Dagbok om MA i første svangerskap og babyreisen videre

Eg var inne til hysteroskopi og utskrapning for to år sidan. Mistanke om polypp i tillegg til restar. Det var vel 5-6 veker etter cytotec og hadde framleis blødningar. Dei fann kun restar etter ma som dei fjerna og blødninga gav seg nokre dagar seinare.
Fekk el to veker etter hysteroskopi og positiv g-test 9 dagar etter det igjen :love7
Lykke til!
Tusen takk for at du delte! Din historie gir jo masse håp :Heartred :gen014
 
Tusen takk for at du delte! Din historie gir jo masse håp :Heartred :gen014
Berre hyggelig!

Fekk jo standardfrasen "vent ein menstruasjon før du prøver igjen", men einaste argument var jo for å ha kontroll på kor langt ein er kommen i evt ny graviditet. Hadde prøvd i 1,5 år og hadde stålkontroll på el, så eg svarte fint at det kom ikkje til å skje. Glad for det ;)
 
Berre hyggelig!

Fekk jo standardfrasen "vent ein menstruasjon før du prøver igjen", men einaste argument var jo for å ha kontroll på kor langt ein er kommen i evt ny graviditet. Hadde prøvd i 1,5 år og hadde stålkontroll på el, så eg svarte fint at det kom ikkje til å skje. Glad for det ;)
Det skjønner jeg veldig godt :Heartred Godt det ble happy ending!! Man fortjener en premie etter å ha gått gjennom dette synes jeg. Ble det målt beta hcg hos deg? Jeg er usikker på om jeg har/har hatt EL nå i disse dager, men leser mye forskjellig og aner ikke om det er mulig med hcg på 207.
 
Det skjønner jeg veldig godt :Heartred Godt det ble happy ending!! Man fortjener en premie etter å ha gått gjennom dette synes jeg. Ble det målt beta hcg hos deg? Jeg er usikker på om jeg har/har hatt EL nå i disse dager, men leser mye forskjellig og aner ikke om det er mulig med hcg på 207.
Ja, enig. Dette var den andre ma'en eg hadde. Etter første sleit eg med blødningar i 3 mnd.. Etter andre fekk eg infeksjon. Glad det ikkje blei ein tredje før premien kom:love2

Sjekka journalen og hcg blei målt til 188, og det var 30 dagar etter cytotec. Vil tru den falt fort etter utskrapning :happy:
 
Ja, enig. Dette var den andre ma'en eg hadde. Etter første sleit eg med blødningar i 3 mnd.. Etter andre fekk eg infeksjon. Glad det ikkje blei ein tredje før premien kom:love2

Sjekka journalen og hcg blei målt til 188, og det var 30 dagar etter cytotec. Vil tru den falt fort etter utskrapning :happy:
Huff, så fælt! Var det like ille psykisk andre gangen som første? Jeg synes det har vært skikkelig tøft, ennå jeg følte jeg var realistisk og smertelig klar over at det kunne skje under graviditeten. Ja, regner med den synker fort når restene blir tatt. Husker du hvor mye rester du hadde da? :)
 
20 dager etter cytotec: Magesmerter, UL og time til hysteroskopi.

Jeg har i noen dager hatt litt magesmerter, i tillegg til at jeg fremdeles spotter og har positiv g-test, og tok derfor kontakt med gyn pol i går. Jeg var usikker på om smertene kunne skyldes evt rester/infeksjon eller om det skyldes IBS (irritabel tarm). Damen på gyn pol var i alle fall enig om at en sjekk kunne være greit.

Etter tre(!!) timer venting i dag fikk jeg komme inn. Faktisk samme lege som tok i mot meg sist. Men UL viste 13 ml/mm (??) rester. Det er heldigvis lav mistanke om infeksjon, men det ble tatt både blodprøver og prøver i livmor. Ellers fant de en cyste på eggstokken. Hun spurte om det var snakk om den sist, og det var det ikke. Hvis jeg forsto det riktig så trodde hun at cysten var der i forbindelse med EL (corpus luteum). Hun var ikke kvalifisert nok til å se hvor i løypa jeg var mtp EL, men sa det var noe fri væske i livmoren som det gjerne er ifb med EL. Vi har hatt samleie en gang for 4 dager siden(den ene dagen jeg nesten ikke spottet og tenkte jeg var ferdig). Men kroppen min kan umulig være klar for graviditet nå, så den sjansen er nok veldig lav.

Uansett, de sa at kroppen kan ordne opp i restene selv, men med tanke på at jeg har smerter så vil ha meg inn til hysteroskopi. Da går de vel inn med kamera og utstyr til å suge ut rester. Det var fort gjort og i lokalbedøvelse ble jeg fortalt. Får time innen 2 uker.

