Bilstol

I dag tittet vi litt på bilstol, er Cybex bra? Er det bare Cybex som har denne "omdreinings-effekten"? Eller finnes det andre? Hjelp, jeg aner ikke hva man skal velge o_Oo_O Fikk høre at BeSafe ofte er små/smale. So many decisions!

Vi landet på cybex Cloud z i-size nettopp pga den kan vris mot døråpningen. Det er mange produsenter som har slike seter, men disse kan som oftest ikke tas ut og festes på barnevognen. De fleste som kan rotere er setet man gjerne bruker fra ca 6 mnd og oppover, og ikke rent nyfødtsete. Derfor valgte vi Cybex Cloud Z pga det er det eneste nyfødtsetet som tilfredsstiller våre krav om at setet kan roteres mot døråpningen, festes på barnevogn, og kan «dras ut» til lay-flat stilling for baby når det er i bruk utenfor bilen.
 
Vi landet på cybex Cloud z i-size nettopp pga den kan vris mot døråpningen. Det er mange produsenter som har slike seter, men disse kan som oftest ikke tas ut og festes på barnevognen. De fleste som kan rotere er setet man gjerne bruker fra ca 6 mnd og oppover, og ikke rent nyfødtsete. Derfor valgte vi Cybex Cloud Z pga det er det eneste nyfødtsetet som tilfredsstiller våre krav om at setet kan roteres mot døråpningen, festes på barnevogn, og kan «dras ut» til lay-flat stilling for baby når det er i bruk utenfor bilen.
Er det noen grense for hva slags biler de kan brukes i?
Funnet ut at selv om vi ikke har bil kan bilstol være greit å ha liksom, om vi låner eller får sitte på med noen til steder osv.
 
Er det noen grense for hva slags biler de kan brukes i?
Funnet ut at selv om vi ikke har bil kan bilstol være greit å ha liksom, om vi låner eller får sitte på med noen til steder osv.

Den Cybex Z greia må festes på en i-base (om jeg har forstått det riktig). Virker litt slitsomt å drasse med seg basen da, siden selve stolen i seg selv som er bærbar ikke kan festes alene i bilen. Basen med rotasjon er så vidt jeg vet isofix, da er du begrenset til biler med isofix, om du har både stol og base med deg. I deres tilfelle ville jeg antakeligvis gått for en belte-feste-stol da dere dermed ikke er begrenset til annet enn størrelse.
 
Vi landet på cybex Cloud z i-size nettopp pga den kan vris mot døråpningen. Det er mange produsenter som har slike seter, men disse kan som oftest ikke tas ut og festes på barnevognen. De fleste som kan rotere er setet man gjerne bruker fra ca 6 mnd og oppover, og ikke rent nyfødtsete. Derfor valgte vi Cybex Cloud Z pga det er det eneste nyfødtsetet som tilfredsstiller våre krav om at setet kan roteres mot døråpningen, festes på barnevogn, og kan «dras ut» til lay-flat stilling for baby når det er i bruk utenfor bilen.

Ja, vi fikk den demonstrert i dag, damen i butikken var veldig stolt! :p hehe. Den var jo lekker i utseende, samboern min forelska seg helt. Men er usikker på om den kan monteres på emmaljunga - finner ikke adapter på emmaljunga.no som heter cybex :bag:
 
Ja, vi fikk den demonstrert i dag, damen i butikken var veldig stolt! :p hehe. Den var jo lekker i utseende, samboern min forelska seg helt. Men er usikker på om den kan monteres på emmaljunga - finner ikke adapter på emmaljunga.no som heter cybex :bag:

Den kan festes på emmaljunga [emoji2] Tror ikke Bugaboo-adapterne heller heter noe med cybex. Men det skal finnes noen som passer. De i butikken vet hvilke du trenger til hvilken vogn og hvilket sete [emoji4] Maxi cosi adaptere er det som oftest cybexsetene bruker. Var det Cloud Q eller Cloud Z dere fikk demonstrert?
 
