Corona virus

Jeg ble så glad at jeg holdt på å grine istad! Forstår godt at mange er skeptiske, men vi har alle ulike behov da vi er i ulike situasjoner. Jeg feks føler meg som verdens kjipeste mamma som ikke klarer å være aktiv osv med 3åringen. Ho fortjener virkelig en mamma med litt mer fart i. Men med bekkenløsningen som herjer i kroppen er det helt umulig :( Og også dette med at vi forhåpentligvis får kontroller som vanlig hos jordmor fremover. Håper bare folk klarer å fortsette å holde seg hjemme ellers og unngå unødvendig farting!
Ja nettopp!! Vi kan ikke holde Norge i lockdown i evigheter. Det blir å koste langt mer enn det smaker.
Målet har jo alltid vært smittereduksjon slik at vi holder oss under smertegrensen til helsevesenet og det kan vi enda klare:) bare å ta litt fornufrige valg ila en dag.
Var det 21. April at barnehagene var åpne igjen?:)
 
Ja nettopp!! Vi kan ikke holde Norge i lockdown i evigheter. Det blir å koste langt mer enn det smaker.
Målet har jo alltid vært smittereduksjon slik at vi holder oss under smertegrensen til helsevesenet og det kan vi enda klare:) bare å ta litt fornufrige valg ila en dag.
Var det 21. April at barnehagene var åpne igjen?:)

Ja, det viktigste er at folk ikke går helt berserk nå bare fordi vi åpner litt opp. Syns det er veldig fornuftig å begynne i den enden her! Så får alle være nøye med å følge de smittevernsreglene som settes :)
De skal åpne 20.april ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
 
Jeg har litt blandede følelser. Jeg synes det er fint at barnehagene åpner med tanke på de barna som ikke har det bra hjemme og barn med spesielle behov. Og så synes jeg at det er fint at Norge kan rulle og gå litt mer normalt igjen. Hjemmekontor og hjemmebarnehage samtidig er langt fra optimalt. Men så er jeg enig med HennieL om at jeg håper det kommer noen retningslinjer for oss barnehageansatte. Å holde avstand fra små barn er helt uaktuelt. Og jeg jobber jo i to barnehager, så jeg kjenner jeg er redd for at jeg skal bli syk og dra smitte mellom barnehagene. Tenker også at det nå er enda viktigere at jeg ikke treffer folk på fritiden, da jeg er mer utsatt for smitte med tanke på hvor mange kollegaer og barn jeg treffer på en dag. Håper egentlig at noen foreldre velger å vente med å levere barna sine i barnehage eller har kortere dager, slik at det ikke blir full gruppe med en gang..
 
Jeg har litt blandede følelser. Jeg synes det er fint at barnehagene åpner med tanke på de barna som ikke har det bra hjemme og barn med spesielle behov. Og så synes jeg at det er fint at Norge kan rulle og gå litt mer normalt igjen. Hjemmekontor og hjemmebarnehage samtidig er langt fra optimalt. Men så er jeg enig med HennieL om at jeg håper det kommer noen retningslinjer for oss barnehageansatte. Å holde avstand fra små barn er helt uaktuelt. Og jeg jobber jo i to barnehager, så jeg kjenner jeg er redd for at jeg skal bli syk og dra smitte mellom barnehagene. Tenker også at det nå er enda viktigere at jeg ikke treffer folk på fritiden, da jeg er mer utsatt for smitte med tanke på hvor mange kollegaer og barn jeg treffer på en dag. Håper egentlig at noen foreldre velger å vente med å levere barna sine i barnehage eller har kortere dager, slik at det ikke blir full gruppe med en gang..
Jeg tenker litt som deg at det er med blandede følelser, men mest mot de negative kanskje. Samtidig har jeg en 7 åring med dårlig immunforsvar og kan ikke fatte og begripe( fra sykepleierperspektiv) at dette skal føre til mindre smitte. De sier jo at toppen enda ikke er nådd, så jeg er redd for at folk ikke klarer å holde igjen, og at vi dermed kanskje får flere smittetilfeller! At noen barn er på skole/bhg, noen hjemme, foreldre her og der på jobb etc er jeg redd for kan bli store smittekilder som igjen er vanskelig å spore!
 