Har egentlig bare lyst til å gråte. Fader, som denne prosessen drar ut! Hadde håpet jeg bare var ferdig nå. Jeg vet at i den store sammenhengen så har ikke noen uker fra eller til noen betydning, men jeg ønsker så inderlig å bare komme i syklus igjen og starte fra scratch. Eneste positive med å måtte tilbake både i dag og en gang til, er at jeg har og får litt mer informasjon om ståa i kroppen. Det er gjerne bedre å vite enn å synse.

Hvis noen har erfaring med utskraping/hysteroskopi ca 4-5 uker etter cytotec vil jeg gjerne høre :) Både hvordan det var der og da og i tiden etterpå.

Update: beta hcg var 207 på dag 20 etter cytotec.
Min historie passer sånn delvis. Jeg hadde SA og gikk først 6uker med blødninger og positiv test før time på sykehuset og forsøk med cytotec for å få ut restene, to uker etter dette fikk jeg utskraping. Hadde da over 20mm rester men bare i livmorhalsen. Her ble det utskrapning med full narkose. Gikk fort og greit og var inn og ut av sykehuset samme dag. Ble godt i varetatt, men det var en litt «rar» opplevelse allikevel. Fysisk var jeg fin etter ett par dager. Mentalt ikke så påvrket av utskrapningen, mer en lettelse over å i alle fall bli ferdig med SA. Men det hjalp ikke over tapet av å miste desverre :Heartred
 
4 uker etter påvist MA: Hysteroskopi som endte i utskraping = Endelig fri for rester!

Jeg møtte opp til hysteroskopi i dag, og ble møtt av en kirurg og to operasjonssykepleiere. Ble litt overrasket over bemanningen :laughing002 De sa det var bra jeg kom, for det var en god del rester! Vanskelig å få ut var det også, de prøvde en stund uten hell. Etter hvert besluttet kirurgen å gjøre det på «gamlemåten», med utskraping. Og det funket! De fikk ut alt. Hurra! Jeg fikk også masse skryt for å ha klart å gjennomføre det i våken tilstand, det gjøres nemlig vanligvis i narkose. Så jeg føler meg litt rå nå! :laughing002 Det var ubehagelig, men ikke veldig smertefullt.

Jeg er utrolig lettet og glad nå! Nå kan jeg begynne å teste etter EL så snart jeg slutter å blø! Endelig!

Legger ved dagens G-test. Forhåpentligvis den siste positive før det er en ny spire der inne :Heartred

Kan jeg regne dette som CD1 tro…?
 

Vedlegg

  • 1F2E1796-D3C7-4C6C-ACAC-49192C7FFF00.jpeg
    1F2E1796-D3C7-4C6C-ACAC-49192C7FFF00.jpeg
    95,7 KB · Visninger: 64
Last edited:
4 uker etter påvist MA: Hysteroskopi som endte i utskraping = Endelig fri for rester!

Jeg møtte opp til hysteroskopi i dag, og ble møtt av en kirurg og to operasjonssykepleiere. Ble litt overrasket over bemanningen :laughing002 De sa det var bra jeg kom, for det var en god del rester! Vanskelig å få ut var det også, de prøvde en stund uten hell. Etter hvert besluttet kirurgen å gjøre det på «gamlemåten», med utskraping. Og det funket! De fikk ut alt. Hurra! Jeg fikk også masse skryt for å ha klart å gjennomføre det i våken tilstand, det gjøres nemlig vanligvis i narkose. Så jeg føler meg litt rå nå! :laughing002 Det var ubehagelig, men ikke veldig smertefullt.

Jeg er utrolig lettet og glad nå! Nå kan jeg begynne å teste etter EL så snart jeg slutter å blø! Endelig!

Legger ved dagens G-test. Forhåpentligvis den siste positive før det er en ny spire der inne :Heartred

Kan jeg regne dette som CD1?
Herregud, du er jo helt rå :eek:

Så bra at det løste seg sånn :Heartred !! Masse lykke til framover nå!
 
Min historie passer sånn delvis. Jeg hadde SA og gikk først 6uker med blødninger og positiv test før time på sykehuset og forsøk med cytotec for å få ut restene, to uker etter dette fikk jeg utskraping. Hadde da over 20mm rester men bare i livmorhalsen. Her ble det utskrapning med full narkose. Gikk fort og greit og var inn og ut av sykehuset samme dag. Ble godt i varetatt, men det var en litt «rar» opplevelse allikevel. Fysisk var jeg fin etter ett par dager. Mentalt ikke så påvrket av utskrapningen, mer en lettelse over å i alle fall bli ferdig med SA. Men det hjalp ikke over tapet av å miste desverre :Heartred
Her har jeg glemt å svare ser jeg! Takk for at du delte :Heartred Absolutt en spesiell opplevelse! Tok det lang tid før du fikk EL/mensen etter utskrapingen?
 
