Corona virus

Bare synd d ikke hjelper om de allerede har smittet noen i risikogrupper... De kan jo bli veldig syke og værstefall dør...
Jeg er ikke hysterisk men blir rimelig provosert over folk som gjør slik...
Jeg er kreftsykepleier og har i snart 17 år jobbet med pas. som får cellegift helt opp mot hva kroppen tåler. Disse driller vi i hvilke forholdsregler som dem skal ta i perioden mellom kurene, for immunforsvaret reduseres/er så og si ikke eksisterende en periode, og en vanlig infeksjon kan for dem bli livstruende. Nå med coronaviruset er det enda mer risiko for dem. For disse personene, og enkelte andre pasientgrupper, er det at andre ikke tar karantenetida seriøst potensielt dødelig. Jeg skal ikke si hva jeg oppriktig mener om de menneskene som bryter karantenetida, eller som driter i om dem blir syke for dem tåler det. Men en kan trygt si at det provoserer meg å... Det er jo noe som heter så fint... Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer dig selv! .... Tilgi dem ikke; de vet hva de gjør!
Hadde dem vært i pasientene mine sine sko, eller vært pårørende av dem, så hadde dem ikke villet lekt russisk rullet med andres liv....
 
Det er faktisk helt surrealistisk å følge med oå nyhetene nå.
Alt stenges ned. Venter bare på kollektivtrafikken neste.

Ser ut som jeg plutselig kan få en del fritid... spent på pressekonferansen kl 14.00
 
Så glad for disse tiltakene. Vi ser at de fungerer andre steder. Venter på gode nyhter fra Italia de kommende ukene. Huff.
 
Så glad for disse tiltakene. Vi ser at de fungerer andre steder. Venter på gode nyhter fra Italia de kommende ukene. Huff.

enig! Synes ingenting om at ungene skal gå på skolen! Er det èn plass det er mye bakterier, så er det skolen!
 
Jeg syns tiltakene er på sin plass, og roser Norge for st vi har baller til å gjennomføre.

Men her i korridorene snakker folk om å hamstre ris og hermetikk. Sykt glad jeg ikke snuser lengre for å si det sånn.
Men er startet å stresse med at lillesøstra kanskje ikke kommer hjem til påske:bag:
Helt kaos på Kiwi her i sted! Nesten tomt for dopapir og bleier :hungover:
 
Kjøpte nettopp en sekk med dopapir (før krisa) og sender gjerne:happy:
Men kan jo ikke forestille meg at de stenger matbutikker fremover?!
Nei, de skal jo ikke stenge dem. Men folk ser vel for seg at bleier for eksempel kan bli vanskelig å få importert!
 
Mange sier at sesonginfluensa er verre, skjønner ikke hysteiret, bare vask henda så går det bra. Da blir jeg sånn; tydeligvis ikke da! Jeg tror de fleste er flinke til å vaske henda nå og SÅ mye smitte hadde ikke skjedd verden over hvis det "bare" var å vaske henda og holde seg hjemme om man er syk. Som vi vet er det jo de eldre og syke som blir dårligst. Mange vet jo ikke at de er smitta engang, så er jo ikke så lett å bare holde seg hjemme da.
Syns det er på sin plass og på tide at så drastiske tiltak som nå er avgjort endelig skjer. Håper på en enorm nedgang fremover :Heartred
 
Moren min jobber i barnehage, hvor et foreldrepar som har vært ute på reise har fått påvist korona. Men før de fikk påvist sykdommen har de levert i barnehagen.. Så nå blir det spennende å finne ut om barnet har fått det og smittet andre barn og voksne i barnehagen... Er jo lov å tenke litt på de rundt seg..!


Jeg må bare rette på dette. Det viser seg å ikke stemme. Foreldrene var ikke syke, de var bare i karantene. Og testene viste i ettertid at foreldrene ikke har korona :)
 
Er så fornøyd med dagens bestemmelser! vi har handlet (vanlig handel ;) ) så vi klarer oss noen dager! skal gå sport i å bruke opp maten i bod og fryser :) mannen må jobbe og jeg har skole å forholde meg til men vi skal klare dette!
 
