Bhg prioritering

Jeg synes nå det virker mer logisk at en som er alene med ett barn får litt lengre reisevei, enn at to foreldre som er sammen må dra i to forskjellige barnehager...

Her er det også to. I august fordi da slutter skolebarn. Og så taes det inn fra januar fordi alle som fyller tre år det året regnes som treåringer fra januar nå istedenfor den måneden de faktisk fyller tre år. Treåringer trenger mindre plass og mindre pedagog-og voksentetthet enn de under tre år (på papiret ihvertfall ;)). Derfor frigjøres litt kapasitet når er helt årskull med toåringer regnes som treåringer (noe som er helt tragisk i seg selv siden de bare er to år). Det frigjør ikke mange ledige plasser - kun noen få. Det er nok en slik plass ts står på venteliste på. Så det er større barnegrupper ift areal og antall voksne fra januar-juli enn august -desember. Og det er ikke bra for barna selv om det er fint for foreldrene. De ansetter ingen nye folk.

Hvis det skulle blitt flere opptak i året enn dette måtte det blitt bygget flere barnehager. Feks at en bhg har plass til feks 150 barn men bare fyller opp med 100 barn i august så det er plass til flere ettersom behovet melder seg. Den er grei. Men så kommer man til personalet da. Man begynner med et personale i august til 100 barn, så blir det midlertidig ansettelser utover året ettersom antall barn øker utover i barnehageåret. Disse vil bli sagt opp på ubestemt tid i juli. Ikke bra for de ansatte. Ingen utdannede vil jobbe slik. Og det er hvertfall ikke bra for barna med nye folk som kommer og går. Og en varierende og ustabil personalgruppe som til stadig skal ha opplæring og holde seg oppdatert selv om de ikke er der hele året engang.

Uansett pga kapasitet og økonomi pr i dag kommer ikke dette til å skje! Uansett hvor mye politikerne lover flere opptak. Det eneste de kan innfri er at alle bhg tar opp på nyåret. Men det gir som sagt dårligere kvalitet i bhg og er ikke heldig.
Hjelpe meg. Er dette noe kommunen har bestemt at skal gjelde, eller er det denne barnehagen som gjør det slik?

Her gjorde vår barnehage slik du forteller et år, men det var kun ett år da flere foreldre tok sine to åringer ut av barnehagen det året. Så her frigjør det ingen plasser ved årsskifte lenger.
De flyttet kun over de som faktisk har fylt tre år :) Alikevel klarer både kommunen og de private og ha to opptak i året. Klart man kan kun se alle problemene eller finne gode løsninger sammen.
Vi har både stabilt personale, de er mange. 2 pedagoger og fire assistenter på en barnegruppe på 9 barn under tre år.
Det trengs penger og vilje, og i stedenfor å lønne foreldre for å gå hjemme så kan de bruke de pluss masse til på å bygge barnehager med stabilt personale. Jeg ser ikke helt problemet med å få til dette. Om det hadde vært opptak gjennom hele året ville det kommet en jevn strøm med barn til barnehagene.
Klart det blir mer jobb for personalet pga tilvenninger ol. men slik bør man regne med i et yrke. Tidene forandrer seg :)
Ja det er jeg enig i. Er det penger så går det. Da er det bare å overbemanne og ha plass nok. Jeg synes det er en flott løsning. Det er bare det at det ikke går i kommuner som ikke har penger til det. Eller ikke prioriterer penger til det. Og sist men ikke minst nekter å ha høyere bemanning enn minimumet. Det er det som er problemet. Penger. Har ikke noe imot å være overbemannet på jobb jeg - hadde ikke vært noe problem med tilvenninger da. Men har aldri hørt om noen med så mye personell. Dette er grunnbemanning uten ekstra midler? Hvilken bhg er dette? (Pm)

Hjelpe meg. Er dette noe kommunen har bestemt at skal gjelde, eller er det denne barnehagen som gjør det slik?
Det er Stortinget som har vedtatt og gjelder i hele landet. Alle barnehager har en lovfestet grense på antall kvadratmeter pr barn inne og ute og lovfestet antall pedagoger pr barn. Disse grensene er forskjellig ut i fra om barnet er over og under 3 år. I en lovendring fra Stortinget for noen år siden ble alle å regne som "over tre år" fra januar det året de fyller og ikke den måneden de faktisk fyller. Dette kom rundt samme tid som regelen om rett til bhgplass kun for fødte før 1. September (hvis jeg ikke husker helt feil).

MEN det er opp til hver enkelt bhg (eventuelt kommune dersom de bestemmer seg for at alle kommunale skal være like på det punktet) å fylle alle plassene etter denne grensen. Noen bhg velger å gå med ledig kapasitet fra januar - altså like mye areal og personell pr barn hele barnehageåret.

