Bringebær vol.2 - født baby nr 2

Huffda, hørtes ikke kjekt ut! Du får ta symptomene på alvor, det ER slitsomt med besøk og. Og ens egne behov blir kanskje satt litt til siden..

Men å trekke seg litt unna høres lurt ut!
Ja herlighet… og vært sykmeldt siden 22. april også, så ikke vant til at det skjer så voldsomt mye rundt meg! :hilarious: Nå har jeg hørt «Tante? Tante? TANTE?» sikkert 3818372828 ganger på tre dager… Har vært flink og sagt ifra om behov i dag, så har gått overraskende greit egentlig :Heartred Vi har jo 33 grader i dag også, så er det så himla høy luftfuktighet! Foretrekker tørr sydenvarme :hilarious:

30+0

Heisann! Lenge siden sist! Tiden flyr altså så fort når det er sommer og været er fint! :Heartred

Akkurat en uke siden forrige innlegg, og siden da har besøket reist, og storebror dratt på ferie til Østlandet, så vi har hatt huset helt for oss selv hele uka! Hadde vært litt artigere om vi hadde fått lov til å drive med babydans, men akk, den morkaka. Var for øvrig på kontroll på onsdag, og den har ikke rokket seg en millimeter, så blir septemberbarn dette! Mini i magen var heller ikke så fotovillig, så fikk ny time i dag for å se om vi får tatt noen fine bilder :angelic::Heartred Inviterte med svigermor, og hun ble SÅ glad! Håper mageboeren beveger seg masse så hun får se! Ligger på pluss siden på vekt, og er estimert til å bli over 4 kg til termin, men blir hentet ut noen uker før pga morkaka.

Ellers sover jeg dårlig, har halsbrann, tung pust, tett nese, neseblod… men humøret er på topp, og nyter siste dagene med sol før det er meldt plaskende regnvær! :cool: Vi reiser til syden på onsdag (får lov, JIPPI), og blir borte i 14 dager, så gleder meg til sol og basseng og shopping litt til før høsten og hverdagen tar oss!

Jeg flyttet jo på tvers av landet med storebror for 2,5 år siden, etter 4 år med langdistanse med min nå samboer. Vi har et godt nettverk, men jeg føler liksom ikke jeg har noen bestevenninner her, eller noen som tar ansvar for en babyshower. Misforstå meg rett: jeg MÅ ikke ha babyshower, det var bare vissheten om at det ikke blir som gjorde meg trist… :confused: Men, når jeg fant og kjøpte den perfekte kjole til babyshower nå på onsdag fikk jeg en liten meltdown midt på natta (en natt jeg og samboer ikke var sammen pga reise), og samboer bare «men altså jeg kan organisere jeg! Du har jo masse venninner her! Jeg får med meg noen, så fikser vi noe, men du får ikke vite når, hvem og hvor!» :sad010:Heartred:Heartred så da ble jeg forelska i han helt på nytt, OG får en overraskelse mellom nå og midten på september en gang :Heartred

Last edited:
30+0

Heisann! Lenge siden sist! Tiden flyr altså så fort når det er sommer og været er fint! :Heartred

Akkurat en uke siden forrige innlegg, og siden da har besøket reist, og storebror dratt på ferie til Østlandet, så vi har hatt huset helt for oss selv hele uka! Hadde vært litt artigere om vi hadde fått lov til å drive med babydans, men akk, den morkaka. Var for øvrig på kontroll på onsdag, og den har ikke rokket seg en millimeter, så blir septemberbarn dette! Mini i magen var heller ikke så fotovillig, så fikk ny time i dag for å se om vi får tatt noen fine bilder :angelic::Heartred Inviterte med svigermor, og hun ble SÅ glad! Håper mageboeren beveger seg masse så hun får se! Hu ligger på pluss siden på vekt, og er estimert til å bli over 4 kg til termin, men blir hentet ut noen uker før pga morkaka.

Ellers sover jeg dårlig, har halsbrann, tung pust, tett nese, neseblod… men humøret er på topp, og nyter siste dagene med sol før det er meldt plaskende regnvær! :cool: Vi reiser til syden på onsdag (får lov, JIPPI), og blir borte i 14 dager, så gleder meg til sol og basseng og shopping litt til før høsten og hverdagen tar oss!

