Dagbok om MA i første svangerskap og babyreisen videre

Trønderspiren

Glad i forumet
Novemberfnuggene 2023
Jeg startet denne dagboken fordi det var terapi å skrive etter at jeg mistet i jan-23. Ønsker også å dokumentere reisen videre mot et friskt barn :Heartred

Aller første pp: Gravid. MA oppdaget 7+6.

Jeg sluttet på p-piller august-22. Vi forsøkte ikke aktivt til å begynne med og ingenting skjedde heller. I november bestemte vi oss for å ta eggløsningstester, og med det var første pp i gang. Jeg fikk positiv EL test i slutten av måneden og vi hadde lagt aksjer både i forkant og underveis. 5 dpo kjente jeg det jeg tenkte kunne være festningssmerter. Det var kraftige stikk i livmoren som var umulig å ikke reagere på, jeg sa høyt «au» :laughing002 Hadde ikke noe blødning. 10 dpo tok jeg første g-test som viste seg å være positiv. Ikke til å tro at det hadde klaffet på første forsøk! Jeg var i sjokk og samtidig utrolig lettet. Utover det startet ikke gravidreisen min så veldig «movie-happy» akkurat. Både jeg og samboeren ønsket å prøve å være realistiske om at dette kunne gå begge veier. Tenkte mye på kjemisk graviditet i starten og første milepæl var 5+0. Det gikk bra! Jeg fikk etter hvert milde symptomer, hvor det mest utpregede var større bryster og murringer som kom og gikk. Kjente noen dager også på lett kvalme/nedsatt matlyst, at jeg var slapp og sliten, samt svimmelhet/lavt BT. Symptomene mine kom og gikk, noe som skapte en usikkerhet i meg. Har opplevd tap og vanskelige ting i livet tidligere, og måtte aktivt bruke psykiske verktøy for å ikke la bekymringene få for stor plass i hverdagen. Prøvde å ta vare på meg selv ved å spise bra og være fysisk aktivitet hver dag. Jeg jobber som nattevakt i helsevesenet og var tidlig i kontakt med lege/arbeidsgiver for å klarere litt rundt dette. Alle var enige om at jeg kunne jobbe litt mindre da risikoen for SA er forhøyet ved å jobbe mer enn 2 nattevakter i uka. I tillegg sliter jeg litt med å sove mellom vakter som gjør det ugunstig med mange vakter på rad. I romjula jobbet jeg, noe motvillig, 4 vakter fordi lederen min ikke klarte å tilrettelegge mer. Det gikk bra bortsett fra at jeg var veldig trøtt. Etter disse vaktene skulle jeg ha langfri en stund. Jeg fikk bestilt TUL til 10/1, da skulle jeg være 7+6. I dagene frem mot UL fortsatte symptomene å komme og gå som i ukene før. Jeg var fortsatt en del bekymret og klarte ikke å snakke som om dette var sikkert. Jeg sa hele tiden «hvis jeg fortsatt er gravid» osv, men begynte selvfølgelig å kjenne på at håpet ble større og større. Fant mye hjelp i forum blant annet. Til tross for bekymringene så trivdes jeg som gravid. Jeg synes det var så koselig at det vokste en liten spire inni meg laget i kjærlighet av meg og samboeren. Jeg håpet så inderlig det skulle gå bra.

