Dere flergangs - barnehagespm.

En tråd i 'Februar 2016' startet av Mamma_Lillemor, 23 Jul 2015.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Jeg har et spørsmål til dere med barn fra før..
    Leser om mange som venter til barnet er oppimot 2 år før de sender barnet i barnehage.
    Jeg forstår ikke hvordan det går an, og lurer på om noen kan forklare meg? Permisjonen er jo bare 49 evt 59 uker? Da er jo ikke barnet mer enn rundt 1 år?

Her i gården er barnefar student, og jeg skal begynne å jobbe 100% turnus fra høsten av. Så han har vel ikke rett hverken på foreldrepenger eller permisjon, Så etter 59 uker (om jeg velger den varianten) så er det jo ikke mer permisjon å ta av uansett? Vi kan jo ikke leve av luft og kjærlighet heller liksom, uten inntekt..

Hva er det alle andre gjør som gjør at de klarer å vente flere år før barnet går i barnehage?

2. skrapa Forelsket i forumet

Mange går nok i ulønnet permisjon og lever på en lønn og oppsparte midler. Så får du jo kontantstøtte, men det er jo ikke mange kronene.

3. FruFrøken1991 Forumet er livet Januarhula 2014 Februar 2014 - Skjult forum Februarlykke 2016

Mini begynner i bhg nå, han er da 1,5 år. Jeg jobber turnus, stort sett kveldsvakter og helgevakter, så om gubben slutter litt tidligere på jobb går det fint. Evt passer mamma mini litt. Hun er sykemeldt og venter på behandling. Sambo har hatt pappaperm to dager i uken o hele 2015, jeg begynte ikke å jobbe 100% før i januar i år. Jeg hadde så mye avspasering at det gikk fint å jobbe 60% fra august til januar. Det har gått veldig bra for oss, men dette er ikke en ordning jeg kunne levd med i flere år ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

4. Chacha24 Gift med forumet Oktoberlykke2020❤

Jeg har vært i jobb de siste 3 mnd med hjelp fra familie som er barnevakt og sambo når han er hjemme, jobber turnus og setter meg opp på vakter de dagene jeg får mulighet til å jobbe. Det har vært et skikkelig puslespill så kjenner jeg gleder meg til frøkna begynner i barnehage om 2 uker sånn at vi slipper det. Skulle heller vært hjemmeværende mor om det var mulig! De som er det får vel penger av noen? Det er ikke akkuratt billig å leve i Norge :p med nestemann så er h*n 1 år og 6 mnd idet h*n begynner i barnehage, så det blir vel det samme opplegget den gangen!

5. Ser det er mye puslespill ute og går her ja.. :( Håpet vel egentlig at det var en stor løsning på dette som jeg ikke visste om - så var enklere. Vi har kun hans foreldre her vi bor, og begge jobber 100% dagtid - med 1 times reisevei hjem fra jobb. Det samme vil barnefar ha fra skole/deltidsjobb - så han er ikke hjemme før etter jeg har begynt på jobb om jeg har kveldsvakt.

Det høres kanskje ut som et vanvittig spørsmål - men jeg har ikke PEIL på noe med barnehager osv..
    Som jeg sier, vil han aldri rekke hjem hit før jeg har begynt på jobb (rundt kl 14-15). Er det mulig å levere barnet i barnehagen kl 13-14 og at han henter når han kommer hjem fra skole/jobb ? (Hvor lenge pleier barnehager å ha åpent?), og er det "greit" å bare ha barnet noen timer på ettermiddagen noen dager?

Jeg tenker at om jeg kan ha hele morgenen og formiddagen med barnet de dagene jeg har kveldsvakt, så er det jo tullete å sende barnet i barnehagen for hele dagen - fordi det er et par timer imellom der hvor ingen av oss har mulighet til å være hjemme med barnet?

Lurer også på i forhold til barnehagens forutsigbarhet, hvordan er det når man jobber turnus og man har ulike dager fra uke til uke med når man kan ha barnet på dagtid? Må man melde fra til noen i mange uker før, eller hvordan vet de i barnehagen om barnet ditt kommer den dagen eller ikke?

