blir helt oppgitt *SI*

Jeg skal ta den i morgen, det er fordi at i mitt yrke holder jeg på med en del gamle og syke mennesker. Tviler sterkt på at det settes en dødsdose på meg, sånn som noen har påpekt lengre oppi tråden. Jeg ville ha slitt med utrolig dårlig samvittighet om jeg skulle ha blitt smittet av sykdommen, og ikke merka at jeg hadde hatt den, og da ikke tatt meg fri fra arbeid og så smitta noen eldre som da kansje kunne ha dødd av den.

Men hadde jeg vært frisk og rask (noe jeg er) og ikke vært i nær kontakt med noen i risiko-gruppen så vet jeg ikke om jeg hadde tatt den, for da hadde jeg sikkert ikke tenkt noe særlig på det, og heller ikke vært redd for å blitt smitta av svineinfluensaen. Dattra mi skal foreløpig ikke ta den, ikke fordi jeg er redd for at hun skal bli syk eller dø av den, men fordi jeg enda er av den formening om at hun ikke trenger den. Men det kan godt hende jeg skifter mening om noen uker/måneder. Jeg får se hvordan ting utvikler seg[:)]
 
Jeg synes det er dumt at noen kjører bil, fordi barn og voksne blir påkjørt og drept i landet vårt, skadet blir de også!
Egentlig burde vi stengt alle veiene![8D]
 
ORIGINAL: Ida82

Jeg er veldig usikker. Når jeg tenker " Ja ta den!" så sier magefølelsen min "nei hva med ukjente senbivirkninger?", og hvis jeg sier "Nei, ikke ta den" så sier magefølelsen  " Jo, hva hvis vi blir ordentlig syke og i verste fall dør?"... Så jeg står liksom helt stille, får ikke rikket meg av flekken! Akkurat nå skulle jeg ønske at noen bare kunne bestemme for meg!!



Huff, akkurat sånn føler jeg det også. Det ene øyeblikket så skal jeg ta den og det andre så vil jeg ikke. [&:]
 
ORIGINAL: nurkeklar

hva med de som faktisk har død av vaksina da???? I sverige er ingen døde av selve SI, men av VAKSINA...

Snakka med ei helsesøster og de hadde blitt anbefalt og IKKE ta den, men holde tett om det.. Og sier jo sitt.........

Er skeptisk...

I tillegg er det mange på jobben som tok vaksina på fredag som ligger rett ut med influensa nå..


4. gangen jeg sier dette.... De døde ikke AV vaksina, men ETTER å ha tatt den!!! De var begge alvorlige syke i utg.pkt. Tilfeldigheter.
Man kan dø av å drikke for mye vann også......
 
ORIGINAL: Katey

ORIGINAL: Black Diamond

ORIGINAL: Katey

ORIGINAL: Black Diamond

ORIGINAL: CecilieT

ORIGINAL: nurkeklar

hva med de som faktisk har død av vaksina da???? I sverige er ingen døde av selve SI, men av VAKSINA...

Snakka med ei helsesøster og de hadde blitt anbefalt og IKKE ta den, men holde tett om det.. Og sier jo sitt.........

Er skeptisk...


De to som døde i Sverige, døde ikke av vaksina. Det kom frem i ettertid at der var andre årsaker som lå bak, og at de ville ikke overlevd uansett vaksine eller ikke.


4[;)]
og det er 1 tilfelle som er påvist at det ikke var vaksina som gjorde det, de andre er ikke klare enda


Og hvor mange har dødd av svineinfluensaen?
11 stk bare her i Noreg. 1/3 av de var ikke i noen risikogruppe....


ingen i Sverige
10 stk i Norge, 2 av de var ikkje i risikogruppe


11 i Norge. Det ellevte dødsfallet ble offentliggjort i dag. http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=575872

Beklager, du har rett, to var ikke i risikogruppa[;)]
Men 1/3 av de som blir lagt inn på intensivavdeling med SI har ingen annen kjent undeliggende sykdom. (Kilde: www.pandemi.no)

Nå skal det være rett.[:)]

 
bare for å sette det litt på spissen - hvor mange er det ikke hvert år som dør av vanlig influensa?? 11 stk er jo ingenting i forhold til den vanlige influensaen.. Det er jo mest eldre og svake, men allikevel....
 
