Bringebær vol.2 - født baby nr 2

Å huff, så skummelt :bookworm: Men godt du ble fint ivaretatt, og de virker trygge på at det ikke var noe på gang. Alt var greit med urin osv?
Urinprøven var veldig grei, men de skulle sende prøven av utfloden på dyrking pga skum, så det kunne ta noen dager! Følte meg veldig trygg på å reise hjem, og har nå sovet av og på i 1,5 timer :Heartred Kjenner det fortsatt i ryggen, og sammentrekningene er der, men må bare følge med så det ikke tar seg veldig opp, så er jeg fornøyd :happy:

34+4

Nedtelling til PKS: 29 dager

Da var man offisielt HØYGRAVID! Woho! Bekkenet har vært helt jævlig de siste to dagene, så samboer har begynt å erte litt når jeg kommer vaggende :hilarious: Kommer meg ikke opp trappa til 2. etasje lenger, men har heldigvis soverom og bad i 1. etasje, så eneste er at leggerutinen til storebror blir litt annerledes :Heartred Leser og synger til han i sofaen nede, så går han opp og legger seg selv… han synes det er greit, men gleder meg til jeg får til å følge han opp mer!

Kjenner jeg er mye mer følsom enn vanlig, og synes det er helt forferdelig når samboer skal på jobb eller er borte over lenger tid… i dag begynte jeg å gråte fordi han skulle sette seg og jobbe litt i 2. etasje :hilarious: Bare fordi jeg ikke kommer meg opp trappa! Jaja, han lovte å komme ned om jeg roper:Heartred

35+3

Nedtelling til PKS: 23 dager

Herlighet nå er vi faktisk i september! Det er måneden baby skal komme! Fikk litt småpanikk i går kveld og spurte samboer om vi egentlig er klare for dette… Så begynte han en lang tale om at dette blir så bra og at vi har det så bra, og at vi må være raus med hverandre i overgangen og masse andre fine ting :Heartred

Men… Problemet er egentlig ikke at jeg ikke føler meg klar… problemet er egentlig bittelitt tabu, og jeg har faktisk aldri sagt det høyt eller innrømmet det for meg selv helt før nå i det siste… Jeg er så redd for at baby i magen ikke likner på storebror, og jeg tenker helt rent utseendemessig! Ikke fordi jeg ikke synes samboer har fine trekk, men førstemann er altså så lik meg og det har alltid vært han og jeg og aldri noen tvil om at ungen var min liksom. Ikke et snev av sin biologiske far utseendemessig… Men med baby i magen nå så sier «alle» at de ser så mye av familien til samboer i 3D-bildene. At baby har nesa til pappan sin, og øyepartiet til farmor osv osv, og innerst inne er jeg så redd for at de skal «glemme» storebror, og heller gravitere mot dette vesenet som er mer lik deres familie (storebror kommer jo aldri til å likne, han har jo ikke noe av deres blod). Så jeg kjenner en stor frykt for at baby i magen ikke likner meg, og dermed ikke likner storebror. Og jeg vet at det er en helt dust ting å være redd for, men jeg er så redd for at det skal påvirke, for jeg er så opptatt av at alle mine barn skal behandles likt, uavhengig av om det er biologisk barnebarn eller ikke, fordi han har faktisk ingen biologisk farmor og farfar, og har jo ikke kontakt med biologisk familie på fars side… Per nå så blir jo storebror behandlet som et likeverdig barnebarn og tantebarn og gammeltantebarn av samboers familie (og vært det siden han var 3,5 år og kom inn i familien), men enn om nye babyen kommer og bare tar alt fokuset og storebror blir satt til sides fordi han ikke er «ekte» barnebarn… på en måte vet jeg at det ikke blir sånn, men tror jeg hadde kjent litt mindre på det om den nye babyen liknet mer på meg og storebror, og ikke bare på pappan sin… jeg ser mye storebror i ultralydbilder, men spesielt nesa er annerledes, og jeg er visst eneste som ser det…

Æsj… jeg sier det rett ut: jeg er redd jeg ikke klarer å bli like glad i den nye babyen om babyen ikke er lik meg og storebror, og det er så sårt! :sad010Jeg vil ikke tenke tankene, men de er der… tror dere jeg kan snakke med jordmor om det uten å bli dømt? Er jo en helt hårreisende ting! Enn å være redd for at man ikke er like glad i ungen sin fordi den kanskje blir mer lik far enn mor?! Men det handler ikke om det! Det handler om at jeg er så beskyttende overfor storebror og hans plass i familien, at jeg er så redd for at det blir forskjell… og at samboer også blir «mer glad i» babyen fordi det er hans kjøtt og blod…at storebror blir en sidetanke… et irritasjonsmoment… overflødig… ikke like viktig… *sukk*