Jeg flyttet jo på tvers av landet med storebror for 2,5 år siden, etter 4 år med langdistanse med min nå samboer. Vi har et godt nettverk, men jeg føler liksom ikke jeg har noen bestevenninner her, eller noen som tar ansvar for en babyshower. Misforstå meg rett: jeg MÅ ikke ha babyshower, det var bare vissheten om at det ikke blir som gjorde meg trist… :confused: Men, når jeg fant og kjøpte den perfekte kjole til babyshower nå på onsdag fikk jeg en liten meltdown midt på natta (en natt jeg og samboer ikke var sammen pga reise), og samboer bare «men altså jeg kan organisere jeg! Du har jo masse venninner her! Jeg får med meg noen, så fikser vi noe, men du får ikke vite når, hvem og hvor!» :sad010:Heartred:Heartred så da ble jeg forelska i han helt på nytt, OG får en overraskelse mellom nå og midten på september en gang :Heartred
Ååh, så fin samboer :love017 Dette blir fint!

Så spennende å få vite bursdagen, sånn etterhvert - en helt sikker dato! Det blir vel gjerne to uker før for å være sikker? Godt hn er i godt hold da, så blir det som om den kom til termin :Heartred

Ååh, så fin samboer :love017 Dette blir fint!

Så spennende å få vite bursdagen, sånn etterhvert - en helt sikker dato! Det blir vel gjerne to uker før for å være sikker? Godt hn er i godt hold da, så blir det som om den kom til termin :Heartred
Blir faktisk i uke 37 en gang, så nesten en mnd før termin! De risikerer ingenting! Så blir veldig spennende med endelig dato :Heartred

30+2

Nå er det faktisk bare et par dager igjen til siste innspurt av ferien! Var og hentet storebror på flyplassen i dag, og han løp rett til magen for å kose :hilarious: Rakk ikke signere papirene på at jeg hadde plukket han opp en gang, men hu som leverte han sa det ikke var noe tvil om at han kjente meg iallfall :Heartred Er så radig med en unge som kan ta fly alene! Løser så mye ifht logistikk når det kommer til ferieavvikling osv! Og i dag hadde han vært så sjarmerende på flyet at han tydeligvis hadde fått en godtepose fra flyvertinne/flyvertinnene, så han var passe stolt når han kom løpende :Heartred

I går var lille i magen SÅ aktiv under en konsert jeg og samboer var på! Må flire litt, for nevnte jo at svigermor skulle være med på UL på fredag for å se om mageboeren var mer villig til å fotograferes… men neida! Ikke så mye som ETT bilde fikk vi! Lå med føttene over hodet, og hendene foran ansiktet… men i går! Da snudde hele babyen seg rundt sikkert 7 ganger, så mulig det var lettere å snu seg når det ikke var 4 par øyne som så på :hilarious::cool:

30+2

Nå er det faktisk bare et par dager igjen til siste innspurt av ferien! Var og hentet storebror på flyplassen i dag, og han løp rett til magen for å kose :hilarious: Rakk ikke signere papirene på at jeg hadde plukket han opp en gang, men hu som leverte han sa det ikke var noe tvil om at han kjente meg iallfall :Heartred Er så radig med en unge som kan ta fly alene! Løser så mye ifht logistikk når det kommer til ferieavvikling osv! Og i dag hadde han vært så sjarmerende på flyet at han tydeligvis hadde fått en godtepose fra flyvertinne/flyvertinnene, så han var passe stolt når han kom løpende :Heartred

I går var lille i magen SÅ aktiv under en konsert jeg og samboer var på! Må flire litt, for nevnte jo at svigermor skulle være med på UL på fredag for å se om mageboeren var mer villig til å fotograferes… men neida! Ikke så mye som ETT bilde fikk vi! Lå med føttene over hodet, og hendene foran ansiktet… men i går! Da snudde hele babyen seg rundt sikkert 7 ganger, så mulig det var lettere å snu seg når det ikke var 4 par øyne som så på :hilarious::cool:
Haha, litt sånn kostbar (holdt på å si frøken, sier litt om magefølelsen min :knegg: ), skal ikke vise seg fram til hvem som helst hehe!

Så godt at fly får bra, det kan jo være skummelt for enhver det! Står flink gutt!