ORIGINAL: nurkeklar

ORIGINAL: CecilieT

ORIGINAL: *Plomma*

Herregud så kyniske noen folk er, jeg blir kvalm av dere.
Skal vi som ikke vaksinere godte oss om deres barn får senvirkninger av vaksina? Kunne aldri falt meg inn. Hva med å ha litt forståelse for andre folk sine valg?

Herregud kjenner jeg må legge meg nå, ble utrolig kvalm av utsagnet ditt CecilieT, fy fader sier jeg bare. Stikk fingeren i jorda og senk nesa di ett par hakk.


Men hva om de valgene påvirker meg? Eller en av mine nærmeste? Hva om søstra mi er gravid i uke 8, og blir alvorlig syk fordi andre lot være å ta vaksinen? Eller om nevøen min på 5 mnd. dør fordi noen smitta ham fordi de ikke tok vaksinen?

Beklager om du ble så opprørt over det jeg skrev, men tror kanskje du misforstod meg litt; poenget mitt var vel at det egentlig bare er trist om noen dør, eller blir alvorlig syke. Først blir det sånn "tenker jeg du lærte", men så blir det bare helt feil, og synes bare det er trist.. u c?


skal man gå rundt og tenke på alle andre og ikke seg selv?? Jeg tar ikke vaksina for jeg er redd for hva slags bivirkninger den kan ha på meg, nå eller senere..

Selvfølgelig, det er kjempe trist at noen dør, misforstå meg rett, det er helt tragisk... MEN, jeg kan ikke tenke sånn.. Da burde jeg jo ikke en gang sette meg på trikken da, i tilfelle jeg er smittebærer nå og kan smitte andre..... Og de fleste vet vel at er man syk, skal man jo holde seg inne?!

 
Men det er jo ikke alle som gjør, mange vet jo ikke at de har svineinfluensa engang [8|] Og som du sier selv, så kan du jo være smittebærer uten å vite det..
 
Mener ikke at man skal tenke på andre, og ikke seg selv. Mener bare at man utsetter både seg selv og andre for større fare om mange velger å ikke vaksinere seg. Alle vil jo beskytte seg selv. Det er jo ingen som kan forutsi hvem som blir alvorlig syke, og derfor vil jo jeg beskytte meg selv og de rundt meg, ved å ta vaksinen.
 
ORIGINAL: BlessItBe

Uansett bedre å stole på helsemyndighetene enn DAGBLADET OG VG [:)]



absolutt, kjenner det irriterer meg mer og mer med alle linkene til dagbladet vg nettavisen og det som er. de tar ut det de øsnker og bruke og utelater gjerne VIKTIG info. De ønsker å selge aviser og driter fint lite i om det er litt feilinfo i artikkelen eller ikke, så lenge avisen går somd et suser. Folk sluker alt rått når det kommer til denne svineinfluensaen[8|]

pandemi.no og fhi.no er sider man kan STOLE på[;)]
 
ORIGINAL: siljegulli

ORIGINAL: nurkeklar

hva med de som faktisk har død av vaksina da???? I sverige er ingen døde av selve SI, men av VAKSINA...

Snakka med ei helsesøster og de hadde blitt anbefalt og IKKE ta den, men holde tett om det.. Og sier jo sitt.........

Er skeptisk...

I tillegg er det mange på jobben som tok vaksina på fredag som ligger rett ut med influensa nå..


4. gangen jeg sier dette.... De døde ikke AV vaksina, men ETTER å ha tatt den!!! De var begge alvorlige syke i utg.pkt. Tilfeldigheter.
Man kan dø av å drikke for mye vann også......


 
som jeg skrev i et senere innlegg så sa jeg at jeg misforstod!!! jeg hadde bare hørt at de hadde dødd av vaksina...
 