Tirsdag 10/1 hadde vi UL kl 11.00. Vi møtte opp der og var både spente og glade, men mest av alt var jeg veldig nervøs. Jeg hadde høy puls og kjente virkelig nervene i hele kroppen, hadde sovet dårlig den natten også. Vi tok først en prat med jordmor. Det føltes ut som en evighet. Etter hvert kledde jeg av meg og hun begynte undersøkelsen (innvendig). Hun forklarte hva som var livmoren, plommesekk og embryo. Hun målte embryoet størrelse til 7+ 6 som stemte med hvor langt i svangerskapet jeg hadde kommet. Så blir hun litt stille og jeg må etter en stund spørre om det er liv. Da svarte hun «Det er akkurat det, det er nok ikke det». Som å få en knyttneve i magen. Kjente jeg bare sank sammen og kunne ikke tro at dette skjedde. Jordmoren var tydelig preget, og møtte oss på en fin måte. Jeg klarte å holde masken mens hun ga informasjon og ordnet henvisning til sykehuset. Da vi kom utenfor brøt jeg sammen. Det gjorde så ufattelig vondt og føltes så feil at jeg nå måtte gjennom en medisinsk abort. Jeg kunne ikke skjønne at hjertet hadde sluttet å slå helt nylig. Så morbid og fælt! Samboeren var en utrolig god støttespiller og vi kjørte til sykehuset med en gang. Da vi kom frem gråt jeg og leverte henvisningen til hun i resepsjonen. Hun sa det ble litt ventetid. Det tok ca 2 timer. Vi ble så møtt av en uerfaren lege, noe hun også innrømte selv. Hun hadde med en ung sykepleier som virket litt bedre kjent, men ingen av de hadde fokus på det emosjonelle og var generelt dårlig til å informere under UL som tok 15-20 min. Det gikk greit for min del fordi jeg hadde lest meg opp på dette og visste litt hva jeg kunne forvente. Likevel unner jeg ikke andre å bli møtt sånn. Vi fikk en del info, samt tabletten som skulle gjøre klar livmoren for aborten. Resten skulle jeg ta hjemme om to dager. Da vi kom hjem gikk jeg rett i senga. Det ble en del tårer, men det var godt å få utløp for det i fred og ro. Jeg ga også beskjed til de som visste, i tillegg til å melde meg ut av termingruppe, avslutte svangerskapet i apper og legge vekk vitaminene jeg hadde tatt. Ville bare rive av plasteret og gjøre disse tingene. Jeg følte meg kvalm, slapp og hadde hodepine, men på kvelden klarte jeg å stå opp fra senga, Jeg og samboeren så film i tillegg til å prate mye og lage favorittmaten min. Jeg var utslitt og sov egentlig godt den natten, selv om jeg våknet noen ganger og episoden fra UL gikk i loop i hodet mitt. Klarte å distrahere meg med bok som jeg leste i hver gang jeg våknet på natten.

Dagen etter følte jeg meg noe bedre, da det begynte å synke inn litt mer. Det ble noen tårer, men det å ha gode samtaler med venner og samboer, samt å lese på forum, gjorde at jeg kom meg greit gjennom dagen. Var utrolig spent på selve aborten som skulle skje dagen etter og sov dårlig den natten. Hadde litt murringer i livmoren, men ikke verre enn tidligere i svangerskapet.

Prøveperioder:

PP1: Nov-22. Gravid, mistet i MA 7+6.
PP2: Feb-23. Gravid
 
Last edited:
Trist å høre at du mistet :Heartred Men fint å se at forumet er til hjelp! Vi skal heie på deg! For det finnes ingen finere heiagjeng en denne gjengen på BV:love7
 
Leit at du har opplevd en MA. Jeg hadde selv en MA i mars i fjor, oppdaget i uke 9 med påfølgende medisinsk hjemmeabbort. Så vet hva du har vært igjennom :Heartred Det er fryktelig kjipt og vondt en stund, men det vil gradvis gå bedre etter hvert :happy: Jeg er gravid igjen nå i uke 23. Så det er håp om at du snart har en ny spire som sitter hele veien. Ta vare på deg selv, og lykke til videre :Heartred
 
Så utrolig vondt å lese hva du nå står midt oppi og hva du går gjennom ❤️ Mange klemmer til deg! Oppdaget BO på UL i uke 8 i november 2020. I dag sitter jeg med en liten klump som akkurat har runda året, som kom til verden nesten på dagen ett år etter vi mistet lille i magen ❤️
 
