Bhg prioritering

Altså, grunnen til at jeg blir provosert er fordi at her JEG bor er det dessverre (for det meste) utenlandske mødre som mottar stønader fra NAV da de er registrert aleneforsørgere, men bor med mennene sine. De er hjemme med 7-8 barn og har ikke jobb, noen snakker ikke norsk. Derfor syns jeg det blir feil å gi prioritering til aleneforeldre generelt, fordi det er mange som utnytter systemet! Så da havner vi bak i listen fordi noen mødre får kontantstøtte for noen barn, men sender de "vanskelige" barna i bhg, mens de mottar trygd. Det er urettferdig! Derfor bør det heller vurderes individuelt. F.eks at man bør opplyse i søknaden at man har jobb, eller er syk og trenger avlastning osv.
Enig her. Men blir vel vanskelig å ha et reglement som går på skjønn?

Det jeg reagerte på var at de som hadde rett på bhgplass skulle få mer, de som ikke har rett på (altså født visse måneder) ikke skal få noe. Enten må alle få eller ingen. Skjønner?

Flere opptak i året er ikke praktisk/økonomisk mulig.

Enig med deg. Har vært alenemor og er ikke det nå. Det er stor forskjell på det og å gå fra to til en lønning. Mye lettere å klare seg. Selvfølgelig individuelle forskjeller.

I vår kommune er det to ;)
Et i august og et uoffisielle i desember. Fungerer utmerket!
Det må bare være fler plasser i barnehagene.
Fler plasser gir flere arbeidsplasser og flere i utdanning :)
Ikke fysisk umulig!
Helt enig med deg at det bør være likt for alle ;)

Aleneforsørgere har stått på prioriteringsliten i mange år, men langt ned på prioriteringsliten.
De som er høyest opp på listen er barn med spesielle behov.

Aleneforsørgere har stått på prioriteringsliten i mange år, men langt ned på prioriteringsliten.
De som er høyest opp på listen er barn med spesielle behov.
Ikke her. Har ikke vært noen prioritering, og det vet jeg fordi jeg ikke hadde det da jeg søkte plass til første.

Det var jo det du skrev. At kun de som har krav på bhgplass skulle få. Så det er jo ikke en helt annen sak.

Tja. Kontantstøtta og regelen om 1.sept er ikke helt samme sak, men går jo veldig inn i hverandre.

Foreløpig er det en regel om at barn født etter 1.september ikke har krav på bhg-plass. (Jeg synes absolutt ikke at dette er rett, da dette kun er gunstig for barn født i august omtrent.) JEG skulle ønske kontantstøtta forsvant og at det heller ble innført en støtteordning for de som kommunen ikke klarer å tilby plass til. Den ordningen må da være god, da det er et stort økonomisk tap. Slik det er i dag, i alle fall i min kommune, blir barnehagene overfylte fordi barna har krav på plass, og kommunen bare kjører inn barn. (Ja, her har det blitt vedtatt i kommunestyret, uten å høre med bhg hvordan det er praktisk mulig.) Det går ut over kvalitet overfor barn/foreldre og arbeidsmiljøet til de ansatte som får større arbeidsoppgaver.

For at dette skal bli mest mulig rettferdig burde da kanskje ikke grensa være 1.september, men fra den mnd barnet fyller 1 år. Kan ikke kommunen finne plass får en støtte. Men da må altså foreldrene ønske og søke plass, og takke ja til tilbudet (som må være innen en rimelig strekning.) Da blir det kanskje ikke helt rettferdig for alle likevel, for barna født i aug/sept må kanskje takke ja, mens barn født ellers i året ikke får tilbudt plass, slik at foreldre "må" være lengre hjemme og få betalt for det. Er ikke enkelt å komme med en rettferdig løsning uansett. Da må barnehagene være store og med ledig plass hele året, noe som ikke er særlig økonomisk for kommunen.

En liten tankerekke fra meg i alle fall.

Ikke her. Har ikke vært noen prioritering, og det vet jeg fordi jeg ikke hadde det da jeg søkte plass til første.
Da er nok det en av få kommuner som ikke har det.
Men i utgangspunktet betyr det lite å være prioritert som aleneforsørger, nå er det forøvrig mange kommuner som har gått bort fra det vet jeg

Enig her. Men blir vel vanskelig å ha et reglement som går på skjønn?
Ja, det er jo det som er problemet.