Jeg føler meg SYKT dum her med disse spørsmålene.. Men jeg har ikke familiemedlemmer med barn, ingen venner med barn enda, er selv enebarn og gikk ikke i bhg, og min samboer er selv en atpåklatt hvor mor var hjemmeværende - så har INGEN kjennskap til noe som omhandler små barn, barnehager osv overhodet... , og ingen å spørre! :(

6. Karma27 Forumet er livet

Jenta mi begynte i august 14, født i januar 14.. Så nå har hun gått i ett år allerede. Hun stortrives, og vi kunne aldri gjort det på en annen måte :)

7. Chacha24 Gift med forumet Oktoberlykke2020❤

Hva med om barnefaren tar pappaperm 2 dager i uken mens du jobber de dagene, da får han mye lengre pappaperm, også kan du da søke om å få dagpenger ved siden av ettersom du har krav på det da du jobber under 50%. Og fra barnet er 1 år får du kontantstøtte som er på 6000kr i mnd. :)

8. Orly Forumet er livet Tilgangsansvarlig VIP Februarlykke 2016

Barnehagen jenta mi gikk i, så måtte hun leveres senest klokka halv ti de dagene hun skulle dit. Dette var for hennes egen del, og for at barnehagen ofte hadde planer. Turer osv. Den stengte for dagen klokka 17.
    Hvis jenta mi ikke kom en dag, hvis hun var syk eller noe, måtte vi ringe eller sende sms og si ifra.

9. K+N=ML Forumet er livet

Når det gjelder å ikke sende barnet i barnehage før det er 2 år å være hjemme. For å klare det, kommer det jo an på inntekten til den andre parten, hvor mye oppsparte midler man har, og hvor mye man kan spare inn på unødvendige ting. Jeg er i ulønnet permisjon nå, og for oss er det ikke noe problem. Nå er det kun en måned igjen da, og oppstart i nye jobb i midten av september. Men samboer tjener godt, og vi har ganske lave utgifter hver måned. Vi har jo kontantstøtte og barnetrygd i tillegg da.

Jeg jobber i resturant bransjen og har forskjellige arbeidstider. For barnehagen som guttungen begynner i, er det ikke noe problem om jeg leverer han kl 12 eller senere. Gir bare beskjed dagen før om ca når han kommer. Noen dager blir han hjemme hele dagen å, siden jeg ikke begynner før 3 og samboern egentlig slutter da, slutter litt tidligere for å være hjemme med guttungen når jeg drar på jobb. Mens noen dager begynner jeg 9, leverer han til 8 og samboer henter og jeg kommer hjem til ferdig middag :p Nå er ikke ting satt ut i praksis enda, men tror det skal gå helt fint.

10. Rødtoppen Hissig Forumet er livet

Det fungerer nok for noen, hos oss var det helt umulig når vi begge jobbet dag. Måtte sende mini i bhg når han var 9,5mnd. Nå håper jeg at det blir mulig - på en eller annen slags måte - å vente til neste er over året... Har ikke råd eller mulighet å leve på bare ei inntekt heller.

11. mamma_til_trym Flørter med forumet

Hos oss begynte han i barnehage når han var 1 år og 2 måneder. Ble slik da jeg fikk jobb og ikke kunne være hjemme med han lenger. Gikk arbeidsledig siden jeg gikk ut av et vikariat midt i svangerskapet, så vi levde på hans inntekt og oppsparte midler. Kjenner andre som venter til de er nærmere 2, da har mor tatt ut ulønnet permisjon i noen måneder før far går ut. Og så er det jo 5 uker ferie som er en slags pause. Så det går ann å gjøre det slik, men det krever jo en del økonomisk planlegging. Tror ikke han har krav på mye økonomisk støtte om han er student. Men det skader jo ikke å ringe nav og spørre. De som har med foreldrepenger å gjøre er veldig hyggelig og hjelpsomme :)

12. Gullnr5 Glad i forumet

Min eldste begynte når han var 1år og 2mnd, minste begynte når han var 1. Begge er juni barn. Februarspira, begynner når h*n er rundt ett år hvis vi får bhg plass, eller I august når h*n er 1år og 6mnd.

13. Timo Flørter med forumet Februarlykke 2016

Planen her er å leve på en lønn i noen måneder, noe som burde gå fint. Lave utgifter gjør det mulig - vi har lyst til å kjøpe hus og fin bil men velger å vente til etter permisjonen :)

14. Lillerose Forumet er livet ❤ Juliskattene 2018 ❤ Februarlykke 2016

Vi håper på barnehageplass i februar, men tviler vel egentlig på at det går i orden. Dermed blir det sikkert august.
    Jeg har tenkt slik:
    59 uker permisjon, da er vi i slutten av mars (3 uker må jo mor ta før fødsel). Så håper jeg å få overført 5 uker ferie fra 2016 til 2017 i og med at jeg jo er i permisjon fra begynnelsen av februar og ut året. Hvis dette går i orden har jeg 10 uker ferie og mannen 5 uker ferie. Hvis vi ikke tar noe samtidig så er vi da kommet til ca midten av juli. Så da blir det ca 1 mnd ulønnet permisjon. Vi skal spare ekstra mye fra nå av, og så får vi jo feriepenger og skattepenger i juni, så regner med det går bra. Blir nok ikke noe ferietur uansett.
    Kan hende vi tar en del ferie sammen og tar mer ulønnet perm, det ser vi ann. Har en pensjonert svigermor i Trondheim som kanskje kan komme og avlaste litt også :) Men ja, litt av et puslespill!!