I den bhg jeg jobber i (og alle andre i samme kommune) så krever kommunen at de tar inn til ytterste grense - fordi det er ikke full barnehagedekning og de MÅ gi plass til de som har krav på det. Alternativet er å kjøpe plasser i andre kommuner, noe de taper økonomisk på. Og så må det være kapasitet i nabokommuner også da. De teller til og med pauserom, korridorer, kontorer, voksentoalett, møterom og inneboder som areal og regner ut fra totalt inneareal hvor mange barn de har lov til å presse inn i bygget. Helt tragisk!

Ja det er jeg enig i. Er det penger så går det. Da er det bare å overbemanne og ha plass nok. Jeg synes det er en flott løsning. Det er bare det at det ikke går i kommuner som ikke har penger til det. Eller ikke prioriterer penger til det. Og sist men ikke minst nekter å ha høyere bemanning enn minimumet. Det er det som er problemet. Penger. Har ikke noe imot å være overbemannet på jobb jeg - hadde ikke vært noe problem med tilvenninger da. Men har aldri hørt om noen med så mye personell. Dette er grunnbemanning uten ekstra midler? Hvilken bhg er dette? (Pm)

Det er en privat barnehage, som har fått tidligere mye pepper for bemanningen sin. Og gjort tiltak, det er best på de små avdelingene, men er ikke så galt på de store heller :)
Kjempe flott og det blir veldig sjeldent vikarer da de klarer seg med en eller to færre en dag :) Og de bruker personalet godt over hele huset ved sykdom, møter, og andre ting som tar tid :) Så her har eier virkelig lyttet til klagene som kom for noen år siden :)
Ikke noe ekstra tilskudd som jeg vet om da :D
Ja, alt handler om penger ;)
Og staten burde øremerke alle midler som burde gå til barnehager!
Så klart går det ikke å gjøre noe med barnehagen om det ikke kommer mer midler :)

Jeg synes nå det virker mer logisk at en som er alene med ett barn får litt lengre reisevei, enn at to foreldre som er sammen må dra i to forskjellige barnehager...
Det er sant:) men nå er det ikke alltid snakk om å få førstevalget sitt som alenemor - bare en plass hvorsomhelst. En alenemor vil heller få plass i en bhg uten noen andre prioriterte, enn i en bhg der det pga henne blir stående andre prioriterte (deriblant søsken) uten plass. Ihvertfall sånn et samordnet opptak i kommuner skal fungere.

Det er en privat barnehage, som har fått tidligere mye pepper for bemanningen sin. Og gjort tiltak, det er best på de små avdelingene, men er ikke så galt på de store heller :)
Kjempe flott og det blir veldig sjeldent vikarer da de klarer seg med en eller to færre en dag :) Og de bruker personalet godt over hele huset ved sykdom, møter, og andre ting som tar tid :) Så her har eier virkelig lyttet til klagene som kom for noen år siden :)
Ikke noe ekstra tilskudd som jeg vet om da :D
Ja, alt handler om penger ;)
Og staten burde øremerke alle midler som burde gå til barnehager!
Så klart går det ikke å gjøre noe med barnehagen om det ikke kommer mer midler :)
Hvilken bhg er dette? Der vil jeg jobbe!!!

Hvilken bhg er dette? Der vil jeg jobbe!!!

Hihi.. Er nok langt unna der du bor :p
Om jeg har skjønt rett hvor du hører til da :) Hihi
Synes de ansatte har blitt mye gladere og trives mye bedre nå.
Så jeg tenker det må være lønnsomt å satse litt også tenker jeg :)

Det er Stortinget som har vedtatt og gjelder i hele landet. Alle barnehager har en lovfestet grense på antall kvadratmeter pr barn inne og ute og lovfestet antall pedagoger pr barn. Disse grensene er forskjellig ut i fra om barnet er over og under 3 år. I en lovendring fra Stortinget for noen år siden ble alle å regne som "over tre år" fra januar det året de fyller og ikke den måneden de faktisk fyller. Dette kom rundt samme tid som regelen om rett til bhgplass kun for fødte før 1. September (hvis jeg ikke husker helt feil).

MEN det er opp til hver enkelt bhg (eventuelt kommune dersom de bestemmer seg for at alle kommunale skal være like på det punktet) å fylle alle plassene etter denne grensen. Noen bhg velger å gå med ledig kapasitet fra januar - altså like mye areal og personell pr barn hele barnehageåret.

I den bhg jeg jobber i (og alle andre i samme kommune) så krever kommunen at de tar inn til ytterste grense - fordi det er ikke full barnehagedekning og de MÅ gi plass til de som har krav på det. Alternativet er å kjøpe plasser i andre kommuner, noe de taper økonomisk på. Og så må det være kapasitet i nabokommuner også da. De teller til og med pauserom, korridorer, kontorer, voksentoalett, møterom og inneboder som areal og regner ut fra totalt inneareal hvor mange barn de har lov til å presse inn i bygget. Helt tragisk!
Hmmm. Vi har ikke fått beskjed om at ungene på vår avdeling flytter etter nyttår, og som jeg har forstått det så kommer det heller ingen fler til.