Den kan festes på emmaljunga [emoji2] Tror ikke Bugaboo-adapterne heller heter noe med cybex. Men det skal finnes noen som passer. De i butikken vet hvilke du trenger til hvilken vogn og hvilket sete [emoji4] Maxi cosi adaptere er det som oftest cybexsetene bruker. Var det Cloud Q eller Cloud Z dere fikk demonstrert?

Det var nok Z, for den var helt ny og hadde bare vært i butikken i 4 uker. Pluss at den var dreibar. Bra at den kan festes på emmaljunga, da er det nok et reellt alternativ for oss! :)
 
Nettopp bestilt ny bilstol + base. Jeg startet jo denne tråden hvor jeg trodde jeg hadde bestemt meg for Cybex Aton M [emoji85] Men vi har gått opp noen hakk og har nå kjøpt Cybex Cloud Z i-size [emoji7]

Vis vedlegget 280965
Vis vedlegget 280966

Kan jeg spørre hvilken bil dere har, og hva hellingen ble i setet? Har sett på det selv, men har egentlig tenkt å ha beltemontert base. Så vi ender nok opp med Cybex qloud Q eller aton Q, og beltemonterer basen. Ellers har vi ikke fått nok helling.
 
Forsøker å sette meg inn i dette med bilstoler...

Altså,det finnes bilstoler som er veldig spesialiserte, type bilstol for 0-1år, og det er de som du kan bruke fra 0-4 år? stemmer det?

Og derunder finnes det forskjellige kvalitetsnivåer? Finnes det noen tommelfingerregel om hva som er bedre? Bør man kjøpe nytt sete for hvert år, eller går det greit med "samleseter"?

Forsøker å se på ADAC sine tester som er veldig gode og veldig realistiske:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/default.aspx

Men det er jo tusen kategorier. I don't understand...

Det finnes egne babystoler (som egner seg for nyfødte, men bør byttes når barnet kan sitte greit med støtte uten å synke sammen. For de fleste mellom 6-9 mnd), deretter anbefales det småbarnstoler som brukes fra babystol og til minst 4 år, gjerne 5-6 år, før man tar i bruk fremovervendte stoler. Enkelte småbarnstoler har nyfødtinnlegg slik at de også er godkjente for nyfødte, men de er ikke alltid gode fir nyfødte. Stolene kan bli for bratte slik at det blir ubehagelig og i de verste tilfellene farlig for nyfødte mtp kvelning, siden babyene ikke klarer å løfta haka opp for å få puste ordentlig om de sitter sammenkrøket. Men så fort de sitter med støtte er småbarnsstolene generelt tryggere mtp ulykker, så det anbefales virkelig ikke å tviholde på babystolen :)

Så for de fleste lønner det seg derfor med egen babystol (obs, må prøves i den enkelte bil for at ikke setet er for bratt! Best i test er egentlig bare misvisende. Noen biler har flate seter, andre bratte, og hvilke stoler som står godt i hvilke biler må prøves. Isofixbaser ikke så universelle som mange tror).

Deretter har man småbarnstoler, der skilles det gjerne mellom isofixstoler som går til 18 kg og beltemonterte stoler som går til 25 kg. Ofte «vinner» isofixstoler div tester fordi de er lette å montere, men setter man seg inn i beltemontering er det egentlig ikke veldig mye vanskeligere, bare annerledes. Jeg har en av hver. Noen foretrekker isofixstoler rett etter babystol, siden det har mange dreibare seter som er praktisk, letter å få miniene i bilen. Men mange må da enten snu for unge barn fremover eller kjøpe ny beltemontert bakovervendt siden isofixstolene varer kortere og mange vokser ut av de lenge før de kan snus

Til eldste hadde vi besafe modular-systemet, byttet ut babystolen når han var 5,5 mnd og har vært veldig fornøyd med stol 2! Litt mer meh med babystolen. Min på 2,5 år sitter fortsatt godt i stolen og har god plass, men han selv fortrekker den beltemonterte reisestolen vår (veier lite, kan monteres på fly etc. Britax two way), så mulig han rett og slett vil bytte. Vurderer å kjøpe ny beltemontert til ham når han blir storebror slik at lille i magen overtar modular-stolene :) evt at han bare fortsetter med two way siden han liker den så godt, skal prøve litt ulikt å se.

