Corona virus

Jeg er spesialsykepleier innenfor psykisk helse og vi har blitt satt til helt andre oppgaver enn vi normalt har (prøvetaking ift korona). Tenker dette også kan skje med jordmødre, grunnutdanningen deres er jo bachelor i sykepleie.

Ja, det er jeg klar over. Men jeg tenker at det vil være unaturlig å bruke jordmødre på intensiven hvis fødende trenger dem på føden?

Må understreke at dette ikke er noe jeg vet, men noe jeg resonnerer meg frem til. Bare ser for meg at det er ansatte og spisskompetanse knyttet til intensivbehandling og visse avdelinger det først og fremst vil bli problemer med?
 
*sniker fra april*

Jeg var innom på føden på SUS i går, og der var det helt tydelig unntakstilstander. De gjennomfører med glans, men det var lett å se at stressnivået var høyt. Mange hoder innom døren for å etterspørre ledige leger og JM hele tiden. Mange forespørsler etter ledige leger og JM som måtte vente. Er vell ikke mer enn halvparten av normal mengde føderom som er i drift, og like mange fødende som til vanlig.. Så jeg vil absolutt si at tilbudet er påvirket.
De sa de fikk hjelp fra Helse Bergen for å avhjelpe på bemanningen heldigvis.

JM som tok i mot meg sa det var litt unntakstilstander, men at det var litt lettere nå som alt var flyttet ned. Hun sa det hadde ikke vært det enkleste å forløse med sugekopp osv i lav dobbeltseng :hilarious: Men alt går heldigvis :) jeg har tiltro til at de fikser dette også!

Jeg har egentlig en fødeplan laget med spesialistJM og en time til igangsetting på termin. Men har virkelig begynt å mentalt forberede meg selv på at ingen av delene blir gjennomført :shy: Håper jeg får ha mannen med (fikk beskjed om at han ikke får være med om han har luftveissymptomer) og at vi er frisk nok til å komme oss hjem i løpet av første døgnet
 
*sniker fra april*

Jeg var innom på føden på SUS i går, og der var det helt tydelig unntakstilstander. De gjennomfører med glans, men det var lett å se at stressnivået var høyt. Mange hoder innom døren for å etterspørre ledige leger og JM hele tiden. Mange forespørsler etter ledige leger og JM som måtte vente. Er vell ikke mer enn halvparten av normal mengde føderom som er i drift, og like mange fødende som til vanlig.. Så jeg vil absolutt si at tilbudet er påvirket.
De sa de fikk hjelp fra Helse Bergen for å avhjelpe på bemanningen heldigvis.

JM som tok i mot meg sa det var litt unntakstilstander, men at det var litt lettere nå som alt var flyttet ned. Hun sa det hadde ikke vært det enkleste å forløse med sugekopp osv i lav dobbeltseng :hilarious: Men alt går heldigvis :) jeg har tiltro til at de fikser dette også!

Jeg har egentlig en fødeplan laget med spesialistJM og en time til igangsetting på termin. Men har virkelig begynt å mentalt forberede meg selv på at ingen av delene blir gjennomført :shy: Håper jeg får ha mannen med (fikk beskjed om at han ikke får være med om han har luftveissymptomer) og at vi er frisk nok til å komme oss hjem i løpet av første døgnet

Ja det er mange i karantene ved SUS, så det er det vel unntakstilstand akkurat nå. Men godt å høre at de likevel gjennomfører med glans.

Håper de klarer å isolere helsepersonell ved fødetilbudene fra andre avdelinger sånn at de risikerer mindre smitte. Nå er jo SUS i særtilling pga mulig skjult spredning før utbruddet i Norge virkelig ble oppdaget, men man må jo bare tro at de har lært av dette? Ut i fra det jeg leser virker det i alle fall slik :)

Har du termin snart eller? Må være stressende å skulle føde nå når alt fremdeles er kaotis:oops:
 
Ja det er mange i karantene ved SUS, så det er det vel unntakstilstand akkurat nå. Men godt å høre at de likevel gjennomfører med glans.