Jeg forstår deg veldig godt <3 Må si at tanken har streifet meg også, i og med at jeg har brukt donor. Hva om lille ikke ligner på min side av familien :o Dette har jeg selv luftet for jordmor og det ble en veldig fin samtale altså! Så anbefaler deg å gjøre det samme :) Jeg tror ikke du vil bli sett negativt på for å ha denne tanken <3 Også håper jeg at du tar feil, og at svigerfamilien har like mye plass for storebror som lille og at det kommer trekk som ligner dere ;) Selv om nesa tilhører far, så vil jo øyenfarge og hårfarge spille mye inn på hvem man føler babyen er lik :) I mitt tilfelle vet jeg at donor har blå øyne og blondt hår (som meg) så jeg vet jo at han automatisk vil ligne litt på meg bare ved de trekkene :)

Jeg forstår deg veldig godt <3 Må si at tanken har streifet meg også, i og med at jeg har brukt donor. Hva om lille ikke ligner på min side av familien :o Dette har jeg selv luftet for jordmor og det ble en veldig fin samtale altså! Så anbefaler deg å gjøre det samme :) Jeg tror ikke du vil bli sett negativt på for å ha denne tanken <3 Også håper jeg at du tar feil, og at svigerfamilien har like mye plass for storebror som lille og at det kommer trekk som ligner dere ;) Selv om nesa tilhører far, så vil jo øyenfarge og hårfarge spille mye inn på hvem man føler babyen er lik :) I mitt tilfelle vet jeg at donor har blå øyne og blondt hår (som meg) så jeg vet jo at han automatisk vil ligne litt på meg bare ved de trekkene :)
Takk for støttende ord! Tror jeg skal snakke litt med jordmor ja, hu er veldig god å prate med! :Heartred

Jeg er 100% latina, så har gylden hud, mørkt hår, og nesten svarte øyne. Samboer har grønne øyne, brunt hår, og sånn middels lys hud (blir ikke rosa på sommeren, men heller ikke brun), så fargemessig tror jeg nok baby blir likere meg! Selv om det ikke hadde gjort noe om de grønne øynene ble videreført, men sannsynligheten er vel heller liten :cool: Så synes jeg egentlig ikke samboer var så søt som baby, men han var jo ekstremprematur da, så skal litt til å være søt når man ikke har et gram fett på kroppen… Storebror veide jo rett under 4,5 kg, og baby er estimert til over 4 kg ved termin, så blir bolle iallfall! DET liker jeg :hilarious:

35+3

Nedtelling til PKS: 23 dager

Herlighet nå er vi faktisk i september! Det er måneden baby skal komme! Fikk litt småpanikk i går kveld og spurte samboer om vi egentlig er klare for dette… Så begynte han en lang tale om at dette blir så bra og at vi har det så bra, og at vi må være raus med hverandre i overgangen og masse andre fine ting :Heartred

Men… Problemet er egentlig ikke at jeg ikke føler meg klar… problemet er egentlig bittelitt tabu, og jeg har faktisk aldri sagt det høyt eller innrømmet det for meg selv helt før nå i det siste… Jeg er så redd for at baby i magen ikke likner på storebror, og jeg tenker helt rent utseendemessig! Ikke fordi jeg ikke synes samboer har fine trekk, men førstemann er altså så lik meg og det har alltid vært han og jeg og aldri noen tvil om at ungen var min liksom. Ikke et snev av sin biologiske far utseendemessig… Men med baby i magen nå så sier «alle» at de ser så mye av familien til samboer i 3D-bildene. At baby har nesa til pappan sin, og øyepartiet til farmor osv osv, og innerst inne er jeg så redd for at de skal «glemme» storebror, og heller gravitere mot dette vesenet som er mer lik deres familie (storebror kommer jo aldri til å likne, han har jo ikke noe av deres blod). Så jeg kjenner en stor frykt for at baby i magen ikke likner meg, og dermed ikke likner storebror. Og jeg vet at det er en helt dust ting å være redd for, men jeg er så redd for at det skal påvirke, for jeg er så opptatt av at alle mine barn skal behandles likt, uavhengig av om det er biologisk barnebarn eller ikke, fordi han har faktisk ingen biologisk farmor og farfar, og har jo ikke kontakt med biologisk familie på fars side… Per nå så blir jo storebror behandlet som et likeverdig barnebarn og tantebarn og gammeltantebarn av samboers familie (og vært det siden han var 3,5 år og kom inn i familien), men enn om nye babyen kommer og bare tar alt fokuset og storebror blir satt til sides fordi han ikke er «ekte» barnebarn… på en måte vet jeg at det ikke blir sånn, men tror jeg hadde kjent litt mindre på det om den nye babyen liknet mer på meg og storebror, og ikke bare på pappan sin… jeg ser mye storebror i ultralydbilder, men spesielt nesa er annerledes, og jeg er visst eneste som ser det…