Dette høres jo horribelt ut! Dette handler jo om barna våre! Fy som jeg blir provosert av slikt! :-(

Hihi.. Er nok langt unna der du bor :p
Om jeg har skjønt rett hvor du hører til da :) Hihi
Synes de ansatte har blitt mye gladere og trives mye bedre nå.
Så jeg tenker det må være lønnsomt å satse litt også tenker jeg :)
Enig! Jeg flytter!!!

Hmmm. Vi har ikke fått beskjed om at ungene på vår avdeling flytter etter nyttår, og som jeg har forstått det så kommer det heller ingen fler til.

Dette høres jo horribelt ut! Dette handler jo om barna våre! Fy som jeg blir provosert av slikt! :-(
Jeg vet! Og de færreste vet om det. Foreldre bør vite! Og klage. Til kommunen. Til politikere. Ansatte protesterer til storting, men foresatte tror jeg hadde vunnet bedre fram lokalt. Oppfordring til alle foreldre: finn ut hvor tett til grensen de ligger på antall barn ift areal og ikke minst enda viktigere grunnbemanningen. Det er kun antall pedagoger som er lovfestet så antall assistenter er opp til bhg. Og om du ikke er fornøyd: klag! Ikle bare godta! Dette er ungene våre det er snakk om ja.

Stemmer. Men jeg syns det er latterlig mange som er ped led på disp!! Hele barnehagesystemet er en stor vits. Kan ikke skjønne at politikerne ikke tar barnehagene i Norge mer på alvor. Jeg syns i hvert fall at det er en tragisk utvikling. Jeg ser ikke bare på barnehagen som et oppholdssted med lek og morro der barna mine skal være mens jeg er på jobb. Å satse mer på barnehager er å satse på samfunnet og morgendagens helter.

Stemmer. Men jeg syns det er latterlig mange som er ped led på disp!! Hele barnehagesystemet er en stor vits. Kan ikke skjønne at politikerne ikke tar barnehagene i Norge mer på alvor. Jeg syns i hvert fall at det er en tragisk utvikling. Jeg ser ikke bare på barnehagen som et oppholdssted med lek og morro der barna mine skal være mens jeg er på jobb. Å satse mer på barnehager er å satse på samfunnet og morgendagens helter.
Amen! Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å stå inne for den jobben før jeg velger et annet yrke.

Det er sant:) men nå er det ikke alltid snakk om å få førstevalget sitt som alenemor - bare en plass hvorsomhelst. En alenemor vil heller få plass i en bhg uten noen andre prioriterte, enn i en bhg der det pga henne blir stående andre prioriterte (deriblant søsken) uten plass. Ihvertfall sånn et samordnet opptak i kommuner skal fungere.

Håper det er sånn det fungerer i praksis også :) men i såfall trenger jo ikke alenemoren prioritert plass, siden barnet har krav på en plass uansett...

Håper det er sånn det fungerer i praksis også :) men i såfall trenger jo ikke alenemoren prioritert plass, siden barnet har krav på en plass uansett...
Hvis alle som har krav på plass har fått så åpner det for de som ikke har krav på. Er disse som konkurrerer om de siste ledige plassene

Hvis alle som har krav på plass har fått så åpner det for de som ikke har krav på. Er disse som konkurrerer om de siste ledige plassene

Å, sånn sett ja :) Tenkte ikke på det :)

Ikke alle barn blir flyttet over. Om ikke det er ledig plass på stor avd blir det bare flere på liten, siden det er der det er ledig plass. (Men stort sett, her i alle fall, er normen at det kun er de barna som fyller tre år før sommeren som frigjør en plass. De som fylte to i løpet av høsten regner som to plasser likevel frem til sommeren.)

(Men ikke alle har to opptak, da blir avd like hele året. Her har politikerene lovet ingen venteliste... Smart trekk...)

Hos oss er det så dårlig plass på stor avd at treåringene ikke flyttet over etter sommeren en gang. Dermed får vi fireåringer på liten avd... Ikke helt optimalt, men vi som jobber der prøver å tilpasse så godt vi kan.

Hvis begge to er i faste 100% stillinger, hvordan kan man jobbe kveld og helger? Det er ikke alle som jobber turnus.

Da må far eller mor finne seg en annen jobb, hvor det er mulighet for å jobbe kvelder/helg :) er mange muligheter, selvom det selvfølgelig ikke er helt optimalt.

Da må far eller mor finne seg en annen jobb, hvor det er mulighet for å jobbe kvelder/helg :) er mange muligheter, selvom det selvfølgelig ikke er helt optimalt.
Finne seg ny jobb? Er bare snakk om noen måneder før barnet har krav på plass. Svaret ditt er ikke realistisk for alle! Man har også 3 mnd oppsigelsestid. Er ikke bare å finne seg en ny jobb, spesielt ikke når det er en situasjon som i værstefall er på max 11 mnd.

Tja Aner ikke hvorfor det skal være slik. Men er vel en av "godene" med å være alene :)

Back
Topp