Håper de klarer å isolere helsepersonell ved fødetilbudene fra andre avdelinger sånn at de risikerer mindre smitte. Nå er jo SUS i særtilling pga mulig skjult spredning før utbruddet i Norge virkelig ble oppdaget, men man må jo bare tro at de har lært av dette? Ut i fra det jeg leser virker det i alle fall slik :)

Har du termin snart eller? Må være stressende å skulle føde nå når alt fremdeles er kaotis:oops:


Ja det er nok en meget spesiell situasjon her ved SUS. Men håper det roer seg litt når den første største gruppen er ferdig med karantenetiden sin snart :)

Har noen uker igjen, har termin 22 april. Men de sier vell at toppen skal komme i Mai? Så det spøker jo litt for situasjonen. Men ut må baby, uansett :rolleyes: Så vi får bare ta det som det kommer (overasker meg selv med rolighet for tiden:p - men blir vell værre når det nærmer seg enda mer)
 
Ja det er nok en meget spesiell situasjon her ved SUS. Men håper det roer seg litt når den første største gruppen er ferdig med karantenetiden sin snart :)

Har noen uker igjen, har termin 22 april. Men de sier vell at toppen skal komme i Mai? Så det spøker jo litt for situasjonen. Men ut må baby, uansett :rolleyes: Så vi får bare ta det som det kommer (overasker meg selv med rolighet for tiden:p - men blir vell værre når det nærmer seg enda mer)

Haha, ja, men det hjelper jo ikke å være redd eller bekymret hele tiden heller. Best å være forberedt, men optimistisk tror jeg!
 
Ja, det er jeg klar over. Men jeg tenker at det vil være unaturlig å bruke jordmødre på intensiven hvis fødende trenger dem på føden?

Må understreke at dette ikke er noe jeg vet, men noe jeg resonnerer meg frem til. Bare ser for meg at det er ansatte og spisskompetanse knyttet til intensivbehandling og visse avdelinger det først og fremst vil bli problemer med?
Jeg ser for meg at alt helsepersonell kan bli omdisponert til andre oppgaver.
 
Jeg ser for meg at alt helsepersonell kan bli omdisponert til andre oppgaver.

Som sagt; det er godt mulig, men i første omgang snakkes det i hvert fall om å utsette planlagte operasjoner og omdisponere helsepersonell i mindre kritiske funksjoner. Fødsler kan man jo ikke avlyse eller utsette, så noen må jo være der. Tenker jeg da.

Som sagt er jeg ikke på innsiden av systemet (jobber hverken i sykehusledelse eller helsemyndighetene) så jeg kan jo ikke uttale meg om noe annet enn mine tanker. Poenget mitt med å dele dem var vel å betrygge.
 
Var ikke noe jeg ofret en tanke før forrige uke, er livredd nå. Samboern min har astma og blir stadig vekk forkjølet :(

her også! Det var jo hysteri! Vi gjorde narr av folk som overtenkte dette. Mannen sa det kom aldri til å komme til norge engang. Så sitter vi her. Innestengt med hjemmeundervisning, gravide, og redde for å ikke få dele fødselen med barnefar... de sier toppen nås i mai-august... flott for alle som har termin frem til da...
 
Jeg velger å ikke tenke for mye for det. Prognosene har jo ikke stemt noe særlig enda, så velger å være positiv. At tiltakene nå vil fungere, så viruset har sluppet litt tak innen juli. :) Og om situasjonen i verste fall ikke har blitt særlig bedre innen den tid, tar jeg det da. Orker ikke å stresse over det allerede nå.
 
Noen andre som bekymrer seg?

Hadde ikke vært bekymret om jeg ikke var gravid tror jeg, men redd det går ut over lille i magen om jeg skulle få det :/

Jeg sliter jo med sykdom, så får alt som går, alltid...
Fikk svineinfluensaen da den herjet i 2009, men da var jeg ikke gravid..


Hei. Ja, jeg er bekymret, og glad jeg hittil jobber hjemmefra grunnet at skolen er stengt. Leste i dagens medisin at leder av jordmorforeningen anbefaler alle i første trimester å ikke utsette seg for smittefare, grunnet faren for spontanabort. Det skal sies at det hittil er alt for lite forskning, men greit å ikke ta noen sjanser.
 
Nå starter samfunnet å åpne opp igjen etter påske:)
Først barnehager, så småtrinn. Alt ligger ute på VG.

Alt blir gjort med fokus lå gode rutiner og smittevern fremover.
Dette betyr at det kommer til å bli flere smittede fremover, men med så mange gode tiltak, så blir det forhåpentligvis ikke for mange alvorlig syke at ikke helsevesenet klarer å ta vare på de:)

Jeg syns dette er kjempebra foe vår del!! Samfunnet prøver å normalisere seg selv igjen. Og forhåpentligvis er alt normalt til det er vår tur:)
 
Nå starter samfunnet å åpne opp igjen etter påske:)
Først barnehager, så småtrinn. Alt ligger ute på VG.