Æsj… jeg sier det rett ut: jeg er redd jeg ikke klarer å bli like glad i den nye babyen om babyen ikke er lik meg og storebror, og det er så sårt! :sad010Jeg vil ikke tenke tankene, men de er der… tror dere jeg kan snakke med jordmor om det uten å bli dømt? Er jo en helt hårreisende ting! Enn å være redd for at man ikke er like glad i ungen sin fordi den kanskje blir mer lik far enn mor?! Men det handler ikke om det! Det handler om at jeg er så beskyttende overfor storebror og hans plass i familien, at jeg er så redd for at det blir forskjell… og at samboer også blir «mer glad i» babyen fordi det er hans kjøtt og blod…at storebror blir en sidetanke… et irritasjonsmoment… overflødig… ikke like viktig… *sukk*
Det er fullt lov å tenke! Men jeg kan garantere deg - når du har den lille klumpen i armene dine er ALLE slike tanker glemt! Mitt barn ligner ikke på meg i det hele tatt, men gjett om han er det mest fantastiske krapylet som noen gang har eksistert <3

Ååh, så godt du luftet tankene dine litt :Heartpink Av og til hjelper det bare å prate ting litt ihjel. Ingen tanker er dumme :Heartpink Har du fått pratet noe med jordmor?

Når det er sagt, så tror jeg dine trekk er ganske dominerende her, så tror ikke du trenger uroe seg veldig :shy:

Ååh, så godt du luftet tankene dine litt :Heartpink Av og til hjelper det bare å prate ting litt ihjel. Ingen tanker er dumme :Heartpink Har du fått pratet noe med jordmor?

Når det er sagt, så tror jeg dine trekk er ganske dominerende her, så tror ikke du trenger uroe seg veldig :shy:
Skal til jordmor på tirsdag, så skal be om en time til før fødsel da :Heartred Har ikke snakket noe mer med samboer om det, men i går gikk han forbi UL-bildene, og kommenterte «fra denne vinkelen er hun veldig lik storebror!» på et av dem :hello2 Vet ikke om han sa det bare for å være snill, men det hjalp veldig på!

Skal til jordmor på tirsdag, så skal be om en time til før fødsel da :Heartred Har ikke snakket noe mer med samboer om det, men i går gikk han forbi UL-bildene, og kommenterte «fra denne vinkelen er hun veldig lik storebror!» på et av dem :hello2 Vet ikke om han sa det bare for å være snill, men det hjalp veldig på!
Tror du vil finne mye av de samme trekkene og fargene i begge barna, men skjønner veldig at du tenker på det. Det er jo bare sånn vi er skrudd sammen :Heartpink :shy:

36+2

Nedtelling til PKS: 17 dager

Herlighet i dag er tidenes daffedag i huset! :hilarious: I går hadde jeg maraton av en dag… startet dagen med å stå opp 08.30, for skulle møte noen kolleger fra jobben til lunsj, og ville ikke stresse. Vi skulle møtes kl 11, men hadde noen ærender før, så dro hjemmefra så jeg rakk senteret kl 10. der vandret jeg rundt en times tid, og var så på lunsj i 2 timer (skravlehøner hele gjengen!).

Her kommer litt klaging: i fjor på vårparten hadde vi ei gravid i kollegiatet som gikk ut i permisjon, og hu fikk babygave fra oss, men jeg fikk ikke nå… mulig de bare ikke tenkte på det, men kjenner liiitt på det, spesielt når vi bare er 6-7 ansatte til sammen til enhver tid på hele tjenestestedet jeg er ansatt!

