligere innlegg. Siden du er i permisjon stort sett hele 2016 kan du søke om å få flyttet 5 uker ferie til 2017 (evt kan man ta "pause" i permisjon i 5 uker i 2016 for å ta ferie, og få forlenget permisjon med tilsvarende 5 uker i 2017). Da har du 5 ekstra uker + 5 uker ferie for 2017 og så kan mannen din som er student ta ferie hele sommeren? Da har dere kommet en del måneder lenge hvertfall. Vi får 15 ekstra uker hvis vi tar ut all ferie og jeg får overført fra året før, nesten 4 mnd.
Åja, har vi krav på 5 uker ferie selvom vi har vært i permisjon? :)
 
Åja, har vi krav på 5 uker ferie selvom vi har vært i permisjon? :)
Ja, heldigvis :) Så det hjelper på! Hvor bor du? Noen steder er det lettere enn andre å få barnehageplass midt i året.

Et annet tips jeg har lest er at det for de fleste lønner seg å ta 100% lønn og 49 uker perm og heller ta 10 ekstra uker som ulønnet permisjon. Da får man mer penger utbetalt enn ved 59 uker. Men da må man være veldig flink på å spare det ekstra man får de 49 ukene for å ha noe på konto de 10 ulønna ukene, er man ikke god på å spare er det nok tryggere å ta 59 uker.
 
Prøv å legg permisjonstiden litt smart; ta ferie i F.eks påsken. Da bruker du 3 feriedager (mandag-onsdag). Tar du permisjon bruker du permisjonsdager på skjærtorsdag, langfredag og påskeaften ;)

Jeg var i forlenget (ulønnet) permisjon med min sønn. Han begynte i bhg da han var 1 år og 3 mnd. Da merket jeg at hans energinivå økte kraftig så var absolutt på tide å få han i bhg :)

Å være hjemme med barn til de er to år, tror jeg er mer for foreldrenes skyld enn barnas. De lærer så mye av å gå i bhg og møte barn på sin alder og utviklingsnivå. Du bør ikke ha dårlig samvittighet av å sende barnet ditt i bhg :)

Jeg kommer nok selv til å forlenge denne permisjonen også, men ikke over 1 år :) Folk er naturligvis forskjellig, og jeg har på ingen måte noe problem å forstå de som er hjemme med barna lengre. Men som sagt, du trenger ikke dårlig samvittighet om kabalen ikke går opp :)
 
Og selv om vi ikke har krav på plass før aug 17 er det viktig å søke før likevel. Vi fikk plass når lille var et år sist, selvom vi ikke hadde krav på det :)
 
Vi fikk plass fra august da snuppa var 7 mnd, og kommer til å søke (får vi plass, også betale) plass fra august 16 også. Greit å forsikre oss plass til når vi trenger :)
 
Og selv om vi ikke har krav på plass før aug 17 er det viktig å søke før likevel. Vi fikk plass når lille var et år sist, selvom vi ikke hadde krav på det :)

Hæ? I 2017?? Wow.. Det trodde jeg ikke :p Det var sent da.. Er det ikke barn født før september som får plass?

Men hvis man søker tidligere, så må man betale for plassen fra aug.16, til tross for at barnet kanskje begynner senere. Hvertfall slik hos oss.. Og da får man ikke kontantstøtte :)
 
Her har vi snuppa enda hjemme. Fylte 2 i juni. Men her går det for pappaen er ufør, så han er hjemme hele dagen med inntekt. Hadde han hatt jobb,så hadde jeg nok tatt ulønnet permisjon fram til denne høsten for å ha henne hjemme.
Nå var planen at hun skulle begynne i barnehage til høsten, har kommet inn og. Men nå som jeg bare har jobb til slutten av august så må vi se hvordan det blir. Er jo ikke billig, og kun mannen sin lønn så kan det bli litt for trangt.
 
Kontantstøtta er på 6000 nå så den er jo temmelig bra. Jeg har mulighet til å ha min ettåring hjemme pga jeg er sykemeldt fra deltidsjobben min og pga kontantstøtte som jeg går til hu blir 2 år og barnetrygda i tillegg (for tre barn) mannen jobber fullt da så jeg er jo mye hjemme med alle barna
 
Jeg hadde ulønnet perm, hjelper jo litt med kontantstøtten ☺️ Gikk også over økonomien og fant ut at vi kunne gjøre noen kutt, og lever sparsommelig.
 
Ja, heldigvis :) Så det hjelper på! Hvor bor du? Noen steder er det lettere enn andre å få barnehageplass midt i året.

Et annet tips jeg har lest er at det for de fleste lønner seg å ta 100% lønn og 49 uker perm og heller ta 10 ekstra uker som ulønnet permisjon. Da får man mer penger utbetalt enn ved 59 uker. Men da må man være veldig flink på å spare det ekstra man får de 49 ukene for å ha noe på konto de 10 ulønna ukene, er man ikke god på å spare er det nok tryggere å ta 59 uker.

Vi bor på Jæren - så er ikke noen storby her akkurat :)

Godt tips det med de 59 og 49 ukene! Virkelig :)
 
Hæ? I 2017?? Wow.. Det trodde jeg ikke :p Det var sent da.. Er det ikke barn født før september som får plass?

Men hvis man søker tidligere, så må man betale for plassen fra aug.16, til tross for at barnet kanskje begynner senere. Hvertfall slik hos oss.. Og da får man ikke kontantstøtte :)

Hva koster egentlig en barnehageplass i måneden? Er det en standard-"takst" eller noe?
 
Aner ikke om det er samme pris overalt, men vi betaler 2700,- pr. mnd + 900,- hver 3. mnd for frukt og lunsj :) Dyrt med barn!
 
Back
Topp