Men det skjer. I en barnehage på Lambertseter i Oslo, har en i ledelsen sagt at hun ser på alle navn før hun tildeler plass. Helt utrolig! Dette er nok for å kun ha inn etnisk norske barn.

I min bydel går ikke det. Der er det vel to stk som jobber med inntaket, og selv da jeg ringte og sa jeg var alene med storesøster fikk jeg beskjed om at det var kun søsken, funksjonshemmede eller barnevernsbarn som ble prioritert. Der er nok litt forskjellig fra kontor til kontor. (Seksjon barnehage altså)

Da er nok det en av få kommuner som ikke har det.
Men i utgangspunktet betyr det lite å være prioritert som aleneforsørger, nå er det forøvrig mange kommuner som har gått bort fra det vet jeg
Har de det? Vet du hvorfor? Jeg bor i Oslo. Rart at noen går bort fra det mens andre innfører det. O.o

En annen gruppe som også skal prioriteres er barn som bytter barnehage, men det trodde jeg allerede var en prioritering. Her er det lagt ned en bhg, og over 20stk på venteliste. Avdelingen har 9 barn, og er den eneste småbarnsavdelingen i barnehagen. Dumt at barnehager legges ned, og ungene blir spredt rundt i andre barnehager.

Privat barnehage det eller? Fytti grisen , kjenner jeg blri trist over at det gjøres på en sånn måte
Ja, det er jo det som er problemet.

Men det skjer. I en barnehage på Lambertseter i Oslo, har en i ledelsen sagt at hun ser på alle navn før hun tildeler plass. Helt utrolig! Dette er nok for å kun ha inn etnisk norske barn.

I min bydel går ikke det. Der er det vel to stk som jobber med inntaket, og selv da jeg ringte og sa jeg var alene med storesøster fikk jeg beskjed om at det var kun søsken, funksjonshemmede eller barnevernsbarn som ble prioritert. Der er nok litt forskjellig fra kontor til kontor. (Seksjon barnehage altså)

Har de det? Vet du hvorfor? Jeg bor i Oslo. Rart at noen går bort fra det mens andre innfører det. o_O

En annen gruppe som også skal prioriteres er barn som bytter barnehage, men det trodde jeg allerede var en prioritering. Her er det lagt ned en bhg, og over 20stk på venteliste. Avdelingen har 9 barn, og er den eneste småbarnsavdelingen i barnehagen. Dumt at barnehager legges ned, og ungene blir spredt rundt i andre barnehager.
Det jeg har hørt er at det ble gjort fordi at det i realiteten var så liten sjans for å å plass selv om mna var alene at det ikke var noen vits å ha den regelen.
På prioiriteringslista kom aleneforeldre på plass 7 ens , så det var ganske mange andre som hadde rett på plass før de..
I oslo hadde de hvertfall rett da jeg jobbet der frem til 2007.

Privat barnehage det eller? Fytti grisen , kjenner jeg blri trist over at det gjøres på en sånn måte
Er usikker på om det er privat barnehage, men syns det er utrolig dårlig gjort :(

For et eksempel..? O.o Har ikke tenkt til å se for meg det, nei! Det med dødsfall er et særlig forhold som burde vurderes individuelt. Alle aleneforsørgere er ikke alene fordi partneren er gått bort.

Jo, det er nytt i bydelen jeg bor i. Jeg var alene da datteren min begynte i barnehagen i 2013, så der tar du helt feil. Det var ingen prioritering for å være alene. Jeg var alene med datteren min fra hun var 8 uker til 10 mnd, deretter gikk jeg fra mannen i en periode. Stod som aleneforsørger med dobbelbarnetrygd osv. Null prioritering. Det er en forskrift som trer i kraft 01.01.15, ergo er det nytt. ;) Jeg begynte å jobbe da hun var 8 mnd, hadde ikke rett til foreldrepenger og ikke fikk jeg kontantstøtte før hun var 13 mnd. Hun begynte i barnehagen da hun var 20 mnd, og i tillegg til dette var jeg gravid og ofte innlagt på sykehuset, så ikke kom her å si at jeg burde prøve å være alene for det har jeg vært!