Leit at du har opplevd en MA. Jeg hadde selv en MA i mars i fjor, oppdaget i uke 9 med påfølgende medisinsk hjemmeabbort. Så vet hva du har vært igjennom :Heartred Det er fryktelig kjipt og vondt en stund, men det vil gradvis gå bedre etter hvert :happy: Jeg er gravid igjen nå i uke 23. Så det er håp om at du snart har en ny spire som sitter hele veien. Ta vare på deg selv, og lykke til videre :Heartred
Tusen, tusen takk for oppmuntrende ord, det gir meg håp :Heartred Så utrolig glad det ordnet seg for deg! Masse lykke til selv:Heartred
 
Så utrolig vondt å lese hva du nå står midt oppi og hva du går gjennom ❤️ Mange klemmer til deg! Oppdaget BO på UL i uke 8 i november 2020. I dag sitter jeg med en liten klump som akkurat har runda året, som kom til verden nesten på dagen ett år etter vi mistet lille i magen ❤️
Tusen, tusen takk for omtanken :Heartred Og så fantastisk at det ordnet seg for deg! Det gir meg også håp:Heartred
 
Medisinsk abort med cytotec. Obs, kan kanskje oppleves noe grafisk for enkelte
:laughing002


Da er jeg, forhåpentligvis, ferdig med cytotec for godt. Etter en urolig natt, våknet jeg klokken 08.00 for å sette inn tablettene og ta kvalme- og smertestillende. La meg i sengen igjen og allerede etter 20 minutter begynte cytotecen å virke. Jeg fikk en slags spreng over livmor, det presset skikkelig på og jeg fikk i tillegg skikkelig dotrang (nr 2). Det var svært ubehagelig, faktisk det verste gjennom dagen. Klarte ikke gjøre annet enn å prøve å puste meg gjennom det, kunne ikke gå på do pga tablettene kunne skli ut. Det varte i 30 min og så var smertene plutselig helt borte. Etter det var gått en time stod jeg opp og gikk på do for magetømming. Anbefaler til evt andre å prøve og gjøre det i forkant av tbl om mulig!!

Etter det fikk jeg enorme frysninger (vanlig bivirkning), som ved feber. Var ikke helt forberedt på dette, så lå i sengen og bare skalv en time til før jeg klarte å komme meg opp. Følte meg rett og slett sjuk. Klarte ikke få i meg noe særlig mat da jeg stod opp, til tross for at jeg ikke var direkte kvalm. Var dog veldig tørst. Anbefaler å ha digg og enkel mat og drikke tilgjengelig!

Hadde bestemt meg for å prøve å være aktiv gjennom dagen for å framskynde prosessen. Jeg har en walkingpad hjemme, så jeg gikk med jevne mellomrom på den fra kl 10-15, ca 10 km totalt. Begynte å føle meg bedre fra frysningene rundt kl 11 og klarte da også å spise litt. Begynte å spotte brunt fra 10.30 og kl 11.30 begynte jeg å blø friskt blod. 3,5 time etter tbl ble plassert. Hadde nesten ikke noe smerter etter at jeg begynte å blø, kun noen tak i livmoren innimellom som var veldig overkommelig. Jeg fikk utpå dagen en tømming med diare, som også er en vanlig bivirkning. Kl 14 kjente jeg at det var klumper på vei ut. Det kom mindre enn jeg hadde forventet, men litt usikker på om evt noe mer gikk i do. I etterkant har det kommet hinner og mindre koagler i tillegg til blod selvfølgelig. Blødningen har også vært mye mindre enn jeg hadde forventet, selv om jeg selvfølgelig kan blø mye ennå. Føles som det kommer jevnt og trutt, og ikke i store pøler av gangen. Er litt usikker på om alt av fosteranlegget er ute ennå. Får bare se de neste dagene.

Hvis jeg er over det verste nå, sånn fysisk sett, så må jeg si meg utrolig heldig. Psykisk i dag har det også gått overraskende greit. Har tekstet med venninner som har vært gjennom det samme tidligere, gjennom hele prosessen og samboer har også vært tilgjengelig og på tilbudssida hele dagen <3 Så takknemlig. Er også takknemlig for responsen fra alle fine mennesker her inne!!
 