Haha, litt sånn kostbar (holdt på å si frøken, sier litt om magefølelsen min :knegg: ), skal ikke vise seg fram til hvem som helst hehe!

Så godt at fly får bra, det kan jo være skummelt for enhver det! Står flink gutt!
Lurer på om det gikk litt fort på ene innlegget mitt over her, så du skal ikke se helt bort fra den magefølelsen :angelic: :cool:

31+2

Sier raskt hei fra bassengkanten i Syden! Så sinnsykt hoven i føttene etter flere dager med masse gåing og bading og kos! I går var jeg og samboer på kjøpesenter og gikk i 6 timer i strekk :hilarious: Alle gamle damene vi møter på «kjefter» fordi jeg går rundt på kjøpesenter/strand/badeland/fornøyelsespark i stedet for å slappe av, men jeg klarer altså ikke å «kaste bort» ferien min med daffing :hilarious::cool: Må ha litt fart og spenning! Lille i magen danser og står i, og kjenner at det er helt greit at det blir litt tidligere fødsel enn planlagt, for er så nysgjerrig på hvem denne skapningen egentlig er!

Kortlunta hu mor også, og går ikke en eneste dag uten gråt og diskusjon for småting, men det får man bare tåle tenker jeg. I dag så jeg til samboer at han fikk kjøpe seg en flybillett hjem om han syntes det var styr å feriere med ei straks høygravid ei som trenger masse småpauser, og som må ha spisepauser og dopauser, og som plutselig bare ikke orker mer… han skjønte at jeg sa det i affekt, men håper han tar det litt til seg også! :Heartred

32+1

Hei fra sommervarmen :Heartred Bikker 35 grader hver dag her, og hu mor har fått seg en kraftig sommerforkjølelse pga aircondition… hoster og står i! Men lille i magen tror jeg har funnet på en ny lek og leker tørketrommel eller noe inni der, for maken til romstrering skal du lete lenge etter :hilarious: Overlever både varme og forkjølelse, men alt tar litt ekstra tid, og det er ork å gå opp trapp eller komme seg til og fra bassenget (som er 5 meter unna hoveddøra) :hilarious: Så jeg ligger enten og purker på sofaen, i solsenga, eller i vannet…

Magen har blitt skikkelig stram over navelen, og jeg går og smører hele tiden for det føles stramt og sårt og det klør i tide og utide! Ikke fått noen nye strekkmerker såvidt jeg kan se, men er ekstremt brun på magen, så de gamle synes en del siden de er lysere, så er jo mulig det er noe nytt som ikke synes enda, men det får man ta som det kommer! Akkurat strekkmerker kunne ikke brydd meg mindre :cool: Slenger med et magebilde! Kan ikke skjule at jeg er gravid akkurat… spent på om de lar meg komme på flyet på vei hjem på onsdag :angelic:

Vedlegg

• IMG_9380.jpeg
    IMG_9380.jpeg
    416,8 KB · Visninger: 65
32+6

Husker når vi var i prøvefasen, og forum var omtrent alt jeg hang på når jeg hadde en ledig stund :hilarious: Husker også at jeg syntes det var så synd at folk skrev så sjelden når de først ble gravide! Men så står jeg her da (eller, jeg ligger i senga, men samme det) og skriver like sjelden selv, og er heller ikke innom så ofte :angelic: Men livet skjer, tiden går så utrolig fort med baby i magen, og plutselig har det gått en uke siden man fikk samlet tankene sist…

Vi kom hjem fra syden i går, og FOR en god natt jeg har hatt i egen seng! Gravidputa ble ikke med på tur, men mamma hadde kjøpt en til å ha der mens vi var der, men SOM det var gått å komme hjem til Najell-puta og egen seng! Mamma har smalere senger, så vi har kranglet litt om plassen de siste ukene, og fælt å si, men var godt med en natt uten å være to sammenklistra kropper :hilarious:

I dag skal jeg fikse vippeekstensionsene mine, og ellers bare pakke ut av kofferter og slappe av. Samboer er på jobb både i dag og i morgen, så kjenner liksom at hverdagen er på vei tilbake! 10-åringen har første skoledag på mandag, og da er det faktisk pån igjen! Jeg kommer til å gå hjemme frem til fødsel nå, og kjenner det blir litt godt med rolige dager og muligheten til å pusle litt med nesting og slikt i mitt tempo :Heartred