Etter lunsj dro jeg tilbake til senteret på jakt etter litt nye smykker til meg selv, og et bursdagskort, fordi vi skulle i 40-årslag på kvelden. Var hjemme igjen ca 14.30, og skulle kjøre samboer til lokalene kl 16 (musiker han vettu!), før barnevakta kom 17.30, og jeg skulle kjøre og hente svigers og komme oss på bursdagen til kl 18 :smiley-ashamed004 Og hør på dette: vi var på fest til klokka 2 på natta!!! Jeg ante ikke at jeg kom til å holde så lenge, men det var altså så koselig, og så mye fine folk, og så fin underholdning, god mat, og masse artig, så tiden gikk kjempefort! Til gjengjeld sov jeg til 11.30 i dag, og har så vondt i bekkenet at jeg har endt opp på sofaen hele dagen, med unntak av middagslaging og litt kortspill med storebror :Heartred Nå har jeg heldigvis ingen STORE planer/arrangement før fødsel, men det blir litt like vel:

• 09.09: Jordmortime med forberedelser til KS (hu skal snakke om hvordan det foregår, og hva vi må huske på - mest til samboer).
  • 11.09: Teaterforestilling (barneforestilling) med storebror på ettermiddagen.
  • 13.09: Teaterforestilling (voksenforestilling) med samboer på kvelden.
  • 14.09: Jeg og storebror blir med samboer til byen for innspilling i studio (tør ikke være alene med han 2 timer unna så nærme fødsel) hele dagen.
  • ??.09: Babyshower dukker vel opp innen de neste 17 dagene en plass
  • 22.09: Jeg og storebror skal hente mamma på flyplassen 1 time unna pga samboer er på jobb.
  • 23.09: Prepol på sykehuset med blodprøver og ellers forberedelse til KS.
  • 24.09: PKS o_O:Heartred
Så ja… litt planer har man, men ellers skal jeg bare slappe av, sette på en siste klesvask med babyklær, se over at vi har alt vi trenger til soveplassen (usikker på om vi har laken til senga til baby), lage pizzasnurrer og lasagne til å ha i fryseren, og sørge for mest og best mulig søvn :smiley-ashamed004 Ønsk meg lykke til!

36+2

Nedtelling til PKS: 17 dager

Herlighet i dag er tidenes daffedag i huset! :hilarious: I går hadde jeg maraton av en dag… startet dagen med å stå opp 08.30, for skulle møte noen kolleger fra jobben til lunsj, og ville ikke stresse. Vi skulle møtes kl 11, men hadde noen ærender før, så dro hjemmefra så jeg rakk senteret kl 10. der vandret jeg rundt en times tid, og var så på lunsj i 2 timer (skravlehøner hele gjengen!).

Her kommer litt klaging: i fjor på vårparten hadde vi ei gravid i kollegiatet som gikk ut i permisjon, og hu fikk babygave fra oss, men jeg fikk ikke nå… mulig de bare ikke tenkte på det, men kjenner liiitt på det, spesielt når vi bare er 6-7 ansatte til sammen til enhver tid på hele tjenestestedet jeg er ansatt!

Etter lunsj dro jeg tilbake til senteret på jakt etter litt nye smykker til meg selv, og et bursdagskort, fordi vi skulle i 40-årslag på kvelden. Var hjemme igjen ca 14.30, og skulle kjøre samboer til lokalene kl 16 (musiker han vettu!), før barnevakta kom 17.30, og jeg skulle kjøre og hente svigers og komme oss på bursdagen til kl 18 :smiley-ashamed004 Og hør på dette: vi var på fest til klokka 2 på natta!!! Jeg ante ikke at jeg kom til å holde så lenge, men det var altså så koselig, og så mye fine folk, og så fin underholdning, god mat, og masse artig, så tiden gikk kjempefort! Til gjengjeld sov jeg til 11.30 i dag, og har så vondt i bekkenet at jeg har endt opp på sofaen hele dagen, med unntak av middagslaging og litt kortspill med storebror :Heartred Nå har jeg heldigvis ingen STORE planer/arrangement før fødsel, men det blir litt like vel:

• 09.09: Jordmortime med forberedelser til KS (hu skal snakke om hvordan det foregår, og hva vi må huske på - mest til samboer).
  • 11.09: Teaterforestilling (barneforestilling) med storebror på ettermiddagen.
  • 13.09: Teaterforestilling (voksenforestilling) med samboer på kvelden.
  • 14.09: Jeg og storebror blir med samboer til byen for innspilling i studio (tør ikke være alene med han 2 timer unna så nærme fødsel) hele dagen.
  • ??.09: Babyshower dukker vel opp innen de neste 17 dagene en plass
  • 22.09: Jeg og storebror skal hente mamma på flyplassen 1 time unna pga samboer er på jobb.
  • 23.09: Prepol på sykehuset med blodprøver og ellers forberedelse til KS.
  • 24.09: PKS o_O:Heartred
Så ja… litt planer har man, men ellers skal jeg bare slappe av, sette på en siste klesvask med babyklær, se over at vi har alt vi trenger til soveplassen (usikker på om vi har laken til senga til baby), lage pizzasnurrer og lasagne til å ha i fryseren, og sørge for mest og best mulig søvn :smiley-ashamed004 Ønsk meg lykke til!
Helt sykt at det nærmer seg sånn altså :love7 Ser du blir mamma igjen dagevis før bursdagen min :Heartpink Hva slaks spennende teater er det dere skal på? Er det samme forstillingen, bare for barn og voksne? Eller to ulike?

