Bhg prioritering

Finne seg ny jobb? Er bare snakk om noen måneder før barnet har krav på plass. Svaret ditt er ikke realistisk for alle! Man har også 3 mnd oppsigelsestid. Er ikke bare å finne seg en ny jobb, spesielt ikke når det er en situasjon som i værstefall er på max 11 mnd.

Trenger ikke si opp, men ta ulønnet permisjon. Noe må man jo gjøre dersom man ikke har økonomi til å være uten inntekt for en periode, sånn er det jo bare!

I vår kommune er det to ;)
Et i august og et uoffisielle i desember. Fungerer utmerket!
Det må bare være fler plasser i barnehagene.
Fler plasser gir flere arbeidsplasser og flere i utdanning :)
Ikke fysisk umulig!
Helt enig med deg at det bør være likt for alle ;)

Det vanskelige med å ha flere barnehageopptak er jo at det i hovedsak blir ledige plasser i en barnehage når seksåringene begynner på skolen i august. Ut over det er det jo bare en og annen plass som blir ledig, med mindre barnehagen har fått flere plasser.

Her gjorde vår barnehage slik du forteller et år, men det var kun ett år da flere foreldre tok sine to åringer ut av barnehagen det året. Så her frigjør det ingen plasser ved årsskifte lenger.
De flyttet kun over de som faktisk har fylt tre år :) Alikevel klarer både kommunen og de private og ha to opptak i året. Klart man kan kun se alle problemene eller finne gode løsninger sammen.
Vi har både stabilt personale, de er mange. 2 pedagoger og fire assistenter på en barnegruppe på 9 barn under tre år.
Det trengs penger og vilje, og i stedenfor å lønne foreldre for å gå hjemme så kan de bruke de pluss masse til på å bygge barnehager med stabilt personale. Jeg ser ikke helt problemet med å få til dette. Om det hadde vært opptak gjennom hele året ville det kommet en jevn strøm med barn til barnehagene.
Klart det blir mer jobb for personalet pga tilvenninger ol. men slik bør man regne med i et yrke. Tidene forandrer seg :)

Men man må jo ha ledige plasser for å kunne ha et opptak til i året, så alternativet til å la toåringene telle som treåringer fra nyåret er jo å samle opp ledige plasser etterhvert som folk flytter eller barn fyller tre, og så kjøre et større opptak. Det er vel neppe sånn nå at ledige plasser blir stående tomme på steder hvor folk mangler barnehageplasser, det blir jo fylt på etterhvert som det er ledige plasser.

Hvis begge to er i faste 100% stillinger, hvordan kan man jobbe kveld og helger? Det er ikke alle som jobber turnus.

Poenget var vel mer at i teorien har de som er to voksne hjemme mulighet til å jobbe om hverandre fordi den andre da kan passe barna, ergo hadde de ikke nødvendigvis trengt å overleve på kun en lønn heller. En som er alene og mangler barnepass utenfor hjemmet vil jo ikke kunne forlate barnet om natta for å jobbe da heller, man må jo passe på barna 24/7. Og utgiftene man har er ofte nesten store om man er en voksen som når man er to, det er i alle fall ikke slik at man har har dobbelt så store utgifter om man er to voksne i hus, så jeg syns det er rett at aleneforsørgere skal prioriteres i forhold til barnehageplasser(helt uavhengig om det var selvvalgt å være aleneforelder eller ikke...).

Rart at det ikke blir bygd flere barnehager hvis behovet er så enormt stort flere steder. Det bør da være gode muligheter for private å starte opp da? Eller er det mangel på pedagoger det står i?

Hvis alle som har krav på plass har fått så åpner det for de som ikke har krav på. Er disse som konkurrerer om de siste ledige plassene

Men er det slik nå at alle som har krav på plass, får det med en gang?