ORIGINAL: Trinse85

ORIGINAL: Ida82

Jeg er veldig usikker. Når jeg tenker " Ja ta den!" så sier magefølelsen min "nei hva med ukjente senbivirkninger?", og hvis jeg sier "Nei, ikke ta den" så sier magefølelsen  " Jo, hva hvis vi blir ordentlig syke og i verste fall dør?"... Så jeg står liksom helt stille, får ikke rikket meg av flekken! Akkurat nå skulle jeg ønske at noen bare kunne bestemme for meg!!



Huff, akkurat sånn føler jeg det også. Det ene øyeblikket så skal jeg ta den og det andre så vil jeg ikke. [&:]

 
KJedelig å ha det sånn i grunn. Hadde bare noen visst om eventuelle senbivirkninger så, men det er det jo ingen som vet. Og så er det det der med at de eldre som lever i dag har liksom blitt herdet når de var unge og gikk gjennom f.eks spanskesyken eller nå hva det var, og at de er godt rustet mot SI. Jeg vil jo gjerne at dattera mi skal bli godt rustet også!
 
ORIGINAL: Black Diamond

Et anna viktig poeng er ; hvordan kan man vite om et barn på 6 mnd eller eldre har egg allergi eller ikke? for den inneholder jo egg denne vaksinen. så hvorfor kan de da sette aldersgrense på 6 mnd??

 
Nå har jeg ikke lest om dette, fordi ingen av oss har eggeallergi, men vet at i Storbritannia er der en egen vaksine for de med eggallergi.
 
ORIGINAL: *snart2barnsmor*

ORIGINAL: BlessItBe

Uansett bedre å stole på helsemyndighetene enn DAGBLADET OG VG [:)]



absolutt, kjenner det irriterer meg mer og mer med alle linkene til dagbladet vg nettavisen og det som er. de tar ut det de øsnker og bruke og utelater gjerne VIKTIG info. De ønsker å selge aviser og driter fint lite i om det er litt feilinfo i artikkelen eller ikke, så lenge avisen går somd et suser. Folk sluker alt rått når det kommer til denne svineinfluensaen[8|]

pandemi.no og fhi.no er sider man kan STOLE på[;)]


Er så utrolig synd at media skal ha så stor innflytelse på oss mennesker, hvertfall i slike seriøse ting som dette hvor det faktisk dreier seg om menneskeliv. De burde faktisk ligge litt lavt. Tenk hva om mange velger å høre på hva de forskjellige blader og aviser sier??? Kanskje de får mange liv på "samvittigheten"? Jeg har konsekvent sluttet å lese om alt jeg, hører kun på pandemi.no og fhi.no
Det er det som kan alt om dette vi står midt oppi, ikke en journalist i vg![>:]
 
ORIGINAL: CecilieT

ORIGINAL: Black Diamond

Et anna viktig poeng er ; hvordan kan man vite om et barn på 6 mnd eller eldre har egg allergi eller ikke? for den inneholder jo egg denne vaksinen. så hvorfor kan de da sette aldersgrense på 6 mnd??


Nå har jeg ikke lest om dette, fordi ingen av oss har eggeallergi, men vet at i Storbritannia er der en egen vaksine for de med eggallergi.


Den har de ikke Ola Dunk kjøpt til norske eggalergikere. Han nissen i helseettellerannet sa på nyhetene i sta at de sprøytene kommer ikke før til våren isåfall.. Gjennomtenkt!
 


bare for å sette det litt på spissen - hvor mange er det ikke hvert år som dør av vanlig influensa?? 11 stk er jo ingenting i forhold til den vanlige influensaen.. Det er jo mest eldre og svake, men allikevel....


Det er jo akkurat det som er forskjellen på denne influensaen og vanlig influensa! Nå er det ikke eldre som blir syke og dør, men unge mennesker!
 