15. Parmadilien April 2013's alvemamma ♥♥♥ VIP

Vi graderte siste halvdel av permisjonen, tilpasset arbeidstidene så det gilk opp i opp, lillemor strata da ho var 1,5. :)

16. Takk for mange tilbakemeldinger og forklaringer på hvordan dere har gjort det :)
    Selvom man får kontanstøtte på 6000 kr, så er vel dette 6000 kr/mnd. Med tanke på at barnefar her i gården er fulltidsstudent, vi har kjøpt oss hus i våres og skrapet da sammen alle midler til egenkapitalen - så har vi ikke noen buffer i det hele tatt per nå. Med tanke på at jeg er sykepleier, har vi heller ikke råd til at jeg skal jobbe mindre enn 50% for å være hjemme.

Høres kanskje litt uansvarlig ut dette her - men det vi tenkte var at han begynner på master (2 år) nå i august. Og innen jeg er ferdig med permisjonen (1 år fra februar 16 = februar 17), så har han bare 4 måneder igjen av studiet før han også skal ut i jobb - og da har vi to inntekter. Så økonomisk sett skal vi klare oss, om barnet går i barnehage etter min permisjon, så jeg kan fortsette å få inn penger til den lille familien vår inntil han også kommer seg ut i jobb. Han skal jobbe to fulle dager ved siden av studiet, og studere de 3 resterende. Så han kan liksom ikke ta mer "fri" fra skolen heller. Fulltidsstuderende på master må jo nesten ha 3 dager i uka å kunne ha fullt fokus på om man skal få gode resultater (og derav god jobb).

Var bare det med tiden til barnet. Synes det virker tidlig å sende de i barnehage som knapt 1-åring. Men så er det jo også som noen her sier, at de kunne aldri gjort det annerledes og angrer heller ikke på avgjørelsen. At for noen er det jo riktig å gjøre det sånn. Jeg bare er så redd for at jeg kommer til å tvile på avgjørelsen og savnet barnet så når det er i barnehagen hver dag, og jeg må jobbe. De vokser jo så fort når de er så små! :eek:

17. sommerfugl84 1+1=3 Februarlykke 2016

De aller fleste har gjerne ikke mulighet til å ta ulønnet permisjon, så du skal ikke engste deg for at du kanskje ikke har mulighet til det!

Her blir barnet sendt i Bhg fra desember/ januar. Fra vi får Bhg plass!

18. Karma27 Forumet er livet

Vi kommer til å søke bhg-plass fra august. Hvis alt går etter planen (jeg er lærer), så har jeg perm frem til sommerferien, tar ut ferie, begynner å jobbe i august (gradert), og mannen tar sin perm gradert. Da betaler vi bhg fra august, jeg går hjemme noen dager, han hjemme noen dager, så tar vi en rolig og lang innkjøring fra etter høstferien. Jenta vår gikk to dager i uka i starten, økte til 3, så 4, og 5 dager fra hun var 1. Men sant, det funka for OSS. Jeg var i utgangspunktet imot løsningen, men vi hadde ikke råd til noen annen mulighet. Det funka fordi jenta vår var så sosial av seg. Ikke sikkert det går like bra med nr 2!

19. Junibarn84 Forumet er livet Tilgangsansvarlig Marsboerne VIP Junibarna 2019 Julimammaer 2016

Frøkna vår begynner i bhg da hun var 11.5 mnd. Jeg hadde perm i 10
    mnd, så hadde mannen 6 uker.

Jeg gikk kun to uker uten lønn.

Med mindre man ikke får plass i bhg, så skjønner jeg ikke hvorfor de skal begynne når de er 1.5-2 år..

20. gulblomst Blir kjent med forumet

min begynte i BHG da han var 1år og 3 mndr, fikk ikke plass før august, så sånn var det bare. og om man er ført etter barehage opptake, ja da er man jo nesten 2 før man får plass :(

Del denne siden