Jeg tenker litt som deg at det er med blandede følelser, men mest mot de negative kanskje. Samtidig har jeg en 7 åring med dårlig immunforsvar og kan ikke fatte og begripe( fra sykepleierperspektiv) at dette skal føre til mindre smitte. De sier jo at toppen enda ikke er nådd, så jeg er redd for at folk ikke klarer å holde igjen, og at vi dermed kanskje får flere smittetilfeller! At noen barn er på skole/bhg, noen hjemme, foreldre her og der på jobb etc er jeg redd for kan bli store smittekilder som igjen er vanskelig å spore!
Jo, men det vil jo absolutt bli flere smittetilfeller. Det har alltid vært urealistisk at Norge skulle klare å fjerne alle tilfellene. Poenget på tiltakene vi hae gjort, har vært for å smitteredusere. Slil at antall mennesker med behov for legehjelp holder seg under smertegrensen til sykehusene. Hvis samfunnet sakte men sikkert åpnes litt etter litt nå, men med gode rutiner og tiltak, så vil antall smittede bres ut over en større tid. Heller enn å gjøre som Italia. Null tiltak, masse døde, null kontroll (og flere land forøvrig).

Jeg syns Norge har handlet helt rett til nå. Men skal vi fortsatt klare å smitteredusere så må alle fortsatt være med på felles dugnad. For Norge kan ikke sitte i en lockdown til en eventuell vaksine kommer. Det er spådd 12-18 mnd til?
Og vi vil aldri klare å fjerne all smitte heller. Ta 1 titt på vg så ser du overskrift over en eller annen luring som har brutt karantene eller lignende.
 
Jo, men det vil jo absolutt bli flere smittetilfeller. Det har alltid vært urealistisk at Norge skulle klare å fjerne alle tilfellene. Poenget på tiltakene vi hae gjort, har vært for å smitteredusere. Slil at antall mennesker med behov for legehjelp holder seg under smertegrensen til sykehusene. Hvis samfunnet sakte men sikkert åpnes litt etter litt nå, men med gode rutiner og tiltak, så vil antall smittede bres ut over en større tid. Heller enn å gjøre som Italia. Null tiltak, masse døde, null kontroll (og flere land forøvrig).

Jeg syns Norge har handlet helt rett til nå. Men skal vi fortsatt klare å smitteredusere så må alle fortsatt være med på felles dugnad. For Norge kan ikke sitte i en lockdown til en eventuell vaksine kommer. Det er spådd 12-18 mnd til?
Og vi vil aldri klare å fjerne all smitte heller. Ta 1 titt på vg så ser du overskrift over en eller annen luring som har brutt karantene eller lignende.
Neida, jeg forstår tiltakene og hvorfor og alt det der og ordla meg kanskje ikke klart nok når det gjelder hvorfor jeg mener vi kunne ventet litt til! Påsken tror jeg blir mye smitte. Norge er heldige som har klart det vi har fått til på så kort tid, i forhold til som du sier Italia og feks USA. Men, jeg skulle ønske de kanskje holdt det ut april, slik de så virkningene etter feks påske! Det er veldig bra de yngste får sosialisert seg og vi får en mer normal hverdag, men jeg er også spent på hvordan man praktisk skal kunne løse dette for å få det til å gå opp. Feks; De skal ha små grupper på skolen osv. Det er kjempebra, men dersom alle barna skal samles på sfo etter skoletid, hjelper det da? Og hvordan vil bhgansatte kunne ta vare på de små barna på best mulig måte sett sammen med tiltak osv?

Jeg også syns vi hittil har handlet rett og gjort det utrolig bra, men jeg er også redd for at det kan være tidlig og at vi får enda større tilbakefall desverre.