ORIGINAL: CecilieT

ORIGINAL: nurkeklar

ORIGINAL: CecilieT

ORIGINAL: *Plomma*

Herregud så kyniske noen folk er, jeg blir kvalm av dere.
Skal vi som ikke vaksinere godte oss om deres barn får senvirkninger av vaksina? Kunne aldri falt meg inn. Hva med å ha litt forståelse for andre folk sine valg?

Herregud kjenner jeg må legge meg nå, ble utrolig kvalm av utsagnet ditt CecilieT, fy fader sier jeg bare. Stikk fingeren i jorda og senk nesa di ett par hakk.


Men hva om de valgene påvirker meg? Eller en av mine nærmeste? Hva om søstra mi er gravid i uke 8, og blir alvorlig syk fordi andre lot være å ta vaksinen? Eller om nevøen min på 5 mnd. dør fordi noen smitta ham fordi de ikke tok vaksinen?

Beklager om du ble så opprørt over det jeg skrev, men tror kanskje du misforstod meg litt; poenget mitt var vel at det egentlig bare er trist om noen dør, eller blir alvorlig syke. Først blir det sånn "tenker jeg du lærte", men så blir det bare helt feil, og synes bare det er trist.. u c?


skal man gå rundt og tenke på alle andre og ikke seg selv?? Jeg tar ikke vaksina for jeg er redd for hva slags bivirkninger den kan ha på meg, nå eller senere..

Selvfølgelig, det er kjempe trist at noen dør, misforstå meg rett, det er helt tragisk... MEN, jeg kan ikke tenke sånn.. Da burde jeg jo ikke en gang sette meg på trikken da, i tilfelle jeg er smittebærer nå og kan smitte andre..... Og de fleste vet vel at er man syk, skal man jo holde seg inne?!


Men det er jo ikke alle som gjør, mange vet jo ikke at de har svineinfluensa engang [8|] Og som du sier selv, så kan du jo være smittebærer uten å vite det..

Mener ikke at man skal tenke på andre, og ikke seg selv. Mener bare at man utsetter både seg selv og andre for større fare om mange velger å ikke vaksinere seg. Alle vil jo beskytte seg selv. Det er jo ingen som kan forutsi hvem som blir alvorlig syke, og derfor vil jo jeg beskytte meg selv og de rundt meg, ved å ta vaksinen.

 
Nei det er sant.. Mange som ikke gjør det..
Men jeg er ikke helt enig med deg.. For hva med de som ble syke av vaksina da?? Er mange jeg vet om (jobber på sykehus) som er blitt dårlig etter at de tok vaksina.. Og da er man jo like langt.. I tillegg tar det 2-3 uker før vaksina begynner å virke og man kan jo bli smitta i løpet av de tre ukene!? og da er man jo like langt... Men skjønner valget ditt!!!!! Så absolutt, men er så i tvil selv..
 
ORIGINAL: toneany

Jeg syntes det er som å skulle velge mellom to onder!
Helt umulig valg. [&:]

Og såvitt jeg vet er ikke SI kommer hit enda, så jeg har foreløbig vært negativ til vaksinen fordi det har vært så lite snakk om det.
Sambo har astma da, og jeg vil jo ikke at det skal skje noe med Sofie heller... Men om det skulle skje noe med henne pga. at jeg valgte å gi henne vaksinen, hadde jeg aldri kunnet tilgi meg selv.


Nå vet jeg jo ikke om du med HIT mener kun Vågan, men den har komet HIT til nabokommunen iallefall [;)]
 
ORIGINAL: Black Diamond

ORIGINAL: CecilieT

ORIGINAL: Black Diamond

Et anna viktig poeng er ; hvordan kan man vite om et barn på 6 mnd eller eldre har egg allergi eller ikke? for den inneholder jo egg denne vaksinen. så hvorfor kan de da sette aldersgrense på 6 mnd??