Last edited:
Så leit å høre hva du har måtte gå igjennom nå i det siste :Heartred Håper alt nå er ute og at både psyken og kroppen får nullstilt seg litt.
 
Dag 1 etter aborten.

Våknet av et vondt tak i livmoren kl 04 i natt, ellers sovet bra. Blør jevnt og trutt, men ikke noe voldsomme greier. Kan ha et nattbind i 3-4 timer. Kommer små koagler og mye slim/hinner. Murrer i livmoren innimellom. Tok en graviditetstest som var meget positiv. Forventet ikke noe annet, men ville ha noe å sammenligne med i tiden fremover.

I går var jeg så fokusert på det fysiske, så i dag kom det en liten psykisk knekk igjen. Føler meg veldig tom og har grått litt. Det var vanskelig å starte dagen i dag. Jeg har liksom ikke lyst til å gjøre noe. Ikke lyst til å være med noen bortsett fra samboeren. Har heller ikke matlyst. Men jeg klarte omsider å sette i gang kroppen. Jeg har laget granola, handlet og gjort husarbeid. Jeg har spist en skål med granola og yoghurt og senere skal jeg lage tac (prøver å spise jernrik mat nå som jeg blør så mye). Innimellom slagene tenker jeg mye. Kjenner på en stor tomhet etter å ha blitt revet ut av gravidbobla som jeg trivdes sånn i, til tross alle bekymringene. De gode øyeblikkene gjorde opp for det. Nå kjenner jeg at jeg gruer meg til milepælene. 12 uker. OUL. 24 uker (barnet kan overleve utenfor livmoren). Termin. Jeg er bare så lei meg for at vi ikke bare kunne være så heldige å få et friskt barn. Jeg har hatt mye motgang i livet tidligere, så hadde ønsket at jeg kunne ha litt hell og lykke på denne fronten. Men, det hjelper ikke å være bitter. Jeg kommer styrket ut av dette også. Det som er fint med livet, man finner lærdom og styrke i all erfaring. Dessuten kan jeg dele min erfaring og sånn potensielt hjelpe andre. Jeg bare håper så inderlig det går bra neste gang. Jeg fortjener det. Jeg fortjener å bli mamma. Jeg tror nemlig jeg kommer til å være god på det. Jeg håper og tror jeg har et friskt barn i magen i løpet av 2023 <3

Ellers finner jeg mye trøst i samboer og gode venninner som støtter og oppmuntrer meg. Dette forumet gir meg også mye trøst og håp for reisen videre. <3
 
Last edited:
Dag 1 etter aborten.

Våknet av et vondt tak i livmoren kl 04 i natt, ellers sovet bra. Blør jevnt og trutt, men ikke noe voldsomme greier. Kan ha et nattbind i 3-4 timer. Kommer små koagler og mye slim/hinner. Murrer i livmoren innimellom. Tok en graviditetstest som var meget positiv. Forventet ikke noe annet, men ville ha noe å sammenligne med i tiden fremover.

I går var jeg så fokusert på det fysiske, så i dag kom det en liten psykisk knekk igjen. Føler meg veldig tom og har grått litt. Det var vanskelig å starte dagen i dag. Jeg har liksom ikke lyst til å gjøre noe. Ikke lyst til å være med noen bortsett fra samboeren. Har heller ikke matlyst. Men jeg klarte omsider å sette i gang kroppen. Jeg har laget granola, handlet og gjort husarbeid. Jeg har spist en skål med granola og yoghurt og senere skal jeg lage tac (prøver å spise jernrik mat nå som jeg blør så mye). Innimellom slagene tenker jeg mye. Kjenner på en stor tomhet etter å ha blitt revet ut av gravidbobla som jeg trivdes sånn i, til tross alle bekymringene. De gode øyeblikkene gjorde opp for det. Nå kjenner jeg at jeg gruer meg til milepælene. 12 uker. OUL. 24 uker (barnet kan overleve utenfor livmoren). Termin. Jeg er bare så lei meg for at vi ikke bare kunne være så heldige å få et friskt barn. Jeg har hatt mye motgang i livet tidligere, så hadde ønsket at jeg kunne ha litt hell og lykke på denne fronten. Men, det hjelper ikke å være bitter. Jeg kommer styrket ut av dette også. Det som er fint med livet, man finner lærdom og styrke i all erfaring. Dessuten kan jeg dele min erfaring og sånn potensielt hjelpe andre. Jeg bare håper så inderlig det går bra neste gang. Jeg fortjener det. Jeg fortjener å bli mamma. Jeg tror nemlig jeg kommer til å være god på det. Jeg håper og tror jeg har et friskt barn i magen i løpet av 2023 <3