Tja Aner ikke hvorfor det skal være slik. Men er vel en av "godene" med å være alene :)

Goder? Det er jo ikke et gode å ha barnehageplass når man trenger/er i stand til å jobbe. Det å prioritere aleneforsørgere går jo på å ville hindre at denne gruppen blir spesielt utsatt i arbeidslivet og økonomisk, da de allerede er i en vanskelig situasjon økonomisk og de har mindre fleksibilitet enn familier med to forsørgere.

Men man må jo ha ledige plasser for å kunne ha et opptak til i året, så alternativet til å la toåringene telle som treåringer fra nyåret er jo å samle opp ledige plasser etterhvert som folk flytter eller barn fyller tre, og så kjøre et større opptak. Det er vel neppe sånn nå at ledige plasser blir stående tomme på steder hvor folk mangler barnehageplasser, det blir jo fylt på etterhvert som det er ledige plasser.

Nå skriver ikke jeg om nå, i dag heller! For å ha ledige plasser i barnehagen så må politikere prioritere barnehagen. Mer penger til å bygge barnehager, mer penger for å utdanne fler og mer penger til å bemanne barnehagene.
Så lenge vi ikke har politikere som vil satse så får vi det heller ikke det andeledes. I dag har vi politikere som heller er villig til å ha mor hjemme og finansiere det slik. Har man vilje så vil man lykkes ;) Den viljen finnes ikke i dag ;)

Nå skriver ikke jeg om nå, i dag heller! For å ha ledige plasser i barnehagen så må politikere prioritere barnehagen. Mer penger til å bygge barnehager, mer penger for å utdanne fler og mer penger til å bemanne barnehagene.
Så lenge vi ikke har politikere som vil satse så får vi det heller ikke det andeledes. I dag har vi politikere som heller er villig til å ha mor hjemme og finansiere det slik. Har man vilje så vil man lykkes ;) Den viljen finnes ikke i dag ;)

Nei klart, det er viktigere at vi forsøker å tvinge de uføre ut i arbeid gjennom å redusere utbetalingene enda mer, enn at friske folk med unger skal kunne få mulighet til forsørge familien sin. Kan jo ikke drive å fø på syke folk, det er klart. :p

Nei klart, det er viktigere at vi forsøker å tvinge de uføre ut i arbeid gjennom å redusere utbetalingene enda mer, enn at friske folk med unger skal kunne få mulighet til forsørge familien sin. Kan jo ikke drive å fø på syke folk, det er klart. :p

Ja, det er så rart der der. De rike i Norge motiveres av mer penger (skattelettelser), mens de med minst penger motiveres vist med mindre penger. Utrolig logisk :p
Men det er en helt annen diskusjon :D
Synes hele vår regjering er komisk, og er ikke villige til å satse der folk flest har behov for det.
Viktigere at Olav Thon får mer, segwayer blir lovlig og proffboksing kan gjøres i Norge enn å øke barnehagedekningen, få flere småbarnsforeldre ut i jobb..
Jaja, sånn er det. Så inntil videre drømmer jeg om bedre dekning :p

Ja, det er så rart der der. De rike i Norge motiveres av mer penger (skattelettelser), mens de med minst penger motiveres vist med mindre penger. Utrolig logisk :p
Men det er en helt annen diskusjon :D
Synes hele vår regjering er komisk, og er ikke villige til å satse der folk flest har behov for det.
Viktigere at Olav Thon får mer, segwayer blir lovlig og proffboksing kan gjøres i Norge enn å øke barnehagedekningen, få flere småbarnsforeldre ut i jobb..
Jaja, sånn er det. Så inntil videre drømmer jeg om bedre dekning :p

Ja, de blå tar virkelig tak i de store samfunnsproblemene. Men helt seriøst, at full barnehagedekning skal være vanskelig å få til forstår jeg bare ikke. Det er vel i alles interesse.

Ja, de blå tar virkelig tak i de store samfunnsproblemene. Men helt seriøst, at full barnehagedekning skal være vanskelig å få til forstår jeg bare ikke. Det er vel i alles interesse.