Helt sykt at det nærmer seg sånn altså :love7 Ser du blir mamma igjen dagevis før bursdagen min :Heartpink Hva slaks spennende teater er det dere skal på? Er det samme forstillingen, bare for barn og voksne? Eller to ulike?
Så sprøtt! Nærmer seg jo for deg også! Plutselig er de her!! :Heartred

Vi er en teaterfamilie, så vi prøver å få med oss det meste! Jeg og storebror skal se en Riksteateret barne-/familie-forestilling som heter «Hundrevis av barn i vill kamp»! Veldig spent på den :hello2

Jeg og samboer skal se et stykke som heter «Det brinn på kvart fjell», som er en antikrigs rockeopera :hilarious: Det høres helt rart ut, men er visst helt fantastisk, så vi gleder oss :Heartred

36+4

Nedtelling til PKS: 15 dager

I dag hadde jeg siste ordinære jordmortime før fødsel, og det var en skikkelig berg-og-dal-bane, og ikke av den positive typen… I forkant hadde vi blitt enige om at vi skulle ha en vanlig time først, og så snakke om keisersnittet og tiden etter etterpå. Det vil si at samboer var med på timen :Heartred Jeg er generelt sett veldig glad i jordmoren min, og har hele graviditeten følt at hu har vært veldig god å snakke med, og profesjonell i jobben sin! Fremstår som en positiv og engasjert dame, og jeg har følt meg godt tatt vare på! Alt var som vanlig tipp topp, jeg har dog litt lavt undertrykk, så jordmor ba meg nevne det ettertrykkelig på prepol på sykehuset dagen før KS. Det er nå greit. Vi satt oss også sammen og noterte et par stikkord å ta med på sykehuset, noe som var veldig fint, for da kunne vi snakke litt om hva som var mulig og ikke.

Men så kommer det som i mangel på bedre ord ødela dagen min… for ved siste kontroll på sykehuset spurte jeg spesifikt om hvordan prosedyre var mtp etablering av amming etter keisersnittet, hvorpå de ettertrykkelig sa at de prioriterte i størst mulig grad at mor får barnet til seg ved oppvåkning for å etablere amming, og at det ikke var mange minuttene mor og baby var adskilt. Men på timen hos jordmor i dag sa hun at det var lite sannsynlig, for det har de ordinært sett lite tid til, og at vi måtte belage oss på at far kommer til å være alene med baby i ca 3 timer, før mor kommer ned til barsel etter oppvåkning. Det vil si at jeg ikke får holde baby før tidligst 4 timer etter fødsel, og det kjente jeg dypt inni hele meg at jeg synes var supervanskelig å forstå og godta. Hun sa også at de som regel ikke hadde tid til noe annet enn å vise babyen til meg før den blir tatt med i et annet rom for veiing og bleie osv med far, og ikke kommer tilbake til meg etter det… Tårene har trillet siden tidligere i dag, og jeg gruer meg nå helt ekstremt til fødsel… skal de bare ta babyen fra meg og etterlate far alene i flere timer, selv når vi har fått signaler fra sykehuset om at de etterstreber mest mulig kontakt med mor helt fra start?? Ikke får jeg vært med på veiing, måling, første bleie, hud mot hud, la babyen finne pupp selv… alt jeg elsket ved forrige fødsel blir bare revet fra meg på grunn av en morkake som valgte en dust plassering… jeg synes det er så urettferdig! Og samboer ble nervøs og redd for å ikke strekke til, og at han ikke får være med meg når jeg er på mitt mest sårbare… Dere som har opplevd PKS før… er det sånn det er? At man blir frarøvet den første tiden fordi de ikke tar seg tiden til å følge far opp til oppvåkning? Jeg forstår det i de tilfellene mor må i narkose pga hastesnitt, eller når uforutsette ting skjer for øvrig, eller at det er noe galt med mor /baby, eller sånne ting. Men når vi har et godt planlagt keisersnitt hvor alt går som det skal… skal man ikke kunne tilrettelegge mer for mor-barn kontakt fra start? Jeg er helt tom… og ja, det er et skikkelig luksusproblem, for så lenge jeg og baby og samboer har det bra så har jeg egentlig ingenting å klage over, men første fødsel var så perfekt på alle måter etter at storebror kom til, mens nå føler jeg at ALT bare er restriksjoner… ikke lov til ditt, ikke lov til datt… føler meg tvunget og låst til en opplevelse jeg ikke vil ha, og det er helt planlagt… jeg VET hva jeg går til, men i dag ble det lagt frem så forbasket negativt, og jeg sitter skikkelig igjen med følelsen at de bare skal ta babyen fra meg etter 9 mnd… Samboer er fantastisk i det hele og lover å få noen til å ta masse bilder, og notere seg vekt og lyder og virkelig nyte babyen, masse hud mot hud, og nekte dem å gi erstatning (ved akutt behov skal baby få fra melkebanken, ellers får de pent vente til jeg er der med puppen), og gjøre alt han kan for at han og baby får en god første tid i lag og får et godt utgangspunkt for å bonde videre. Det er altså helt fantastisk, men jeg synes det er trist at jeg sitter igjen med helt forskjellig informasjon fra sykehuset og fra jordmor… vurderer å ringe føden for å spørre, men føler samtidig det er bortkastet bruk av deres ressurser… Har kastet opp to ganger allerede i dag pga stress og nerver, for føler meg så uvel av hele greia, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å ikke grue meg så himla mye til KS som sniker seg på med stormskritt…