Jeg jobber jo med de pasientene som kommer med smitte og man jobber mye! Selfølgelig er det bra man «sprer» smitten. Men dersom det blir enda mer enn de da ser for seg nå det skulle bli( og det kan man jo aldri vite) blir det igjen voldsomt. Men, jeg stoler på de som jobber med å lage tiltak og regler, og jeg er spent på hvordan det praktisk skal løses, selv om jeg også er skeptisk for min 7 åring som kan bli veldig syk i værste tilfelle
 
Jo, men det vil jo absolutt bli flere smittetilfeller. Det har alltid vært urealistisk at Norge skulle klare å fjerne alle tilfellene. Poenget på tiltakene vi hae gjort, har vært for å smitteredusere. Slil at antall mennesker med behov for legehjelp holder seg under smertegrensen til sykehusene. Hvis samfunnet sakte men sikkert åpnes litt etter litt nå, men med gode rutiner og tiltak, så vil antall smittede bres ut over en større tid. Heller enn å gjøre som Italia. Null tiltak, masse døde, null kontroll (og flere land forøvrig).

Jeg syns Norge har handlet helt rett til nå. Men skal vi fortsatt klare å smitteredusere så må alle fortsatt være med på felles dugnad. For Norge kan ikke sitte i en lockdown til en eventuell vaksine kommer. Det er spådd 12-18 mnd til?
Og vi vil aldri klare å fjerne all smitte heller. Ta 1 titt på vg så ser du overskrift over en eller annen luring som har brutt karantene eller lignende.
Det jeg mente med første innlegg; Flere smittetilfeller enn vi kanskje hadde trengt å få! dårlig formulering sent på kveld :hilarious:
 
Er veldig delt kjenner jeg, er redd for at de åpner, finner ut at det ikke ikke funker og dermed stenger igjen. Eller at det skjer så mye på de to ukene før barnehagen åpner at det ikke skjer likevel, så for vår del avventer vi og ser hvordan det blir :happy: Virker jo som folk gir mer f... plutselig og det lover jo ikke bra...
 
Neida, jeg forstår tiltakene og hvorfor og alt det der og ordla meg kanskje ikke klart nok når det gjelder hvorfor jeg mener vi kunne ventet litt til! Påsken tror jeg blir mye smitte. Norge er heldige som har klart det vi har fått til på så kort tid, i forhold til som du sier Italia og feks USA. Men, jeg skulle ønske de kanskje holdt det ut april, slik de så virkningene etter feks påske! Det er veldig bra de yngste får sosialisert seg og vi får en mer normal hverdag, men jeg er også spent på hvordan man praktisk skal kunne løse dette for å få det til å gå opp. Feks; De skal ha små grupper på skolen osv. Det er kjempebra, men dersom alle barna skal samles på sfo etter skoletid, hjelper det da? Og hvordan vil bhgansatte kunne ta vare på de små barna på best mulig måte sett sammen med tiltak osv?

Jeg også syns vi hittil har handlet rett og gjort det utrolig bra, men jeg er også redd for at det kan være tidlig og at vi får enda større tilbakefall desverre.

Jeg jobber jo med de pasientene som kommer med smitte og man jobber mye! Selfølgelig er det bra man «sprer» smitten. Men dersom det blir enda mer enn de da ser for seg nå det skulle bli( og det kan man jo aldri vite) blir det igjen voldsomt. Men, jeg stoler på de som jobber med å lage tiltak og regler, og jeg er spent på hvordan det praktisk skal løses, selv om jeg også er skeptisk for min 7 åring som kan bli veldig syk i værste tilfelle
Skjønner veldig godt og er faktisk enig også. Der er mange 'svakheter' i planen til Norge og jeg håper flere av tingene du nevner er tenkt igjennom. Systemet er veldig skjørt akkurat nå. Er kanskje litt egoistisk av meg å bli så glad også, spesielt siden jeg ikke står i skuddlinja på noen måte.
 