Nå har jeg ikke lest om dette, fordi ingen av oss har eggeallergi, men vet at i Storbritannia er der en egen vaksine for de med eggallergi.


ja, men det er irrelevant, fordi det har ikke vi

 
Ok, det vet jeg som sagt ikke. Men vil nok ikke tro at de med eggeallergi står helt hjelpesløse [8|] Jeg kan langt fra alt om denne influensaen og vaksineringen, men nettopp derfor velger jeg å stole på det som fagfolk og eksperter anbefaler. Som noen andre her har nevnt så stoler jeg også på fhi.no og pandemi.no fremfor andre tabloider.
 
ORIGINAL: Sesje



bare for å sette det litt på spissen - hvor mange er det ikke hvert år som dør av vanlig influensa?? 11 stk er jo ingenting i forhold til den vanlige influensaen.. Det er jo mest eldre og svake, men allikevel....


Det er jo akkurat det som er forskjellen på denne influensaen og vanlig influensa! Nå er det ikke eldre som blir syke og dør, men unge mennesker!


11 mennesker på så kort tid i et lite land som Norge er faktisk veldig mye...
 
11 mennesker på så kort tid i et lite land som Norge er faktisk veldig mye...
 
ORIGINAL: Katey

ORIGINAL: nurkeklar

ORIGINAL: Katey

ORIGINAL: Black Diamond

ORIGINAL: Katey

ORIGINAL: Black Diamond

ORIGINAL: CecilieT

ORIGINAL: nurkeklar

hva med de som faktisk har død av vaksina da???? I sverige er ingen døde av selve SI, men av VAKSINA...

Snakka med ei helsesøster og de hadde blitt anbefalt og IKKE ta den, men holde tett om det.. Og sier jo sitt.........

Er skeptisk...


De to som døde i Sverige, døde ikke av vaksina. Det kom frem i ettertid at der var andre årsaker som lå bak, og at de ville ikke overlevd uansett vaksine eller ikke.


4[;)]
og det er 1 tilfelle som er påvist at det ikke var vaksina som gjorde det, de andre er ikke klare enda


Og hvor mange har dødd av svineinfluensaen?
11 stk bare her i Noreg. 1/3 av de var ikke i noen risikogruppe....


ingen i Sverige
10 stk i Norge, 2 av de var ikkje i risikogruppe


11 i Norge. Det ellevte dødsfallet ble offentliggjort i dag. http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=575872

Beklager, du har rett, to var ikke i risikogruppa[;)]
Men 1/3 av de som blir lagt inn på intensivavdeling med SI har ingen annen kjent undeliggende sykdom. (Kilde: www.pandemi.no)

Nå skal det være rett.[:)]


bare for å sette det litt på spissen - hvor mange er det ikke hvert år som dør av vanlig influensa?? 11 stk er jo ingenting i forhold til den vanlige influensaen.. Det er jo mest eldre og svake, men allikevel....


Det er jo en grunn til eldre og syke blir anbefalt vanlig influensavaksine hvert år?

Det jeg synes er skummelt med denne SI er at det er mange i forskjellige aldre både i og utenfor risikogruppene som blir alvorlig syke eller mister livet.
Det samme sa også FHI på pressekonferansen på fredag, det er derfor de nå går ut med anbefaling om at alle fra 6 mnd og oppover bør ta den.

Her er link til hele pressekonferansen: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=569416

 
Ja, alle som er født før 1948 eller noe anbefales og ta den tror jeg,,
 
Ja, det er skummelt.. Helt enig med deg..
 
 
ORIGINAL: Black Diamond

ORIGINAL: BlessItBe

11 mennesker på så kort tid i et lite land som Norge er faktisk veldig mye...


det dør 1500 mennesker i året av vanlig influensa, dvs ca 125 (!!!) per mnd


Når man tenker areal på Norge, og hvor kort tid alt dette har skjedd på og hvor fort dette sprer seg så kan du tenke deg hvordan tilstandene kan være hvis mange velger å IKKE vaksinere seg.
 
Back
Topp