Ååh, jeg hadde nok ringt føden, jeg.. Bare for å være helt sikker på hvordan ting blir gjort, og for å se om det går å påvirke noe? Eller medvirke, er kanskje rettere sagt.. Skjønner dere ble et stort sjokk for deg. Jeg har dessverre ikke erfaringer med det selv, finnes det noen grupper på fb kanskje du kan spørre?

Håper dagen din er litt bedre i dag :Heartpink

37+0

Nedtelling til PKS: 12 dager

Tenk at lille i magen ikke lenger regnes som prematur! Det er helt sprøtt å tenke på hvor rask denne graviditeten har gått, samtidig som at jeg på en måte føler jeg har gått gravid i 1,5 år siden prøveperioden var så intens o_O I går fikk jeg ånden over meg og vasket alt skittentøyet (det var tre fulle kurver det) og alt sengetøyet, ryddet og sorterte omtrent hele kjøkkenet, handlet inn skap og monterte og fylte det med babyklær, monterte Moonboon i stua, vendte senga til meg og samboer og monterte bedside crib (vi måtte bytte plass i senga for at det skal bli plass til alt, og jeg ville ikke ligge på hans del av madrassen som er litt nedsunken), skiftet alt av sengetøy og håndklær i huset, OG tok med guttungen på teater :smiley-ashamed004 Angra litt når kvelden kom og bekkenet klaget, men da er det gjort!

Har skrevet liste med det som mangler nå før baby kommer hjem, og det er stort sett vasking… det har mamma sagt hun skal ta når hun kommer (hun kommer to dager før PKS, og blir hos oss i 11 dager), så lar det flyte litt nå siste uka :cool: Vi har det alltid ryddig hos oss (tar ryddesjau hver kveld før vi legger oss, så er aldri mye noen plass), men vi er veldig dårlige til å vaske gulv og vinduer sånn jevnlig (spesielt på sommeren når det havner gress fra nakne tær på plena inn i stua) :smiley-ashamed004 Så det blir høstrengjøring mens vi er på sykehuset og storebror er på skolen!

Har for øvrig roet meg litt på det med amming og KS etter forrige innlegg! Snakket med sykehuset, har snakket med flere som har født med KS (både haste-, katastrofe-, og planlagt KS) både på mitt sykehus og andre steder i landet, og har roet meg med at så lenge baby og mor har det bra, skal det ikke være noe i veien for å være sammen :Heartred Jeg skal ta en prat med min egen jordmor etter hvert, og presisere til henne at vi synes det var veldig negativt fokus hele den samtalen, og at hun videre bør presisere at det er «worst case scenario» om hun velger å formulere seg som hun gjorde til oss!