Men en ting MÅ jeg si… nå som vi er hjemme fra tur, og frøkna eeegentlig kan komme når som helst, skal jeg spørre om vi får lov til å ha samleie fremover… for jeg har så sinnsykt behov for det akkurat nå…. Skal egentlig være forsiktig med orgasme også, men når jeg våknet nå kom det en av seg selv etter en mildt sagt spennende drøm, og jeg innså hvor ekstremt lyst jeg egentlig har på samboer akkurat nå! :angelic: Og grunnen til at vi ble rådet til å avstå var jo «kun» pga reisen, siden jeg ikke har hatt noen blødninger eller problemer med morkaka ellers… så skal spørre på sykehuset, og krysse fingrene for å få lov til litt rolig sengekos fremover :Heartred

Huff, så kjipt å være helt avholds :angelic: :bag: :banghead: Skjønner godt du har behov!! Du får spørre hvor stor sjansen er, ja..

Koselig å lese oppdateringer! Rakk vare lese sist du skrev, men leser hver eneste gang :-)

Godt å komme hjem skjønner jeg!

Og godt å høre turen har vært fin :love7

Hvordan ligger du an til baby kommer med alt det andre?

Huff, så kjipt å være helt avholds :angelic: :bag: :banghead: Skjønner godt du har behov!! Du får spørre hvor stor sjansen er, ja..

Koselig å lese oppdateringer! Rakk vare lese sist du skrev, men leser hver eneste gang :-)

Godt å komme hjem skjønner jeg!

Og godt å høre turen har vært fin :love7

Hvordan ligger du an til baby kommer med alt det andre?
Avholds i senga er verste som finnes :hilarious: En ting når man ikke vil, men når man ikke KAN… nei fysj! Så må man jo vente etter fødsel også, så blir liksom ekstra lang tid, og ingen av oss har noensinne gått sååå lenge uten!

Trivelig at du leser! Er innom dagboka di også når jeg får varsel om innlegg :happy: :Heartred Turen har vært super! Føttene mine er glad for å være hjemme! Nesten tilbake til normal størrelse nå :hilarious:

Vi ligger greit an… har vogn, bilstol, soveplass, vognposer (etter storebror, så må få vaska siden det har ligget lagra i 9 år), og noe klær… har ikke nok klær :hilarious: Men pytt sann, vi får sikkert mye i gave, og er nå bare å sende samboer av gårde på nærmeste klesbutikk om noe mangler! Det jeg vet jeg MÅ ha før fødsel nå er ammeinnlegg og gulpekluter, for det produseres melk allerede her, og med storebror så hadde jeg stort behov for ammeinnlegg og kluter pga stor produksjon :Heartred

Jo, så mangler vi hentesett/-antrekk… ingen i nær familie som strikker, og jeg liker ikke lillelam sine dresser… så mulig det blir noe newbie :Heartred:happy:

33+0

Endelig ny uke, og endelig har vi fått dato for KS :Heartred Lille i magen kommer i uke 38+5, og vi gleder oss SÅ masse! Det er faktisk bare rett i underkant av 6 uker til! Var inne og endret permisjonssøknad på NAV, mamma har fått dato så hun kan bestille flybilletter, og nå er alt sånt i boks :hello2

Eneste nedtur er at vi fikk beskjed om å fortsette å være avholds i senga… blæh… det er SÅ kjedelig! Men skal sørge for at det blir spennende like vel! :Heartred Må holde spenningen LITT igang iallfall

Slenger med et bilde av lille i magen! Smil til verden, så smiler verden til deg :Heartred:happy:

Vedlegg

• IMG_9454.jpeg
    IMG_9454.jpeg
    662 KB · Visninger: 35
Å hælledussan, så fin :love017 Helt perfekt!

Kjedelig med abstinensen, men må vel bare høre på fagfolkene, vil jo ikke at'n skal komme før tiden heller.

Men hurra for en dato og forholde seg til!