Hun er ikke 1 år, og derfor har vi ikke kontantstøtte før i mars. Dessuten jobber ikke mannen min 100%, men 50% samt prosjektarbeid som gjør at han er borte 150%, men ikke tilsvarende inntekt. Nå er det ikke det som er poenget mitt. Poenget mitt er vel at jeg håper datteren min får plass i samme barnehage der storesøster går, og at hun ikke vil falle lenger ned på listen f.o.m 01.01. Jeg forstår at aleneforeldre har behov for prioritering, men jeg syns ikke den bør stilles likt som søsken.
Det står i loven at aleneforsørgere har rett på prioritert opptak. Det har et vært lenge. Men hver og en kommune og private barnehage har rett til å lage prioriteringslista slik de vil. Så om du er prioritert som nr 2 et sted kan du like gjerne være prioritert som nr 5 et annet.

Det står i loven at aleneforsørgere har rett på prioritert opptak. Det har et vært lenge. Men hver og en kommune og private barnehage har rett til å lage prioriteringslista slik de vil. Så om du er prioritert som nr 2 et sted kan du like gjerne være prioritert som nr 5 et annet.
Spiller ingen rolle om lillesøster er nr 5 et annet sted, da hun har en storesøster i den barnehagen som er på førsteplassen. Der står hun per dags dato som nr 2., altså det er en foran henne i køen. Det er kun der hun har søskenprioritering og vil naturlig nok ligge laaangt nede på alle andre lister ;)

Jeg synes det er riktig at aleneforeldre prioriteres. Forøvrig er det ikke alle steder søsken prioriteres heller, sånn var det ikke i den forrige kommunen jeg jobbet i.

Syns også det er riktig at alenemødre blir prioritert. Når man er to har den som er hjemme med barnet mulighet til å jobbe kveld/helger for å spe på inntekten. Den muligheten har ikke de som er alene.

I vår kommune er det to ;)
Et i august og et uoffisielle i desember. Fungerer utmerket!
Det må bare være fler plasser i barnehagene.
Fler plasser gir flere arbeidsplasser og flere i utdanning :)
Ikke fysisk umulig!
Helt enig med deg at det bør være likt for alle ;)
Her er det også to. I august fordi da slutter skolebarn. Og så taes det inn fra januar fordi alle som fyller tre år det året regnes som treåringer fra januar nå istedenfor den måneden de faktisk fyller tre år. Treåringer trenger mindre plass og mindre pedagog-og voksentetthet enn de under tre år (på papiret ihvertfall ;)). Derfor frigjøres litt kapasitet når er helt årskull med toåringer regnes som treåringer (noe som er helt tragisk i seg selv siden de bare er to år). Det frigjør ikke mange ledige plasser - kun noen få. Det er nok en slik plass ts står på venteliste på. Så det er større barnegrupper ift areal og antall voksne fra januar-juli enn august -desember. Og det er ikke bra for barna selv om det er fint for foreldrene. De ansetter ingen nye folk.

Hvis det skulle blitt flere opptak i året enn dette måtte det blitt bygget flere barnehager. Feks at en bhg har plass til feks 150 barn men bare fyller opp med 100 barn i august så det er plass til flere ettersom behovet melder seg. Den er grei. Men så kommer man til personalet da. Man begynner med et personale i august til 100 barn, så blir det midlertidig ansettelser utover året ettersom antall barn øker utover i barnehageåret. Disse vil bli sagt opp på ubestemt tid i juli. Ikke bra for de ansatte. Ingen utdannede vil jobbe slik. Og det er hvertfall ikke bra for barna med nye folk som kommer og går. Og en varierende og ustabil personalgruppe som til stadig skal ha opplæring og holde seg oppdatert selv om de ikke er der hele året engang.

Uansett pga kapasitet og økonomi pr i dag kommer ikke dette til å skje! Uansett hvor mye politikerne lover flere opptak. Det eneste de kan innfri er at alle bhg tar opp på nyåret. Men det gir som sagt dårligere kvalitet i bhg og er ikke heldig.