Neida, jeg forstår tiltakene og hvorfor og alt det der og ordla meg kanskje ikke klart nok når det gjelder hvorfor jeg mener vi kunne ventet litt til! Påsken tror jeg blir mye smitte. Norge er heldige som har klart det vi har fått til på så kort tid, i forhold til som du sier Italia og feks USA. Men, jeg skulle ønske de kanskje holdt det ut april, slik de så virkningene etter feks påske! Det er veldig bra de yngste får sosialisert seg og vi får en mer normal hverdag, men jeg er også spent på hvordan man praktisk skal kunne løse dette for å få det til å gå opp. Feks; De skal ha små grupper på skolen osv. Det er kjempebra, men dersom alle barna skal samles på sfo etter skoletid, hjelper det da? Og hvordan vil bhgansatte kunne ta vare på de små barna på best mulig måte sett sammen med tiltak osv?

Jeg også syns vi hittil har handlet rett og gjort det utrolig bra, men jeg er også redd for at det kan være tidlig og at vi får enda større tilbakefall desverre.

Jeg jobber jo med de pasientene som kommer med smitte og man jobber mye! Selfølgelig er det bra man «sprer» smitten. Men dersom det blir enda mer enn de da ser for seg nå det skulle bli( og det kan man jo aldri vite) blir det igjen voldsomt. Men, jeg stoler på de som jobber med å lage tiltak og regler, og jeg er spent på hvordan det praktisk skal løses, selv om jeg også er skeptisk for min 7 åring som kan bli veldig syk i værste tilfelle


Jeg er enig i at man godt kunne ventet til en stund etter påske, da mange garantert bryter anbefalingene i denne tiden. Moren til en kompis driver med hest. For noen par dager siden var det en som tok kontakt og spurte om de hadde ridetur for 14 personer, hvor 10 av de var voksne, nå i påsken. Altså... Har de ikke fått med seg noen ting de siste 3 ukene?!
 
Jeg er spent på hvilke tiltak som blir gjort for barnehagene. Jamført min erfaring er det sjelden god nok bemanning eller gode nok arealer til å gjennomføre strenge smitteverntiltak der. Gjelder SFO også for så vidt. Kan forstå hvorfor de velger å åpne barnehagene og småskolen først mht smittespredning, da forskning (gjennom modeller) viser at større elever har større nettverk og er mer spredt demografisk enn mindre, noe som igjen fører til mer spredning, men timingen stiller jeg meg undrende til. Rett etter påske (der mange garantert bryter med påbudene og forbudene). Ville ventet til mai.

Er faktisk utrolig i tvil på om vi blir å sende vesla i barnehagen eller ikke. Tror kanskje vi venter en ekstra uke og ser hvordan det utvikler seg ...
 
For dere som vurderer hjemmefødsel pga korona så kan det gjerne være aktuelt å følge Mammabanden på snapchat idag. Idag er det ei jordmor som tar opp dette temaet i løpet av dagen :)
 
Jeg velger å ikke tenke for mye for det. Prognosene har jo ikke stemt noe særlig enda, så velger å være positiv. At tiltakene nå vil fungere, så viruset har sluppet litt tak innen juli. :) Og om situasjonen i verste fall ikke har blitt særlig bedre innen den tid, tar jeg det da. Orker ikke å stresse over det allerede nå.
Enig. Må velge å tenke positivt nå og ikke ta «sorgene» på forskudd. Det er helt umulig å vite hvordan verden og Norge ser ut i juli allerede nå, så jeg forsøker å ta bare en dag om gangen. Prøver å ikke lese om andre gravide som er redde, da jeg vet at det skremmer opp meg selv også..,
 
Er glad jeg har en på mellomtrinnet. Hadde ikke sendt min avgårde uansett siden jeg selv er hjemme. Spent på hvordan vgs skal løse det. Blir en enorm belastning på lærere som skal eks dele klassen i fire pga antall og i tillegg ha hjemmeundervisning til de som ikke kan på skolen pga risikogrupper. Blir uansett ikke god nok undervisning opp mot eksamen (spesielt praktisk eksamen) så håper de har gode retningslinjer der også. Og stor del av lærere/og kanskje barnehageansatte er oppi åra og utsatt. Merkelig de åpner så tidlig.
 
Back
Topp