Så avslutningsvis, litt for min egen del, noterer jeg her det viktigste som mangler før lille kommer nå:
  • Laken til bedside crib (hvor får man kjøpt 50x90 laken??)
  • Purelan
  • Ammebh
  • Ammesinglet

Last edited:
37+5

Nedtelling til PKS: 7 dager

Dagene ruller og går, og nå kjenner jeg det blir godt å bli ferdig snart! Rart å tenke på at jeg egentlig skulle gått 2-3 uker til for å føde naturlig, men så blir man helt klar for å få ut ungen før når man vet man har dato før…

I går gjorde vi det fine sjakktrekket å dra på IKEA… det var artig det, men 3 timer gåing mellom sofaene og alt nipset der kjente jeg godt på kvelden ja! Blir ikke noe mer langturer ut av huset før fødsel nå :Heartred Fikk også tak i 5 gode ammebher, har bestilt Purelan og laken til senga, og fant ut at vi har jo ikke myggnetting eller regntrekk til vogna! Så kjøpte det også :hilarious: NÅ er alt klart, og vi kan slappe av! Blitt invitert på middag hos en god venninne på lørdagen, men ellers er kalenderen helt blank frem til neste onsdag, og det kjennes veldig godt! Null stress, null styr :Heartred

Fikk for øvrig påminnelse fra sykehuset om at jeg skal inn for operasjon om en uke. Da måtte jeg flire litt, som om man glemmer det liksom! :smiley-ashamed004 Men igjen… sikkert noen med gravidhjerne som har glemt å møte opp!

Hehe, ja, som om noen skulle glemme det, haha! Hadde vært morsomt å høre om det var tilfelle hehehe!

Herlighet, tenk om en uke på denne tiden! Mest sannsynlig har du blitt mamma igjen! :love7 Du har så god ro, men skulle ønske jeg hadde den samme hehe! Men tror jeg ikke får det helt til fordi jeg vet at jeg må igjennom en vaginal fødsel, som er helt teit å si, for du ønsker jo det så gjerne :shy: Men for meg er alt rundt det veldig stressende. Håper du får en like fin og rolig siste uke nå! Tenk, bare innspurten igjen!

38+0

Nedtelling til PKS: 5 dager

Ny uke, nye problemer :hilarious: Svipper innom for å klage… våknet brått kl 4 av lys på rommet, og spør samboer hva han holder på med (fordi lyset kom fra hans side av senga), hvorpå han svarer «den har ikke strøm». Jeg er i halvsøvne, så jeg spør (sikkert dumt) «hva da?», og han svarer krasst «telefonen!». Okei, unødvendig å svare surt på det tenker jeg, og går på do for å tisse for 5. gang i natt… så, når jeg kommer tilbake så ligger han på telefonen og har på en eller annen YouTube dokumentar om vikinger ellerno. Jeg sukker (fordi jeg er trøtt og det er ikke så lett å sovne igjen etter å ha blitt vekt sånn midt på natta) og legger meg, så presterer han å lage en kjempediskusjon (minner om at klokka var 4 på natta!!!) fordi jeg ikke «lar han sette på noe som gjør at han sovner»… Så jeg tok dyna, gravidputa, og mitt sure selv og trampet ut av rommet og la meg i sofaen på stua, og her har jeg ligget og rullet i to timer fordi jeg faktisk ikke får sove igjen… skal opp med storebror om en time også, for han skal på skolen, så redd for å sovne dypt og ikke våkne til han skal opp… mulig jeg stjeler senga hans etterpå, for orker ikke sur samboer…

Hvordan skal dette gå etter fødsel..? Ingen av oss fungerer optimalt med lite søvn, men det må da gå an å svare ordentlig, eller selv flytte seg i et annet rom om man ikke får sove og har behov for både lyd og lys… Blæ… hjalp å få det ut! Nå skal jeg ta ut av oppvasken og begynne på litt matpakke/frokost, så går sikkert tiden fort frem til samboer skal på jobb og jeg kan legge meg igjen!

38+2

Nedtelling til PKS: 3 dager

Herlighet nå nærmer det seg!! Det er faktisk bare 1 «vanlig» dag igjen av dette svangerskapet, og det er i morgen! Skal hente mamma på flyplassen, og gå igjennom alt praktisk med henne for tiden hun skal være her. Tirsdag er det jo kontroll på sykehuset, blodprøver, UL, samtale med lege, og planlegging av keisersnittet for øvrig :Heartred Vi skal så møte onsdag morgen kl 7 for selve operasjonen, men har en liten følelse om at de vil legge meg inn tirsdag kveld, så vi har det litt i bakhodet.