Alt blir gjort med fokus lå gode rutiner og smittevern fremover.
Dette betyr at det kommer til å bli flere smittede fremover, men med så mange gode tiltak, så blir det forhåpentligvis ikke for mange alvorlig syke at ikke helsevesenet klarer å ta vare på de:)

Jeg syns dette er kjempebra foe vår del!! Samfunnet prøver å normalisere seg selv igjen. Og forhåpentligvis er alt normalt til det er vår tur:)

Syns også at det er bra at samfunnet åpner forsiktig opp igjenn. Håper bare det kommer flere og mer tydelige smitterversn regler/retningslinjer spesielt for barnehager og skoler. Jobber i en barnehage hvor sjefen ikke tar smittevernet kjempeseriøst så hadde vært fint med noen retningslinjer som jeg kunne ha henvist til. For det å holde 2 meter osv er helt umulig i en barnehage.
 
Syns også at det er bra at samfunnet åpner forsiktig opp igjenn. Håper bare det kommer flere og mer tydelige smitterversn regler/retningslinjer spesielt for barnehager og skoler. Jobber i en barnehage hvor sjefen ikke tar smittevernet kjempeseriøst så hadde vært fint med noen retningslinjer som jeg kunne ha henvist til. For det å holde 2 meter osv er helt umulig i en barnehage.
Veldig sant. Og visse arbeidsplassdr er det vanskelig/umulig, og da er det enda viktigere å vise hensyn i form av god hygieme, prøve å holde seg i ro etter jobb osv.
Ser f.eks frisører får åpne hvis de får satt igang tilfredsstillende tiltak.
Uten tvil en spennende (i negativ forstand) tid fremover. Men så lenge smitten ikke kan stoppes, så må man igjennom den.
 
Veldig sant. Og visse arbeidsplassdr er det vanskelig/umulig, og da er det enda viktigere å vise hensyn i form av god hygieme, prøve å holde seg i ro etter jobb osv.
Ser f.eks frisører får åpne hvis de får satt igang tilfredsstillende tiltak.
Uten tvil en spennende (i negativ forstand) tid fremover. Men så lenge smitten ikke kan stoppes, så må man igjennom den.

Er helt enig med deg i at samfunnet må fremover og dette bare er noe som vi til slutt må gå igjennom! :confused:
Bare sliter veldig med hvordan man skal jobbe med smittevern samtidig som man skal være med barn som er 1 år og oppover.:sorry:
 
Er helt enig med deg i at samfunnet må fremover og dette bare er noe som vi til slutt må gå igjennom! :confused:
Bare sliter veldig med hvordan man skal jobbe med smittevern samtidig som man skal være med barn som er 1 år og oppover.:sorry:
Skjønner deg veldig godt der:bag: håper det går bra for din del. Hvis du selv følger at det blir for stor risiko, så ville jeg tatt ut sykemelding.
Barnehager er jo faktisk først i skuddlinjen og dertil veldig utsatt :bag:
 
Skjønner deg veldig godt der:bag: håper det går bra for din del. Hvis du selv følger at det blir for stor risiko, så ville jeg tatt ut sykemelding.
Barnehager er jo faktisk først i skuddlinjen og dertil veldig utsatt :bag:

Er allerede 50% sykemld så får se etterhver om det blir 100 % fra mai eller om jeg kommer meg litt nærmere termin før jeg legger inn årene :bag: for med mitt bekken holder ikke jeg ut til slutten av juni uannsett :banghead:
Håper aller mest på tydelige retningslinjer slik at smittevernet blir litt bedre enn før om ikke annet.
 
Nå starter samfunnet å åpne opp igjen etter påske:)
Først barnehager, så småtrinn. Alt ligger ute på VG.

Alt blir gjort med fokus lå gode rutiner og smittevern fremover.
Dette betyr at det kommer til å bli flere smittede fremover, men med så mange gode tiltak, så blir det forhåpentligvis ikke for mange alvorlig syke at ikke helsevesenet klarer å ta vare på de:)

Jeg syns dette er kjempebra foe vår del!! Samfunnet prøver å normalisere seg selv igjen. Og forhåpentligvis er alt normalt til det er vår tur:)

Jeg ble så glad at jeg holdt på å grine istad! Forstår godt at mange er skeptiske, men vi har alle ulike behov da vi er i ulike situasjoner. Jeg feks føler meg som verdens kjipeste mamma som ikke klarer å være aktiv osv med 3åringen. Ho fortjener virkelig en mamma med litt mer fart i. Men med bekkenløsningen som herjer i kroppen er det helt umulig :( Og også dette med at vi forhåpentligvis får kontroller som vanlig hos jordmor fremover. Håper bare folk klarer å fortsette å holde seg hjemme ellers og unngå unødvendig farting!
 
Back
Topp