33+5

I dag er det akkurat 5 uker til mini skal komme, og jeg blir helt stressa av at storebror teller ned dagene :hilarious: 35 dager igjen! 35 dager til samboer må ha lagt snusen helt på hylla (det går ikke så bra enn så lenge). 35 dager til alt må være på plass. 35 dager til amming. 35 dager til verden blir snudd på hodet. 35 dager til hjertet mitt blir enda større :Heartred

Frem til nå har det føltes så fjernt hele greia… ja, vi har handlet inn det aller meste, men føler like vel at det er så mye som bare må vente til hun kommer! :bookworm:Hentet babypakker fra Kiwi, Rema 1000 og Apotek1 i går, og har bestilt Libero sin. Litt skuffet over innholdet på samtlige! Når jeg fødte førstemann i 2015, så var det myyye større bokser med mer variert innhold! Nå tror jeg vi har bleier og våtservietter/tørrservietter for første uka eller to iallfall! :hello2

Så møtte jeg på tanta til samboer på butikken i går (hun har ingen barn selv), som stolt kunne informere om at hun holdt på å strikke masse fint til baby i magen, og at to tanter til også har strikket en del! :Heartred Søstera til samboer sendte snap med bilde av en hel skuff med klær og utstyr som mini skal få arve (heldigvis har vi helt samme smak!), og bestevenninna hennes har sagt seg villig til å strikke dåpskjole! Blir jo helt rørt! Ingen i familien til exen som strikka til storebror, så blir helt overveldet av kjærligheten begge barna får og har fått de siste 7 årene :Heartred Gleder meg til masse babystrikk!

Skal til jordmor om to timer nå… gruer meg litt, for har gått opp liiiiitt for mye i sommer pga syden og ferie generelt, og har spist to middager om dagen omtrent siden juni :hilarious: Men altså spiser sunt da! Og har cravings på alt mulig friskt, så det gjør jo ingen verdens ting sånn egentlig! Nå hopper jeg i dusjen, og tar meg en deilig kopp te i sofaen før det braker løs med en ny dag!

34+0

Nedtelling til PKS: 4+5 uker

Ny uke, og tenkte jeg skulle slenge med en nedtelling til keisersnitt (nå som vi endelig har fått dato!) :Heartred Håper mageboeren holder seg inne til da!

Ikke noe nytt sånn ellers. Skal til fysio senere i dag, kunne egentlig avlyst den timen, men tenkte ikke på det før i dag tidlig, og da må jeg betale uansett… ellers skal jeg og straks storebror på streetfood-festival mens samboer skal på jobb 1,5 time unna. Kjenner det blir verre og værre hver gang han er langt borte. I går var han 1 time unna, og jeg fikk så ekstremt blodtrykksfall OG blodsukkerfall, og måtte kaste i meg to brødskiver, to nektariner, to glass juice og en sjokolade for jeg var sikker på at jeg ikke skulle besvime. Det var skikkelig ekkelt, og kroppen jobbet i 100, for når han kom hjem en liten time etterpå la jeg meg nedpå og sov i 4 timer!! Og etterpå sovnet jeg til vanlig tid og våknet kl 7 i dag (akkurat i tide til å følge opp han som skal på skolen)! :Heartred Gleder meg til neste uke, da er det ingen planer, og fra da av så er samboer kun på jobb i nærområdet :hello2

Kjøpte gulpekluter i går med gavekort vi hadde på KID (40% på alt til baby og barn denne uken), og kan virkelig ikke skjønne hvorfor det skal være så dyrt! 200 kroner for 3 kluter… gah! Men nå har vi iallfall 17 kluter til sammen, så har jeg ønsket meg fler hos alle vi kjenner som lurer på hva vi trenger. Husker jeg brukte det til ALT med storebror! Enten det var til gulp, melkesøl, snørr, underlag til stell, i badekaret, til nødbleie osv, osv… så er de så kjekke å ha når de blir større også :Heartred

Går sånn halvveis og tenker på fødebagen disse dagene også, men har faktisk bestemt meg for å droppe hele greia! Slenger sammen en liten veske med mobillader, headsett, slipperser og toalettmappa den dagen vi skal innover til sykehuset, så får vi bare supplere om det er noe vi trenger (bor bare noen minutter unna sykehuset). Mamma tar med spanske spekepølser og oster fra Spania (hun kommer to dager før PKS og skal være i 14 dager for å ta seg av storebror og følge opp ifht skole og aktiviteter), for det var min store sorg nå i sommer at jeg ikke fikk spise noe sånt! Så da er jeg all set! De har jo det aller meste på sykehuset, og baby får bleier osv der, så får bare samboer til å komme med et klesskift eller to :Heartred Veldig behagelig!