Ellers hadde jeg verdens fineste dag i går! Med bare 4 dager igjen til fødsel så ble jeg overrasket med BABYSHOWER! :hello2 Tidligere i uka hadde vi blitt invitert på middag til et vennepar kl 18 på lørdagen alle tre, og vi skulle spise taco! Gledet meg skikkelig og vi snakket om at dette blir jo siste middagsselskap før vi blir en familie på 4! Så vi sov lenge hele gjengen, og jeg og storebror dro på stort bruktmarked med barneklær og utstyr, og kjøpte masse små søte newbie-plagg til babyen i magen :Heartred Så på vei hjem så ringte jeg samboer (for han hadde ikke lyst til å være med sa han, og ville heller slappe av hjemme) for å høre hva vi skulle ordne til lunsj, men så sier han at han dro for å besøke farmora si, og er hjemme om ca 15 min. Så jeg og storebror ordnet lunsj, og ventet til han kom hjem før vi spiste godt alle tre! Så spillere samboer om vi ikke skulle pynte oss litt siden det var siste selskapet, og det syntes jeg var en god ide, så brukte gooood tid i dusjen, shavet legger, ordnet håret, brukte god tid på sminke, og tok på meg en nydelig jumpsuit jeg kjøpte i Spania, som både er komfortabel og fin! Følte meg skikkelig fresh og klar :Heartred Så ringer mannen i paret vi skal til og lurer på om det passer at vi kommer 18.30 isteden, og om vi kan ta med en boks rømme til tacoen, for det hadde de glemt! Så da blir vi enige om å dra litt over 18, for da rekker vi butikken først :Heartred Vi setter oss i bilen i rett tid, så får samboer plutselig melding fra svigermor om vi ikke kan svippe innom der for å ta med noe til det paret vi skal til (hu har bakt og lovt å levere). Da kjente jeg at jeg begynte å bli litt småstressa, fordi jeg hater å være sein, så jeg sa til samboeren at han må bare LØPE inn i butikken og kjøpe rømma, så vi kommer oss videre. Hva gjør som han får beskjed om (fine gubben min), og vi kommer oss til svigers i en fei. Samboeren lar bilen stå og gå, og går inn til svigers, men så kommer svigermor rundt hjørnet og sier hun vil vise meg noe, og jeg stresser litt men blir med hu. Storebror driver og tar av seg bilbeltet, så ber jag han bare vente i bilen, men han ender opp med å bli med like vel. Så runder vi hjørnet, og det er stelt istand DEN festen! 11 av mine nærmeste venninner hopper opp og roper overraskelse, og det er mat, kaker, ballonger, gaver, quiz egenlaga sang, og gjetteleker :Heartred Helt i ekstase!! Legger ved noen bilder av pyntet hage og matbordet! Nå kan baby bare komme!

Vedlegg

• a0a5131503d779614de737044dc3a816.jpeg
    a0a5131503d779614de737044dc3a816.jpeg
    146,2 KB · Visninger: 42
  • 001b0e7cd765c65853b2c59e7e5735e7.jpeg
    001b0e7cd765c65853b2c59e7e5735e7.jpeg
    165,7 KB · Visninger: 47
  • 1831ce572e009558ed472262fb2227be.jpeg
    1831ce572e009558ed472262fb2227be.jpeg
    136,9 KB · Visninger: 42
Ååh, så fantastisk koselig :Heartred :love017 Så kjempe fint pyntet! Og nå er det kanskje ikke noen hemmelighet lengre hvilket kjønn som gjemmer seg i magen :knegg::love017 Hørtes ut som en perfekt siste helg før de blir 4, alt fra A til Å! Og i går var siste "ordentlige" dagen, så sykt ut tenke på.. Så fint din mor kommer, kan trenger å bli litt ekstra "dullet" med :Heartred

Ang søvn, lag en liten kriseplan sammen, prat om det når dere ikke er påvirket av lite søvn, le litt av hvordan dere er begge to, at dere fungerer dårlig på lite søvn (helt naturlig selvsagt!), at det blir lite søvn når baby kommer en periode osv. Bare for å lette på stemningen litt. Har dere mulighet til at gubben kan sove en annen plass i huset om det blir veldig slitsomt? Ikke for at du ikke fortjener å få sove alene når det går selvfølgelig, men det er nok bittelitt bedre at én av dere er litt mer opplagt, og kan hjelpe den andre på dagtid (få avgårde storebror, handle, lage middag, avlaste med baby osv). Gubben skal kanskje på jobb og? Om dere har en gjesteseng som raskt kan settes opp eller noe. Så har dere liksom en plan om det skulle være nødvendig. Det er også syyykt irriterende å være våken drittrøtt på natta og se den andre sove sin beste søvn, prater for en venn :angelic::bag::laughing002:knegg:

Masse, masse lykke til, ta vare på stunda, ta ting som de kommer og som de blir, det ordner seg alltid. God klem fra meg :love017

Back
Topp