Ellers finner jeg mye trøst i samboer og gode venninner som støtter og oppmuntrer meg. Dette forumet gir meg også mye trøst og håp for reisen videre. <3
Du skriver så enormt fint midt oppi alt det vonde! Jeg kjenner jeg blir så glad av å lese hvor fint du skriver at du fortjener å bli mamma! For det gjør du, du fortjener det! ❤️ For en enorm styrke du utstråler, virkelig inspirerende ❤️

Mange klemmer til deg, vakre ❤️
 
Du skriver så enormt fint midt oppi alt det vonde! Jeg kjenner jeg blir så glad av å lese hvor fint du skriver at du fortjener å bli mamma! For det gjør du, du fortjener det! ❤️ For en enorm styrke du utstråler, virkelig inspirerende ❤️

Mange klemmer til deg, vakre ❤️
Åå, så snill du er! Tusen takk for fine ord :Heartred :Heartred Det betyr mye for meg!
 
Dag 3 etter cytotek.

Jeg blør fremdeles en del, men virker som det kanskje er litt avtagende nå. Jeg håper jeg er ferdig i løpet av den neste uken. Ville også vært fantastisk med en negativ g-test, men det er kanskje for optimistisk.

Psykisk går det litt opp og ned. Føler meg fremdeles veldig tom og har en del såre tanker. Jeg skifter mellom å ha troen på at det skal gå bra, men en del av meg er også livredd. Livredd for at det aldri skal gå. Og akkurat nå føles det jo selvfølgelig helt umulig å skulle klare å gå gjennom dette igjen. Samtidig vet jeg at jeg hadde klart det. Jeg synes så utrolig synd på alle de fine damene jeg leser om som har mistet gang på gang. Det er virkelig helt brutalt. De fremstår altså så sterke og tapre at jeg blir helt målløs! Samtidig virker det som om de fleste får ønskebarna sine til slutt og det gir meg håp :Heartred

Jeg slites mellom å ha lyst til å dele dette med «alle», samtidig blir jeg også litt stresset av at «alle» skal vite. Jeg er så innmari klar for å få barn nå, og kjenner meg både utålmodig og litt stresset mtp alder. Er 33 år. Det hjelper ikke på stresset når de i rundt oss også evt skal ha forventninger og forhåpninger om at det skal komme en baby snart. Jeg vet ikke om det å dele dette og dermed si at vi er aktive prøvere hjelper eller gjør det verre. Gjerne skrik ut om noen har egne erfaringer her.
 
Last edited:
F4673608-C80B-469C-B35B-DAB4BC370B8B.jpg

Ser i fitbiten at pulsen har gått ned etter at jeg mistet. Litt sjokkerende, samtidig ikke. Vet at jeg kommer til å følge med dette i neste svangerskap :oops:
 
Ikke rart det er litt vonde tanker etter det du har vært igjennom nå :Heartred Jeg håper virkelig at du slipper å gå igjennom noe slikt igjen.