De gjemmer seg bak det at det er full barnehagedekning for alle barn født før 1 september. Men i realiteten så er det mange foreldre som må bli hjemme nesten ett helt år før barna får plass.
Og det er jo sykt at nå stopper folk å prøve å få barn de månedene dette gjelder... Synd at det er slik:(
Vi selv skal snart får ett barn utenom dette og vet ikke helt hvordan vi skal få kabalen opp :)

Men er det slik nå at alle som har krav på plass, får det med en gang?
Alle som er født fra september-desember 2013 og fra januar tom august i 2014 har krav på bhgplass fra august 2015.

De skal få plass. Noen ganger må kommunen kjøpe plasser i nabokommuner eller bygge nye bhg. Her er det satt opp brakker. De MÅ gi de som har rett på.

Last edited:
Alle som er født fra januar tom august i 2015 har krav på bhgplass fra august.

Men blir det utført i realiteten? Har det vært slik at alle som har hatt krav også har fått plass?
Nå spør jeg fordi jeg faktisk lurer altså. :)

Det er ikke i min interesse. Jeg tenker at det er andre ting jeg heller vil bruke penger på av statsbudsjettet. At noen foreldre må vente et halvår på barnehageplass er ikke et stort problem spør du meg. Da får man spare med en gang man finner ut at man er gravid, la være å dra på ferie, lev billigere. Man har ganske lang tid å planlegge på.

Det er ikke i min interesse. Jeg tenker at det er andre ting jeg heller vil bruke penger på av statsbudsjettet. At noen foreldre må vente et halvår på barnehageplass er ikke et stort problem spør du meg. Da får man spare med en gang man finner ut at man er gravid, la være å dra på ferie, lev billigere. Man har ganske lang tid å planlegge på.
Samfunnet derimot taper ganske mye på at du ikke er i jobb. Og du selv taper pensjon og opptjening av ferie.

Samfunnet derimot taper ganske mye på at du ikke er i jobb. Og du selv taper pensjon og opptjening av ferie.

Nettopp. Selv om de fleste klarer seg i et halvår, så betyr det likevel ikke at det ikke er i alles interesse at det er barnehagedekning til alle. Det betyr flere i arbeid, færre stønader i form av kontantstøtte eller evt sosialhjelp eller hva da, flere arbeidsplasser i barnehagene, og som du sier, både at man betaler skatt, tjener opp feriepenger og pensjon, og at man slipper å opparbeide seg evt. gjeld eller ellers slite økonomisk. Det er bra for alle at dette er på plass, selv om det så klart er mye annet som også trenger et løft.

Goder? Det er jo ikke et gode å ha barnehageplass når man trenger/er i stand til å jobbe. Det å prioritere aleneforsørgere går jo på å ville hindre at denne gruppen blir spesielt utsatt i arbeidslivet og økonomisk, da de allerede er i en vanskelig situasjon økonomisk og de har mindre fleksibilitet enn familier med to forsørgere.
En prioritet er jo en gode ;)

En prioritet er jo en gode ;)

Men å kalle det for at aleneforeldre får masse goder blir for dumt, som jeg sier er det jo snakk om å forsøke å hjelpe til/utligne en vanskelig situasjon litt. Situasjonen er jo fremdeles vanskelig, det er jo ikke sånn at aleneforeldre dermed har fordeler i forhold til de som ikke er aleneforeldre.

Alle som er født fra september-desember 2014 og fra januar tom august i 2015 har krav på bhgplass fra august 2015.

De skal få plass. Noen ganger må kommunen kjøpe plasser i nabokommuner eller bygge nye bhg. Her er det satt opp brakker. De MÅ gi de som har rett på.
Du skriver at barn født fra januar tom august 2015 har krav på bhg plass fra august 2015? Det stemmer vel ikke? Vi har barn født i feb 2014, og de har ikke krav før året de fyller 1 år. Altså aug 2015. Så barn født i sep-des 2014 har krav på bhg plass fom aug 2015, og barn født fom jan - aug 2015 har krav på bhg i aug 2016, altså året etter.

Back
Topp