Nå tenker jeg vi bare skal være glade for at myndighetene ikke lenger sitter på gjerdet og dingler med bena. Disse tiltakene kom virkelig ikke en dag for sent!

Jeg er optimistisk med tanke på bremsing av spredning, og satser på at helsevesenet ikke vil bli overbelastet nå som disse tiltakene gjennomføres.

Men det er viktig å huske på at dette er et maraton og ikke en sprint. De neste to ukene er bare begynnelsen.

Antall nye smittede synker i Kina, og i Sør-Korea begynner man også å få kontroll. Nå er det bare å be høyt og hellig om at dette vil skje i Europa også.
 
Nå tenker jeg vi bare skal være glade for at myndighetene ikke lenger sitter på gjerdet og dingler med bena. Disse tiltakene kom virkelig ikke en dag for sent!

Jeg er optimistisk med tanke på bremsing av spredning, og satser på at helsevesenet ikke vil bli overbelastet nå som disse tiltakene gjennomføres.

Men det er viktig å huske på at dette er et maraton og ikke en sprint. De neste to ukene er bare begynnelsen.

Antall nye smittede synker i Kina, og i Sør-Korea begynner man også å få kontroll. Nå er det bare å be høyt og hellig om at dette vil skje i Europa også.

Maraton og ikke sprint ja, de estimerer sykdoms-topp i mai-august, og at epidemien dabber av utpå høsten men varer ut året... Tror tiltakene som er innført nå vil vare lenge, håper det ikke blir problematisk for fødende i sommer :arghh:
 
Maraton og ikke sprint ja, de estimerer sykdoms-topp i mai-august, og at epidemien dabber av utpå høsten men varer ut året... Tror tiltakene som er innført nå vil vare lenge, håper det ikke blir problematisk for fødende i sommer :arghh:

Så lenge ikke veldig mange ansatte på fødeavdelinger er smittet, kan jeg ikke se hvorfor dette ikke skulle kunne gå bra.

Uten at jeg har oversikt eller vet dette, tenker jeg umiddelbart at a) jordmødre er jordmødre, ikke intensivsykepleiere, b) fødselsleger er fødselsleger og gynekologer er gynekologer.

Jeg tenker det per nå vil være verre å f.eks. skade seg kraftig, nesten drukne, bli akutt og kritisk syk på noe vis enn å føde.
 
Så lenge ikke veldig mange ansatte på fødeavdelinger er smittet, kan jeg ikke se hvorfor dette ikke skulle kunne gå bra.

Uten at jeg har oversikt eller vet dette, tenker jeg umiddelbart at a) jordmødre er jordmødre, ikke intensivsykepleiere, b) fødselsleger er fødselsleger og gynekologer er gynekologer.

Jeg tenker det per nå vil være verre å f.eks. skade seg kraftig, nesten drukne, bli akutt og kritisk syk på noe vis enn å føde.
Samtidig er fødeavdelinger lavt bemannet i utgangspunktet så evt. ansatte som blir syke eller må i karantene i sommer kan gå ganske hardt utover tilbudet?
 
Samtidig er fødeavdelinger lavt bemannet i utgangspunktet så evt. ansatte som blir syke eller må i karantene i sommer kan gå ganske hardt utover tilbudet?

Ja, det er godt mulig. Som jeg sa tenker jeg på det som eneste reelle trussel at mange blir syke. Men ja, karantene også. Får bare håpe det flater ut nå.
 
Så lenge ikke veldig mange ansatte på fødeavdelinger er smittet, kan jeg ikke se hvorfor dette ikke skulle kunne gå bra.

Uten at jeg har oversikt eller vet dette, tenker jeg umiddelbart at a) jordmødre er jordmødre, ikke intensivsykepleiere, b) fødselsleger er fødselsleger og gynekologer er gynekologer.

Jeg tenker det per nå vil være verre å f.eks. skade seg kraftig, nesten drukne, bli akutt og kritisk syk på noe vis enn å føde.
Jeg er spesialsykepleier innenfor psykisk helse og vi har blitt satt til helt andre oppgaver enn vi normalt har (prøvetaking ift korona). Tenker dette også kan skje med jordmødre, grunnutdanningen deres er jo bachelor i sykepleie.
 
Back
Topp