Bilstol

Husk at babystol skal ha 45g helning og 15-20cm avstand til stolen foran. Veldig viktig å prøve i bil før man kjøper. Anbefaler sterkt fbgruppa "bilstoler". Der har jeg lært mye og gjort at jeg har unngått bomkjøp. Bl.a. kunne jeg fra før ingenting om helning og at babystol er mer utrygg enn stol nr 2 og at en dermed bør bytte så snart baby er klar for det.

Når det gjelder stol nr 2 bør en selvfølgelig kjøpe en hvor en kan ha barnet bakovervendt til 25kg og 5/6år. F.eks. Axkid minikid, klippan century eller maxway pluss. Jeg lærte også at isofix kun varer til 18kg og at mange dermed ender opp å snu barnet for tidlig fordi de kjøpte isofix på stol nr 2. Stolen bør være beltemontert (ikke bland med beltestol-de er fra 6år og opp).

Jeg er så glad jeg har tilegnet meg mer kunnskap om bilstoler slik at jeg kan holde jenta mi bakovervendt så lenge som mulig.

Sjekk også dyrebarlast på fb og instagram. Jeg har ingen eierforbindelser med disse sidene, men det burde vært obligatorisk lesning for alle foreldre.
 
Last edited:
Vi har cybex Aton q som babystol og cybex sirona som stol nr. to. Min kjære gjorde mye research der han kun så på tester som tar for seg sikkerhet og ikke pris/design og da falt valget slik:) Veldig fornøyde. Mannen min og sønnen vår ble påkjørt i siden av en bil i ganske stor fart og vi fikk da bekreftet at cybex sirona gjorde jobben sin. Sønnen vår reagerte ikke engang på smellen og kom totalt uskadd ut av det:) Faren hans kom ganske uskadd fra det men ikke helt. Bilen(Volvov70) var totalskadd så energi hadde det virkelig vært.
Riktig sikring av barn i bil er så viktig og det er en av mine hjertesaker da jeg fra yrket vet hvor fatalt det kan bli om barn feilsikres. Så ved siden av hvilket sete dere velger så oppfordrer jeg dere til å virkelig sette dere inn i sikringen(hvilket jeg er helt sikker på at dere flotte mammaer og pappaer gjør:))
 
Vi skulle egentlig leie fra if, men tror vi har bestemt oss for cybex cloud q plus, det kommer bra ut i tester og har mulighet for nesten full liggeposisjon i setet når det ikke brukes i bilen.
 
Har et Cybex Anton fra første(2016), som vi kommer til å bruke igjen :) Kunne tenkt meg et nytt som kan festes på understellet til vogna, men tenker å heller spare de pengene til noe annet :p
 
Husk at babystol skal ha 45g helning og 15-20cm avstand til stolen foran. Veldig viktig å prøve i bil før man kjøper. Anbefaler sterkt fbgruppa "bilstoler". Der har jeg lært mye og gjort at jeg har unngått bomkjøp. Bl.a. kunne jeg fra før ingenting om helning og at babystol er mer utrygg enn stol nr 2 og at en dermed bør bytte så snart baby er klar for det.

Når det gjelder stol nr 2 bør en selvfølgelig kjøpe en hvor en kan ha barnet bakovervendt til 25kg og 5/6år. F.eks. Axkid minikid, klippan century eller maxway pluss. Jeg lærte også at isofix kun varer til 18kg og at mange dermed ender opp å snu barnet for tidlig fordi de kjøpte isofix på stol nr 2. Stolen bør være beltemontert (ikke bland med beltestol-de er fra 6år og opp).

Jeg er så glad jeg har tilegnet meg mer kunnskap om bilstoler slik at jeg kan holde jenta mi bakovervendt så lenge som mulig.

Sjekk også dyrebarlast på fb og instagram. Jeg har ingen eierforbindelser med disse sidene, men det burde vært obligatorisk lesning for alle foreldre.

puhh... har mye å lære merker jeg! takk for informativ post!
 
Vi har maxicosi carbiofix og Cybex sirona. Arva etter de to andre.

Jeg kjører aldri bil, så er mer av praktiske grunner vi har bilseter.
 
Nettopp bestilt ny bilstol + base. Jeg startet jo denne tråden hvor jeg trodde jeg hadde bestemt meg for Cybex Aton M [emoji85] Men vi har gått opp noen hakk og har nå kjøpt Cybex Cloud Z i-size [emoji7]

IMG_7634.jpg
IMG_7635.jpg
 
Noen som hat erfaring med og leie bilstol?
 
Jeg er veldig usikker..har ikke isofix og har også to beltestoler som vi skal ha plass til i bilen.. fins der baser som monteres med sele? Er dette evt trygt?
 
Jeg er veldig usikker..har ikke isofix og har også to beltestoler som vi skal ha plass til i bilen.. fins der baser som monteres med sele? Er dette evt trygt?
Det finnes beltebaser ja, vi har det til maxicosi pebble. Vi har bil med isofix, men ikke på midten hvor minsten sannsynligvis blir plassert for å få plass til de to andre ungene. En beltebase kan også være enklere å tilpasse til ulike biler enn isofix :happy:
 
Det finnes beltebaser ja, vi har det til maxicosi pebble. Vi har bil med isofix, men ikke på midten hvor minsten sannsynligvis blir plassert for å få plass til de to andre ungene. En beltebase kan også være enklere å tilpasse til ulike biler enn isofix :happy:


Da må jeg studere det!! Tror det kan bli det enkleste
 
Forsøker å sette meg inn i dette med bilstoler...

Altså,det finnes bilstoler som er veldig spesialiserte, type bilstol for 0-1år, og det er de som du kan bruke fra 0-4 år? stemmer det?

Og derunder finnes det forskjellige kvalitetsnivåer? Finnes det noen tommelfingerregel om hva som er bedre? Bør man kjøpe nytt sete for hvert år, eller går det greit med "samleseter"?

Forsøker å se på ADAC sine tester som er veldig gode og veldig realistiske:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/default.aspx

Men det er jo tusen kategorier. I don't understand...
 
I dag tittet vi litt på bilstol, er Cybex bra? Er det bare Cybex som har denne "omdreinings-effekten"? Eller finnes det andre? Hjelp, jeg aner ikke hva man skal velge o_Oo_O Fikk høre at BeSafe ofte er små/smale. So many decisions!
 
Back
Topp