Her er det også to. I august fordi da slutter skolebarn. Og så taes det inn fra januar fordi alle som fyller tre år det året regnes som treåringer fra januar nå istedenfor den måneden de faktisk fyller tre år. Treåringer trenger mindre plass og mindre pedagog-og voksentetthet enn de under tre år (på papiret ihvertfall ;)). Derfor frigjøres litt kapasitet når er helt årskull med toåringer regnes som treåringer (noe som er helt tragisk i seg selv siden de bare er to år). Det frigjør ikke mange ledige plasser - kun noen få. Det er nok en slik plass ts står på venteliste på. Så det er større barnegrupper ift areal og antall voksne fra januar-juli enn august -desember. Og det er ikke bra for barna selv om det er fint for foreldrene. De ansetter ingen nye folk.

Hvis det skulle blitt flere opptak i året enn dette måtte det blitt bygget flere barnehager. Feks at en bhg har plass til feks 150 barn men bare fyller opp med 100 barn i august så det er plass til flere ettersom behovet melder seg. Den er grei. Men så kommer man til personalet da. Man begynner med et personale i august til 100 barn, så blir det midlertidig ansettelser utover året ettersom antall barn øker utover i barnehageåret. Disse vil bli sagt opp på ubestemt tid i juli. Ikke bra for de ansatte. Ingen utdannede vil jobbe slik. Og det er hvertfall ikke bra for barna med nye folk som kommer og går. Og en varierende og ustabil personalgruppe som til stadig skal ha opplæring og holde seg oppdatert selv om de ikke er der hele året engang.

Uansett pga kapasitet og økonomi pr i dag kommer ikke dette til å skje! Uansett hvor mye politikerne lover flere opptak. Det eneste de kan innfri er at alle bhg tar opp på nyåret. Men det gir som sagt dårligere kvalitet i bhg og er ikke heldig.

Her gjorde vår barnehage slik du forteller et år, men det var kun ett år da flere foreldre tok sine to åringer ut av barnehagen det året. Så her frigjør det ingen plasser ved årsskifte lenger.
De flyttet kun over de som faktisk har fylt tre år :) Alikevel klarer både kommunen og de private og ha to opptak i året. Klart man kan kun se alle problemene eller finne gode løsninger sammen.
Vi har både stabilt personale, de er mange. 2 pedagoger og fire assistenter på en barnegruppe på 9 barn under tre år.
Det trengs penger og vilje, og i stedenfor å lønne foreldre for å gå hjemme så kan de bruke de pluss masse til på å bygge barnehager med stabilt personale. Jeg ser ikke helt problemet med å få til dette. Om det hadde vært opptak gjennom hele året ville det kommet en jevn strøm med barn til barnehagene.
Klart det blir mer jobb for personalet pga tilvenninger ol. men slik bør man regne med i et yrke. Tidene forandrer seg :)

Syns også det er riktig at alenemødre blir prioritert. Når man er to har den som er hjemme med barnet mulighet til å jobbe kveld/helger for å spe på inntekten. Den muligheten har ikke de som er alene.
Hvis begge to er i faste 100% stillinger, hvordan kan man jobbe kveld og helger? Det er ikke alle som jobber turnus.

Her er det slik at det er max 9, barn på småbarnsavd. Etter jan kan de ha 10, men de som fyller 3 år i jan/feb/mars flyttes over til storebarn. Der har de gjerne flere avdeliger og dermed mer plass og kapasitet. Det er vanskligst å få plass på småbarnsavd. Ingen krise her fordi vi har gratis barnepass av pappa, men jeg syns bare det ble feil med mange grupper som skal prioriteres når de ikke engang klarer å gi alle barn bhg plass i bydelen. Her er det et barn fra 2013 som enda ikke har fått plass! :o Fordi barnehager legges ned og noen blir solgt til det private. Så blir det kamp om de få plassene som er igjen. Veldig dårlig tilbud! Hadde jeg hatt råd hadde jeg blitt hjemme til lillesøster er 2 år, men det kan jeg ikke..

Back
Topp