Vi valgte å kun dele at vi prøvde med noen utvalgte venner. Jeg angret faktisk litt da jeg delte det med ei nær venninne, spesielt da det begynte å ta tid. Hun kjenner meg heldigvis godt og spurte ikke men ventet på at jeg skulle fortelle, selvom det var vanskelig for henne. Hun blr såklart veldig nysgjerrig. Jeg følte jeg hadde nok med å håndtere mine egne forventninger og bekymringer uten å føle at andre og ventet på at vi skulle dele nyheten om graviditet. Men, igjen, folk er så forskjellige, så noen finner jo veldig god støtte i å kunne snakke åpent om prosessen. Håper du finner ut hva som føles best for deg :)
 
Ikke rart det er litt vonde tanker etter det du har vært igjennom nå :Heartred Jeg håper virkelig at du slipper å gå igjennom noe slikt igjen.

Vi valgte å kun dele at vi prøvde med noen utvalgte venner. Jeg angret faktisk litt da jeg delte det med ei nær venninne, spesielt da det begynte å ta tid. Hun kjenner meg heldigvis godt og spurte ikke men ventet på at jeg skulle fortelle, selvom det var vanskelig for henne. Hun blr såklart veldig nysgjerrig. Jeg følte jeg hadde nok med å håndtere mine egne forventninger og bekymringer uten å føle at andre og ventet på at vi skulle dele nyheten om graviditet. Men, igjen, folk er så forskjellige, så noen finner jo veldig god støtte i å kunne snakke åpent om prosessen. Håper du finner ut hva som føles best for deg :)
Takk for at du delte dine tanker og erfaringer :Heartred Jeg er enig med deg med at man gjerne har nok med sine egne tanker og bekymringer. Samtidig tror jeg folk kan ta mer hensyn hvis de vet hva vi har gått gjennom, og ikke buser ut med «dumme» utsagn, spørsmål eller «mas». MA’n er jo så fersk ennå, så får kverne videre på det og kjenne på hva som blir rett:laughing002
 
Dag 4 etter cytotec.

I dag blør jeg mindre, men har litt mer murringer i livmoren og ømhet. Kan det være fordi det holder på å bli «tomt» der inne? :laughing002 Håper det.

Tok en graviditetstest som dessverre fortsatt er veldig positiv. Hadde aldri trodd jeg skulle bli trist av en positiv test. Livet er altså så rart noen ganger.
 

Vedlegg

  • F80FA630-CD55-4C2A-BE73-D1FD8A60CCB2.jpeg
    F80FA630-CD55-4C2A-BE73-D1FD8A60CCB2.jpeg
    943 KB · Visninger: 66
Last edited:
Så fint du skriver og at du deler det så ekte for oss :Heartred Allikevel veldig trist å høre om opplevelsen din. Krysser fingrene for at alt kommer ut nå og at kroppen din ordner opp sånn at du kan få en terminspire snarest :)

Har selv aldri opplevd å miste, men mistenker MA denne gangen her. Føler sånn inni meg at det er beskjeden jeg kommer til å få på ultralyd om 3 dager. Er 8+5 i dag, men det føles for godt til å være sant… Får bare vente tålmodig og se. Det er uansett ingen garantier i livet og jeg får ikke gjort noe med noe der nede.
 
Så fint du skriver og at du deler det så ekte for oss :Heartred Allikevel veldig trist å høre om opplevelsen din. Krysser fingrene for at alt kommer ut nå og at kroppen din ordner opp sånn at du kan få en terminspire snarest :)

Har selv aldri opplevd å miste, men mistenker MA denne gangen her. Føler sånn inni meg at det er beskjeden jeg kommer til å få på ultralyd om 3 dager. Er 8+5 i dag, men det føles for godt til å være sant… Får bare vente tålmodig og se. Det er uansett ingen garantier i livet og jeg får ikke gjort noe med noe der nede.
Takk for fine ord, snille :Heartred Terapi å skrive og så god støtte å få her inne.

Jeg og du var jo akkurat like langt husket jeg fra augustgruppa. Håper virkelig, virkelig, virkelig at du slipper å gå gjennom det. Har du mistet symptomer eller har du «bare» dårlig magefølelse? Huff, den UL er bare for nervepirrende og jævlig. Samtidig greit å bare få vite uansett utfall når man er såpass bekymret:Heartred
 
Back
Topp