På bilstoler-gruppa på Facebook er det flere som tilbyr at man kan komme og teste stolene i bilene sine om det bor noen i nærheten med stolene du vurderer, så slipper man kanskje noen dyre bomkjøp :)
 
Kan jeg spørre hvilken bil dere har, og hva hellingen ble i setet? Har sett på det selv, men har egentlig tenkt å ha beltemontert base. Så vi ender nok opp med Cybex qloud Q eller aton Q, og beltemonterer basen. Ellers har vi ikke fått nok helling.

Vi har store biler. Mazda CX-5 og Audi A6. Nøyaktig hva helling og slikt blir vet jeg ikke, annet enn at basen lyser grønt og gir klarsignal for riktig montering.
 
Det var nok Z, for den var helt ny og hadde bare vært i butikken i 4 uker. Pluss at den var dreibar. Bra at den kan festes på emmaljunga, da er det nok et reellt alternativ for oss! :)
Sniker fra juli :) hdr selv sett på cybex cloud z. Basen kan brukes videre på neste stol, sirona z i-size. Problemet er at jeg ikke finner sistenevnte noen plass? Er den bare ikke kommet i butikker enda? Kan være greit å kan gjenbruke base på neste stol. Har hatt sirona-setet tidligere, og var såååå fornøyd. Har cybex til 6 åringen nå også :)
 
Vi arver en cybex stol som jeg liker veldig godt Skulle vi kjøpt ny tror jeg det hadde blitt besafe izi go, synes også magnetene er geniale :)
 
Vi skal gå for My junior barnevogn, så da bruker vi bilstolen som følger med :)

upload_2018-12-6_13-29-21.jpeg
upload_2018-12-6_13-29-34.jpeg
upload_2018-12-6_13-29-47.jpeg
upload_2018-12-6_13-29-59.jpeg
 
I går kom bilstolen vi bestilte i november, og i dag ble den montert i bilen for å teste :woot: Cybex Cloud Z i-Size. Heldigvis nesten nøyaktig 45 grader helling. Veldig fornøyd! Spesielt med lie-flat og 180 graders rotering :)
CC11FB02-5FA7-43D5-B8D1-5EC4B58A044C.jpeg

DEF23E85-4231-48DA-A443-F95AB55B2261.jpeg
 
Det er denne vi også skal ha hvis den passer i bilen <3 Vi skal prøve den på lørdag tenkte vi :)
Håper den passer! For denne er gull! :D Gleder meg sånn til å ta den i bruk. Skal ikke se borti fra at vi begge to forlater KK samtidig i samme bilstol :rolleyes:xsmile9
 
Har en besafe izi go :)
Probleme ej he e å få det til so ej fe plass til 3 bolstola i baksete (avensis) for he ikkje cash til å kjøpe ny bil atm..
 
Har en besafe izi go :)
Probleme ej he e å få det til so ej fe plass til 3 bolstola i baksete (avensis) for he ikkje cash til å kjøpe ny bil atm..

Enn nye bilstoler da? Har inntrykk av at de fleste biler har plass til tre om man har rett kombinasjon bilstol, og det er litt billigere enn bil!
Beltestoler er nesten vanskeligst siden de er brede, men bakovervendte beltemonterte er stort sett greit siden de stolene er litt smalere og beltemonterings gjør at de er lettere å utnytte hele baksetet på. Isofix gjør det litt verre siden de stolene er bredere.
 
Back
Topp