Her har jeg glemt å svare ser jeg! Takk for at du delte :Heartred Absolutt en spesiell opplevelse! Tok det lang tid før du fikk EL/mensen etter utskrapingen?
Nei, jeg fikk den 23 dager etterpå som er tidlig for meg. Hadde positiv EL på cd 12. vi fikk prøvenekt i 2-3 sykluser pga at de fant både ett myom og cyster så de mente at det var bra for kroppen å få roet seg litt hormonelt før vi prøvde igjen. (Hører med her at jeg jeg ammet fra fødsel til jeg ble gravid igjen, så dette er ikkje normalen).
Ble gravid igjen nå, og er i dag 4+1. så krysser fingrene for at det går bedre denne runden :Heartred
Håper du kommer fort inn i syklus igjen og at terminspiren snart sitter:Heartred
 
Nei, jeg fikk den 23 dager etterpå som er tidlig for meg. Hadde positiv EL på cd 12. vi fikk prøvenekt i 2-3 sykluser pga at de fant både ett myom og cyster så de mente at det var bra for kroppen å få roet seg litt hormonelt før vi prøvde igjen. (Hører med her at jeg jeg ammet fra fødsel til jeg ble gravid igjen, så dette er ikkje normalen).
Ble gravid igjen nå, og er i dag 4+1. så krysser fingrene for at det går bedre denne runden :Heartred
Håper du kommer fort inn i syklus igjen og at terminspiren snart sitter:Heartred
Skjønner, det var jo greit da, men sikkert en vanskelig og vond beskjed å få der og da. Men så utrolig koselig at du er gravid igjen nå :Heartred Gratulerer! Det går nok bra denne gangen :) Håper jeg joiner deg snart ;)
 
Skjønner, det var jo greit da, men sikkert en vanskelig og vond beskjed å få der og da. Men så utrolig koselig at du er gravid igjen nå :Heartred Gratulerer! Det går nok bra denne gangen :) Håper jeg joiner deg snart ;)
Var ganske lei da, er liksom det siste du trenger nå du har hatt en over to mnd lang SA :dead: Men det har gått seg til.
Krysser fingrene for at du joiner snart:Heartred:happy:
 
Oppdatering nr 1 etter utskraping

Jeg blør nå friskt blod etter inngrepet, men det holder med truseinnlegg så ikke voldsomme greiene heldigvis. Litt murringer i livmoren innimellom, ellers all good. Håper så inderlig på at denne blødningen stopper snart og at EL kommer om to ukers tid. Jeg lengter så ekstremt etter normal syklus! Og ikke minst å slippe og se noe som helst på papiret hver gang jeg tørker meg.

På toppen av alt har jeg fått covid. Det var ganske unødvendig kjenner jeg. Psykisk har jeg veldig godt av å leve normalt nå, så det var et slag i trynet å bli stuck hjemme med dårlig form. Jeg håper så inderlig det kommer en opptur snart nå. Jeg trenger det intenst kjenner jeg. Mange andre sterke damer her inne på forumet som også virkelig fortjener en opptur! Håpet kan ingen ta fra meg og oss :Heartred Det er forresten veldig gøy og givende for meg å se at damer her inne får positive tester, det gir meg en boozt i hverdagen nå:laughing002
 
Oppdatering 2 etter utskraping: 5 dager siden inngrepet

Jeg har sluttet helt å blø/spotte, nesten blenda g-test og neg EL test! Halleluja! Jeg er så GLAD! Nå begynner den store eggjakten. Haha. Håper EL dukker opp innen et par uker :)

I dag er det morsdag, og jeg håper så inderlig dette er den siste hvor jeg ikke er mor eller på vei til å bli mor selv :Heartred Gratulerer til alle mødre og kommende mødre!
 

Vedlegg

  • 8DB46679-659C-4868-9C9D-6EB0453D581A.jpeg
    8DB46679-659C-4868-9C9D-6EB0453D581A.jpeg
    2,2 MB · Visninger: 57
Etter 3 MA, hvor 2 var utskraping, hadde jeg vannscaning og hysteroskopi, og pp2 etter hysteroskopi så ble jeg gravid med dattera vår ❤️ så krysser fingrene for at en terminspire sitter veldig snart!!
 
Back
Topp