Nå skal jeg prøve å sove bittelitt til, før jeg krysser fingrene for frokost på senga (eller i det minste delt frokostbord), fordi samboer skal opp på jobb senere enn vanlig i dag, så han har tid :cool:

Ja! Jeg og bruker gulpekluter til alt, så har sittet og sett på disse på KID, var 40 % denne uka (?)! Hvilken størrelse kjøpe du?

Huffda, jeg vet en venninne som får slike blodsukkerfall, og hun og opplever slik søvn greie etterpå, så er nok noe i det! Si ubehagelig da :depressed:

Shitt, må være både godt og rart å ha en dag å forholde seg til!?

Ja! Jeg og bruker gulpekluter til alt, så har sittet og sett på disse på KID, var 40 % denne uka (?)! Hvilken størrelse kjøpe du?

Huffda, jeg vet en venninne som får slike blodsukkerfall, og hun og opplever slik søvn greie etterpå, så er nok noe i det! Si ubehagelig da :depressed:

Shitt, må være både godt og rart å ha en dag å forholde seg til!?
Kjøpte de største (60x60), de har dem i 3-pack! De har 30x30 også, men de er alt for små, funker bare til ansiktsvask og/eller i badekaret :Heartred Usikker på om det bare var denne uka altså, er ikke så ofte på KID, men de hadde nå det nå iallfall!

Ja det var ekkelt! I dag har jeg på alarm og går rundt med nøtter/mellombar for å ha noe å kaste i meg hver time eller to :hilarious:

På en måte veldig deilig med dato, og på en annen måte veldig slitsomt… enda en «overraskelse» som blir fratatt denne graviditeten… alle visste jo at vi prøvde, alle visste når uttak var, alle visste dato for innsett, alle visste når det var testdag, og nå vet alle når ungen blir født også! Så det til samboer at neste sier vi ingenting om når egg settes inn, så kan vi heller overraske familie med graviditet i uke 12 :Heartred

34+2

Nedtelling til PKS: 4+3 uker

Nå ligger jeg i senga etter en lang dag, og vil bare svippe innom for en liten oppdatering! Niesa vår blir 4 år i morgen, og vi var og feiret i dag :Heartred Bursdagen begynte kl 12, og vi bor ca 1,5 timer unna, så vi kjørte litt over 10. Jeg hadde vært i 30-årslag i går, og kom hjem 01.30, så sier seg selv at det ikke ble den lengste natta! Veldig koselig å se mye familie, og det var masse god mat og kaker. Kl 13 begynte jeg å kjenne litt ubehag i korsryggen, som tok seg mer og mer opp ettersom tiden gikk. Jeg kjente også på sterke kynnere, og mensmurringer som liksom ikke slapp! 14.25 ringte jeg føden på mitt lokale sykehus, og etter det jeg beskrev ville de ha meg inn med en gang for en sjekk. Så vi kom oss tilbake i bilen, og kjørte en time før vi kom frem til sykehuset. Der ble vi tatt imot av en hyggelig jordmor, og jeg fikk all slags målere og sensorer koblet til meg, samt undersøkelse med innvendig ultralyd. De tok urinprøve, og prøve av utfloden min for å sjekke etter fostervann.

På målingene kunne de tydelig se sammentrekninger, men disse var veldig uregelmessige, og lille i magen beveget seg masse underveis. Livmorhalsen var på hele 3,5 cm, så de var veldig trygge på å sende meg hjem, med streng beskjed om å ta meg en Paracet, og legge meg nedpå, og bare slappe helt av noen dager! Om det kom blødning, eller det ble noe mønster på sammentrekningene, skulle jeg bare ringe inn igjen!

Så godt å bli tatt alvorlig, og få beskjed om at de heller vil ha meg inn tolv ganger for mye, enn en gang for lite :Heartred Hadde så dårlig samvittighet for å dra så tidlig fra bursdagen, men ble heldigvis møtt med masse forståelse fra familien, og de var bare opptatt av hvordan det hadde gått! Så moralen er vel å bare ringe inn, så får resten bare være :Heartred

Last edited:
Å huff, så skummelt :bookworm: Men godt du ble fint ivaretatt, og de virker trygge på at det ikke var noe på gang. Alt var greit med urin osv?

Back
Topp